Penvangsten Maart 2010


Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

16-03-2010 09:18

Hopelijk vrijdag, ik sta nog steeds op NUL :D
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

16-03-2010 13:35

Zondag en gisteren er een paar uurtjes tussenuit geknepen.
Viel qua temperatuur nogal tegen, ook de watertemperatuur viel tegen.
Zondag kwam er tijden het vissen plots een grote brasem bovendrijven, het aankomende voorjar kwam voor hem net te laat.
Maandag wel wat beweging gezien maar niets dat doorzette.

Komende week gaat het ook 'snachts waremer worden dat zal de watertemperatuur ten goed komen, wie weet dat er dan weer wat meer te zien valt (en ook te vangen).
Josse Beudeker
Berichten: 59
Lid geworden op: 19-09-2009 21:42

18-03-2010 13:00

Eerste lente voerstekjes zijn gemaakt...

Zometeen hopelijk mijn eerste er eens uit trekken...

lekker weer zeg!
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

18-03-2010 16:06

ik ga vrijdag maar eens pennen.
Josse Beudeker
Berichten: 59
Lid geworden op: 19-09-2009 21:42

18-03-2010 16:18

niks gevangen helaas...
brasem aan de haak gehad en twee snoeken zien zwemmen. Helaas geen teken van karper..
wel erg lekker weer
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

18-03-2010 18:52

Jammer Josse,

waren het paaiende snoeken? Die zullen met deze temperaturen eerdaags wel aan de slag gaan
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

18-03-2010 19:59

heb idd ook al paaiende snoek gezien
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

19-03-2010 10:25

Check, ik ook. Gisteren zag ik ook iets wat ik mijn leven niet zal vergeten, misschien is het maar goed dat ik geen fototoestel bij me had: Een karper die in staat van ontbinding verkeerde, maar nog wel leefde... Het is dat het beest bewoog, anders zou je zweren (leuke woordkeus) dat ie al minimaal een week dood was...

On topic: vandaag vissen wordt hem niet wegens studieverplichtingen, morgen moet het gebeuren :)
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Andre Akkermans
Berichten: 13
Lid geworden op: 23-01-2010 11:38

20-03-2010 19:24

De eerste vis voor 2010 was vrijdag 12 maart. Onder een brug waar 3 meter water staat resulteerde een rare wegloper in een schub van een pond of 8. Zeker een stuk of 30 bloedzuigers zaten op de vis. Een teken dat hij of zij de hele winter gewoon onder de brug gelegen heeft. Wat mais, hennep en dode maden gevoerd. Een Series 2 maat 12 met een maiskorrel en twee levende made was het haakaas. Het water krap 5 graden! Verder geen stootje.
Gebruikersavatar
Frank Waanders
Berichten: 217
Lid geworden op: 27-08-2007 14:37
Locatie: Hengelo

20-03-2010 20:14

Goed bezig Andre! Ik had vandaag ook geluk, een paar uurtjes op de pen resulteerde in een paar leuke visjes.
De eerste, een spiegel (eindelijk weer eens), welke direct op mijn tijgernootje dook nadat ik het aas had neergelegd:

Afbeelding

Pakweg een half uur later diende de tweede zich aan, wederom een spiegeltje. Dit maal een tikje kleiner:

Afbeelding

Daarna werd het op dit water wat stiller. Hierom ben ik verkast naar een tweede water, waarbij het op de laatste stek raak was. Het zien van een staartlob, het duiken bovenop de voerstek, een zakkend pennetje... penvissen pur sang!!! Met dwarrelpatroon:

Afbeelding

Tot slot diende zich, terwijl ik op het punt stond te vertrekken, een 2e schub aan. Gezien het feit dat ik haast had, en de bek er niet al te fraai meer uitzag, was het besluit geen foto te nemen snel genomen. Wel was het de grootste vis van de dag.
Laatst gewijzigd door Frank Waanders op 23-03-2010 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

21-03-2010 15:19

wat een plaatje frank die tweede!!!

ook ik heb eindelijk weer eens mijn slag geslagen. na 31 maal geblankt te hebben met de biolie visserij en gister tot mijn enkels toe in het water gezeten te hebben met de harde regen, ben ik vandaag maar weer eens gaan freelinen.

vorig jaar heb ik het hele bestand (21) op 2 vissen na van de put al gevangen, na de sterfte van de winter zijn er nog 11 over. ik heb hier al vaker over dit water gesproken,in de topiv over de wintersterfte. het water heeft een oase blauwe kleur gekregen en is erg helder op 1 tot 1.5 meter kun je de bodem nog zien. het is compleet overgroeid met bomen en struiken waar de vis graag onder, in en tussen zit. na het grondig speuren naar deze vissen vorige week had ik twee stekken aangevoerd, elke dag 0.5 kilo mais en 0.5 kilo duivenvoer erop. je zou zeggen dat is veel maar omdat ik er de bodem kan zien en ik zie dat het aas de volgende dag weg is. er zit enorm veel zeelt op dus beetje meer voeren mag wel op dit water.

vandaag ging ik kijken of ik iets van de stekken af kon trekken, de eerste stek voerde ik aan met 2 handjes mais en liep meteen door naar de volgende.

Afbeelding

daar gooide ik geen voer in maar alleen een zinkende korst, na 5 minuten zag ik een enorme staart door het water gaan, en wist dus zeker dat er vis op de stek zat. na een half uur geen actie besloot ik om er dan maar 3 maiskorrels aan de haak te zetten, ook deze werden vrolijk gewijgerd terwijl een aantal zeelten en 2 karpers meerdere malen over het aas heen gezwommen waren. ik had mezelf verscholen achter een boom en mijn hengel hield ik verborgen achter een tak, maar niks hielp. op naar de eerste stek dan maar.

Afbeelding

meteen toen ik aankwam lopen viel het me op dat de mais al weg was. ik maakte weer een zinkende korst aan mijn haak en gooide hem midden op de inmiddels licht geworden ondergrond (door het woelen en azen van een week lang is de donkere silt laag compleet verdwenen). na ongeveer een minuutje zie ik van rechts, uit de struiken een karper aan komen zwemmen, hij ging recht op de korst af maar 20 cm ervoor bewoog hij zich naar links. uiteindelijk lag hij boven op de korst. de karper bewoog zich behendig naar achteren en draaide weg.....
zonder dat ik het duidelijk kon zien had ie toch de korst gepakt en na een kleine tik op de hengel werd mijn wereld opeens niet groter dan de 8 vierkante meter waar ik de vis in moest zien te houden. hij probeerde een aantal malen de struiken in te komen maar door hem te blokken lukte het keer op keer om hem centimeters voor de takken te keren. uiteindelijk gaf de vis zich gewonnen en wist hij dat hij niet weg kon, hij liet zich gewillig scheppen door zich rustig in de oppervlakte te laten drijven, en naar het net te laten sturen.

Afbeelding

Afbeelding

het is een schub die ik goed ken, en nu voor de derde keer op de mat heb liggen. het was mijn laatste vis vorig jaar en nu mijn eerste vis van dit jaar.

foto vorig jaar 30-11
Afbeelding

alle vissen op dit water zijn beschadigd, vinnen kapot, rugvin in 4 stukken, schubben die ze missen, dit komt door de natuur van het water, ze paaien elk jaar tussen de takken en dat gaat er lomp aan toe. het watertje staat me nou aan het hart en ik kan er mijn ding doen omdat niemand anders er vist. al zou ik een water moeten kiezen om de rest van mijn leven op te vissen, dan zou het dit waterje worden.

Afbeelding

na het typen van dit bericht ga ik dalijk terug om te kijken of er nog een te strikken is, misschien nu wel een mooie zeelt.
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

21-03-2010 15:25

lekker baske!!!
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Robert Lamboo

21-03-2010 15:37

Kijk, er word al weer gevangen..goed om te zien 8)

Hier een polderschubje die ik vorige week had. Verder 1 verspeeld door lijnbreuk en nog een flink aantal lijnzwemmers gehad..ze waren dus wel los.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

21-03-2010 16:02

Nou ik heb lekker geblankt gisteren 8) Echt ongelofelijk, ik heb de hele dag vis op de stek gehad, azend. Met twee aassoorten gevoerd, allebei gebruikt, tegen de 10(!) situates gehad die normaal gesproken in een beet zouden resulteren met als slotsom: geen stootje...

Schiet mij maar lek :roll:
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

21-03-2010 16:03

Mooie vissen trouwens allen!
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

21-03-2010 16:28

sluit ik me bij aan!
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

21-03-2010 17:19

Moest ik het vrijdag nog met een brasem doen, vandaag 1 aanbete gehad en verzilvert, mooi spiegeltje:

Afbeelding

Nu lekker met warme wangetjes een wijntje op de bank
yan boo
Berichten: 300
Lid geworden op: 20-03-2008 20:25

21-03-2010 18:24

zoo, vandaag superdag :D :D
Ze waren helemaal los, en om de 15 min had meestal weer beet!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en nog 1 hele dikke van rond de 23/24 pond, maar ik had helaas geen weegschaal bij me :(
Hoeveel denken jullie dat hij zal wegen??

Afbeelding

en de grote terror water kip :lol:

Afbeelding


Afbeelding

prima dagje zo!

groetjes Yanick
Vissen is niet vangen!
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

21-03-2010 19:30

wat een rare koeten bij jou in de buurt, wel lekker gevist!
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
Gerard van Emmerik
Berichten: 148
Lid geworden op: 31-03-2008 19:46
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

21-03-2010 21:36

Eindelijk worden de pagina's weer gevuld met vis! ;-)

Heb gister en vandaag ook niet stilgezeten.
Ben er met een pennetje op uit gegaan.
Gister had ik er 2, waarvan de grootste een kilotje of 7.
Vandaag 4 karpertjes, 2 giebels en een brasem.

Met mais voerplekjes gemaakt en gevist met mais en kattenvoer uit blik, helemaal niets!
Toen wat brood gevoerd aan de eendjes en met een vlok ertussen gevist, dit leverde gelijk resultaat op en heb alle vissen op die manier gevangen. Af en toe pakte ze ook al een korstje van de oppervlakte.. Binnenkort weer met de variantjes aan de gang! :-D

Mooi weer en veel vis toegewenst!
Gebruikersavatar
Evert Bram
Berichten: 66
Lid geworden op: 24-09-2009 23:56
Locatie: Twente

22-03-2010 12:09

Mooi werk heren! Ik ben wel jaloers op jullie. Ik ben erg, erg druk met de studie en stage. Helaas kan ik komende weken m'n lijntje nog niet uitwerpen. :cry:

Ik wens jullie goede vangsten!
Gebruikersavatar
Arno Ruiter
Berichten: 26
Lid geworden op: 01-03-2010 09:38
Locatie: Schagen
Contacteer:

22-03-2010 15:33

Wanneer ga je weer vissen?” Dat vroeg mijn buurjongetje (jaar of 11) afgelopen zondag. “Met een halfuurtje ga ik” antwoorden ik, terwijl ik naar mijn handen met blaren keek. Tuinieren is leuk, maar het moet niet te lang duren. Vissen dus!

Als eerste gingen naar één van zijn stekken. Een 2,25 pondshengel met vastlood en een ingedroogde boilie was zijn gereedschap. Een 1,25 hengel met dobbertje de mijne. Hij had nog nooit iemand op karper zien vissen met een dobber…

PLOEINK, daar werd zijn lood subtiel in de voorsloot van ca. 1 meter diep geparkeerd. Het wachten was begonnen.

Verbaas bekeek de jongen mijn verrichtingen. Peilloodje (wat is dat?), peilen, mais en of pellet monteren en subtiel inwerpen. Ik leek wel van een andere planeet ;-)

Na een halfuur zonder aanbeet stelde ik voor naar een andere plek te gaan. Een plek waar ik de afgelopen tijd regelmatig een karper mocht aanschouwen in het daglicht. Op de nieuwe plek herhaalde het tafereel (PLOEINK!) zich.

Het duurde niet lang of mijn pennentje (met aardbeien-pellet) liep weg. Een aanbeet uit het boekje. Een schubkarper trekt mijn hengel tot het handvat krom. Wat een geweld! M’n buurjongen heeft ogen als schoteltjes. De karper weigert op te geven. Vlak voor het scheppen is duidelijk waarom. De haak zit in de voorvin... Niet stevig genoeg klaarblijkelijk, want de vis wordt gelost.

Niet veel later loopt pennetje 2 (1 stukje mails met een bewegende made) weg. Een kleinere karper is netjes gehaakt en mag weer zwemmen.

Vertwijfeld kijkt m’n buurjongen naar zijn hengel die roerloos in de hengelsteun met optonic staat. Ik besluit zijn hengel om te bouwen naar ‘penhengel’. Aandachtig volgt hij mijn bewegingen en het woordje
waarom?’ valt vaak. Niet veel later vangt hij een karper(tje). Het geluk straalt van hem af.

Afbeelding

Ik heb hem geleerd dat een stukje subtiliteit met polderkarper vaak het verschil is tussen vissen en vangen. Ik weet zeker dat hij nog veel gaat vangen de komende jaren.

Take a kid fishing.
Gebruikersavatar
Gerard van Emmerik
Berichten: 148
Lid geworden op: 31-03-2008 19:46
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

22-03-2010 20:39

Leuk stukje Arno!

Well done! :-D
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

23-03-2010 09:12

super mooi!
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

23-03-2010 10:09

Gistermiddag voor het eerst dit jaar even naar buiten geweest. Heb alleen wat mooie voorn gevangen. Heerlijk weer even die frisse neus :P

Ik liep op de terugweg nog wel langs een stuk water en zag daar kort onder de kant op de bodem de nodige dode vis(o.a. karper) liggen. Ik begin nu te twijfelen of de watertjes in mijn omgeving zich deze winter wel zo goed hebben gehouden als ik had gedacht.... Ik had nml geen dode karper zien drijven, maar als ze allemaal naar de bodem gezonken zijn kan de schade een stuk grote zijn dan ik had gedacht.....

afwachten dus :)