mais montages


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

09-11-2009 19:52

Ik kreeg uit het "top-drie-penaas-topic" een vraag over mijn maismontage: treintje mais. Bij deze dus even een beschrijving en gelijk de vraag : hoe monteren jullie de maiskorrels en wat zijn je ervaringen?

Het "treintje mais" is eigenlijk een omgekeerde variant op een hairtje met maiskorrels. Normaal viste ik met een kleine lichte haak en twee korrels mais er op. Als je dan meer korrels op de haak deed dan werd deze zo vol en zwaar dat ik het idee kreeg dat de visser het pakketje verdacht vonden. Ook de inhaking werd slechter doordat er geen vrije haakbocht meer was. Wat ik dus doe is eerst drie korrels doorschuiven op de draad en dan nog maar een op de haak zelf. Als extra verleiding wil ik op de haak ook nog wel twee piertjes toevoegen, afgestopt met een maiskorrel. Werkt hier prima in Zeeland.

O ja, je moet weten dat het hier gaat over wat in de rest van nederland knollenvangen heet (gemiddeld 50-60 cm) (mijn eerste twintigponder moet nog groeien....)

Hoe monteren jullie de mais? en wat doe je perse wel of niet?

grt Hans
Gebruikersavatar
Frank Waanders
Berichten: 217
Lid geworden op: 27-08-2007 14:37
Locatie: Hengelo

09-11-2009 22:20

Wanneer ik met mais vis, is dit meestal kippenmais. Deze montair ik per 2-3 korreltjes op de hair. Afgezien dat in de zomer een karper veelal afgewisseld wordt met meerdere brasems, ben ik erg tevreden over de inhaking van dit geheel.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

10-11-2009 06:32

Is drie maiskorrels met een hair een geheel? :D

Ik pas altijd goed op dat de korreltjes niet stuk gaan. Liefst boor ik ze even voor en doe ik één zo'n korrel met zo'n drijvend plastic geval erboven. Licht haakje en een korte reversed combi die rap draait. Inline loodje glijdend vissen op nylon hoofdlijn. Lijn strak en dan een 'paar halen' lijn geven. Licht wakertje eraan. Molen op de gevechtsslip - als de stek dat toelaat - en dan de hengeltjes goed afsteunen natuurlijk. Zo kun je - als het je lukt om geen brasem aan te voeren- op drukbeviste wateren nog wel eens een bonusvisje vangen.

Sowieso leuk dat er weer wat creatiever moet worden gevist. :D
Josse Beudeker
Berichten: 59
Lid geworden op: 19-09-2009 21:42

11-11-2009 09:30

Ik vis nog niet erg lang met de pen. Er stond een artikel in twee karpers geleden over het penvissen. Welke mij heeft gemotiveerd.
Ik vis dan ook op deze manier, dobbermontage met een wartel en stuitjes en het aas gewoon op het maatje 8 haak.
Meestal doe ik hier dan twee maisjes op met een lekker toetje als afsluiter (doperwt of kapucijner).
Tot nu toe heb ik lekker wat gevangen dus ik klaag nergens over..
Ook is het een voordeel dat het z'n simpele montage is, waardoor ik snel kan wisselen wanneer ik niet op afstand vis. (aangezien ik nog een pensetje moet gaan halen)
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

11-11-2009 09:40

Probeer te vissen met zo weinig mogelijk maiskorrels.. en vis ze rustig eens pop-up.. ook met de pen werkt dat fabuleus.
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Plaats reactie