Penvissen effectief?


Plaats reactie
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

23-05-2010 01:40

Hoe effectief is penvissen?

Ik vind de actieve penvisserij prachtig om te doen en een heel mooie manier van vissen, naast de statische boilievisserij. De laatste is natuurlijk een methode van alles of niks en als ik dat een poos heb gedaan (gaap, gaap), ga ik meestal even, ter afwisseling een paar keer pennen.
Als allround karpervisser, overigens wel een manier van vissen die je ook moet beheersen. Kan je, in moeilijke tijden, soms toch nog een vis opleveren (veel klein aas, op een kleine oppervlakte, gaat een karper misschien toch nog azen)!
Op sommige wateren (b.v. K.K.) mogelijk dresuur doorbrekend? Daar liggen al duizenden bollen, is het wel weer iets anders.

Maar, hoe effectief is nou eigenlijk de penvisserij?
Waarom worden de meeste grote vissen met boilies gevangen? Je kan met de pen ook heel goed met boilies vissen ( b.v. met een niet te harde bol op de haaksteel of een bol op de hair), maar volgens mij vang je dan nog steeds niet de echte beren.
De grote vissen zijn op de meeste wateren natuurlijk wel het vaakst gehaakt en spugen bij het minste of geringste het haakaas weer uit en daar ligt volgens mij dan ook de grootste zwakte van het penvissen en dat geldt denk ik niet alleen voor de grote vissen.

Als je haak in je aas zit en een vis zuigt het haakaas naar binnen en spuugt het vervolgens weer uit (omdat hij het niet vertrouwd), wat zie je dan aan je pen? Kan je in de meeste gevallen, natuurlijk niet op aanslaan.
Hebben we ook nog de witvis en onze hoofdlijn.
Met een uitgekiende rig (bij het boilievissen), kan je veel beter een inhaking forceren.
Waarschijnlijk valt daar dan ook bij het penvissen nog wel het nodige te verbeteren.
Pennen met een priksysteem, met zwaar lood ( wat uiteraard wel mogelijk is), is denk ik niet wat een echte penvisser wil, maar misschien is er een soort tussenweg? Een licht loodje, wat mogelijk wel prikt en ook een beetregistratie doorgeeft? Ik noem maar iets.

Daarnaast aast een karper ook veel anders op een compacte voerstek met klein aas (het zogenaamde gulping).
Krijgen we pas een wegloper nadat de voerstek is leeg gevreten en alleen ons haakaas alleen nog over is (die wil ik ook nog), of omdat de vis zich mogelijk toch op de één of andere manier zelf heeft geprikt?

Al met al, hoe kunnen we meer uit de penvisserij halen?

Wie het weet mag het zeggen.

Gr.

Hilco
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

23-05-2010 09:29

Hilco Meijer schreef:Als je haak in je aas zit en een vis zuigt het haakaas naar binnen en spuugt het vervolgens weer uit (omdat hij het niet vertrouwd), wat zie je dan aan je pen? Kan je in de meeste gevallen, natuurlijk niet op aanslaan.


Is dit een aanname of heb je die getest? als je onderlijn (of doorgeknoopte hoofdlijn) redelijk stijf is, dan zie je volgens mij elk tikje op de dobber, in tegenstelling tot loodvissen. Dat, plus het feit dat je meerdere stekken kunt bevissen maakt het voor mij effectiever, zeker op kortere sessies zonder voorvoeren.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

23-05-2010 11:42

Natuurlijk zie je elk tikje, even opsteken of even wegzakken etc.
Ik weet zeker dat dat lang niet altijd veroorzaakt wordt door witvis, maar ook vaak genoeg door karper.

Het probleem is, dat je meestal niet kunt aanslaan op elk tikje, daar ben je gewoon niet snel genoeg voor, of je moet met je hengel in de hand vissen en dan nog, hoe vaak sla je dan mis?
lucas geutjes
Berichten: 3
Lid geworden op: 29-04-2010 21:38

23-05-2010 12:31

penvissen maakt de beetregistratie dichter tot de visser dus je ziet meer als je scherp vist.
en bijkomend voordeel je kunt snel mobiel veel plekken afvissen in korte tijd dus vele malen effectiever .
gisteravond nog snel een uurtje een pr gevangen 96 cm ...dus niet alleen klein spul zeker met oppervlakte vissen kun je selecteren welke je wilt vangen .

Lucas
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

23-05-2010 12:33

hoevaak wordt je aas onderwater uitgespuugd met een vastlood montage? ik gok vele malen vaker voordat de vis hangt (of niet) tov van penvissen.
Gebruikersavatar
Ruben Sibbing
Berichten: 173
Lid geworden op: 20-09-2009 00:24

23-05-2010 14:33

Hilco Meijer schreef:Natuurlijk zie je elk tikje, even opsteken of even wegzakken etc.
Ik weet zeker dat dat lang niet altijd veroorzaakt wordt door witvis, maar ook vaak genoeg door karper.

Het probleem is, dat je meestal niet kunt aanslaan op elk tikje, daar ben je gewoon niet snel genoeg voor, of je moet met je hengel in de hand vissen en dan nog, hoe vaak sla je dan mis?


Ik vis met het pennen altijd met mijn hengel in me hand. Sla vaak genoeg mis. :o
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

23-05-2010 17:12

Oei, het aanslaan met penvissen.

Daar vraag je nogal wat, want dit is een onderwerp wat een beetje gevoelskwestie is. Gecombineerd met ervaring. (klinkt ouwelullerig, is niet zo bedoeld, ik leer ook nog steeds bij).

Ik denk dat er al verschil is met hoe je vist. Welke dobber, hoe zwaar, vis je hangend, zinkend, staand, met een verklikloodje, met een hair of op de haak, enzovoorts.

Maar ook, wat zijn de (weers)omstandigheden, wat gebeurd er met je dobber? Hoe actief wordt er geaasd? Allemaal zaken die het ''wanneer moet je nu aanslaan'' kunnen beinvloeden.


Ik denk niet dat je zo kunt zeggen:''op dat moment'' sla je aan. In de praktijk zul je soms bij een klein stootje al slaan, en soms gaat je dobber op en neer en is het verstandig nog even te wachten.


Moeilijke zaak om dit zo te bediscussieren. Niet op de laatste plaats omdat je ook verschillende meningen zult hebben.


Dat penvissen effectief kan zijn, dat is wel zeker. Je vist malen scherper als dat je op een stretcher ligt te wachten op een piepsignaal. En !!! Het is vele malen leuker, spannender en mooier. (de laatste zin is een mening, geen waarheid)
Zit hier wel vis?
Bert Vercoulen
Berichten: 25
Lid geworden op: 05-05-2010 14:54

26-05-2010 09:56

Hilco,

Ik ben totaal niet met je eens. Je schrijft alsof je de grote beren met de pen niet vangt omdat je de beetindicatie niet ziet en bij de boilie wel. Hoe vaak wordt je boilie niet gepakt en weer uitgespuugd terwijl je geen beet ziet? Denk dat dat vele malen groter is dan met de pen.

Ik denk dat hier andere redenen voor zijn. Zoals:
- meer rust op de stek
- kleinere karpers worden niet snel gehaakt zodat de grotere niet schrikken
- 's nachts vissen
- voerstek opbouwen
- nauwelijks bijvangsten, wat de rust op de stek bevorderd
- ander aas
Ik vis intensief op een kanaal. Als de karpers moeilijk te vangen zijn maar toch op de stek liggen, neem ik de penhengel. Dat levert vaak toch succes op. Ook grote karpers heb ik zo op mijn onthaakmat gekregen.

Zorg dat je scherp vist!
A bad day fishing is better then a good day at work
Gebruikersavatar
martinj taal
Berichten: 71
Lid geworden op: 01-03-2005 21:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

14-06-2010 13:01

Hilco,

Je kunt het penvissen door het gebruik van harde aassoorten en een groter formaat aas effectiever maken (formaat en hardheid selecteren).

Het penvissen heeft echter ten opzichte van de statische visserij de beperking van afstand en tijd. De keuze voor de techniek (pen/statisch) wordt namelijk bepaald door het type water dat je wilt bevissen.

Kijkend naar het aantal beten dat ik krijg met boilie en pen, ben ik er echter van overtuigd dat we statisch veel minder aanbeten verzilveren als met de pen.

Volgende keer toch maar een penhengeltje mee naar Du Der :-?

Martin
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

14-06-2010 16:20

Aanslaan bij pennen, het meest lastige wat er is. Volgens mij heeft Douwe Bijlsma hier al eens een mooie verhandeling over neergepend (excusez le mot). Vaak is het ook een kwestie van gevoel. Gisteren even in de polder geweest met een neefje van me. Veel karper, maar alleen met elkaar bezig. Alsof ze niet meer stopppen met paaien, maar dit terzijde. Toch nog twee gevangen. De eerste -een karpertje van een cm of 30- begon met tikken op de pen. Klein stukje weg. Groter stukje weg en heel aarzelend. Dan weer los en de pen weer in normale stand in het water. Dan weer een stel zenuwachtige en -slopende tikjes. Weer een klein stukje weg. Het duurde al bij al wel een kwartier. Opeens een stuk verder onder water en toen aangeslagen en vast.

De tweede begon met wat steviger tikken dan de eerste en bij de eerste wegtrekker heb ik meteen geslagen en die zat ook vast. Waarom ik nu wel meteen aansloeg en bij de eerste niet, weet ik niet. Het is niet te beredeneren. Het is ook een kwestie van gevoel. En natuurlijk, wanneer ik de tweede langer had laten doorgaan, had ik waarschinlijk ook wel raak geslagen of bij de eerste sneller had geslagen was het ook wel goed gegaan, vermoedelijk. Maar waarom je het de nene keer zus en de andere keer zo doet is niet uit te leggen. Althans niet voor mij.

Overigens, ik kan het verhaal ook vertellen met op twee verschillende manieren aanslaan en allebei de keren misslaan. Maar dat gold niet voor gisterenmisddag, maar voor heel veel andere dagen.
Hé mod. Hoe kan ik hier een onderschrift plaatsen????
Jan de Vries
Berichten: 23
Lid geworden op: 26-06-2008 14:55

17-06-2010 16:18

Heb eigenlijk bijna nooit problemen met aanslaan komt misschien door de plekken waar ik vis...
Ik vis meestal met een hairtje en een tijgernootje, boillie of kleine pellet dan is de dobber gewoon weg, die zie je nooit meer terug en de molen begint te lopen.
Heel soms lopen ze nog langzaam een stukje weg en daarna schiet hij weg maar over het algemeen altijd agressief.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

17-06-2010 16:36

ik moet zeggen dat ik zo af en toe wel de neiging heb om aan te slaan, wanneer de dobber heel snel onderschiet. Helaas sla ik dan 9 van de 10 keer een gat in de lucht, waarschijnlijk omdat de vis dan waarschijnlijk per ongeluk een stukje lijn meeneemt achter een vin oid. Als je "echt" beet hebt dan is het toch anders..
Plaats reactie