Verkeerd gehaakt?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

06-03-2003 17:07

Hoi Jos ik weet niet hoe jij vist vis jij met een staande haak of vis je met de lijn op de bodem? Mijn lijn ligt 25 a 30 cm op de bodem om te verkomen dat de karper zich verkeerd haakt en ik moet zeggen ik maakt het misschien maar 5 x per jaar mee dus dat is weinig!

anders leg ff uit hoe je systeem er uit ziet misschien kan ik je dan verder helpen keej :wink:

laterzz
Willem Barnas

06-03-2003 17:19

Juist,

Een liggende afstelling;

Eerst de haak, dan 30-100 cm. lijn naar eerste BB-loodje en dan de rest van het lood om de pen op te laten staan, je vist dus met een zinkende afstelling, maar doordat het laatste loodje op de bodem ligt, merk je dit niet. Deze afstelling vist ook zeer scherp, zeker bij een beetje 'trek' in het water. Wel eerst die pen afstellen op het eigenlijek lood en pas daarna dat laatste BB'tje erop en de haak.

Suc7!
WB :wink:
Jeroen van den Berg
Berichten: 93
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Vuren

06-03-2003 17:23

Willem,

Als de afstand tot je eerste loodje 30 tot 100 cm is vis je alles behalve scherp. in theorie is het namelijk mogelijk dat de vis (karper) bijna 2 meter zwemt zonder dat jij ook maar een tikkie zie.

Ik snap daarom ook niet dat je zoveel vals gehaakte vissen vangt. Mij gebeurt het ook wel maar niet zo vaak.

In wat voor soort water vis je meestal?


Jeroen
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

06-03-2003 18:38

Jos, nee daar licht het niet aan ga maar een met 30 cm lijn op de bodem vissen dan is het opgelost geloof me maar :grin: en het maakt echt geen moer uit dat je de beet iets later ziet dan je met 15 cm lijn op de bodem vist karper pakt het toch wel!

gewoon proberen schilt je heel veel vis ! :wink:
jeroen van assen
Berichten: 133
Lid geworden op: 24-09-2002 02:00

06-03-2003 20:28

Misschien heb ik hier iets: Ik heb gehoord en gezien(in zeer helder water) dat een karper het aas kan aftasten met zijn bekdraden en ook met de onderkant van zijn buik,en ik dank doordat we met de pen vissen en op elk stootje reageren de vis ook in de buik of in de flank zullen haken.Ik zelf denk dat dit niet op te lossen is of de onderlijn nou een meter is of tien centimeter.
Mochten andere mensen nog een idee hebbe laat het dan ff weten.

Jeroen
Willem Barnas

06-03-2003 21:56

Okee,

Die karpers en m'n pennetje denken daar anders over manne, maar ja. Het zal wel ouwe hap zijn, 't is ook al zeven jaar terug da'k zo viste weet je.............

Probeer het eerst eens uit en oordeel dan. Die langere stukken tot het eerste loodje zijn voor aangepaste omstandigheden weet je. Jullie vissen toch ook niet overal met een maatje tien?

WB :wink:
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

06-03-2003 23:26

Daar heb ik ook last van, van verkeerd gehaakte karpers....en al helemaal wanneer ik over een aantal dagen een voerplek heb aangemaakt....er zijn dan simpelweg teveel karpers op de stek aanwezig welke valse aanbeten doorgeven...en tja..soms sla je dan toch aan en dan blijkt die weer vals gehaakt te zijn..een erg frusterend gedoe allemaal.

Het beste werkt nog om alleen op een OPSTEKER aan te slaan....hiervoor gebruik ik slechts een enkele (zware) loodhagel om mijn dobber mee uit te loden..tilt de vis het haakaas aan plus loodje dan stijgt de dobber en komt plat te liggen...dan pas aanslaan!
(Deze tip...met dank aan Thomas lont).
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

06-03-2003 23:30

Nu in goed Nederlands...sorry!!

Daar heb ik ook vaak lastvan... van verkeerd gehaakte karpers....en al helemaal wanneer ik over een aantal dagen een voerplek heb aangemaakt....er zijn dan simpelweg teveel karpers op de stek aanwezig welke valse aanbeten doorgeven...en tja..soms sla je dan toch aan en dan blijkt die weer vals gehaakt te zijn..een erg frusterend gedoe allemaal.

Het beste werkt nog om alleen op een OPSTEKER aan te slaan....hiervoor gebruik ik slechts een enkele (zware) loodhagel om mijn dobber mee uit te loden..tilt de vis het haakaas op plus loodje dan stijgt de dobber vanzelf en komt deze plat te liggen...dan pas aanslaan!
(Deze tip...met dank aan Thomas lont).
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

07-03-2003 09:19

Jha, Ik heb er geen last van (ff afkloppen) het is eigenlijk ook wel logisch dat de karper door de lijn heen zwemt omdat de lijn verticaal loopt dus in zwem route van de karper. Als je met een waker vist heb je hier niet veel last van omdat het op de bodem plat licht kan wel maar dan is het niet op je voerstek! :grin:

zo zie je maar vastlood heeft ook zijn voordelen! :wink:
Gebruikersavatar
Thijs Tweebeeke
Berichten: 216
Lid geworden op: 01-08-2002 02:00

08-03-2003 16:12

ikheb dit ook meerdere malen meegemaakt en al deze keren waren dat ik ( of mijn maat) met eeen haarlijn viste

als ik met een broodvlok of een rijtje mais op de haak viste haakte ik de beesten altijd mooi in de hoek van hun bek

kweetniet of je er wat aan hebt maar ik dacht zo van: ach laat ik ook s wat zeggen :wink:
A way of life.....
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

08-03-2003 16:21

Thijs, het is wel logisch dat je meer kans hebt om een karper of een andere vis verkeerd te haken omdat je haak simpelweg bloot licht maar met een hair vissen heeft ook heel erg veel voordelen ho'r

laterzz
Tom de Haas
Berichten: 124
Lid geworden op: 25-05-2002 02:00
Locatie: Hoofddorp

08-03-2003 20:02

Waar het aan kan liggen is dat je lijn niet goed op de bodem ligt. Dit kan komen doordat ie vet is het devies is dus alle lijn onder je dobber te ontvetten dan blijft de lijn beter op de bodem.(watje met een beetje afwasmiddel is een manier)

Het vissen met slechts 1 loodje(lont systeem) is een oplossing maar dan mag je alleen maar slaan op een vette opsteker en kan je niet slaan als ie weg zwemt mijn inziens is dit ook de oplossing niet.

Een lange onderlijn(tussen laatste loodje en haak) werkt het lijnzwemmen volgens mij ook in de hand er is nu een groter oppervlakte waar de vis doorheen kan zwemmen. ik vis meestel me aas niet eens 15cm van het laatste loodje en heb geen last van vals gehaakte vissen.

kevin,
Over dat jij maar 5 valsgehaakte vissen per jaar hebt kan 2 dingen zeggen. A je systeem zorgt ervoor dat je ze niet vals haakt of B dat je niet al te veel vissen vangt en daardoor er ook niet al te veel vals haakt :wink: (ik las en dit kwam in me op. Ik vang ook niet veel per jaar maar dat komt doordat ik maar zeer weinig tijd heb om te vissen)

succes.

_________________
"Don't be satisfied with yesterday, Choose the right equipment use it the right way....Refuse to compromise because you can expect to sucseed. Than start again......."

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Tom de Haas op 2003-03-08 20:02 ]</font>
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

08-03-2003 21:50

Tom Schrijft 8/03:"Het vissen met slechts 1 loodje(lont systeem) is een oplossing maar dan mag je alleen maar slaan op een vette opsteker en kan je niet slaan als ie weg zwemt mijn inziens is dit ook de oplossing niet." ...ik denk dat je dit verkeerd ziet Tom....als de dobber wegzwemt weet je zeker dat de karper het aas niet in de mond heeft genomen..dus niet aanslaan!..een enkele zware loodhagel op 10 tot maximaal 15 ccentimeter van de haak..that's the trick..en enkel aanslaan op opstekers.
Ik ben ook van mening dat het geen ene moer uitmaakt of je met een lange hairline vist of zelfs helemaal geen hairline. Wel nog een aanvullende tip...zorg dat je strak tegen een obstakel aan vist of stijf tegen het riet..verder moet je het artikel van co sielhorst er ook maar eens op na lezen..dit gaat over het bevestigen van de dobber aan de hoofdlijn ...(maar ik weet niet meer in welk blad dit artikel stond,)..deze manier van dobberbevestiging kan in elk geval wel voor wat bonuspunten zorgen !!.al met al vindt ik het zelf soms ook steeds moeilijker worden om op gedresseerd water met een dobber te vissen, daar ik wel graag blijf struinen met een hengel kies ik er steeds vaker voor om ook met een vastloodmontage te vissen pal onder het kantje..zeker als ik vermoed dat er meerdere karpers rondzwemmen en ik de kans hoog inschat van lijnzwemmers ..ik zorg er dan voor dat met behulp van enkele loodhagels mijn hoodlijn strak over de bodem loopt en pal onder de kant naar mijn hengel voert...zorg wel dat je dan altijd bij je hengels ben!!!
Met Helpende groet
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

10-03-2003 00:15

Artikel = van co Sielhorst in de karperwereld nummer 26
Plaats reactie