Welke andere manier om te vissen op karper?


Plaats reactie
Wesley Waelkens
Berichten: 24
Lid geworden op: 28-07-2008 22:03
Locatie: Oudenaarde, België

02-03-2010 00:18

Hallo allemaal,

Ikzelf vis al een 2 tal jaar op karper op de statische manier.
Nu ben ik aan het kijken naar een andere manier om karper te vangen tijdens de rustige periode of een korte sessie, ik dacht hierbij aan het vissen met een penhengel en een gewoon dobber systeem.
Aan de andere kant na wat informatie te hebben opgezocht op internet lijkt het vissen met de feeder ook wel leuk.
Nu mijn vraag:

Welke manier zouden jullie aanraden om te doen naast het statisch vissen?
Een penhengel of een feeder hengel, beide manieren lijken me leuk, maar de hengels zijn wel erg verschillend denk ik. Kan je trouwens met een feeder op karper vissen, de put waar ik vis is de zwaarste toch 15kg, veel 10kg+

Ik moet wel zeggen ik kan maar 1 hengel en molen aanschaffen anders wordt het vrouwtje zot, zij denkt dat een hengel een hengel is en dat ik het maar moet doen met men statische stokken.

Welke hengel zouden jullie aanraden voor het pennen of feeder werk?
Liefst iets in de shimano range, daar ik toch wel veel vertrouwen in heb en ik het liefst bij een bepaald merk blijf, andere suggesties zijn ook welkom natuurlijk.

Dus om af te ronden, welke manier om te vissen op karper zou ik doen naast het statisch vissen en welke hengel raden jullie aan?

Mvg,

Wesley Waelkens
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

02-03-2010 12:55

ik zou een penhengel kiezen ipv van een feederhengel

met de penhengel kan je paar uurtje met de pen vissen, maar je kan met dezelfde hengel ook goed aan de oppervlakte vissen met kattebrokken of iets dergelijks.

en mij lijkt het opp. vissen dan weer wat minder met een feeder, vandaar de keuze
bart winkk
Berichten: 13
Lid geworden op: 28-01-2010 12:26

02-03-2010 14:48

Met een penhengel kan je meer dan alleen pennen.
Je kan er gewoon mee pennen maar ook drijvend vissen en freelinen.
Ook vindt ik penvissen persoonlijk veel leuker dan naar mn top kijken.
Je vist recht voor de kant vaak met de pen en de dril begint dus ook voor je neus bij een vis :)
Plus dat je vaak al door hebt als er een vis zit je asen als je met de pen vist door bijv. kolken,aasbellen,starten en aan je pen zelf kan je het soms opmerken.
Feederen vindt ik daarom te ééntonig is bijna het zelfde als statish vissen alleen dan zonder beetmelders zegmaar.

Mvg
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

02-03-2010 18:40

van Spro bestaan er barbeel hengels, fijn stokje en redelijk betaalbaar,zie onderstaande (van een site gepikt)

SPRO Inspiration Barbel

De ultieme barbeel hengel! Het vissen op barbeel wordt steeds populairder in onze rivieren; wij presenteren de perfecte hengel voor zowel het feeder- als het ledgervissen op deze krachtpatsers. De hengels wordengeleverd met 2 lange toppen waarvan één geschikt is als quivertip. Deze hengels zijn ook perfect te gebruiken voor het gericht vissen op grote brasem, zeelt en zelfs met de pen op karper.


Type: 2782 330
TFX7 Inspiration Barbel (2 toppen)
Lengte: 330 (in cm)
Gewicht: 250 (in gram)
Werpgewicht: 15-35 (in gram)
Delen: 2
EUR 122.50

misschien heb je er wat aan
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Wim Verbeek
Berichten: 295
Lid geworden op: 21-09-2004 16:54

03-03-2010 09:56

Of je koopt een matchhengel!
Daarmee kun je matchen,pennen, oppervlaktevissen
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

03-03-2010 10:46

je zal toch een hengel moeten hebben met voldoende vering achter de top ,als je dergelijke karpers kort onder de kant haakt,dat gaat dat niet lekker met een feederhengel.
met een float of barbeelhengel gaat het stukken beter.
deze bijv.

http://www.vlemmix.nl/nl/producten/karp ... _bx_float/

:wink:
Wim Verbeek
Berichten: 295
Lid geworden op: 21-09-2004 16:54

03-03-2010 11:08

en dat is dus eigenlijk een matchhengel!:P
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

03-03-2010 11:42

zo kan je het ook bekijken Wim, een matchhengel voor de wat sterkere vissen zeg maar.
maar een echte matchhengel(wedstrijdhengel) is het natuurlijk niet.

:)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-03-2010 11:49

Wim ik heb een paar goede matchhengels voor het wedstrijdvissen.
Waar ik echter bij blijf is dat de matchhengel het niet haalt bij een goede normale penhengel.
De actie is totaal anders zeker aan de kant waar je toch 99 % van de sessies op karper vist.
Als je op afstand op karper vist is de match een goede vervanger voor de penhengel omdat je er beter mee kunt werpen met zwaardere pennen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Frank Waanders
Berichten: 217
Lid geworden op: 27-08-2007 14:37
Locatie: Hengelo

03-03-2010 12:04

Ik heb een jaar of 3 geleden zowel met een feeder als met een matchhengel op karper gevist (zowel met korf als pen op de feeder). Wanneer de karper tot maximaal een pond of 10 komt, is het leuke sport. Een vluchtende karper van boven de 15 pond echter, is geen pret aan een dergelijke hengel, zeker niet wanneer er ook obstakels in het spel zijn. Mijn ervaring was dat het punt waarop je niet meer kracht kon uitoefenen te ver beneden de gewenste krachtinspanning lag.

Wanneer je serieus aan de slag wilt, zou ik je eerste keuze nogmaals evalueren.

Succes!

edit: Ik lees nu dat je eigen eerste keuze tussen een feeder- of penhengel ging. Het moge duidelijk zijn waarvoor ik opteer.
Wim Verbeek
Berichten: 295
Lid geworden op: 21-09-2004 16:54

03-03-2010 14:11

Ja ligt eraan hoe je het bekijkt... Die matchhengels zijn vergelijkbaar met een 1 LB-hengeltje... Met een 1 lb-hengel heb je met een 30+ vis altijd moeilijk. Zeker als er obstakels zijn.
Maar tussen een 1 lb penhengel en een matchhengel zit niet zoveel verschil.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-03-2010 14:47

Wim ik weet niet wat voor pen- en matchhengels jij hebt om te vergelijken, maar er zit wel degelijk een groot verschil tussen de hengels.
En ik vergelijk geen goedkope versies van beide hengels.
Vissen is een hobby, geen religie!
Grieko Marinus
Berichten: 19
Lid geworden op: 04-10-2009 14:12

03-03-2010 15:11

Gebruik wel eens een heavy feeder hengel met een cw van 150 gram voor het penvissen, en dat gaat uitstekend.
Wim Verbeek
Berichten: 295
Lid geworden op: 21-09-2004 16:54

03-03-2010 16:07

Laat ik het zo zeggen:
Sowieso elke hengel is anders.

Een zie mezelf als een fanatieke visser die zijn materiaal intensief gebruikt en mijn materiaal zeer waardeerd qua kwaliteit en doel. Vast en zeker zijn er duurdere varianten waarbij het verschil groter is enz....
Maar goed, ik heb 3 hengels voor het pennen:
1 hele oude glasstok van F4e --> 1 lb
1 shimano beastmaster (officieel matchhengel, maar wordt overal verkocht als penhengel!)
1 spro strategy 1,75 lb

Meestal neem ik de beastmaster mee, omdat die zeeeer licht is. Dat loopt fijn. Dan vis ik voornamelijk op een sloot met vissen waarbij de top 18 pond is en 90% 11p is. Super sport en leuker met de beastmaster als met de strategy. De glasstok ging ook goed alleen die zwiebert een beetje erg.
De strategy gebruik ik voor een plas met obstakels en zwaardere vissen (tot 15 kilo).
Op beide hengels zit een mitchel molen met 22/100 tubertini lijn voor forelvissen (super lijn! zeer elastisch en sterk)

Er zal best een verschil zitten tussen match/pen/float-hengels, maar met alle drie is dit (goed) te combineren, omdat de verschillen niet zo ver uit elkaar lopen dat ze daarvoor niet inzetbaar zijn. Wedstrijdhengels is weer een heel ander verhaal, maar dan is elke hengel speciaal voor 1 situatie. Waarschijnlijk kunnen anderen daar weer beter over vertellen als ik.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-03-2010 16:33

Wim bedankt voor je reactie.

Ik blijf voor het pennen gewoon bij mijn penhengels tussen de 1 en de 1 3/4 lbs.
Wil niet zeggen dat een karper op de feeder of match niet binnenkomt, maar die hengels hebben bij mij een andere functie.
Ik vind ze er niet geschikt voor om prettig gericht op karper te vissen.
Moet er wel bij zeggen dat met de feeder op karper iets anders is dan de match maar dan wel met de korf en niet als penhengel.

Vis ook wel met de vaste stok op karper en dat is ook leuk.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rene Kleimeer
Berichten: 101
Lid geworden op: 19-09-2009 13:50
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

03-03-2010 20:46

Hoi Wesley,

Als je bij Shimano wil blijven, heb je deze toevallig al gezien? http://www.hengelsport-shop.com/produkt/2_428_3112_SHIMANO%20Catana%20AX%20Barbel.htm

Dan heb je meteen verwisselbare toppen en kan je varieren.
Chris: You Got him !!
Bob: What the hell am I gonna do with it?
Chris: We go in........
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

03-03-2010 23:37

Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

08-03-2010 12:36

Sebastiaan ...

Leuk filmpje, waarin mooi duidelijk wordt dat de karper een obstakel junkie is. Er staat potverdorie 1 paal in het water en je ziet het beest alle moeite doen om daar te komen :evil: ze weten het blijkbaar dat dit een kans op ontsnappen is.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Plaats reactie