Wat te doen bij ...... ??


Plaats reactie
adrie vd klugt
Berichten: 22
Lid geworden op: 26-04-2010 22:52

02-08-2010 23:21

Wat ik laatst mee maakte..
Ik vis met de bekende Frolic brokken. Laatst zag ik een plek met van tijd tot tijd een grote werveling / golfslag in het water, dit moet wel groot zijn ! Zo'n grote werveling nog niet eerder gezien. :D
Voorzichtig het aasje in de buurt laten zakken en wachten.
Yes ! Beet en hangen. De vis zwemt twee meter en stopt. Ligt op de bodem of zoiets, maar geen beweging meer in te krijgen. Het lijkt wel of mijn lijn vast zit aan de bodem. Wat te doen ? Je gaat echt twijfelen. Hoe kan die lijn dan vast zitten ?? Naar mijn idee zijn daar geen obstakels. En de diepte is circa 80 cm.
Na een tijdje de lijn even los gelaten en daarna weer spanning erop. En vlak daarna, plop en daar was mijn haak en aas weer terug. Balen ! :(
Wat is er nu onder water gebeurd ? Was de karper zo groot en zwaar ? Hoe krijg je die dan boven ? Kortom, wat moet ik in de toekomst wel doen en juist laten ? Heeft iemand ervaring ?
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

02-08-2010 23:44

Klinkt als mokken; de karper gaat stil tegen de bodem liggen en doet niets meer.
Ik heb dit zelf nooit meegemaakt maar zou in ieder geval niet zomaar de lijn slap laten vallen tussen de vis en de hengel.
Uit boeken heb ik begrepen dat dit mokken (tegen de bodem gaan liggen zonder te bewegen) kan worden gestopt door zachte rukjes te geven, of zelfs de lijn als een gitaarsnaar te bespelen. Ook wordt er genoemd om de beugel openen en wachten tot de lijn weeer loopt kan werken maar daar zou ik zelf niet zo snel voor kiezen.
Ik zou zelf ook op de kant springen of herrie maken om de vis weer aan het zwemmen te krijgen.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

03-08-2010 06:42

Zoals Robert laatst bij zijn net-geen-dertiger:

PLONS. Gewoon met net en al de plomp in. Niet twijfelen, altijd een setje droge kleren en schoenen mee in de auto of fietstas. Er kan ook van alles onder water liggen. Persoonlijk geloof ik niet zo in het verhaal van "mokkende" karpers die stil gaan liggen, misschien omdat ik zelf alleen nog maar verklaarbare dingen als waterplanten, in het water gegooide objecten of taluds heb meegemaakt als oorzaak van een "vastloper"..

Zelfs een vis die niet zwemt moet je met enige druk wel van zijn plaats kunnen krijgen, hij heeft geen klauwen waar ie zich mee aan de bodem kan vasthouden.

Ik kan er naast zitten maar dat beperkt me niet in mijn visserij. Hup, te water en gaan halen die biggert...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Jamy wuijts
Berichten: 509
Lid geworden op: 20-09-2009 08:35
Locatie: 040

03-08-2010 08:45

Nou vis ik met enige regelmaat op een water waar veel obstakels zijn, ze hebben hier vroegah een oud afgebrand gebouw in gedumpt, hierdoor steekt er veel beton ijzer omhoog...
Ook mij is het nu al een paar keer gebeurd dat ik hierdoor een mooie vis verspeel :evil:
Ik heb alles al geprobeerd, de lijn los laten en wachten tot hij weer gaat zwemmen, druk houden , voorzichte rukjes maar het best werkte voor mij om hem te gaan halen, zwemmen dus... alhoewel dit niet altijd garant staat.. het leek wel of ze daar zo slim waren om elke keer het betonijzer op te zoeken, en het is daar diep! Ik heb zelfs 1 keer m`n oren moeten klaren!
Als iemand een idee heeft hoor ik het graag, elke verspeelde vis is er 1 teveel!!
bob brouwers
Berichten: 47
Lid geworden op: 03-04-2010 20:10

03-08-2010 10:47

nou ik heb het ook een keer gehad hij zwom terug en ik dacht zou ik nou binnen halen of niet.
Ik dacht jha ik doe het want misschien ligt het in de war.
Ik haal binnen en ineens ging die weg, maar nog wel binnen gehaald :D
adrie vd klugt
Berichten: 22
Lid geworden op: 26-04-2010 22:52

03-08-2010 11:27

Bedankt voor de reacties. :D
De term "mokken" kende ik nog niet. Maar blijkbaar komt dit zelden voor.
Gewoon pech dus voor mij.
Ik heb de sloot nog eens bekeken, is schoon en wordt regelmatig uitgebaggerd. Echt geen rommel in het water.
Mijn penhengel is een F4E 1,5 ponds hengel, 4,20meter met 25/100, en deze stond echt zo krom als een hoepel en toch geen beweging in het visje te krijgen. Dus maximale spanning voor hengel en lijn.
Mocht het me nog eens een keer overkomen, dan weet ik nu de trucjes om hem toch aan het zwemmen te krijgen. En desnoods een nat pak ....
Groet Adrie
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

03-08-2010 12:00

Jamy wuijts schreef:Nou vis ik met enige regelmaat op een water waar veel obstakels zijn, ze hebben hier vroegah een oud afgebrand gebouw in gedumpt, hierdoor steekt er veel beton ijzer omhoog...

Ik heb alles al geprobeerd, de lijn los laten en wachten tot hij weer gaat zwemmen, druk houden , voorzichte rukjes maar het best werkte voor mij om hem te gaan halen, zwemmen dus... alhoewel dit niet altijd garant staat.. het leek wel of ze daar zo slim waren om elke keer het betonijzer op te zoeken, en het is daar diep! Ik heb zelfs 1 keer m`n oren moeten klaren!
Als iemand een idee heeft hoor ik het graag, elke verspeelde vis is er 1 teveel!!


Zodra het risico van verspelen te groot wordt zou ik de pijp aan Maarten geven of een stek op dat water zoeken waar het wel gaat. Die vissen zijn niet slimmer als de gemiddelde karper, maar omdat jij de vis daar vandaan wilt houden gaat hij er juist naar toe. Geef je hem dan ook die ruimte dan is het over en uit.

Ik heb (gaan wel weer eens :P) een omgebouwde superparabolische 2ponds DAM Fighter Carp voor dit soort situaties. 30/00 erop, en meteen na de aanslag volledig hangen en geen centimeter geven. Die vis moet naar de oppervlakte. Durf je dit niet aan dan moet je een stap verder denken en dat soort stekken mijden.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

03-08-2010 13:31

Dat mokken ken ik ook niet, wat ik wel weet is dat ik het zelfde heb gehad..

zat gewoon met wat brokken te rommelen en ook een aardige run. en jahoor ook ineens vast.. en rustig zitten trekken eraan en na een aantal minuten ging hij weer verder en dat gebeurde dus 3x op rij.. uit eindelijk na veel gekloot en gescheld :P kwam hij boven water en wat denk je... een paling van een meter en weet ik het hoe dik... leek wel beetje op me eigen onderarm...

ik denk dus dat je een paling aan de lijn heb gehad, want die graven zich soms in of wikkelen zich om iets wat in het water ligt en geloof me dat krijg je met moeite los. of soms helemaal niet zoals in jou geval..
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

03-08-2010 17:27

:lol: :lol: :lol: Je had vast CRABZILLA eraan :lol: :lol: :lol:

Ooit ook eens meegemaakt, met bootje er naar toe gegaan en wanneer ik recht boven de vis zat begon deze langzaam weer te zwemmen en stopte na enkele vele meters weer en hetzelfde verhaal dit ongeveer 3 a 4 keer gehad met dezelfde vis. het resultaat wat op de kant daarna kwam mocht er toen zeker zijn. de oplossing korte felle rukjes, bespelen van de lijn zo idd ook wel werken maar dit heb ik en nog niet hoeven te ervaren.

mvg; jan.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

04-08-2010 06:42

jan de jager schreef: Je had vast CRABZILLA eraan




Ééntje?? Een heel leger, en ze lossen elkaar nog af ook...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
K. van den Herik

04-08-2010 08:15

kan jou het schelen. Gewoon nieuwe lijn en onderlijn eraan en weer opnieuw inwerpen. Niemand ziet aan de foto hoe vaak je hebt moeten oefenen. Enne die karper met die 20 meter lijn? De haak spuwt ie weer uit hoor, door contracties enzo. Tenminste dat kan je je wijs laten maken en zo je geweten een beetje sussen
Plaats reactie