Penhengel zelf bouwen?


Plaats reactie
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

06-04-2003 21:32

Hallo,

Ik speel al een tijdje met de gedachte om zelf een penhengel te bouwen.
Heeft er iemand enig idee wat het benodigde materiaal hiervoor kost? En waar haal ik deze spullen.
Ik heb het hier over een blank, kurk, reelhouder en en ogen.

Tevens hoor ik graag ervaringen van doe het zelf hengelbouwers over het gebruik van zalmblanks, iets waar ik regelmatig over lees.

Met vriendelijke groet,
Raymon
Gebruikersavatar
johan hutchey
Berichten: 32
Lid geworden op: 03-08-2002 02:00
Locatie: Heino

07-04-2003 00:46

Ola Raymon,

Ikzelf heb een 1 3/4 blank (3,60m ), kurk ogen en reelringen voor +/- € 90,00. Een perfecte all-round hengel van gemaakt, maar vooral voor het penvissen. Gekocht heb ik het bij Hamelink in Biervliet (toevallig is dat ook het minst ver vanuit Valencia :lol: )
Over zalmblanks kan ik je helaas niet veel vertellen behalve dat ik met mijn hengel zalm heb gevangen in een fjord in Noorwegen.

Succes

Met construerende groet, Johan
work hard
rock hard
eat hard
sleep hard
wear glasses if you need them
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

07-04-2003 18:34

Johan,

Normaal woon ik in Steenwijk hoor, dus dat is nog iets dichterbij...
Meer mensen die iets weten?

Gr. Raymon
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

07-04-2003 20:04

Raymon,

Ik denk dat je een grote kans van slagen hebt bij Wout v Leeuwen in Vlaardingen. Die heeft voor een redelijke prijs een giga aanbod aan blanks etc.
Z'n url werkt op het moment niet vandaar het tel. nr. 010 4343060 Oosthavenkade 47 <!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.woutervleeuwen.nl" target="_blank" class=bericht>www.woutervleeuwen.nl</a><!-- BBCode auto-link end -->
Groet,

John
erik v d ven
Berichten: 143
Lid geworden op: 12-07-2002 02:00

07-04-2003 21:19

Raymon, John, deze link werkt wel. <!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.woutvanleeuwen.nl" target="_blank" class=bericht>www.woutvanleeuwen.nl</a><!-- BBCode auto-link end --> Ik weet niet of je deze bedoeld, John?

gr Erik
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

07-04-2003 21:27

Sorry allemaal,

Zo heb ik 'm van de KPN telefoongids-site geplukt.
Kun je dus ook al een tijdje niet meer blind op varen.
Groet,

John
Tom de Haas
Berichten: 124
Lid geworden op: 25-05-2002 02:00
Locatie: Hoofddorp

07-04-2003 23:04

Ik was laatst op een forum waar een topic was over hengelbouwen. De beheerder van het forum was Cor van Spinhoven. Het was op een nog niet zo lang geleden geopend forum. Ik weet alleen de URL niet meer maar die vind je wel als je een beetje zoekt.

Als je meer info wil over het bouwen van een hengel kan je ook het boek van Thomas Lont gebruiken PenKarpervissen geheten.

Succes
Ik was vroeg schitzofreen maar nu gaat het weer goed met ons!!!
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

08-04-2003 19:12

Hallo,

Kan iemand mij het adres van dat nieuwe forum in een prive berichtje sturen..
Was iets met community.
Ik weet nog dat deze mensen e-mails stuurden met het adres van dit forum. Nou is dat niet direct mijn stijl en dus heb ik het toen gelijk verwijderd. Achteraf gezien kan het nog wel eens handig zijn dus..

Alavast bedankt, en de reacties mogen nog steeds blijven komen hoor.

MvG Raymon
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

08-04-2003 20:01

Tom, Raymond,

inderdaad is het boek van Tomas Lont een goede leidraad om zelf een hengel te bouwen. In woord en beeld wordt duidelijk uitgelegd hoe te werk te gaan. Met een ding ben ik het echter totaal niet eens. Tomas hamerd er in zijn boek, en op zijn site, meerdere malen op dat een reelhouder "Downlocked" gemomteerd moet worden.
Nu ben ik toevallig in het bezit van een hengel met een "Downlocked" reelhouder en ik vind het een echt onding. Smaken verschillen natuurlijk maar een "Uplocked" reelhouder ligt(voor mij althans) veel prettiger in de hand!

Een geweldig goede aanvulling op het boek van Lont is het artikel van Wijtze Tjoelker in de laatste "DE Karper"(KSN orgaan). Wijtze beschrijft hierin hoe je van een boormachine een eenvoudige draaibank kunt maken om het kurken handvat te schuren, tenminste als je kurk wilt(En dat wil ik!!!!).

Succes verder met het zelf bouwen maar bovenal met het zoeken naar de juiste blank pfffffffffff!!!!!
Blanks zijn er genoeg voorhanden dat is het punt niet maar het is verdomde moeilijk om een keuze te maken. Laat je hierover uitvoerig voorlichten door iemand met verstand van zaken.

Groet,

Hans
Bart Bakker
Berichten: 80
Lid geworden op: 05-02-2003 01:00
Locatie: Leersum

08-04-2003 23:03

Dag Raymond,

Wat een reacties al zeg!

De eerste vraag is: glas of carbon?
Dan...waar haal ik die?
ik noem er een paar:
-Co sielhorst (Culemborg)
-Cor Spinhoven (Amsterdam)
-Handy Fish (Heiloo)
-Wout van Leeuwen (Vlaardingen)
-BB SpecimenRods (Leersum/Woudenberg)
Ik zal er verder niet te diep op in gaan, daar zijn wel een paar A-4 tjes voor nodig, maar wel het volgende:
Oefen eerst op een blank met wikkelen (op een gelakte als dat het uiteindelijk word anders op een ongelakte, gelakt is nml. iets lastiger als je nooit gewikkeld hebt)
Gebruik Twee componenten lak en probeer met lagen te werken, dus niet in één keer de wikkelingen lakken.
Nu het lastige... het drogen ervan duurt ong. 4 uur en gedurende die tijd moet de hengel wel ronddraaien! dit om de lak mooi egaal en gelijkmatig om de wikkeling te laten drogen.
(stofvrije ruimte svp!)
Zelf heb ik een droogconstructie met een grillmoter uit de oven gebruikt (mijn vrouw heeft het nog steeds niet in de gaten dat ie eruit is...?) deze heeft een mooie draaisnelheid.
In de Karper waar Hans van Moorsel het over heeft staat, meen ik, ook een soort 'persmachine'voor de kurkengreep in.
Een mooi systeem, maar rustig met de druk, vast is vast!
Toch nog een aardig verhaal, succes ermee en onthoud, een goede voorbereiding is in dit geval het verschil tussen falen of slagen!!
Groeten,
Bart Bakker
Laatst gewijzigd door Bart Bakker op 29-09-2009 16:12, 2 keer totaal gewijzigd.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

08-04-2003 23:21

Beste Bart,

Volgens mij heb jij ook nog niet in de gaten dat je scheiding er zonder jouw medeweten al lang en breed doorheen is.
Sterkte jongen,

John
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-04-2003 08:35

Bart,

Een ding begrijp ik niet helemaal. Waarom twee componenten lak. Gewone lak is weliswaar meer werk om een mooie bolle wikkeling te krijgen, maar veel minder lastig te verwerken. Zeker als je het nog nooit gedaan hebt. Gewoon net zoveel laklagen opbrengen tot je een mooie afwerking hebt (minimaal 6) en tussen de laklagen 24 uur drogen. Gaat het even niet goed, dan kun je de lak er weer gewoon afvegen. Je hebt alle tijd is het niet. Kurk overigens liever vastlijmen met de gewone watervaste witte houtlijm, dan de soms geadviseerde twee componenten lijm. Werkt net zo goed en is makkelijker als je het onverhoopt later moet vervangen.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-04-2003 21:10

Ik heb een aantal malen een oude hengel opgeknapt, d.w.z. nieuwe ogen en nieuw lak
ik moet eerlijheidshalve zeggen dat met name het lakken mij telkens niet goed afging..alles gedaan volgens het boekje maar het bleef een lastig karweitje en het resultaat was vaak niet naar mijn zin.
By the way..ik zoek iemand die bereid is om tegen betaling twee oude glasstokken (Gary Savage) van mij met reelringen te voorzien van een vaste reelhouder...iemand??
MVG
Hans Brinkel
Bart Bakker
Berichten: 80
Lid geworden op: 05-02-2003 01:00
Locatie: Leersum

09-04-2003 21:45

Dag Kees,
Twee-componenten lak omdat deze kwalitatief veel beter is.
Een traditionele ééncomponentenlak is meestal op basis van alkyd hars, en de naam verraad het al een beetje, daar zit hars in en hars is geel.
Na verloop van tijd (vrij snel)gaat deze nog meer vergelen, dat zie je goed wanneer je een één-en een met tweecomponenten gelakte hengel naast elkaar houd.
Daarnaast is een goede tweecomponenten lak veel elastischer dan een enkelvoudige.
Ik zou dan ook, zelfs als beginneling, met de 2-comp. lak beginnen. Elke keer kleine beetjes aanmaken zodat je het rustig aan kan doen en dan ben je in twee of drie lagen klaar. Ik vond het zelf altijd een ramp om 5 of 6x24 uur te moeten wachten, met daarbij een grotere kans op stofaanhechting.
Watervaste houtlijm b.v. Bison extra (de rode)is best inderdaad.
Wederom, pas op met al te hard aandraaien wanneeer je de klamp gebruikt.
Wat ik zelf opvallend vond in het stukje van Wytze Tjoelker was zijn voorkeur voor de lengte van het handvat.
Zelf ben ik daar ook voorstander van, zeker als je vanuit de boot moet drillen, dan zit dat 'extra stukje' vaak lastig in de weg.
Maar....doe je dat, dan is de balans in de hengel wel totaal zoek, zeker bij de lengte die Wijtze hanteert(letterlijk & figuurlijk)
Naast alle technische aspecten (valt ook wel mee, hoewel..) is het gewoon leuk om aan een 'eigenbouw' te sleuren, en breekt ie...ach die vierde wikkeling en dat tweede oog...daar ergerde je je toch al aan...
BB

Raymon, mocht je in de buurt wonen van woudenberg, mag je de tape wel van me lenen.
Wil 'm ook wel even komen brengen, hoe is het weer daar?
Bart Bakker
Berichten: 80
Lid geworden op: 05-02-2003 01:00
Locatie: Leersum

09-04-2003 21:47

Dag Hans,

Op zich wil ik het wel voor je doen, maar waar woon je?
BB
Bart Bakker
Berichten: 80
Lid geworden op: 05-02-2003 01:00
Locatie: Leersum

09-04-2003 21:53

Toch nog effe op John reageren,

Gezien het aantal berichten op jouw naam, kijk je meer naar je beeldscherm dan naar je vrouw...of heb ik het mis John....
BB
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-04-2003 22:18

Bart,
Ik woon in Zoetermeer, dus dat is te doen
Wellicht heb ik ook nog een andere hengel welke ik graag wil voorzien van een reelhouder.
wellicht is het beter om prive te mailen naar <!-- BBcode auto-mailto start --><a href="mailto:hbrinkel@planet.nl" class=bericht>hbrinkel@planet.nl</a><!-- BBCode auto-mailto end -->
alvast bedankt
Hans Brinkel
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

10-04-2003 00:09

Bart,

Je kijkt naar de verkeerde dingen jongen.
Had m'n ex-echtgenote trouwens kunnen beamen :lol:
Groet,

John
Chi Fai Man
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2002 01:00
Locatie: Purmerend(N-H)

10-04-2003 18:39

Beste Bart en Hans,

Jullie komen toch beide naar Empel op 26 april a.s.?
Het verzamelen van karper/hengelsportboeken kan een erg kostbare hobby zijn. Vraag het maar aan ondergetekende.
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

10-04-2003 19:54

Het weer is hier wel redelijk hoor... Rond de 23 graden, zonnetje... enfin, maar voor de tijd van het jaar valt het nog heel erg tegen heb ik me laten vertellen... We wachten af...

Maar ff to the point..
Kan iemand mij iets vertellen over de oogverdeling? Hoe stel je dat op, berekening, gevoel, of anders??

Gr. Raymon
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

10-04-2003 20:21

Raymond,

kijk hier eens <!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.sensorfishing.spyder.com" target="_blank" class=bericht>http://www.sensorfishing.spyder.com</a><!-- BBCode auto-link end -->

Hier vind je een schema waarop de oogverdeling staat van verschillende hengels in verschillende lengtes (computer berekend).

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

11-04-2003 12:28

Hans,
De Link doet het niet!

gr,
kevin
Bart Bouwens
Berichten: 383
Lid geworden op: 29-12-2001 01:00
Locatie: Lommel (B)
Contacteer:

11-04-2003 12:38

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://sensorfishing.spydar.com/" target="_blank" class=bericht>http://sensorfishing.spydar.com/</a><!-- BBCode auto-link end -->

werkt beter :smile:
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

11-04-2003 13:13

ZEKERZZZ

GR,
KEVIN
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

12-04-2003 00:41

OK Bart,

mijn fout.

Kevin,

die ondertitel van jou: karpervissen is net als RIVELLA, een beetje vreemd maar wel lekker!

Tja........ niks op tegen. Vind 'm wel goed!

Met rivella drinkende groet,

Hans
Plaats reactie