razendsnelle aanbeten bij penvissen


Plaats reactie
Marc van den Oord
Berichten: 9
Lid geworden op: 24-12-2006 10:40
Locatie: Rotterdam

15-06-2010 17:08

beste leden van dit forum,
Ik heb een probleem.
Bij het penvissen komt het heel vaak voor dat de aanbeten zo snel zijn dat ik er niet op kan reargeren.
In een flits is de pen vertrokken, vaak gebeuerd dit zonder enige inleiding.
Soms zie ik het water wat bewegen dan heb je nog de tijd om je "op scherp" te zetten maar de dopper verdwijnt in een flits en daar zit ik dan.......

Ik heb van alles al gebeurd qwa uitloding laatste loodje op 15 cm, of op een halve meter.
Een zware uitloding of een hele lichte, maakt allemaal niet uit.

Zijn er hier nog tips?
Zie ik iets over het hoofd?

Wat ik wel merk is dat op dieper water de snelle aanbeten door de grotere diepte als het ware iets worden gedempt zodat je de kans hebt toch te haken.

Op water onder de 1 meter is het haast niet te doen.
Ik moet het dan hebben van karper die zich zelf haakt.
Afgelopen zaterdag bijvoorbeeld 7 maal een aanbeet zo snel dat ik niet kan reargeren gevolg geen karper op de kant.

Gaarne jullie reactie!
Stephen Ram
Berichten: 52
Lid geworden op: 01-05-2010 01:05

15-06-2010 19:39

Als het daadwerkelijk zo snel gaat, dan denk ik dat er iets mis is met je dobber of iets dergelijks, dat je ze dan op het laatse moment afschrikt. Denk ik. Bij mij gebeurt dat ook wel soms, maar meestal loopt mijn dobber langzaam weg. Dat betekent dat de karper niets in de gaten heeft. En als het een sprint neemt, dan heeft hij of jou gezien of je dobber.
Robert van Gangelen
Berichten: 31
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Lekkerkerk

15-06-2010 20:16

Hoi,

Dit komt mij ook bekend voor. Inderdaad is de dobber plots diep onder.
Ik heb een aantal keren de kans gehad om hier op aan te staan maar zover ik me kan herinneren nooit een karper op deze manier gevangen.
Ik denk dat de karper draait op de stek en daardoor je lijn meeneemt met bv zijn staart. Hierdoor wordt de dobber plots ondergetrokken.
Als de karper het aas pakt met zijn bek dan kan hij volgens mij nooit zo snel de dobber ondertrekken. Of hij moet het ass pakken en snel weg zwemmen.
Overigens heb ik dit meer op water met kleinere karper.

Maar dit is mijn gedachte hierover en ik ben benieuwd hoe andere mensen hier over denken.

Robert
Gebruikersavatar
Ruben Sibbing
Berichten: 173
Lid geworden op: 20-09-2009 00:24

15-06-2010 20:24

Heb het ook een paar keer gehad. Achter elkaar me dobber weg. Dan sla je eindelijk raak, is het een brasem!!!!! :evil:
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

15-06-2010 21:49

vis je met of zonder hair? En inderdaad, het meest logische is dat je vis met een vin of met zn staart een stukje lijn mee neemt ofzo en niet het aas in zn bek heeft.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

18-06-2010 09:02

Ik durf wel de voorn te noemen als oorzaak voor de snelle onder water trekkers.
Haak aas waarschijnlijk net niet groot genoeg waardoor de voorn zijn kans schoon ziet. Of haak aas (worm etc) te lang waardoor de voorn alleen een deel van de worm in zijn bek heeft.

Hoe dan ook, de andere vissen weten niet dat jij speciaal op karper vist en ze willen allemaal graag gevangen worden zodat jij ze eens goed kan bekijken ...... de ijdeltuiten.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Mike Chiron
Berichten: 101
Lid geworden op: 07-05-2010 10:44
Locatie: Nederland

18-06-2010 19:18

Dat zijn vaak lijnzwemmers, die meestal met hun borstvin blijven haken.

Je kunt dan beter ook niet aanslaan ivm verstoring van je stek of de vis word vals gehaakt.
bart loman
Berichten: 420
Lid geworden op: 24-07-2010 14:44
Locatie: blaricum

19-12-2010 16:10

heel veel gehad supersnelle aanbetenzonder eenig voorteken. het kam door dat ik niet op de bodem lag ik lag op half water de vis nam het aas en ging heel snel weer naar beneden wel veel akrper gavangen :D
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

20-12-2010 00:10

Klinkt als lijnzwemmers inderdaad. Karper op de stek, vinnetje tegen de lijn,
pennetje schiet onder. Het vergt wat zelfbeheersing om hier niet op te reageren ;)

Ook witvis geeft felle aanbeten, maar dan beweegt de pen vaak wat schokkeriger.
Een snelle geleidelijke wegloper is vaak een lijnzwemmer...
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

20-12-2010 09:24

soms wil mhet helpen om dan een loodmontage onder je pen te knopen met een stuitje op zeg maar 5 cm van het lood dan krijg je alsnog je reactie en is het karper dan loopt ie wel door hoor :o
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

20-12-2010 11:13

Als het voorn is hangt ie meestal wel.
het kan razendsnel gaan met karper,doorgaans komt het doordat ie al weet dat het niet goed zit voor dat jij het in de gaten hebt(vluchtreactie)
vissen met een staande haak kan helpen.
en anders freelijnen met gezonken lijn.

succes. :wink:
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

20-12-2010 12:39

Lijnzwemmers, niet op slaan maar gewoon afwachten. Pen komt vanzelf weer boven. Zo niet, en heb je het gevoel dat het aas wel wordt meegenomen kun je als nog slaan.

Ook een dobber die heel geleidelijk naar links of rechts schuift betekend vaak een lijnzwemmer. Soms raakt de vis de lijn nieteens, maar wordt je lijn als het ware meegezogen door de waterverplaatsing.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Plaats reactie