Drijvend, katten/hondenbrokjes of broodkorst?


Brokjes of Broodkorst

Brokjes
27
45%
Broodkorst
33
55%
 
Totaal aantal stemmen: 60
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

09-06-2008 16:37

Mannen wat geniet jullie voorkeur en waarom? en waar hangt bij jou de keuze vanaf.

Ben even benieuwd wat bij jullie de reden is om te kiezen voor katten/hondenbrokjes of de broodkorst.

Graag je mening / ideeen.

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
thomas brocken
Berichten: 85
Lid geworden op: 09-06-2008 16:13
Locatie: Brabant

09-06-2008 16:47

ik vis het lieftste met de korst dat kan je lekker snel pakken lekker handig en goede vangsten mee gehad
Gebruikersavatar
pieter jan vd berg
Berichten: 449
Lid geworden op: 03-07-2006 11:50
Locatie: Barneveld
Contacteer:

09-06-2008 17:14

Toch wel korst, omdat je daar zonder zo'n floater toch nog een aardig afstandje mee haalt, en je kan er de haak goed in ''verstoppen'' ik denk overigens niet dat dat heel veel uitmaakt, maar geeft toch een goed gevoel.

Mvg,

Pj.
Beter 1 karper in de hand, dan 10 in het water....
peter andrae

09-06-2008 17:58

Afbeelding

Puur voor het aanvoeren ik zet de vissen erg graag een avondje of een paar uur van tevoren op scherp ik wil ze laten zwemmen van links naar rechts laat ze maar lekker snoepen van die brokje,s zonder te hoeven kennis maken met een haak dat komt later wel,als er meer vissen op zitten dan pas gaan we vissen.

Dit doe ik trouwens wel in het donker dan gaan er 1 a 2 zakken in zo hebben de eenden ook wat en die trekken op hun beurt weer de vissen aan die ook meegaan snoepen,kom ik de volgende dag dan voer ik niets bij ivb met meeuwen maar in de meeste gevallen zie je de vissen de lelliebedden afzoeken.

totdat ze op dit plekje belanden :wink:.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

09-06-2008 18:02

Ga geheel met Peter mee, zo vis ik ook ongeveer alleen dan met floater.
Banden manier is nu op dit moment hier nog niet nodig, omdat ze nu zeer snel aan de oppervlakte zijn en makkelijk kan uitkiezen.
Banden komen bij mij later in de zomer te voorschijn als de hengel druk op zijn top zit.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
peter andrae

09-06-2008 18:06

8) Ik was nog niet klaar ik wou nog zeggen in de meeste gevallen zie je dan binnen de kortste keren dit soort dingen :wink:.

Afbeelding


:o waar zijn ze nou net lagen ze er nog na dan ga ik maar scharrelen je weet nooit wat je nog tegenkomt.
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

09-06-2008 18:19

Juistem Peter, boren/happen/struinen van de karper word allemaal geprikkeld door de brokjes (amino patroon?)
Ieder geval super aas waar je enorm mee kunt vangen ook op "dressuur" wateren.

Ik geniet er graag van hoe de karper aast hoef dan ook niet eens te vissen alleen observeren en genieten is dan al meer als genoeg voldoening.
(wou dat meer mensen dat konden)
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

09-06-2008 19:17

Ik ga ook met peter mee, ook qua benadering! vis dan zelfs ook als ik ze in de avond er al een paar uur op heb met vertrouwen en al zoekend naar meer, zelfs die avond / nacht al... hangt helemaal van de situatie af.

Afbeelding

Afbeelding

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
Gerard van Emmerik
Berichten: 148
Lid geworden op: 31-03-2008 19:46
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

10-06-2008 16:52

Ik voer en vis ook meestal met brokjes, maar als de brokjes wat te ver weg gedreven zijn en ik het niet meer werpen kan met brokken, doe ik er toch een korstje op. Dit gooit toch wat verder en is beter te zien.
En soms azen ze wat schuw, pakken ze een brokje en gaan weer naar beneden. Dan laat ik er gewoon langzaam een vlokje tussen zinken. Vaak kunnen ze die ook niet zomaar laten gaan. ;)
Dus ik heb altijd brokjes EN brood bij me.
Gebruikersavatar
Jesse Geerling
Berichten: 56
Lid geworden op: 18-03-2008 22:55
Locatie: Oud-Beijerland

10-06-2008 18:14

Hooked 4 life.
Gebruikersavatar
davey gans
Berichten: 51
Lid geworden op: 02-10-2007 13:24

16-06-2008 13:37

mooie foto's jesse
it's the beauty of the carp that counts.... and not his pounds
Gerben Akkerboer
Berichten: 221
Lid geworden op: 13-04-2005 13:47

17-06-2008 10:22

Edward van Berkum schreef:Afbeelding

Groet,

Edward



Mooie fotos, ook van Peter en Jesse!
Helaas krijg ik ze hier (nog) totaal niet aan de oppervlakte te azen... niet op brood ook niet op brokken.
Afgelopen jaar waren ze ook pas vrij laat in het jaar actief aan de oppervlakte,.. toch kwestie van meer voeren om ze te prikkelen? Maar als ik veel voorvoer, wordt een groot gedeelte opgegeten voor meeuwen, ander gedeelte door eenden, ander gedeelte door witvis.. Of zou ik toch nog wat geduld moeten hebben tot het water wat meer opwarmt?

Ik heb overigens gekozen voor boord, als voorkeur. Je ziet het beter liggen in het water, dus perongeluk misslaan omdat je dacht dat de karper je brokje had maar het toch een naastgelegen brokje blijkt te zijn zit er dan niet in. En de werpafstand is beter met een stuk broodkorst.

Hoewel brokjes vissen ook super is!!
http://www.youtube.com/watch?v=Vv-xDFZmUlc 8)
Gebruikersavatar
Gerard van Emmerik
Berichten: 148
Lid geworden op: 31-03-2008 19:46
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

17-06-2008 10:52

Hey Gerben, mooi filmpje!
Je durft wel om je haakaas zo in een keer boven zn kop te gooien! Vaak zie je daarna alleen nog een grote kolk... :lol:

Bij mij zijn er ook een paar wateren waar ze nog niet helemaal los gaan aan de oppervlakte, maar wat ik heb gemerkt is dat ze er wel onder liggen! De vissen die ik gister bij de vangsten van juni heb geplaatst, totaal 5 vissen, heb ik allemaal ONDER de brokjes gevangen!
Laat je brokjes is voorweken, prik er 1 of 2 op je haak zodat ze langzaam zinken en houd goed je lijn in de gaten! ;)

Vangze!
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

17-06-2008 11:17

Gerben,

Probeer eens later op de avond te voeren als het een beetje donker wordt, zo rond een uur of tien, dan heb je minder of bijna geen last van de meeuwen, die zien het dan een stuk minder of bijna niet, dit scheelt een hoop frustraties en pijn in de handen van het klappen.
Maar soms een paar meeuwen laten vreten van je stek, kan ook de vissen juist aantrekken afhankelijk van hoe nieuwsgierig ze zijn op het water, dit gebeurt lang niet altijd.
Je kunt dan ook laat veel voeren, op verschillende plekjes, en deze 's morgens afvissen ( wel redelijk vroeg in de ochtend ) meestal liggen ze nog wel op of in de buurt van de aangevoerde stekjes, maar ook 's avonds en 's nachts zijn ze prima op de brokjes te vangen of aan de oppervlakte te krijgen, alleen maakt dit het selectief vissen een stuk lastiger.

Je zou ze rond deze periode ze al zeker aan de oppervlakte moeten kunnen krijgen, het water is lekker opgewarmd op de meeste watertjes en de vis actief, bovendien is het zonnetje overdag lekker warm genoeg waardoor ze sneller aan de oppervlakte komen.
Maar alleen het goede weer is niet altijd nodig om ze op de oppervlakte te krijgen, als ze er liggen en er zin in hebben doen ze het ook wel.

Moet wel eerlijk zeggen dat ik ze afgelopen week ook zeer moeilijk aan de oppervlakte kon krijgen hoor, zal denk ik o.a. met het windje te maken hebben dat over het water stond, in mijn geval dat heeft een klein beetje de toplaag afgekoeld of zaten ze gewoon echt niet in de buurt van waar ik vis.

Groet,

Edward

P.s.
Prachtig filmpje van vissen die echt met vertrouwen aan het azen zijn!
peter andrae

17-06-2008 13:55

Hier zijn ze wel actief maar niet zoals vorig jaar in sommige singels kun je merken dat ze erg terughoudend worden tegenover variantje,s,wat ook wel gebeurd is dat ze er een paar eten en de rest laten voor wat het is om vervolgens 20 a 30 meter verderop weer op te duiken en daar te blijven hangen onder een ander lelliebed dus het is een beetje achter de vis aanlopen.

De laatste vissen zijn allemaal gevangen op 1 fluo pop up die ik tussen de brokken liet drijven ik heb vorig jaar al gemerkt dat ze deze meestal als eerste pakken en de brokken laten voor wat het is.

Als er wind staat zoek ik meestal de windkant op het liefst waar veel drijfvuil ligt vaak liggen de vissen eronder en anders zoeken ze de kant wel af naar eetbare dingen het nadeel is je ziet ze niet door de wind maar ze zitten er wel degenlijk,is het een wind die de temperatuur van het water doet zakken dan kijk ik voor een sloot waar de wind niet opstaat meestal blijft de watertemperatuur daar hoger en de vissen weten dat vaak hangen ze hier dan rond.

Meeuwen is hier not done het begint er met 1 a 2 en na een paar minuten zijn het er 50 klappen helpt vaak niet meer buiten dat verjaag je er meer mee dan de bedoeling is daarom voer ik meestal in het donker heb je het minste last van meeeters.
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

17-06-2008 14:21

peter andrae schreef:Als er wind staat zoek ik meestal de windkant op het liefst waar veel drijfvuil ligt vaak liggen de vissen eronder en anders zoeken ze de kant wel af naar eetbare dingen het nadeel is je ziet ze niet door de wind maar ze zitten er wel degenlijk,is het een wind die de temperatuur van het water doet zakken dan kijk ik voor een sloot waar de wind niet opstaat meestal blijft de watertemperatuur daar hoger en de vissen weten dat vaak hangen ze hier dan rond.

Meeuwen is hier not done het begint er met 1 a 2 en na een paar minuten zijn het er 50 klappen helpt vaak niet meer buiten dat verjaag je er meer mee dan de bedoeling is daarom voer ik meestal in het donker heb je het minste last van meeeters.


Ja, precies Peter, goede toevoeging! over het vuil op de windkant en stille uit de wind liggende sloten / hoekjes.
En meeuwen tja, wat moet je er nog over zeggen.... :roll:

Grtz,

Edward
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

17-06-2008 15:59

Oppervlakte Visserij

Afbeelding

Het is weer lente geworden dat merk je gelijk aan de vissen je ziet ze weer draaien en soms ook springen.
Ik zie het riet weer opkomen, mooie jonge verse blaadjes genoeg schuilplekken voor mijn grootste vriend de Karper.
Maar wat nu gewoon statisch op de bodem vissen of met de pen ?


Nee! Ik ga toch maar weer met brokjes in de weer vandaag, zo kan ik gelijk zien hoeveel vissen er ongeveer op dat gedeelte van het water zwemmen.
Er is toch niks mooier dan de karper rustig zien azen op wat rond gestrooide brokken!

Hoe ga ik te werk...

Ik hou altijd de wind in de gaten dat is zeer belangrijk voor mij, dit omdat ik dan weet in welke hoek het drijf vuil ligt.
Afbeelding
Een prachtig voorbeeld van drijfvuil, dit ruikt naar vis!

Afbeelding
Een vis azend in de bende zie je hem ? zo subtiel kunnen ze als nog azen.

Ik voer altijd met de wind mee het liefst een zo groot mogelijke afstand van mijn beoogde stek.
Ik laat de brokjes met de wind mee voeren daardoor kunnen de “triggers” (aminozuren) mooi door het water trekken.
Die aminozuren is het nu net wat die brokken ook zo goed maken, het lost op en laat een een zuurspoor achter!
Karpers merken die brokken prima op, ook al liggen ze op de bodem!

Ik heb geen karper nodig die aan de oppervlakte zwemt om ze te kunnen triggeren tot azen.
Ik wacht rustig af, het kan soms wel 2 uur duren voor dat ze komen.
Dus mensen verlaat niet al te snel je stek!

Als je éénmaal de eerste karper aan het azen hebt volgen er snel meer (als de ene schaap over de dam is).
Al snel zie ik er meedere aasen, dan kan het uitzoeken beginnen (Uitzoeken ? Ja Uitzoeken), ik zoek ze uit op grootte of op vissen die ik recent nog niet gevangen heb.
Dat kan namelijk heel simpel, want vaak komen ze met kop en schouders bover het water uit om de brokjes naar binnen te werken (efteling syndroom?) .
Je kent het wel! Spiegel karpers met een bepaalde vorm of uiterlijk Schubkarpers met die ene snee in zijn of haar rugvin of die ene met een kronkel in de staart om maar wat voorbeeldjes te noemen.

Hoe te bevissen

Het kan op verschilende manieren.
Zoals “de fietsband”( Zie artikel Ruud Visser Spiegelmagazine Nr 9 “Oppervlakte vissen in de nacht”).

Afbeelding
Gehaakt op afstand, de floater brengt je haakaas op afstand maar moet tevens zo geruisloos mogenlijk zijn.

Of zoals ik vaak doe met een kleine floater of gewoon “freeline” dus alleen haak aan de lijn.
De Floater is speciaal gemaakt door DobberRob
of de 10grams floaters van Drennan, deze bevestig ik door middel van 2 stuitjes aan de hoofdlijn.

Afbeelding
De montage

De haak is nog simpeler!
Gewoon een hair van soepel gevlochten lijn, in mijn geval gebruik ik gewoon witte Baitfloss van fox.
De haak bind ik rechstreeks aan de hoofdlijn.
Als haak gebruik ik uitsluitend klauwhaken, sinds kort gebruik ik de nieuwe JRC Concept 4.
Deze haak heeft een teflon coated laag, een must (in meerdere visserijen) niet alleen zijn ze lichter dan een normale haak, maar ook duidelijk minder zichtbaar door de matte afwerking.

Afbeelding
foto van mijn type haak en de hair

Bevestiging van het aas gaat heel gemakkelijk…
Je pakt een boilie naald je schuift er 3 a 4 brokjes op die schuif je over de hair.
Het lusje van de hair schuif je uiteindelijk over de haak punt heen,.
Nu ben je klaar tot het vangen van die rakkers.

Afbeelding
Close up van het geheel

Weet je wat nu zo leuk is aan brok vissen, je kunt vissen vangen die niet makelijk vangbaar zijn op de bodem en grote van het water maakt niet veel uit, wel moet het water er zich voor lenen.
Dit zal je zelf moeten uitvinden, succes met experimenteren.

Tight Lines en met groet,
Kenny Willems

Afbeelding
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
peter andrae

18-06-2008 07:29

Kenny ik zie dat jij met floaters van dobber rob vist ik had op zijn site gekeken voor het model wat jij hebt afgebeeld maar ze staan er niet meer op,wel zo jammer ik ben op zoek naar fijne/kleine floaters vind de meeste te grof.
rob demin
Berichten: 67
Lid geworden op: 06-01-2007 18:33
Locatie: zoetermeer

18-06-2008 10:37

Hallo Peter
Je kan mij altijd bereiken via mijn site voor de kontrollers van Kenny
dan kan ik je via foto,s laten zien wat jij wild hebben :lol:
gr Dobberrob
Nog steeds op zoek naar mooie handgemaakte dobbers??
Of wil je van alles weten over penvissen?

Neem dan ook eens een kijkje op mijn website,

www.dobberrob.nl
Gerben Akkerboer
Berichten: 221
Lid geworden op: 13-04-2005 13:47

18-06-2008 10:51

Gerard van Emmerik schreef:Hey Gerben, mooi filmpje!
Je durft wel om je haakaas zo in een keer boven zn kop te gooien! Vaak zie je daarna alleen nog een grote kolk... :lol:


Ik was zelf aan t filmen, dus vismaatje gooide het daar neer, maar dat ter zijde ;)
De vissen daar waren niet echt schuw, dus het kon daar zo, we stonden er zoals je kunt zien ook redelijk bovenop.



@ Edward, Thnx voor je tips, ik ga het zeker binnenkort proberen!

@ Kenny, mooi verhaal!! Fotos maken het ook zeker af, motiveerd enorm zo'n verhaaltje !! ;)
Wat ik me wel afvraag, als je je haakaas zo ingooid, is het dan niet zo dat je haak naar beneden hangt, dus onder de brokjes welke wel mooi drijven?
Daar had ik dus bij dat filmpje steeds last van, de vis voelde eerst de haak als hij van onder aan kwam zwemmen, en hapte dan niet door op de brokken.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

18-06-2008 21:37

Gerben, schuif een kleine kurken bal op je haaksteel, dit zorgt ervoor dat je haak steel ook gaat drijven en dus niet onder je brokken, niet erboven maar precies ernaast zal drijven. Dit weet ik niet uit ervaring, maar theoretisch gezien moet dit werken.
Boudewijn Margadant
Berichten: 131
Lid geworden op: 19-06-2008 09:47
Contacteer:

19-06-2008 10:14

Ik heb mijn manier van vissen beschreven in mijn zojuist uitgekomen boek "Een moment van verleiding". Het gaat voornamelijk over pen- en oppervlaktevissen. Ik vis het liefst met kattenbrokken en ja, ook de variantjes. Gewoon weken voor een minuutje en een half uurtje later kan je ze op je haak prikken. Lees en zie op de foto's veel bekende dingen hier. Is het jullie misschien ook opgevallen dat ze na verloop van tijd een voorkeur hebben voor de rode brokjes van Variantjes? Ik vis nooit met een floater, simpelweg omdat dit bij mij niet nodig is; ik vang nagenoeg alles onder de kant. Ook ik heb mijn visserij na verloop van tijd naar de nacht verlegd om de watervogels meer te ontwijken. En probeer ook eens met behulp van een klein wartelloodje je brokjes een halve meter onder het oppervlak aan te bieden. (zeg maar via het "Zig Rig" principe. Je zal nog voor verassingen komen te staan en vaak ook grotere.
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

19-06-2008 13:49

Boudewijn,

Gaaf boek ;) ga het zeker aanschaffen.
Mij valt in sommige gevallen wel op ( ook beetje afhankelijk van het plekje op het water en soms ook een totaal ander water ) dat er voorkeur is voor een kleur... en dat is of lijkt met regelmaat idd de rode te zijn.
In de schemer / avond merk ik echter toch ook dat er voorkeur is voor de iets lichtere kleur variantjes, die dan iets beter zichtbaar lijken te zijn voor de karpers, maar ook dat kan natuurlijk per water verschillend zijn, waar ik nu vis, lijken ze in de schemer in meerdere mate te kiezen voor de lichtere kleur brokjes.....

Groet,

Edward
peter andrae

19-06-2008 15:18

Boudewijn ook ik vang de meeste vissen onder eigen kant ik lig op hooguit 5 cm van de kant maar sommige vissen blijven onbereikbaar vooral als ze op een negatieve manier kennis hebben gemaakt met brokken dat is wat ik dit jaar merk,en sommige vissen hebben elk jaar een voorkeur voor bepaalde plekken altijd maar hetzelfde kantje afstruinen,onbereikbaar als je niet met een loodgewichtje,of een floater vist meestal gaat het om de betere vissen.

Dat van die brokken klopt wel aardig vandaar dat ik tegenwoordig een pop upje monteer inplaats van brokje,s blijkt toch elke keer dat die fluo er als eerste aan moet geloven,in de nacht monteer ik trouwens gewoon brokje,s aan de haak.

Watervogels tja we hebben het er al over gehad je komt er in de meeste gevallen niet onderuit op de wateren waar ik veel drijvend vis hoor ik heel veel gemauw en echt niet van katten hoor :wink:.
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

19-06-2008 18:20

Gisteravond weer meerdere stekjes aangevoerd met variantjes. Hier nog een paar tips:

Variantjes hebben de neiging doordat de vet zijn zich snel te verspreiden over het wateroppervlak. Wil je dus de vissen langs de kant bereiken dan kun je de fietsbandmethode gebruiken, maar wat ook helpt is om de brokjes vooral tussen het verzamelde vuil en ook tussen het riet te strooien. Wat ik meestal doe is na het werk langs de stek rijden en dan flink tussen het riet te strooien. De karpers moeten zo meer moeite doen om de brokjes te bereiken en ze blijven langer actief op de stek. Als je dan na het avondeten terugkomt op de stek dan beweegt het riet gewoon van de karpers. Vervolgens strak tegen het riet leggen en bingo!

Ook ik probeer door vlak onder de kant te vissen de grote vissen te selecteren en daar het aas voor te leggen. Dus altijd je eigen brok goed kunnen zien. Voordeel van vuil en riet is dat de karpers jou ook minder goed zien. Ik heb wel eens het brokje in een slurpende bek laten zakken! Voordeel van meerdere stekken is dat je na het vangen de rust kunt laten weerkeren en dat je dan na een half uurtje weer de karpers terughebt op de stek.

Wordt de afstand groter en het licht minder dan ga ik vaak over op een witte broodkorst. Controllers hebben altijd het nadeel van vergissing en schrikreacties. Vaak wordt ook de controller zelf gepakt.

Leuk topic dit , mooie slurpfotos....

groeten

Hans