Hallo Eddy
Leuk om via deze weg weer eens van je te horen.
Je hebt het vissen blijkbaar weer opgepakt?
Verder gaan per email?
hbrinkel@planet.nlDe door jou gebouwde glashengels heb ik nog steeds...vorige maand is de topoog zelfs nog gerestaureerd.
Maxima is zeker geen slechte lijn hoor
Zoals je opmerkte klopte er helemaal niks van die lijndiameter diktes.
Enkel...gedurende de jaren dat ik ermee gevist hebt en later opgedane ervaringen met andere vislijnen en penhengels (glas en grafiet) heeft mij geleerd dat de rek van maxima soms teveel van het goede was.
Met de combinatie soepele penhengel tot 1 3/4 lbs plus de zeer rekbare maxima lever je ook "controle " over de dril/vis in. Vis je op open obstakelvrije wateren is er weinig aan de hand (Tenminste als je van lange drills houd

). Zelf houd ik er wel van om de vis enigzins te kunnen sturen (mijn wil opleggen) met mijn soepele penhengel, zeker als ik ook nog eens in de buurt vis van rietkragen of enige obstakels.
Als ik er Maxima op had zitten, duurde mijn drils langers , waren er meer kritische breekmomenten van de lijn, en de karper bepaalde soms wat er ging gebeuren ipv de visser. Als je de soepele penhengel goed weet te benutten (buigen tot in het handvat), duren drills soms zelfs opmerkelijk korter en heb je een veel betere controle over de vis .Jawel soms zelfs korter ten opzichte van zwaardere dikkere blanks . Het kost de vis veel enorm veel energie om telkens uitvallen te doen, dat volledig opgevangen wordt door de hengel...hij raakt sneller uitgeput en je kunt de vis als je het goed doet soms opmerkelijk dichter bij je onder de kant houden (weg van obstakels). Soms kun je bizar snel de vis uit het water scheppen mocht het nodig zijn, hiermee is de vis natuurlijk niet uitgedrild. Dus enige voorzichtigheid op de kant is dan weer wel gewenst.
Zelf vis ik met de pen vaak met een drie-delige Ron thompson vliegenhengel (tot in het handvat gaat die) of de Conquistador van CJW. Als werpmolen gebruik ik hierbij de shakespreare president (echt die slip is velen malen beter dan die klassieke abu's) of de moderne abu suveran. Als lijn gebruik ik nog steeds die bulkspool berkley big game 10 lbs welke ik nog heb. Heb wel enkele andere lijnen gebprobeerd zoals moderne fluorcarbon lijnen, maar deze bleken telkens erg kwetsbaar op de knoop.
Er zijn overigens werkelijk sublieme nieuwe moderne molens te koop met een uitmuntende slip, maar alle waar naar zijn geld
Groeten
Hans Brinkel