molen met slip voorop?


Plaats reactie
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

16-06-2010 22:18

heb vernomen dat een slip achterop kwalitatief wat minder is, kan meer kapot aan gaan.
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

16-06-2010 22:38

ik heb het idee dat je met slip voorop je slip "beter/subtieler" kan instellen dan slip achterop

dat is iig wat ik vind, ben paar jaar terug ook overhestapt van slip achterop naar slip voorop
William Snijders
Berichten: 60
Lid geworden op: 13-01-2010 06:58

17-06-2010 04:33

Het voordeel van de slip voorop is dat die langer meegaat.
als die achterop zit is de as in de molen langer waardoor deze veel meer kracht moet verwerken en en eerder krom trekt

Mvg William
Met vriendelijke Groet.


KarperKoorts
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

17-06-2010 15:29

De slip voorop is vaak beter af te stelen. Tevens loopt deze vaak gelijkmatiger af.
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

17-06-2010 17:08

Hoe soepel of fijn in te stellen het allemaal ook is.
De reden dat ik bij het pennen altijd slip voorop wil hebben is omdat ik dan tijdens de dril heel makkelijk even de slip wat losser of vaster kan zetten zonder de spoel los te laten.
Meestal dril ik door de spoel afentoe wat te remmen of vast te houden.
Als de slip bijv heel licht staat en je vis neemt net een run terwijl jij de slip vaster wilt zetten dan moet je met je hand onder de molen en draait de spoel vrij en kan daardoor in de knoop gaan omdat de lijn er te snel af gaat e.d
Succes met je keuze.
mvg
Benjamin
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

18-06-2010 08:39

Benjamin,

Je kunt de spoel toch ook afremmen met de vingers van de hand waarmee jij je hengel vast hebt? Ik neem aan dat jouw penmolen wel zo klein is dat je met jouw vingers erbij kan?

Ik vis overigens alleen nog maar met de slip voorop, maar dat komt meer odat ik de slip achterop leleijk vind :oops:
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

18-06-2010 13:45

molens met een slip achterop zijn niet per definitie van mindere kwaliteit....dit komt regelmatig door de visser zelf.

doordat de slipplaten van de molens achterin zitten en dus geen (direct) contact maken met datgene waar druk op gezet moet worden(de spoel)...zal dit nooit zo goed BLIJVEN werken wanneer dit wel het geval is.

in de meeste gevallen laat de visser de slip op de gevechtsstand staan als je hem weer opbergt in je foudraal en dit kan na een tijdje ervoor zorgen dat je slipplaten aan elkaar gaan ''plakken''....waardoor je slip gaat haperen en niet meer zal werken als wanneer deze nieuw uit de doos komt.

mocht je netjes na elke sessie je slip helemaal losdraaien zal je dit fenomeen uit kunnen stellen, maar het zal hoe dan ook een keer gaan gebeuren....
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Plaats reactie