Angst voor bootjes??!


Plaats reactie
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

04-03-2003 18:33

Hallo,

Ik wil binnenkort eens gaan pennen vanuit een bootje (gemaakt van gietijzer dacht ik). Maar nou is mijn vraag; Als jullie pennen vanuit de boot, hoever leggen jullie de boot voor anker bij de stek vandaan? En als ik in een hoekje van een meertje wil vissen, en er ligt opeens zo'n boot op het water, jaagt dat de vissen dan niet weg, of zorgt dat er niet voor dat de vissen gewoon helemaal niet meer op de stek verschijnen?

Met afvragende groet,
Robbert
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

04-03-2003 18:39

robbert, je leest vaak iets over steekstokken die in de bodem worden gestoken. daaraan wordt de boot dan vastegknoopt. verder is het zaak stil te zijn, de herrie kan erg doorklinken onder water

veel succes
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

04-03-2003 20:47

Leg eerst een laagje Foam onder in je boot, daarover een laag dakisolatie van 5 cm dik en daarover weer de vlondertjes, scheelt al een hoop herrie en vooral minder koude voeten.

En vis niet te kort bij je bootje, zeker wanneer er normaal weinig bootjes rond dobberen kan het afschrikken.
Vanonder het water ziet je bootje er enorm en dreigend uit.

Sportieve groeten Henk
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

04-03-2003 21:13

hoi robbert,

ik heb ook een keer hier iets over gelezen in een boek, ik geloof in het grote karperboek van rini groothuis, hij vertelde dat je zo'n boot het beste vast kon zetten met steekstokken, zodat je bootje niet zo ronddobbert.
Die steekstokken moet je dan voor en achter je boot in de grond zetten en daar dan je boot aan vast maken.
en het is dan handig om je bootje dan met de achterkant naar je stek te richten, zodat je bootje niet helemaal gaat overhangen naar een kant als je een karper gaat drillen vanuit je boot (dan moet je natuurlijk wel achterin gaan staan als je gaat drillen)

mvgr Richard
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-03-2003 21:46

Robbert,

Veel met de roeiboot en een enkele hengel gevist. We visten gewoonlijk op enige afstand (25 meter) tegen de rietkraag aan. Derhalve werd er niet met de dobber maar met een waker voor de top gevist. Methode was om langs de overkant te roeien en dan ter hoogte van de stek met de punt naar de rietkraag de roeiboot uit laten drijven. Op voldoende afstand werden dan de steekstokken aan de windkant in het water gestoken. We visten dus dwars op de vaart. Vervolgens roeibankje eruit en zitten op de bodem van de boot op een kussentje of beter nog een laag strandstoeltje. Hengel over de punt van de boot en wakertje voor de top gehangen. Schepnet over de achterkant. Prachtige visserij zo laag op het water en doordat je zo laag zit heel stabiel. Nico de Boer heeft er ooit eens een artikeltje over geschreven in de Vissport geloof ik. Maar dat zal wel zoeken worden.

Groeten, Kees
Stephan Zegwaard
Berichten: 41
Lid geworden op: 17-02-2002 01:00
Locatie: Lelystad
Contacteer:

04-05-2003 16:14

Hoi Robbert,

Ikzelf vis ook heel regelmatig vanuit de boot. Het enorme voordeel vind ik hierbij dat je van niets en niemand meer last hebt. Ikzelf leg mijn boot altijd vast aan steekstokken. Verder is het zaak om je rustig te houden en niet te gaan staan in de boot. Dit levert over het algemeen alleen maar "gevaarlijke" situaties op. Verder gebruik ik wanneer ik met het pennetje vanuit de boor ga vissen nooit mijn BB motor. Dat ding is ten eerste veel te zwaar en maakt nog flink wat herrie ook. Persoonlijk geef ik rustig roeien de voorkeur.

Succes !!
Met vriendelijke groeten,

Stephan Zegwaard
http://www.karpervissen.nl
Plaats reactie