Vissen met de pen


Plaats reactie
rob demin
Berichten: 67
Lid geworden op: 06-01-2007 18:33
Locatie: zoetermeer

29-05-2008 14:07

EEN UIT DE HAND GELOPEN HOBY


Het begon allemaal zo,n 35 jaar geleden vissen had ik altijd al leuk gevonden maar de intresse zat toch in de karper ,
maar niemand kon het mij echt vertellen hoe het echt in elkaar stak .
Ik kwam in die tijd in de viswinkel bij Jan koolmoes in de koningstraat en ik hoorde dat jan regelmatig karper ving dus ik hem op gezocht, aan de waterkant om de kunst af te kijken en zo zag ik Jan kleine voerplekjes maken en hij ving regelmatig zijn karpers hij voerde met kippenbix .
Daar ben ik met Jan over gaan praten opde manier zo als hij viste .
Vanaf die tijd ben ik zo gaan vissen eerst een paar plekken toen hele parcoeren heb ik gevoerd ik dacht een paar plekken maar wat als ik er meer maakte ,
en zo begon de karperrietus het hield niet op de ik bleef ze vangen ook kwamen er in die tijd de breeklichjes op de markt wat een uitvinding "'
aleen waren er nog geen dobbers voor ik ging ze zelf maken van rietjes onderkant een stukje balshout ingestopt en al gauw kwam ik er achter dat als ,
het lichtje er te veel uitstak dat ze schrokken op ondiep water natuurlijk hele nachten ben ik gaan pennen
ik moet eerlijk toe geven dat ik wil een beetje teveel gevist heb in de loop der jaren ten koste van mijn gezin maar dat kan ik niet meer terug draaien .
en ik begon aan het maken van dobbers te denken omdat ik er best wel veel verspeelden en er nog en omdat er nog geen goede nacht dobbers waren
ben ik ze zelf gaan maken en ben ik er mee naar de Visma gegaan de intresse was er en de gene die wat van mij kocht was Peeters
Dus ik van die centen weer een hengel gekocht maar natuurlijk bij peet en zo was de intresse geborren om dobbers te gaan maken
en nu heb ik inmiddels een eigen site waar ik er aardig dobbers wat heb staan en van een hoge kwaliteit en voor weinig geld dat vind ik heel belangrijk.dat ;
ze niet krom trekken omdat ze niet goed gelakt zijn of snel breken
Nu nog even wat anders over pen hengels ik ben er in de loop der jaren overtuigt geraakt dat een goede pen hengel soepel en toch strak moet zijn van weegen ,
het aanslaan en waarom zo een hengel omdat hij de klap van de vis op vangt en er wordt op deze manier dan ook weinig schade toegebracht
vergeet niet dat hij alles met zijn bek moet doen want sleuren is geen kunst
Deze manier van vissen staat allemaal beschreven op mijn site en nog leuker is dit om samen te doen want samen vang je altijd meer,
ik hoop dat je hier wat mee kan
gr rob :wink:



--------------------------------------------------------------------------------
Nog steeds op zoek naar mooie handgemaakte dobbers??
Of wil je van alles weten over penvissen?

Neem dan ook eens een kijkje op mijn website,

www.dobberrob.nl
Gebruikersavatar
Huib van Baren
Berichten: 58
Lid geworden op: 17-03-2008 16:11
Locatie: Zeist

29-05-2008 14:50

Rob,

Wat leuk om te lezen hoe je verslingerd bent geraakt aan het karperen met de
penhengel.

Hier mijn verhaal voor wie 't lezen wil:

Nadat ik sinds m'n 14e niet meer gevist had (ben nu 29) kreeg ik vorig jaar op vakantie aan een rivier in Frankrijk weer de kriebels. Vroeger viste ik met 'n vast hengeltje op voorn en brasem, maar ik wilde wat nieuws proberen. Ik kocht terug in NL een match-hengel en klein materiaal en na een fanatieke leer-periode kon ik succesvol met de match vissen. Maar ik miste een beetje sensatie.

Heb toen een lichte penhengel (1 a 1,25 lbs) gekocht en ben met de pen op karper gaan vissen, aangezien ik nou eenmaal een kick krijg van een opstekend of ondergaand pennetje. M'n eerste karpervangst (vorig jaar, 10 pond rijen) was zo geweldig, dat de verslaving niet meer terug te draaien was.

Inmiddels vis ik ook met Robs geweldige pennetjes, en met de kippenbix en zo
langzamerhand ben ik steeds meer watertjes in m'n omgeving aan het verkennen. Inmiddels een aantal karpers verder ben ik helemaal verslaafd, en moet m'n lieve vriendin soms wel erg vaak alleen thuis zitten... Echter is ze heel begripvol, en weet ze dat het mij erg goed doet, om heerlijk in de natuur, verscholen tussen rietkragen op jacht te zijn naar karpers, met m'n superlichte penhengel.
Gebruikersavatar
vincent bakker
Berichten: 236
Lid geworden op: 20-07-2006 02:54
Locatie: Maastricht
Contacteer:

29-05-2008 14:55

Leuk Rob,

mij had je al aan het bixen gekregen, maar dat wist je misschien al...

En vanaf zondag mag het ook weer met de worm, dus dat wordt weer leuk.

Jammer genoeg hebben we hier niet veel polderwatertjes, maar de bix methode werkt natuurlijk ook op vijvertjes...

Welke penhengel gebruik jij nu?
De karper heeft altijd gelijk... http://www.baitcalculator.com
Gebruikersavatar
Patrick van den Berg
Berichten: 167
Lid geworden op: 21-02-2008 22:45
Locatie: Amsterdam

29-05-2008 15:27

Ziet er goed uit, Hoezo ga je niet de winkel in met je dobbers.

Gr, Patrick
rob demin
Berichten: 67
Lid geworden op: 06-01-2007 18:33
Locatie: zoetermeer

29-05-2008 15:59

Ik gebruik een penhengel van spro lengte 330 cm :D
spro pasion premium carbon specimen flaot 40
= 3 delig mooi af gewerkt :) art nr 27089 330 vind ik wel tot nu toe de mooiste penhengels die ik tegen gekomen bent in de afgelopen jaren en ik heb er wat hengels versleten kosten +- 90 euro

gr rob
Nog steeds op zoek naar mooie handgemaakte dobbers??
Of wil je van alles weten over penvissen?

Neem dan ook eens een kijkje op mijn website,

www.dobberrob.nl
Gebruikersavatar
Nick van den Oord
Berichten: 282
Lid geworden op: 21-11-2003 01:00
Locatie: Eindhoven

30-05-2008 01:23

kippenbix, waar is dit eigenlijk te verkrijgen ? :oops:

je kan evt ook een pb sturen al je t zo niet wil posten ;)

mvg,
Nick
Gebruikersavatar
vincent bakker
Berichten: 236
Lid geworden op: 20-07-2006 02:54
Locatie: Maastricht
Contacteer:

31-05-2008 01:00

Dierenwinkel, welkoop, aveve, boerenbond, etc. etc.
Je kunt ook met konijnenkorrels, paardenbix, hamsterbix enzovoorts hetzelfde trucje uithalen.

Ik koop daar bijvoorbeeld een fles vissaus bij van de toko (60 cent of zo) en sprenkel dat soms over de bix heen voor een wat vissiger geurtje.
Maar ik denk niet dat het veel uitmaakt, qua vangsten, vind het gewoon leuk om te experimenteren met dit soort dingen...

Niet niksen, ga biksen...
De karper heeft altijd gelijk... http://www.baitcalculator.com
Josse Beudeker
Berichten: 59
Lid geworden op: 19-09-2009 21:42

22-09-2009 08:52

gister dit verhaal gelezen en gelijk de betreffende korrels gekocht. Helaas heb ik niks kunnen vangen. Zit er nog een bepaalde timing aan vast? Wellicht dat je niet te lang moet wachten na het strooien? ivm het oplossen?

grt Josse

In de avond wel eentje misgeslagen en een karpertje zien springen..
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

23-09-2009 13:39

Josse Beudeker schreef:In de avond wel eentje misgeslagen en een karpertje zien springen..


Je doet dus niet veel verkeerd, ze zitten op het aas en de door jou
aangevoerde stek. Blijven proberen zou ik zeggen. Aanslaan is ook
een timing. Mogen de missers elkaar nou op blijven volgen, zou je
nog eens met een kritische blik naar de montage kunnen kijken.

Succes!
"Dode brasem vangen, da's pas erg!"
Josse Beudeker
Berichten: 59
Lid geworden op: 19-09-2009 21:42

23-09-2009 20:51

vandaag twee keer een karper gezien die hem eventjes meenam en vervolgens zag ik een grote stofwolk..

wellicht dat het mijn presentatie is..

gister zoete zachte mais vandaag blokjes kaas... Iemand nog aas tips voor het bixen?

grt Josse
Gebruikersavatar
Frank Waanders
Berichten: 217
Lid geworden op: 27-08-2007 14:37
Locatie: Hengelo

23-09-2009 21:51

Welke haakknoop gebruik je voor je montage? Vis je je aas op de hair of op de haak?
Ikzelf heb tot dusver de beste resultaten met tijgernoten en kippenmais als haakaas. Als ondersteunend aas gebruik ik hennep of duivenvoer.

Het feit dat een karper je aas weer lost, kan betekenen dat het beest de zaak toch niet vertrouwd, of wellicht ergens van schrikt. Ben daarom wel benieuwd naar je (haak-) montage.
Josse Beudeker
Berichten: 59
Lid geworden op: 19-09-2009 21:42

23-09-2009 22:58

ik weet niet hoe de knoop heet.. Ben daar ook geen ster in. vroeger deed mijn broertje het altijd en nu (beken ik eerlijk) ken ik maar één knoop. Wel ben ik in staat om knopen momenteel te leren:P

Ik vouw mijn draad dubbel in een lus. Deze haal ik door het oogje en maak dan een beginnend knoopje (nog niet aantrekken.) Vervolgens komt er dan een lus bij waar ik het haakje onderdoor haal, ik maak de boel nat en trek het aan. Een klein een effectief knoopje..

ik gebruik als haak, maatje 6 van drennan.
Gebruikersavatar
Frank Waanders
Berichten: 217
Lid geworden op: 27-08-2007 14:37
Locatie: Hengelo

24-09-2009 09:11



De palomar knoop is dat... Probeer het aas eens aan een hair te presenteren. Er staan genoeg topics over op Carpboard... even de zoekfunctie gebruiken dus. Succes ;)
Josse Beudeker
Berichten: 59
Lid geworden op: 19-09-2009 21:42

25-09-2009 07:03

maakt niet uit wat voor aas ik dan gebruik?

wil morgen even naar de kant toe gaan met wat aardappels en kattenbrokken uit blik.

Lijkt mij materiaal dat beter aan een haak blijft zitten dan aan een hair..

( en uiteraard ga ik het voeren doen met kippenbix.. Nog niks opgeleverd behalve een enorme brasem en een ruisvoorn, echter geef ik niet op :D)
Gebruikersavatar
Frank Waanders
Berichten: 217
Lid geworden op: 27-08-2007 14:37
Locatie: Hengelo

25-09-2009 09:05

Het feit dat er veel witvis op je voer afkomt, hoeft zeker geen probleem te zijn. Met hennep / duivenvoer / mais heb je immers hetzelfde. In het geval van een water met veel brasem, kies ik dan een particle, zoals een tijgernoot bovenop mijn voerstek. Nu is het wachten tot de grote stoomboten het witvis wegbonjourt, en je kunt een mooie aanbeet verwachten. Ik geloof dat dit principe voedsel nijd genoemd wordt; het feit dat er veel witvis aast, lokt juist grotere vees (lees: zeelt / karper).

Aardappels / kattenbrokken zijn redelijk witvis gevoelig. Ik vis zelf wel regelmatig met frolic (aan de hair). Als ik dan brasem vang, is het tevens een grote. Tevens kan karper het ook niet weerstaan.

Succes!
Josse Beudeker
Berichten: 59
Lid geworden op: 19-09-2009 21:42

29-09-2009 08:42

ik heb het gevoel dat ik niet goed weet wanneer ik moet aanslaan...

afgelopen zaterdag en gister flink wat misgeslagen! Gister had ik even de hengel krom, werd er flink door me slip getrokken en vervolgens schoot hij los. Er zat toen een schub aan mijn haak... :( (sorry visje).

Echter heb ik redelijk wat aanbeten gehad en het enige wat ik dan aansloeg was lucht!

Gister op een stek de hele dag bezig geweest, waaronder een los schieter en twee mis geslagen en een goudkarper die tegen mijn lijn aan zwon.. Kon het niet laten om 's avonds nog even te gaan kijken.. Wederom werd er flink ge-aast. Dit keer ging mijn broertje ook mee. En jahoor je raad het al, hij krijgt één aanbeet en gelijk hangen!! Mooie 16 pond schub, welke een enorm gevecht gaf.

Echter baalde ik stiekem wel een beetje, aangezien ik al meerdere kansen gekregen had, maar allemaal verkloot heb.

Dus mijn vraag.. (als er antwoord opgegeven kan worden) is wanneer slaan jullie aan? Al bij een opsteker? Wanneer hij even langzaam onder gaat? Opzij? Noem het maar op...

Ik sta open voor kritiek/feedback:D

grt Josse
Josse Beudeker
Berichten: 59
Lid geworden op: 19-09-2009 21:42

29-09-2009 22:42

Nou, vandaag heb ik alle schade ingehaald!

Vanochtend voor werk even een uurtje gepend. De eerste aanbeet sloeg ik helaas weer mis. Ik kreeg gelijk de kriebels en mijn zelfvertrouwen daalde enorm.

Vijf minuten later kreeg ik weer een aanbeet, welke ik goed haakte. Een enorme korte drill (achteraf even te kort) bij een mooi schubkarpertje van 8 pond. Er werd even goed nog flink geaast op de plek maar ik had niet zoveel tijd meer en verplaatste naar een andere plek. Hier lag ik vlak voor het kantje en kreeg na 3 min weer een aanbeet. Een enorme drill van 15 min met als resultaat een schub van 16pond.

Vanaaf na het werk nog even heen gegaan. Wederom dezelfde stekken bevist. Bij aankomst zag ik de goudkarper weer zwemmen. Ik lag 10 minuten in en kreeg een aanbeet. Ik sloeg aan en hij trok hem flink door me slip, in het water schoten alle kanten karpers op, helaas mijn aanbeet ook, aangezien ik een los schieter had.

Gelijk naar een andere plek gegaan, waar ik na korte tijd een opsteker kreeg.. Ik sloeg aan en kon mijn ogen niet geloven,, weer een karper gehaakt.

En fantastische drill van 20 min met als resultaat een 18 pond schub! Ik ben helemaal heerlijk super tevreden!

Even goed nog wel bekend naar jullie bevindingen wat betreft aanslaan met pen.

grt Josse
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-09-2009 10:03

Penvissen is missen dat heb je in ieder geval al geleerd.
Je ontwikkelt in de komende tijd een gevoel wanneer je moet aanslaan.
De schub op de haak was een lijnzwemmer en die heb je veel met penvissen.
Je bent in ieder geval goed bezig door te verkassen na een vangst of een ECHTE losser.

Ik zou je met al die jaren van penvissen niet kunnen vertellen wanneer je MOET slaan.
Je instinct gaat je het wel leren.

Succes en gef. met je karpers.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Paul van Rhoon
Berichten: 181
Lid geworden op: 19-09-2009 14:33
Locatie: Albrandswaard

30-09-2009 11:48

Douwe Bijlsma schreef:
Ik zou je met al die jaren van penvissen niet kunnen vertellen wanneer je MOET slaan.
Je instinct gaat je het wel leren.

Succes en gef. met je karpers.


Inderdaad helemaal mee eens , mij werd ook weleens gevraagd nadat er door iemand al 10 mis geslagen was "wanneer moet je dan precies slaan??"

Geen idee, zodra ik het zie dat weet ik het .... en zelfs dan zit ik er nog regelmatig naast

Leuk topic zo om te lezen , zelf ben ik zoals zoveel ook begonnen met pennen geleerd van mijn vader :) tegenwoordig vis ik toch meer statisch en zelden meer met de pen. Maar ging toevallig van de week nog even vissen met de pen op en watertje waarvan ik weet dat er veel klein grut zwemt. Op pad gegaan met mijn 10/40gram 2.74m spinhengel met 0,20mm lijn en een potje hak mais :) en er binnen 2 uurtjes 4 weten te vangen waarvan toch nog een van 14 en een van 18 pond ... da's toch een geweldige sport aan zo'n hengeltje. Vraag dan op zo'n moment dan weer even af waarom ik eigenlijk nachten lang op me strechter lig haha ... owja ik had er ook een bij die losschoot en er een schup aan me haak zat :oops: gebeurt nou eenmaal

Wat ik wel altijd overal lees en zelf eigenlijk nooit doe is voerplekjes maken .... ik blijf gewoon lopen tot ik ergens een karper zie azen/zwemmen/liggen en laat het haakaas dan vlak in de buurt zakken, binnen 15 min geen beet loop ik weer verder .... behalve mais doen aardappels het ook altijd goed, lekker licht .. slurpen ze zo naar binnen en ze vallen lekker op ...
Plaats reactie