Ben op zoek naar een ideaal aasje voor mijn situatie


Wim Verbeek
Berichten: 295
Lid geworden op: 21-09-2004 16:54

04-02-2010 06:38

Mijn spullen liggen altijd in de auto en het watertje waar ik vis (nu ook) ligt onderweg van werk naar huis. Ik beslis last minute pas dat ik ga vissen. Nu is dit altijd lastig met aas. Het moet dus in mijn auto liggen en niet bederven. Ik voer ontzettend weinig (zeker nu) dus uit een blik mais 2 korrreltjes nemen en de rest weggooien vind ik niks.
Het water stroomt en ik vis heel graag met zacht aas.
Al geprobeerd:
-Smac (ideaal maar kort houdbaar en te groot blik)
-kattebrok (klef in de winter, krijg handen niet gedroogd en te veel)
-zachte pellet (blijft niet goed zitten en vaak donker van kleur)
-pasta pellet (blijft te goed zitten)

Weet iemand nog een ideaal aasje voor mij die ik over het hoofd zie? Een houdbaarheid van een maaand is prima.

Groetjes
K. van den Herik

04-02-2010 07:06

Het is kut, maar vissen kost geld en dat betekent dan 3 blikken smac van een euro in de maand februari. Probeer anders instant met een singel hoek fluo plastic fluo maisje.

Een kilo blik zoete mais en dan verpakken in kleine porties en invriezen is natuurlijk ook duur, 20 cent per dag.
idem smac/spam

Anders last minute beslissen niet te vissen :wink:
Gebruikersavatar
Hans Sluijter
Berichten: 413
Lid geworden op: 27-07-2006 11:57
Locatie: Steenderen

04-02-2010 08:30

Misschien een broodvlok. Is wel witvisgevoelig maar kost niet veel. Iedere dag 1 of 2 sneetjes wit meenemen. Of anders deeg/boilliedeeg. Dit kan je zo weer terug gooien in de vriezer als je wilt.
Gebruikersavatar
Jamy wuijts
Berichten: 509
Lid geworden op: 20-09-2009 08:35
Locatie: 040

04-02-2010 08:35

misschien een mayo emmertje tijgernootjes meenemen? die blijven wel een tijdje houdbaar ;)
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

04-02-2010 12:55

Bonduelle heeft van die kleine blikjes maïs, daar zitten ongeveer 2 pitjes in ;) Ehh nee, wel iets meer... Maar je gooit nauwelijks iets weg. (zoete maïs is trouwens ook erg lekker voor eigen consumptie kan ik je zeggen :P Geen verspilling op die manier dus).

Buiten dat is zoete maïs gewoon een erg goed winteraas...

Anders misschien een zakje readymade boilies in je tas? Die kun je per keer een aantal verkruimelen, brokje aan de hair... Werkt denk ik ook wel.

Good luck!
Thomas Vandecaetsbeek
Berichten: 75
Lid geworden op: 06-01-2008 19:16
Locatie: Leuven, België

04-02-2010 15:05

Voeren met droge pellets (die blijven goed) en vissen met fantastic plastic (eventueel met fruitflavour voor de winter).
Wim Verbeek
Berichten: 295
Lid geworden op: 21-09-2004 16:54

04-02-2010 18:56

Goede ideeen, vis alleen niet met hair (met de pen). Het stroomt en er komt veel vuil langs. Dat gaat dan aan je haak zitten....
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

04-02-2010 20:29

Man, koop mais in een glazen pot, of stop het in een glazen pot is afsluitbaar dus kun je vel langer mee.

En die paar centjes wat je weggooit?
Ga naar de Aldi etc voor een blik mais, kost toch geen drol.
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

04-02-2010 23:34

Ik heb frolic (mini en normaal) wel eens zo gesoakt dat je zacht werden. Dan kon je ze zo op de haak zetten. Gewoon in een bakje doen en aminol, salminol, liquid liver, belachan, melasse oid eroverheen gieten. Niet teveel, en een paar uur laten staan. Dat een paar keer herhalen totdat de frolic precies zacht genoeg is. Dit kun je ook zeer lang bewaren.
Wim Verbeek
Berichten: 295
Lid geworden op: 21-09-2004 16:54

05-02-2010 07:44

Het gaat mij overigens niet om het geld. Snap goed dat mais goedkoop is. Vind het gewoon zonde om een blik mais weg te gooien. Zo'n mini-potje heb ik ook, die gebruik ik ook wel eens, daar doe ik dan zelfs 3x mee. Mais kun je niet lang bewaren vind ik.
Die mini-frolic is goed! Wist niet dat je die zo zacht kon krijgen. Vis daar wel mee op afstand en goede resultaten mee gehad.
Grieko Marinus
Berichten: 19
Lid geworden op: 04-10-2009 14:12

05-02-2010 08:29

lepel meenemen en de zoete mais zelf opeten.
Gebruikersavatar
Davey Remmig
Berichten: 123
Lid geworden op: 17-10-2009 00:28
Contacteer:

05-02-2010 16:51

mais kan je redelijk lang bewaren, zelfs als mais een beetje zurig is kun je er gewoon mee vissen, sommige beweren zelfs dat het aantrekkelijker word. zeker met dit weer kun je er lang mee doen, in de auto blijven ze lekker koel!
klein (glazen) potje tijgers zou ook vrij lang houdbaar moeten blijven (mits afgesloten) maar is al wat aan de dure kant als ik jou goed begrijp.
er bestaat tegen woordig ook kleine mini boilies 6mm, dat is ook wel een goed aasje maar dan zou je met een hair moeten vissen.
kort om een tal van mogelijk heden.
tis maar net wat je wilt.

aasjes zonder hair:
- wormen (lang houdbaar als ze koel staan)
- smac
- kaas (heb ik nog niet gehoord en is een goed aasje)
- brood
- diverse soft pallets
- kikker erwten
- aardappel (word vaak vergeten, maar werkt!!! vooral op dressuur water)
en ga zo maar door!
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

05-02-2010 17:59

Pellets en van die speciaal haakaas-pellets. Maar 3 keer met een klein potje blikmais? :o
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Wim Verbeek
Berichten: 295
Lid geworden op: 21-09-2004 16:54

05-02-2010 18:40

Ik vind zure mais minder aantrekkelijk. Aardappel leg je ook geen 4 weken in de auto. Wormen kan wel! Is een goede en nog niet aan gedacht. Ook maaien is natuurlijk een optie (blijven met dit weer ook wel 2 weken goed in de auto misschien. Wel een vies idee om altijd met maaien rond te rijden.
Het gaat overigens alleen voor de wintermaand februari en maart. In de zomer vis ik altijd wel met mais of kattebrok. Dan voer ik het blik wel op (maar in de winter ben ik gewoon tegen voeren, wat betreft vertrouwen).
In de winter vis ik altijd maar 1 a 2 uur (want het is vroeg donker). Oftewel ik ben soms om 3 a 4 uur klaar en wil ik rechtstreeks vissen (omdat als ik eerst naar huis rijd is het al donker). Als het rot weer is ga ik niet, maar als het zonnetje even schijnt wil ik een uurtje vissen/relaxen.
Het vervelende is dat ik NIET met een hair kan vissen, anders waren inderdaad boilies ideaal (of tijgers). Die softhookpellets vallen mij tot nu toe allemaal tegen qua vangsten, anders waren die ook ideaal. Ik vang er gewoon minder mee dan op smac of kattebrok. Geld speelt geen rol. Kop liever een potje softhookpellets van een 10tje dan een potje kattebrok van 15 eurocent weggooien (op 2 brokjes na).
bas van dooren
Berichten: 219
Lid geworden op: 19-09-2009 15:18

05-02-2010 22:01

dat beetje voer wat je zonde vind om weg te gooien is de vis in de winter anders wel blij mee.
beetje raar verhaal dit.
3 keer vissen met een klein blikje mais?????? :-?
Wim Verbeek
Berichten: 295
Lid geworden op: 21-09-2004 16:54

06-02-2010 08:51

Laat maar...Ik word niet begrepen merk ik wel.
Lees ergens dat mensen denken dat het een geld-kwestie is, terwijl ik dat nergens typ.
Heb wel wat reacties waar ik wat aan heb gelukkig. Was gewoon opzoek naar een aassoort waar ik zelf niet aan gedacht had en die ideaal zou zijn voor mijn situatie. Dingen als mais had ik zelf ook wel kunnen bedenken.
En nogmaals 3x met een klein blikje is NIET raar. Ik kom aan, doe 2 korreltjes eraan, gooi in en gooi een klein handje erbij. Half uur later geen beet, dan ga ik naar huis. Doe ik dit drie dagen lang dan is het blikje nog niet op. Maar aangezien het winter is vis ik geen 3 dagen achter elkaar (ivm met weer) en gooi ik dus steeds veel weg, of denk ik: "ik ga morgen weer!". Blijkt het rot weer te zijn, vergeet ik dat blikje, gaat het schimmelen, stinkt mijn auto. Was dus gewoon opzoek naar goed houdbaar aas voor de pen. Maar ga liever wel weer zelf opzoek dan dat mensen gaan focussen op het feit dat het raar is dat ik weinig tot niet voer in de winter.
Boilies zouden ideaal zijn als ik met een hair kon vissen, maar de situatie laat dat niet toe.
Grieko Marinus
Berichten: 19
Lid geworden op: 04-10-2009 14:12

06-02-2010 11:27

Zonder gekheid,

invriezen, doe ik al jaren,vries veel voer in ook voor feeder vissen,maden die ik overhoud vries ik ook in, gebruik ik weer door het voer.
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

06-02-2010 17:29

Invriezen is toch ook geen optie als je pas uit je werk bepaald of je wel of niet gaat vissen?!
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

06-02-2010 17:50

Wim ik denk dat men meer denkt dat als je gaat pennen, dat je meerdere stekjes aanmaakt. Dan lijkt een klein blikje idd snel te weinig. Maar overvoeren is in deze tijd uit den boze. Doe gewoon jouw ding en trek je niet te veel aan van de berichten. Haal er gewoon uit wat voor jou van belang is en negeer de rest, het scheelt je een hoop ergernis
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Wim Verbeek
Berichten: 295
Lid geworden op: 21-09-2004 16:54

06-02-2010 18:11

ja inderdaad. In de zomer doe ik dat ook wel echt, meerdere stekjes aanmaken. Dan gaat in 2 uur vissen een normaal blik erdoor heen. Je hebt gelijk. Heb gelukkig ook wel een paar goede dingen gelezen. Frolic soaken ga ik echt proberen. De andere oplossing lagen wat meer voor de hand en had ik zelf ook al overwogen of getest.
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

06-02-2010 18:43

frolic kan echt een killer zijn, al heb je maar 1 tip aan dit topic overgehouden dan is het in mijn ogen de moeite al waard
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
Davey Remmig
Berichten: 123
Lid geworden op: 17-10-2009 00:28
Contacteer:

07-02-2010 00:27

wim, wat je ook kan proberen is er een deeg van maken heb het wel eens gedaan. en het blijft perfect op de haak zitten.
ik viste er zelf altijd mee op kleinere karpertjes met de vaste stok en heb het ook wel eens gebruikt met de pen.
alleen is het in jou situatie misschien wat moeilijker, om dat je het van te voren moet maken.
dus ik weet niet of je er iets aan hebt maar toch heeft misschien iemand er iets aan:
- je kookt een pannetje water (kan ook met de water koker en dan in een pan)
- doe wat frolic in een zeef en houd het enkele minuut in het kokende water.
- de frolic word nu zacht en je kan het al in mekaar knijpen.
- dus je kan het nu gaan kneden eventueel nog een klein beetje water erbij.
- pak een klein beetje fijn brood of panneermeel, doe dit er bij (echter niet teveel in 1 keer maar mondjes maat) en je krijgt een deegje.
je kan het naar eigen willen maken (kleverig of wat droger).
je zou er een flavour aan toe kunnen voegen, maar vind dat zelf zonde.
overgens zou je dit met meerdere hondenbrokken kunnen doen.


soaken kan wel een optie zijn maar bij mij is het nooit goed op de haak gebleven. na het soaken gaat het toch in korte tijd oplossen.
(hoe doe jij dat dan ron?)
Wim Verbeek
Berichten: 295
Lid geworden op: 21-09-2004 16:54

07-02-2010 11:35

Ga ik vandaag proberen!
Vind dit echt een goede.
Frolic werkt :D Dus frolicdeeg zal ook wel werken :P
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

07-02-2010 14:38

Frolic soaken is echt iets voor in de winter, je kan dan zelfs met kleine gesoakte frolicjes aardig vissen. Zomers lost het te snel op.
Als je ze echt goed wilt hebben kost het tijd hoor. Vloeistoffen in kleine hoeveelheden toevoegen en zorgen dat je het in een luchtdichte bak bewaard oid.

Als je deeg aanmaakt met water wordt het volgens mij bederfelijk. Misschien kun je proberen met andere vloeistoffen deeg te maken,
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

07-02-2010 16:10

Je hoeft met boilies niet beslist met een hair te vissen.

Iets grotere haak, boilie op de haaksteel en eventueel het geheel nog uitbalanceren.

Werkte altijd perfect.

Hilco