pennen op riviertje (Kromme Rijn)??? tips?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Huib van Baren
Berichten: 58
Lid geworden op: 17-03-2008 16:11
Locatie: Zeist

25-07-2008 10:57

Ik wil na wat verkenningswerk mijn kansen eens proberen op stromend water, in dit geval de Kromme Rijn in Utrecht (schitterende omgeving) Ik weet dat er redelijk wat mooie en vooral sterke karpers zitten.

Echter ik heb weinig ervaring met stromend water, wat betreft penvissen op karper. Heeft iemand misschien tips hoe ik dit het beste kan doen? Wat voor dobber? gewicht? voeren?

De Kromme Rijn is redelijk snel stromend in het midden. Aan de kant is de stroming een stuk minder sterk echter nog behoorlijk. Diepte varieert van ongeveer 0.5 m aan de kant tot een meter of 2 a 2,5.

Ik hoor het graag!
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

25-07-2008 20:45

Wat je in ieder geval moet doen is wat zwaarder gaan vissen, dus een flinke pen gebruiken maar wel nog steeds voor de goede beetregistratie goed uitloden. Ik zou dus niet teveel lood voor de dobber erop gooien. Gewoon een zwarde pen dus.

Mitchel
Boudewijn Margadant
Berichten: 131
Lid geworden op: 19-06-2008 09:47
Contacteer:

21-08-2008 19:01

Wat bij mij altijd goed werkt is een 10 of 20 grams schuifloodje gebruiken met een stoppertje op zo'n 15 cm van de haak om het aas op de bodem vast te houden. Ik gebruik dan een licht pennetje die dan in de stroming blijft "hangen". Op stromend water zijn de aanbeten vaak toch wel wat feller; bij mij werkt dit altijd goed en je krijgt altijd een wegloper. Een zwaardere pen vraagt om meer lood om de boel op dezelfde plaats te houden. Waarom lomp vissen als het niet nodig is..?
dennis scherjon
Berichten: 421
Lid geworden op: 13-02-2006 10:11

22-08-2008 09:08

Boudewijn zijn systeem werkt top,zo vis ik ook op de grote kanalen en rivieren werkt perfect. :D
Gebruikersavatar
Huib van Baren
Berichten: 58
Lid geworden op: 17-03-2008 16:11
Locatie: Zeist

22-08-2008 11:59

Eigenlijk een combinatie van penvissen en statisch vissen.
Goed idee!!

Lood je dan wel de pen normaal uit, zodat de vis weinig weerstand heeft?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-08-2008 12:43

Boudewijn zwaardere pennen uitloden is niet lomp vissen je kunt met een zware pen net zo subtiel vissen dan met een 0.5 gram pennetje waarom?? omdat de pen totaal weerstandloos uitgelood wordt.
Met 20 gram als zinklood vissen dat is pas grof vissen.
Laat onverlet dat het wel werkt daar niet van.
Vissen is een hobby, geen religie!
Boudewijn Margadant
Berichten: 131
Lid geworden op: 19-06-2008 09:47
Contacteer:

22-08-2008 18:41

Douwe, je hebt absoluut gelijk. Woordkeuze "lomp" is misschien wat ongelukkig gekozen.
Huib, ikzelf lood de pen zo uit dat er zo'n 2 cm van het topje boven water staat, dus eigenlijk "normaal", het loodje werkt puur om de pen vast te zetten.
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

21-01-2010 22:07

ik denk dat de kromme rijn iets wat hard stroomt voor de pen ik heb daar regelmatig met de feeder gezeten vorig jaar en toen stroomde een 50 grams korf afentoe nog mee ik vrees dat je met de boilie moet geen vissen daar. over de sterkte van de vissen kan ik je wel wat vertellen mijn vader heeft daar regelmatig gevist en volgens hem zijn de vissen daar ijzer sterk hij heeft in zijn 1e seizoen 176 karpers gepakt op de kromme rijn maar met de pen gaat moeilijk worden mits je een dobber van 10 gram gebruikt want het stroomt er echt als een idioot en stel dat je daar gaat boilie vissen dan is 100 gram lood geen overbodige luxe
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
Arno Zuydam
Berichten: 4
Lid geworden op: 03-09-2010 11:06

07-09-2010 18:09

Als ik bovenstaande lees dan gaan er rimpels in mijn voorhoofd komen...

Ook ik ben 'zoekende' op de Rijn en ook Kromme Rijn. Niet sinds dit topic geopend werd, maar sinds een paar weken. Volgens mij spreken de mannen met hun zinkloodjes uit ervaring dus die kunnen we niet zomaar tot 'onjuist' of 'niet zo handig' weg zetten.

Ik heb zelf 10tallen jaren ervaring en ben een pure penvisser maar niet uitsluitend op stromend water. Wat ik wel zeker weet is dat een engelse pen (alleen gemonteerd aan de onderzijde met een wartel) prima werkt in zacht en hard stromend water.

Voor het overige sluit ik mij volledig aan bij de anderen die benadrukken dat goed uitloden het belangrijke detail is. De pen moet amper boven water uitkomen en het onderste loodje (die de antenne voor meer dan de helft naar beneden trekt) moet dicht bij de haak zitten.
Zorg dat je scherp peilt en liever iets te diep liggen dan te ondiep want in het laatste geval gaat je pen 'op reis' en dat is niet zo plezierig vissen...

Bovenstaande levert op stromend water (waar de vis inderdaad vaak feller is dan op vijvers e.d.) prachtige opstekers gevolgd door harde wegtrekkers op. In geval van Karper (wat ik moeilijk vind op stromend water, zeker met rigs, ik zeg het maar eerlijk) krijg je vaak bij rustig weer en niet teveel deining eerst het klassieke 'waggelen' van de pen, daarna een vette opsteker (de pen valt soms totaal om) en vervolgens een schuine wegloper.
Is het druk langs de waterkant of heb je om andere reden met erg schuwe vis te maken, dan moet je rekening houden met plotseling keiharde wegtrekkers. Ik heb ervaren dat deze aanbeten vaak slecht gehaakt worden...
Ricardo van Malestijn
Berichten: 74
Lid geworden op: 27-10-2006 17:49
Locatie: Barneveld

16-09-2010 21:41

Ik wil zelf ook heel graag aan de kromme rijn gaan vissen met de pen.
Al heel regelmatig wezen kijken maar nog niet echt gevist. Waar vissen julie meestal in de oever zone's of in het midden.
En wat voor voer gebruiken julie zoal?
Wil het gaan probeeren in bunnik bij fort rijnouwe.

Alvast bedankt

Ricardo
Plaats reactie