Met de pen op stromend water


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Huib van Baren
Berichten: 58
Lid geworden op: 17-03-2008 16:11
Locatie: Zeist

19-08-2008 13:13

Collega-penners,

Ik vis sinds kort op een heerlijk water dat ik onlangs "ontdekt" heb op 10 minuten van huis!!(met dank aan Google Earth, een bekend viswater, het Valleikanaal).

Op dit afwateringskanaal zit veel witvis, en ook mooie karper. Nu heb ik er met de pen gevist maar er staat een behoorlijke stroming. Gewoonlijk vis ik graag met engelse pennetjes, maar deze worden door de stroming zachtjes ondergetrokken.

Ik ben overgestapt op vaste pennetjes (van Dobberrob!!) en dat ging al veel beter.

Heeft iemand tips hoe ik het best op stromend water kan pennen? Soort pen, loodzetting? Ik heb het nu geprobeerd met een 1 grams vaste pen, waarbij ik ongeveer de helft van het loodgewicht op 50 cm van de haak heb geplaatst en de andere helft (1 BB loodje) op 15 cm van de haak. De beetregistratie was goed (heb veel brasem, zeelt en winde gevangen echter nog geen karper) maar af en toe loopt de pen toch weg.

Graag hoor ik van jullie ervaring op stromend water...

:lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-08-2008 13:23

Net zolang overdiepte geven tot de pen blijft staan een Engelse pen is hiervoor ideaal.
Kort onder de pen lood zetten ( 75 % ) zodat de pen rechtop staat en dan op 15 - 25 cm nog wat loodjes plaatsen al dan niet in een bulk.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Huib van Baren
Berichten: 58
Lid geworden op: 17-03-2008 16:11
Locatie: Zeist

19-08-2008 13:30

Dat lijkt me inderdaad wel wat Douwe... ik ga het proberen.
Ik ben dan bang dat door die overdiepte (dus in de stroming een bocht in de lijn) de beetregistratie slecht wordt. Aan de andere kant, de stroming zorgt er wel voor dat er spanning op de lijn staat.

Heb je enig idee wat voor totaal gewicht... zal ik met 1 a 1,5 gram weg kunnen komen? Of moet ik toch echt zwaarder?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-08-2008 15:57

2 tot 4 AA.
Vissen is een hobby, geen religie!
Plaats reactie