Penvissen zou lucratief moeten zijn?!? Help?


Plaats reactie
DJ v Wieringen
Berichten: 5
Lid geworden op: 10-08-2010 20:24

10-08-2010 21:40

Hallo allemaal,

Even kort voorstellen:

Mijn naam: Derk
Mijn probleem/uitdaging: karper vangen met de pen.

Ik woon in giessenburg en overal waar je kijkt zie je water.
Slingelandse plassen, vlieten, de giessen, polder weteringen.

Nu nog karper!

Ik ben het "bijna" zat.

Kan en wil iemand mijn vertellen wat ik moet doen om karper te vangen. Het enige wat ik vang is zeelt, en brasem. Dit is ook leuk, maar niet waar ik op uit ben.

Help, anders hang ik denk ik mijn hengel aan de zo genoemde wilgen. :evil:
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

11-08-2010 09:43

Hoi Derk,

als je alleen maar zeelt en brasem vangt zijn er een aantal dingen die je kan doen. Allereerst zou je met een selectief aas als tijgernoten kunnen vissen. (Vang je af en toe ook nog wel zeelt en brasem maar wel een stuk minder). Wanneer je toch met zachte aassoorten als kattenvoer of blikmais wilt vissen kun je ook wachten tot er een karper op je stek is. (Kun je in ondiep water vaak zien aan wellingen of als het helder genoeg is een wapperende staart, in dieper water is het soms ook aan de bellen of bewegingen van planten goed te zien).

Op die manier verstoor je je stek in ieder geval niet door brasem of zeelt te vangen, azende brasem en zeelt hoeft namelijk voor de karper geen belemmering te zijn om ook te gaan azen, integendeel zelfs!

Succes ermee,

Groeten Christian
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

11-08-2010 10:04

je kan ook gewoon een voer plekje maken dus gewoon paar dagen wat voer droppen en dan daar gaan vissen na paar dagen.. of inderdaad ander aas gebruiken... of eens met andere vissers praten of er wel karper zit :P en of hun ze wel vangen... of ga als de zon schijnt een de wateren langs en zoek naar teken van karper..

Succes
Oja joh!!!
adrie vd klugt
Berichten: 22
Lid geworden op: 26-04-2010 22:52

11-08-2010 17:29

tja, pennen is actief bezig zijn, dus zoeken :D
ga anders eens op de fiets erop uit, kijk waar ze zitten en neem daarna de penhengel een keer mee
maar stilzitten zal niet werken, dan kan je beter terug naar de statische methode en de boilie
succes, het zal echt wel lukken :D
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

11-08-2010 23:59

Activiteit van andere vissoorten trekt ook vaak karper aan. Vervelend is dat karpers vaak net wat voorzichtiger zijn dan de rest. Je zou dus inderdaad wat tijgernoten door je voer kunnen gooien om er zeker van te zijn dat er voor de karpers ook nog wat te halen valt wanneer de stek wat rustiger wordt.

Een mix van 1 deel tijgernoten op 4 delen hennep werkt vaak erg goed wanneer je last hebt van ander vissen.

Verder zou ik ook voordat je je hengel optuigt een aantal stekjes aanvoeren, de plekken waar karper aan het azen is pik je er dan zo tussenuit. Bewegend riet, trillende leliebladen, een vreemde deining, staartvin, belletjes, opstijgende rommel... Azende karper verraad zich 9 van de 10 keer, kwestie van goed kijken, maar dat leer je vlug genoeg :)

Succes!
DJ v Wieringen
Berichten: 5
Lid geworden op: 10-08-2010 20:24

12-08-2010 21:52

Allemaal bedankt voor de reactie's

Ik ben vandaag weer geweest en gisteren.
Wederom van daag 1 brasem van 55cm, 5x zeelt van klein tot heel groot.

Nu is dit op een water met "zo het schijnt" veel dressuur. tja ik ga morgen gewoon weer proberen.

De aasbellen vliegen me om de oren, maar nog niets.
Zou het kunnen dat ik mijn montage, moet veranderen?

Nu engels systeem met lood vlak onder de pen.En 2 loodjes bij de haak.
1 op 20cm en 1 op 30 cm van de haak.

Ik krijg soms aanbeten die lijken op een vis die het wel pakt, maar zodra hij wat voelt weer uitspuugt?
Kan het zijn dat ik scherper moet vissen?

Ik vis met grote harde pellets onder de haak dmv een elastiekje.
Ook heb ik frolic geprobeert, banaan en red kidney bonen. brasem zeelt en grote voorn.

Karper wel gezien. Hoe lang duurt het überhaupt voordat karper je aas pakt als ze op je voerstek zitten.
5min. of 35 min.

P.s. Ik ben ook wel blij met andere vis, maar wil de eerste karper vangen. :roll:
Kzie elkedag karper, in m'n vijver!
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

12-08-2010 22:09

Als karper eenmaal aan het azen is krijg je vaak ook binnen 5 minuten beet... Ik geef een stek in de goeie maanden meestal niet meer dan 15 minuten.

Maareh... Gekookte hennep met wat tijgernoten lijkt me een goed middeltje in jou geval...
DJ v Wieringen
Berichten: 5
Lid geworden op: 10-08-2010 20:24

12-08-2010 22:30

Sebastian Huvenaars schreef:Als karper eenmaal aan het azen is krijg je vaak ook binnen 5 minuten beet... Ik geef een stek in de goeie maanden meestal niet meer dan 15 minuten.

Maareh... Gekookte hennep met wat tijgernoten lijkt me een goed middeltje in jou geval...


Dus aan montage en aas aanbieding hoef ik niets te doen?
Het gaat dus puur om het aas.

De aasbellen gingen gewoon over en onder mijn dobber door, dit kan toch niet betekenen dat ze de pellets niet pakken. Toen ving ik geen andere vis. aasbellen weer weg en! ja hoor brasem.

Ze pakken het niet! en ik wil eigenlijk weten of dit aan mijn aasaanbieding ligt.

Vorige keer met een worm, ook niet pakken!!!!
Het water leek wel te koken zo ging het te keer!

Zal het enige wat ik kan doen ander aas zijn. Ik krijg ze wel op mijn voer plekjes????!

Ik heb tijgernoten, maar nog niet klaar. Hebben jullie suggestie's voor morgen ochtend.
Kzie elkedag karper, in m'n vijver!
Gebruikersavatar
Evert Bram
Berichten: 66
Lid geworden op: 24-09-2009 23:56
Locatie: Twente

12-08-2010 23:55

Doorzetten!

Maak een voerstekje met voldoende fijn spul zoals hennep, kleine particles, micro pellets, enz. Laat die brasems en zeelten maar komen! Zet op je haakaas wat een wat groter maatje particle of grote pellet, of levend aas.

Karper spotten is je voordeel!! Pas je hierop aan!
Gebruikersavatar
Dale Gerard Neijzing
Berichten: 53
Lid geworden op: 13-04-2010 20:02

13-08-2010 01:14

Als er dressuur(hengeldruk??) is denk ik dat je juist geen voerplek moet maken..

Een echte penvisser heeft tevens geduld. Als je geen geduld hebt wordt het nooit wat.
Het blijft immers karper waar je op vist. Niets is vanzelfsprekend.....
Vis ook op zicht. Niet zomaar blindelings voerplekjes af gaan.

Groet,
Dale
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

13-08-2010 10:14

Niet alle bellen zijn aasbellen en niet alle aasbellen zijn karperaasbellen.

Heb al zo vaak gehad dat mensen dachten dat er aasbellen waren, die ik meer toeschreef aan bodemgas.
De brasem komt over jouw stek, is ook een bodemwroeter en vreet de bende op. De Brasem trekt weer weg en de bodem begint gasbellen te blazen. Of misschien wel tijdens het vreten van de brasem waardoor jij karper verwacht.

Als er teveel "bijvangsten" zijn zou ik ook een stek maken met wat meer voedseldeeltjes (crunched tijgernoot / hennep) en dan als de grootste storm overgewaaid is mijn haakaas er bij. Of een metertje buiten je voerstek gaan vissen.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

14-08-2010 13:54

Die aasbellen geven wat mij betreft alleen aan dat er vis op de voerplek aanwezig is. Maar dit kan net zo goed karper, zeelt of brasem zijn. Vooral op wateren met een zachte bodem zie je deze (gas)bellen bovenkomen, omdat de bodem wordt opengewoeld door vis. Er zijn veel soorten bellen (groot, klein, enkele bellen, hele tapijten etc.) maar ik heb nog niet echt het idee dat je een 'belsoort' aan een vissoort kan linken. Ik probeer het dan ook altijd even als ik bellen op een voerplek zie. Als ik een brasem eraf haal, jammer dan, op naar de volgende plek!

DJ v Wieringen,

Hoe diep is jou water? In 'ondiep' water (tot 1 meter) zijn azende karpers vaak te onderschijden van andere soorten. Wellingen op het water, boeggolfjes, wapperende staarten etc. Ook gaat je dobber vaak heen en weer (of helemaal onder, zonder dat het een beet is). Dit komt omdat het nou eenmaal grote dieren zijn, die wel eens met een vin je lijn aanraken. Ook als ze er vlak langs heen zwemmen lijkt de dobber de vis te volgen, zonder dat de vis de lijn raakt! (dus puur door de wervelingen). Dit heb je vaak niet met andere (kleinere) vissoorten. Vaak krijg ik ook hele snelle 'ondertrekkers' op de dobber te zien. De dobber schiet ineens onder (een cm of 5) en komt dan direkt weer boven. Dit krijg ik vaak te zien vlak voor een karperaanbeet.

Je zou de witvis ook kunnen ontlopen door je aas aan te passen (zie de hennep/tijgernoten van hierboven). Als je echt geen karper op de stekken krijgt (omdat de witvis de stek steeds leegvreet) is dat de enigste optie. Toch zou ik hier niet snel voor kiezen, omdat ik liever met klein zacht aas vis. Je kan misschien andere stekken proberen (waar meer karper zwemt). Ook moet je er voor zorgen dat je pas een stek gaat bevissen als je weet dat er karper op zit. Zo krijg je binnen 5 minuten beet en kun je vissen met elke aassoort (ik vis het lieftst met wormen, vaak worden die direkt opgezogen zonder inspectie).

Ik weet niet precies hoe je montage eruit ziet, maar houdt het altijd zo licht mogelijk. Ik vis het liefst onder de top met erg kleine dobbers, die ik nauwkeurig uitloodt. Het laatste loodje ligt bij mij op de bodem (20 cm van de haak) en ik vis met een kleine overdiepte zodat de lijn niet recht omhoog loopt. Zo krijg je minder vaak schrikkende karpers (boeggolven) op je stek!

Mvg Peter
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Stephen Ram
Berichten: 52
Lid geworden op: 01-05-2010 01:05

17-08-2010 15:45

Ik zou idd voor groter aas gaan. Probeer boilies of tijgernoten die niet in een mond van zeelt of brasem past. Mischien is een stukje aardappel ook geen slecht idee. Hierdoor selecteer je de witvis eruit waardoor je plek onverstoord blijft. En ja, voor de rest niet veel lawaai maken en goed observeren met een polaroid bril, dan kan het haast niet fout gaan.
DJ v Wieringen
Berichten: 5
Lid geworden op: 10-08-2010 20:24

18-08-2010 14:58

bedankt voor alle reactie's

Het water is over het algemeen tussen de 1 en 2 meter.

ben bezig met het koken van de tijgernoten en ga het vrijdag proberen.

Dale Gerard Neijzing schreef:Een echte penvisser heeft tevens geduld. Als je geen geduld hebt wordt het nooit wat.
Het blijft immers karper waar je op vist. Niets is vanzelfsprekend.....
Vis ook op zicht. Niet zomaar blindelings voerplekjes af gaan.


Fijn, ben al meer dan een jaar bezig, geen geduld?!?

Maaaaaar, de aanhouder wint. Ik heb alleen even weer een zetje nodig.
Kzie elkedag karper, in m'n vijver!
Gebruikersavatar
Dale Gerard Neijzing
Berichten: 53
Lid geworden op: 13-04-2010 20:02

18-08-2010 22:14

DJ v Wieringen schreef:bedankt voor alle reactie's

Het water is over het algemeen tussen de 1 en 2 meter.

ben bezig met het koken van de tijgernoten en ga het vrijdag proberen.


Fijn, ben al meer dan een jaar bezig, geen geduld?!?

Maaaaaar, de aanhouder wint. Ik heb alleen even weer een zetje nodig.


Toch niet op 1 water hoop ik? Of vis je ook tussendoor op ander water?
En idd,de aanhouder wint. Zo bedoelde ik het ook.....

Groet,
Dale
DJ v Wieringen
Berichten: 5
Lid geworden op: 10-08-2010 20:24

19-08-2010 16:04

Toch niet op 1 water hoop ik? Of vis je ook tussendoor op ander water?
En idd,de aanhouder wint. Zo bedoelde ik het ook.....

Groet,
Dale[/quote]

OK,Nee, niet op 1 water.

Ik ga morgen pennen, tijgernoten zijn klaar. pellets en duiven voer.
Mooi weer, dus bril op en zoeken."

Argh! Ik hoop dat het nu een keer mag lukken. :roll: :P
Kzie elkedag karper, in m'n vijver!
Gebruikersavatar
Victor van Hoek
Berichten: 160
Lid geworden op: 23-09-2009 16:05
Locatie: Huizen

19-08-2010 16:45

Dale, laat nog even weten of de "nieuwe aanpak" heeft geholpen. Wellicht dat de tijgernoten ook voor mij een oplossing zijn om de kaper beter/sneller te laten asen. Een vis vangen is niet zo moeilijk, maar om de vis te vangen blijkt toch vaker moeilijker te zijn als verwacht.

Suc6,
Victor
Brasem op je stek in de weer,
Dan komt de karper ook wel een keer!
Gebruikersavatar
Dale Gerard Neijzing
Berichten: 53
Lid geworden op: 13-04-2010 20:02

20-08-2010 23:11

Victor,
je bedoelt DJ denk ik :wink:

Dj,veel succes man! Ik ben benieuwd...

Groet,
Dale
arjan masseus
Berichten: 1
Lid geworden op: 03-03-2011 14:21

03-03-2011 14:40

heey derk



pen vissen is een vak apart kan ik je vertelen
ik doe het al een paar jaar
ik kan je een paar tips geven

pen vissen doe je eigelijk vroeg in de ochtent (zomer)
net na zonsopgang en een uur of 2 voor zonsondergang
word de karper actiever

smiddags pennen heeft geen zin brazem en zeelt is zeer actief
en drukt de karper de voer stek uit


je kan een paar aas sorten gebruiken
harde mais (gekookt)
tijgernootjes (gekookt)
zoete mais
made ( wel kans op wit vis
gebruik een goede pen dobber liefst met in gewerkt lood end
kan je je lijn lood wat lichter houden

hoop dat je er wat aan heb groetjes arjan
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

04-03-2011 15:06

Hoi Arjan,

ben zelf een wat andere mening toegedaan dan dat jij hierboven zet.
Ik ken inderdaad wateren waar pas in de schemering, of zelfs in het donker goed te pennen valt op karper maar ook water waar je overdag uitstekend kunt scoren.

Zeelt en brasem zijn volgens mij op dezelfde momenten als karper actief, echter zijn er ook momenten waarop karper minder actief en je dus sneller een bijvangst boekt. Dan is het zaak om te weten wat routes zijn die karper zwemt op zoek naar voedsel of waar ze zich op zulke momenten ophouden.

Ik merk steeds meer dat per water dit soort zaken echt enorm verschillen. Zo ken ik bv ook water waar ik kort onder de kant zo goed als nooit brasem haak, karper wel. Ga ik anderhalve verder het water op dan vang ik die platten wel ineens.

Ik verbaasde me vorig jaar op een ander water dat ik ineens meer zeelt dan voorheen ving. Een kennis had hier de volgende uitleg over: over het algemeen zal eerst witvis je aas vinden, dan karper (afhankelijk van de verdeling tussen de soorten) en dan zeelt (vaak minder voorkomend dan eerder genoemde soorten). Op dit water was er sprake van sterfet geweest met name onder de karper, er zwom niet ineens meer zeelt, maar wel minder karper. Het duurde langer voordat er vis op de voerstek kwam waardoor de minder aanwezige zeelt hier ook de kans voor kreeg.

Groeten Andries
Plaats reactie