Pen/oppervlakte/freeline vangsten oktober 2009


Gebruikersavatar
Evert Bram
Berichten: 66
Lid geworden op: 24-09-2009 23:56
Locatie: Twente

16-10-2009 20:37

Mooie donkere schub. Jammer dat je geen onthaakmat gebruikt.
Josse Beudeker
Berichten: 59
Lid geworden op: 19-09-2009 21:42

17-10-2009 07:34

staat boven aan mijn lijst!
Over een week weer gestort en dan koop ik er gelijk eentje!

Je hebt helemaal gelijk hoor! Kreeg gister te horen dat het zelfs verplicht is,
dat was tien jaar geleden nog niet zo!

Uiteraard kies ik wel van te voren al mijn onthaak plekken uit, zodat de meest toegankelijke plek voor het beestje uitgekozen wordt..

Mocht hier geen plek voor zijn zal ik er ook niet vissen.
Gebruikersavatar
Frank Waanders
Berichten: 217
Lid geworden op: 27-08-2007 14:37
Locatie: Hengelo

18-10-2009 18:36

Blank vandaag... 1 dikke schub verspeeld, daarna volledig stil (op 2 wateren).

Anderen nog succes gehad van 't weekend?
Josse Beudeker
Berichten: 59
Lid geworden op: 19-09-2009 21:42

18-10-2009 23:21

nee helaas,
heb alleen op afstand gezeten, maar helaas helemaal niks gevangen. Gister 6 uurtjes gezeten en vandaag weer op een ander water.

Gister had ik er veel vertrouwen in met de wind die er flink op aan het blazen was.. Maar helaas.

Morgenochtend nog even pennen..
Gebruikersavatar
Evert Bram
Berichten: 66
Lid geworden op: 24-09-2009 23:56
Locatie: Twente

19-10-2009 00:18

Vandaag 3 uurtjes geblankt. Geen teken van leven, wat op dat water normaal wel anders is op m'n instant voer stekken.
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

19-10-2009 09:50

Zaterdag kon ik even twee uurtjes weg, eerst 2 keer (!) misgeslagen, daarna weinig actie en op de valreep nog een visje gevangen, die ik woensdag ook al had :o
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Josse Beudeker
Berichten: 59
Lid geworden op: 19-09-2009 21:42

20-10-2009 08:47

Gister twee prachtige schubs gevangen.. Geen foto's gemaakt want ze waren naar mijn mijn iets te onrustig aan de kant. Binnen een kwartiertje had ik er twee! Echt super.

Ik verkijk me er toch nog vaak op, een vis die naar mijn mening helemaal bekaf is, wil ik niet langer gaan drillen omdat ik dit zielig vind. Maar wanneer de vis aan de kant is en dan begint te spartelen is het ook weer niet het optimale.

Dus de vraag, wanneer scheppen jullie en wat doen jullie evt. wanneer een karper wild wordt aan de kant.

grt Josse
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

20-10-2009 09:16

Josse, met wat voor materiaal vis je? Wanneer je met een penhengel van pak hem beet 1,5 lbs vist heb je meer kans dat een vis goed is uitgedrild dan wanneer je bijvoorbeeld een 2,5 lbs hengel voor de afstandsvisserij gebruikt.

Overigens zul je merken dat een goede onthaakmat ook al een hoop scheelt, daarnaast kun je nog proberen of de vis in het net nog wild is. Dan laat je hem in het net nog even uitrazen terwijl je ervoor zorgt dat hij daarbij nergens tegenaan klappert natuurlijk.

Groeten
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Frank Waanders
Berichten: 217
Lid geworden op: 27-08-2007 14:37
Locatie: Hengelo

20-10-2009 09:18

... en af en toe flipperen houd je toch niet tegen. Als je een vis wat dieper haakt, zul je merken dat deze 9 van de 10 keer ook wat heftiger reageert. Gewoon goed op de mat houden, en lekker uit laten spartelen ;)
Josse Beudeker
Berichten: 59
Lid geworden op: 19-09-2009 21:42

20-10-2009 13:53

Ok, dat verklaart wel het één en ander.
Ik vis idd met mijn afstandhengels. Wil graag een penhengel aan gaan schaffen, maar ook hier moet ik nog even mee wachten..
Gebruikersavatar
sander kierkels
Berichten: 87
Lid geworden op: 19-09-2009 12:23
Locatie: roggel

20-10-2009 15:51

mooie visse hier op de pen:)
Gebruikersavatar
De Bakker
Berichten: 438
Lid geworden op: 17-12-2005 17:12
Locatie: Heino

21-10-2009 15:31

Ook op dit vlak weer een keiharde blank voor mij. Op water nummer 1 kwam na 10 minuten al een maaiboot bijna over m'n stek en kon ik inpakken, en op water 2 veel verschillende stekjes afgevist, maar geen stootje gezien :-? Gaat weer lekker zo dacht ik :-? :-?
Geniet niet alleen van het vangen maar ook van de rust en de natuur om je heen! ruim je rommel op, kleine moeite...
Gebruikersavatar
Dirk van Son
Berichten: 184
Lid geworden op: 15-05-2007 19:19

24-10-2009 18:52

een van vanmiddag:D

Afbeelding


Groeten Dirk
Josse Beudeker
Berichten: 59
Lid geworden op: 19-09-2009 21:42

24-10-2009 19:31

had er vandaag twee,

heerlijke aanbeten weer! Opstekers!! Waren al een stuk rustiger op de kant.

Echter geen foto's gemaakt, wel weer lekker!

Morgen even op afstand..
Gebruikersavatar
Dirk van Son
Berichten: 184
Lid geworden op: 15-05-2007 19:19

25-10-2009 16:10

Stekje begint weer visjes op te leveren zodra het kouder wordt :wink:

Afbeelding

Groeten Dirk
Gebruikersavatar
Frank Waanders
Berichten: 217
Lid geworden op: 27-08-2007 14:37
Locatie: Hengelo

25-10-2009 19:24

Ook hier weer vis op de kant, mooi schubje. Geen foto helaas. Op een nieuw water voerstekken aan 't maken, zag vandaag al wat staartvinnen... veelbelovend!
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

26-10-2009 09:00

Mooi visje Dirk! Ik had zelf ook eindelijk een succesvolle dag gisteren, als ik tijd heb zal ik ff een verslagje tikken 8)
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

26-10-2009 11:51

Soms heb je van die dagen…

Gisteren had mijn vriendin een uiterst belangrijke massaverkoop van een uiterst belangrijk modemerk. Dit gaf mij natuurlijk de gelegenheid om met het zachte herfstweer de karpers eens goed achter de vinnen te zitten. Om negen uur stond ik bepakt en bezakt aan de waterkant en een goed half uur later had ik flink wat stekken aangevoerd. Het plan was om elke stek 1 kans te geven om zo veel mogelijk de kansen te spreiden. De eerste stek die ik zou bevissen had ik pas als laatste heel licht aangevoerd. Er zit hier veel vis en ik verwachtte dan ook niet dat ik hier lang zou hoeven wachten op een beet. Gezien het grote aantal lijnzwemmers van de laatste tijd had ik een piepklein plekje gemaakt om de vis eigenlijk direct te haken zodra er een kop naar beneden zou gaan. Zo gezegd zo gedaan, en na een kwartiertje zag ik een mooie wapperende staart gevolgd door een wegzeilend pennetje. Beheerst tik ik vast en de vis zet meteen vastberaden koers naar links. Dan veert de hengel terug en dwarrelt er een flinke schub door de lucht. Alle tactische bespiegelingen ten spijt...

Afbeelding

Bij het volgende water heb ik twee stekken aangevoerd. De eerste stek is verlaten maar op de tweede stek zie ik een vis azen in het heldere ondiepe water. Het pennetje met twee rode maiskorrels aan de hair wordt voorzichtig te water gelaten. De vis had het plekje al leeg en rommelt overal wat aan op zoek naar meer lekkers. Het duurt niet lang voor hij terugkeert naar het kale plaatje waar ik gevoerd heb en de mais wordt zonder aarzelen naar binnen gewerkt. Hangen! De vis lijkt niet echt wakker te liggen van de haak in zijn bek en draait wat onder de top. Ik kan hier echter niet scheppen en dirigeer de vis naar de gewenste plek. Hiervoor moet ik over stek 1 en ja hoor, daar staan inmiddels drie vissen te schuimen die door alle commotie snel op de loop gaan. Met wat kunst en vliegwerk bereik ik de plek waar geschept kan worden. En dan gebeurt hetgene waar ik vaak over lees... letterlijk centimeters van het net rolt de vis, een mooie schub, van de haak. Ik doe nog een verwoede poging om te scheppen maar het mag niet baten, de vis gaat er als een haas vandoor. De moed zakt me enigszins in de schoenen. Ik voorzie de verstoorde stek nog van wat voer en probeer snel bij het volgende water mijn desillusie te verdringen, het liefst natuurlijk met een mooie vis.

Daar aangekomen zie ik direct een wuivende staart. Mijn pennetje staat snel goed en ik verwacht nu snel succes. De staart krijgt gezelschap van twee andere staarten en ondanks alle activiteit blijft mijn aas onberoerd. Langzamerhand begin ik te geloven in de moeder aller pechdagen. Ik controleer mijn aas nog maar eens en vlei mijn montage opnieuw neer tussen de azende vissen. Dit keer krijg ik beet en na een iets te gefrustreerde dril kan ik een leuk schubje bewonderen. Een vriendelijke Fries maakt een foto en trakteert mij nog op een kostelijk verhaal over zijn onlangs gevangen reuzensnoekbaars.

Afbeelding

Ik besluit nog eens terug te gaan naar het vorige water om te kijken of de verstoorde stek alweer in de smaak is gevallen. Dat blijkt! Er zijn alweer een stuk of vier vissen aan het azen, waaronder een mooie spiegel. Mijn eerste poging om de spiegel aan te werpen slaagt grandioos en na een wat nerveuze aanbeet trakteert de vis me op een gierende eerste run. Ik wacht tot de vis wat bedaard is en zoek dan mijn scheppositie op. Om risico uit te sluiten besluit ik het water in te gaan om te scheppen. Gelukkig is dit natte pak niet voor niets en even later kan ik een paar mooie herfsplaten schieten van een erg welkome spiegel.

Afbeelding

Na deze opsteker fiets ik met een opgepoetst blazoen naar het volgende water. Hier heb ik drie stekken aangevoerd, waarvan ik er één al wat langer zonder al te veel succes bevis. Het water is hier kraakhelder en het vele wier vormt een uitstekende schuilplaats voor de tamelijk schuwe vissen. Op de eerste twee stekken zie ik mijn voer nog onaangeroerd liggen. Ik verwacht gezien de matige respons ook niet veel van de bekende stek, maar tot mijn verbazing is het voer hier tot de laatste korrel weggevreten. Ik blijf nog even staan kijken maar van de dader ontbreekt elk spoor. Ook hier heb ik een aantal lijnzwemmers en schrikreacties mogen ondervinden en dus besluit ik mijn pen op overdiepte te zetten zodat mijn lijn direct langs de kant loopt. Staand heb ik perfect zicht op mijn stek, maar toch besluit ik te gaan zitten. De aanblik van een azende vis, zeker van het kaliber dat ik hier heb zien zwemmen, leidt altijd tot wat opwinding en ik wil juist zo rustig en stil mogelijk blijven. Net als ik links de oorzaak van wat kringen probeer te ontdekken wordt de hengel bijna uit mijn handen getrokken! De vis hangt en boort zich een weg door het dikke wier. Ik hou de druk hoog en wacht rustig tot de vis wat is uitgeraast. Een zenuwslopende dril volgt. Voor mijn gevoel hangt er minstens tien kilo wier op de lijn, de vis zwemt daar een aantal meters achter. De hengel kraakt en piept en de gevlochten lijn komt met schokkerige bewegingen door de plantenmassa heen. Ik sta inmiddels alweer in het water, nat was ik toch al. Onder de top ben ik er nog steeds niet gerust op. De wiermassa ligt voor me, daarachter verraden forse wellingen de aanwezigheid van de vis. Ik besluit te scheppen en tot mijn grote opluchting heb ik de vis in één keer te pakken, yes!

Afbeelding

Afbeelding

De vis is werkelijk een plaatje. Een prachtige spiegel in fraai herfstkleed, lang en breedgeschouderd. Een vis die mijn matige seizoen letterlijk en figuurlijk kleur geeft. Opgetogen maak ik foto’s en met een voldaan gevoel laat ik deze beauty weer terugglijden in haar vertrouwde omgeving. Wat een einde van de dag, dat had ik na de twee verspeelde vissen nooit kunnen vermoeden...

Groeten Christian
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
rick van eekelen
Berichten: 561
Lid geworden op: 15-02-2007 15:58
Locatie: Nederland
Contacteer:

26-10-2009 12:13

SCHITTEREND!,
meer kan ik er niet van zeggen, mooie vissen en leuk verhaal!
ga zo door! :wink:
Rick
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

26-10-2009 12:27

Goed om te lezen. En prachtige vissen, Christian! Misschien toch maar weer eens een pennetje monteren...

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Frank Waanders
Berichten: 217
Lid geworden op: 27-08-2007 14:37
Locatie: Hengelo

26-10-2009 12:57

Goed werk ! Prachtige spiegel en een sprekend verhaal. Had niet verwacht dat onder het wier zo'n mooi exemplaar zich schuilhield... super!
Gebruikersavatar
Gerard van Emmerik
Berichten: 148
Lid geworden op: 31-03-2008 19:46
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

26-10-2009 13:13

Goed gevist, Christian!

Leuk verhaal om te lezen en mooie foto's!

Hoop voor je dat je vriendin snel weer een keer de deur uit is voor zo'n massaverkoop.. :P
Gebruikersavatar
Dirk van Son
Berichten: 184
Lid geworden op: 15-05-2007 19:19

26-10-2009 16:08

Wat een prachtige kleuren heeft die laatste spiegel zeg! op het moment ook een stek aan het aanvoeren die inmiddels al wat leuke vissen heeft opgeleverd.. hopen dat ik aan het einde van de week ook weer wat foto's kan plaatsen.

Ook een leuk verhaaltje om te lezen!

Groeten Dirk
Gebruikersavatar
Evert Bram
Berichten: 66
Lid geworden op: 24-09-2009 23:56
Locatie: Twente

26-10-2009 16:56

Prachtig mooie vissen en zeker een leuk verhaal! Ook mooi uitgebeeld met de herfst achtergrond.

Za en zondag heb ik ook nog gevist op een groot water. Wat voerstekken gemaakt maar weer eens niks geen activiteit. Ook op andere wateren is de activiteit er flink uit. Komt denk ik toch door de lagere temperaturen. Toch wel een tegenstrijdige conclusie met jullie viswateren.

Wel heb ik een paar keer een ijsvogel gespot 8)
Josse Beudeker
Berichten: 59
Lid geworden op: 19-09-2009 21:42

27-10-2009 07:38

Die laatste spiegel is echt een plaatje! Wat een kleuren!
Als ik toch eens wist waar er bij mij in de buurt spiegels zwommen...
In al die jaren dat ik vis heb ik nog nooit een spiegel kunnen landen, helaas! Maar dat maakt me des te gretiger om vol te houden..
Mooi avontuur Christian!