karper lokaliseren in de winter


Plaats reactie
Leon Van Kooten
Berichten: 162
Lid geworden op: 04-01-2008 12:19
Locatie: krimpen aan den ijssel
Contacteer:

06-01-2010 20:57

jongens heb een vraag zijn er jongens die swinters karper lokaliseren zo jha hoe ik hoor dat er nog best veel actief met de pen gevist word bij grote wakken tegen duikertjes aan enz kan iemand mij helpen hier mee vriendelijke groeten
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

06-01-2010 21:08

Lokaliseren in de winter is moeilijk. Vaak is het zo dat de plekken waar je in de late herfst goede vangsten boekt ook voor de winter goede stekken zijn.
Duikertjes die je zelf al noemt maar ook bruggen kunnen pleisterplaatsen zijn voor karper, zeker als het water een groot deel van de dag in het winterzonnetje ligt.
Uitproberen is vaak de beste manier om achter goede winterstekken te voorkomen, kan een geduldwerkje zijn maar als je ze vind kan je er vanuit gaan dat ze er iederen winter liggen.

Succes
Tom Roelofzen
Berichten: 88
Lid geworden op: 21-06-2008 20:49
Locatie: Hierden

07-01-2010 16:51

ik heb ze 's winters nog wel eens in de luwte gevonden. Hier stond dan ook de hele dag de zon op te schijnen. Ze liggen dan echt op gestapeld, en soms zelfs op 40 cm water.
Ook bij duikertjes heb ik ze wel eens kunnen vinden. Kleine ondiepe slootjes kwamen dan in een grotere vaart uit. De karpers konden niet in het slootje komen omdat het zo ondiep was. Maar dat ondiepe water was dan ook net iets warmer.

Succes.
Carpfishing is a lifestyle
Robert Lamboo

07-01-2010 17:55

Met een fel zonnetje, helder water en een polaroid zonnebril in ondieper water wil nog wel eens iets opleveren. Je kunt ze dan soms bewegingloos op de bodem zien liggen, of scharrelen als ze actief zijn.
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

21-01-2010 17:00

ik vrees dat je dat bijna niet ziet want dei vis doet deze winter echt helemaal niks hoogstens een bveetje rondzwemmen dit gedrag zie ik ook al bij de voorns en andere visoorten want de watertemperatuur is nu extreem laag nog geen 2 graden :o die vissen zijn momenteel gewoon half bevroren niks regaeerd op aas zelfs witvis niet dus ik vrees dat het op de karper heel erg moeilijk gaat worden en dat je beter nog 1,5 maand kan wachten maar dat is mijn mening dan he succes :wink:
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
Tom Roelofzen
Berichten: 88
Lid geworden op: 21-06-2008 20:49
Locatie: Hierden

21-01-2010 17:36

ja, over een maandje is het zeker weten alweer een stuk beter. Maar ja, thuis vang ik ze ook niet.

Gr
Carpfishing is a lifestyle
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

21-01-2010 17:45

gisteren was er een lekker zonnetje, ben ff gaan kijken op een groot water waar een beek/riviertje aan vastzit. heb er de eerste karper van het jaar zien springen!!

vorig jaar ging het ook los begin februari, bij de ingang van de plas is het 50 cm tot een meter diep met aan de overkant een diepe "sloot" van 2 meter diep. hier worden standaard de eerste vissen van het jaar gevangen, er hebben gisteren al mensen zitten nachtvissen. ben benieuwd of ze wat gevangen hebben.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

01-02-2010 19:10

Tom Roelofzen schreef:ja, over een maandje is het zeker weten alweer een stuk beter. Maar ja, thuis vang ik ze ook niet.

Gr

Ik zou er mijn geld niet op verwedden dat het stukken beter is. Het kan in maart zelfs nog vriezen dat het kraakt hè! Dan is het er echt niet beter op dan nu, hoewel het slechter ook niet echt kan na al die dichtgevroren wateren.

Karpers zijn in de winter heel verschillend in gedrag. Dit is per water verschillend, maar ook per vis in één enkel water. Ik heb ze twee weken geleden tijdens het drillen in een hevige sneeuwbui zien rollen op de stek. Tot twee keer toe. De redenen waarom je nu niet zoveel zit zijn ook eigelijk wel simpel:

- De meesten gaan nu niet uren met een kijkertje of een bril langs het water lopen, omdat je het niet verwacht en omdat het gewoonweg niet prettig is.
- De plekken waar je de vissen nu kunt zien (ondieptes) zijn slecht te observeren door het lage zonnetje. Als deze wat hoger in de lucht komt te staan zul je sneller iets waarnemen (als je er een beetje oog voor hebt).

Maar dat er bij ons in het kanaal dus op nog geen halve meter water karper komt in deze tijd van het jaar bewijst het verhaal van "ons Robert" van zijn eerste vangst van het jaar..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Plaats reactie