Zijn ze te vangen?


Plaats reactie
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

09-03-2003 15:28

Beste Penvissers,
over een tijdje zullen de karpers weer gaan paaien, een schitterend schouwspel. Ik heb echter nog nooit een karper kunnen vangen tijdens de paai. Vlak voor de paai wil nog wel lukken, maar tijdens de paai tonen ze totaal geen interresse. Is het een van jullie wel eens gelukt om een karper tijdens de paai te vangen. Ik hoor het wel, groet Frank.
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

09-03-2003 20:10

JA, ik 2 vissen ik heb het met de pen geprobeerd niks gevangen drijvend ook niet maar ik ving vissen met de broodkorst net onder de opervlakte ong. 30 cm er onder dus je doet gewoon een haak aan je lijn maken en je schuift er een peerloodje van 20 gram aan om de broodkorst te laten zinken dus je gooit in en je lood zakt maar het brood stijgt als het boven is trek je het 30 cm onderwater en je legt je hengel in de steunen en als waker gebruik je dna een alu folie!
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

09-03-2003 21:42

ik vis eigenlijk zelden met de pen maar rond de paaitijd ga ik er altijd even tussen uit naar het water.
Ik heb zo vorig jaar met het kotstje of een pluimpje dat net onder het water opp zweeft een 7 tal karpers kunnen verleiden. De karpers die aan het paaien zijn vang je niet zomaar, maar er liggen altijd wel een paar anderen die niet paaien. probeer die dan eens te pakken. Ik liep zo een hele polder af. Ik zag overal karpers zwemmen en kon ze gewoon uitkiezen. Gewoon een korstje in de lelies gooien (of op open water) en maar even wachten. Ze komen vanzelf wel hoor. En dan een heel klein korste aan jou haak. Dan laten ze die grotere meestal liggen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt Frank

Groeten,

Luuk

_________________
nie lulluh, maar bewaarzakke vulluhh!!
check mijn website <!-- BBCode auto-link start --><a href="http://luukschenk.flappie.nl" target="_blank" class=bericht>http://luukschenk.flappie.nl</a><!-- BBCode auto-link end --> !!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: luuk schenkelaars op 2003-03-09 21:44 ]</font>
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

10-03-2003 08:36

Heren,

Het is absoluut not done om midden tussen de paaiende karpers te gaan vissen, maar.........ik deed het vroeger ook, zij het dan op dié gedeeltes van het kanaal waar
geen paaiactiviteiten waren waar te nemen.
Hou de watertemperatuur in de gaten en ga vissen in de wateren in de dagen vóór de paai. Als je dit noteert in een boekje weet je op een gegeven moment precies in welke volgorde je je viswateren af moet vissen om hier optimaal van te profiteren.

Gr,

Frank
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

10-03-2003 17:44

Oke bedankt, voor de reacties.
Ik bedoelde met mijn vraag niet de vissen die echt aan het paaien zijn, maar meer de vissen die een beetje doelloos rond zwemmen in het water waar de paai plaats vindt.
Groet Frank
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

10-03-2003 20:01

Vroegah..was alles beter!...wel ...we hadden toen nog immers een gesloten tijd!.
Ben zelf van mening dat je als SPORTVISSER zelf de discipline moet kunnen opbrengen om NIET te vissen op karper(en andere vissoorten die aan het paaien) in de paaitijd!..ook al zijn er karpers aanwezig die niet direct aan dit spektakel meedoen op dat moment...deze vissen zitten in elk geval vol met kuit, als we een van deze vissen vangen is het mijn inziens heel goed mogelijk dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van het kuit/hom , waarmee indirect het voortbestaan van de natuurlijke populatie in het geding komt.Ik zelf probeer me dan te vermaken met een fotocamera en op deze manier karpers te vangen met mijn fototoestel.
Ik ben geen wetenschapper, maar ik mag aannemen dat er niet voor niets een gesloten tijd was tijdens het paaiseizoen....nu ik dit schrijf vraag ik mij ook eigenlijk af waarom deze periode is afgeschaft..iemand enig idee..(Zal wel om commerciele redenen zijn?)
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

10-03-2003 20:03

aanvulling op kwaliteit...hiermee bedoel ik dat deze kan achteruitgaan door enige mate van stress welke optreedt bij het vangen van een karper door een visser
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

11-03-2003 21:47

Paaien die vissen niet gewoon overdag, wellicht dat dit ze toch wel aardig wat energie kost en ze in de nacht flink gaan dineren. Of zit ik er nou naast....., en gaat het gewoon de hele nacht door. Volgens mij niet want bij ons begint het meestal pas als het zonnetje een beetje begint door te breken.

Richard
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

12-03-2003 00:44

Als de watertemperatuur maar warm genoeg is gaan ze gewoon door...ook tijdens de nacht!..de temperatuur van het water is de criterium..niet of er wel of niet een zonnetje schijnt(al helpt dit natuurlijk wel mee!)
Hans Brinkel
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

29-04-2003 21:06

ik heb wel goed gevangen tijdens de paai.
gewoon een grote homp roggebrood met stroop.
klein beetje voeren.
Je ziet de karpers die honger hebben letterlijk op de rem trappen om te dineren.
ik hoop dat je er wat aan hebt.
Koen Workel
Willem Barnas

29-04-2003 21:53

Ja enneh,

Soms zwemt er weleens zo'n uitgetelde, nog duizelige hommer een beetje 'doelloos' rond, douw je die een worm of een grote vlok voor z'n neus (freelined of onder een baarsdrijvertje/vlokdobber), dan weet ie er vaak wel raad mee. tenminste, dat is mijn ervaring...

Houd een beetje in de gaten waar ze paaien en of ze constant doorgaan. Zijn ze gestopt met rampetampen, trek dan maar een blik zoete mais los of haal dat wittebroodje uit de trommel. Als het te vreten is en goed opvalt (azende/'zoekende' vis opzoeken en het ze een beetje tactisch aanbieden) kun je zo ware 'ravages' aanrichten.

Klinkt allemaal heel zakelijk en georganiseerd, maar het dekt de lading wel!

WB :wink:
Plaats reactie