korstvissen


Gebruikersavatar
sies overbeek
Berichten: 168
Lid geworden op: 04-04-2008 22:29

07-04-2008 03:29

Het vissen op karper met de korst is een manier van karpervissen apart. Het spanningsgevoel dat je krijgt als je ziet dat een karper je korst weg slurpt is enorm, en door het vissen met korst zie je uniek gedrag van karpers die zich net onder het wateroppervlak bevinden. Ik vis nu al een behoorlijke tijd met de korst op karper en heb al veel aparte dingen meegemaakt, zoals een groep van 5 karpers met 2 vissen minimaal boven de 20 pond die een halve meter uit de kant korstjes van het wateroppervlak wegplukken en je er zelf een meter vanaf staat verscholen in de bosjes met je hengel, en je de korst letterlijk bij de karper in de bek zou kunnen leggen, of een keer dat ik een korst bovenop een karper gooide. Hij schrok, dikke golf, ik balen, 5 seconden later komt die uit de diepte en pakt de korst met veel geweld van het oppervlak. Waarna ik hem nog heb gevangen, of dat er bij het drillen van een karper, de karper vlak voor de kant langs zwemt en er een andere karper gewoon dom achteraan zwemt . Dat soort momenten zijn dingen die je nooit meer vergeet. Maar net zo als bij het statisch vissen op karper komt er bij het vissen op karper met korst nog behoorlijk wat kijken, en is het veel meer dan alleen maar een korst in het water gooien en wachten tot een karper het ziet en pakt.

Ik heb 1x meegemaakt in frankrijk, ik stond op een camping aan een snel stromende rivier, het water stond laag en daardoor ontstonden er poelen van ongeveer 25 bij 15 meter. Het water was kraakhelder en je zag de vissen er dan ook zwemmen. Er zwom 1 vis van ongeveer 40 cm vaak aan het oppervlak bij het stroompje wat de poel inliep. Ik voerde wat mais, maar dat negeerde hij. Ik wist niet wat voor vis het was, (al leek hij wel veel op een kopvoorn) dus besefte ik dat het misschien ook wel een roofvis was, en misschien wel insecten at. Er liepen daar behoorlijk wat grote sprinkhanen rond dus ik alleen een haak met een sprinkhaan eraan. Ik gooide in en de sprinkhaan voer rustig mee met de stroming recht op die vis af. De vis zag hem, zwom er naartoe en een halve meter voordat hij bij de sprinkhaan was draaide hij weg. Hij vertrouwde het dus niet of at geen sprinkhanen. Ik nog een sprinkhaan zoeken en die sprinkhaan zonder hem aan de haak te doen in het water gooien, die vis zag hem zwom en naartoe en plukte hem van het oppervlak. Nu wist ik dat het behoorlijk wat moeite kon gaan kosten voordat ik deze vis wist te vangen. De volgende dag vond ik een kikkertje op het land en ik gooide hem in het water, de kikker wou naar de kant zwemmen, maar die ene vis zag hem en vrat hem op. Nu was ik vast besloten deze vis te vangen. Een dag later was ik op kleine windes aan het vissen met brood, mijn zusje kwam langs en gooide een broodkorst in het water. En die vis kwam op een gegeven moment langs en at die korst op, ik snel naar de tent andere hengel ophalen en mijn zusje bleef voeren. Toen ik terugkwam was hij nog steeds bezig met het verschalken van de korstjes. Ik rustig een korst aan mijn haak monteren en in de stroming gooien zodat de stroming de korst mee kon nemen en de vis niet zou schrikken van de worp. Mijn korst bleef net zoals veel andere korsten in een cirkel draaien wat kwam door de stroming. De vis bleef maar van de losse korsten eten en na 4 of 5 korsten ging die richting mijne, maar weer draaide hij weg, na 3 x raakte hij de korst bijna aan, maar toch vertrouwde hij het niet en ging weer van de andere broodkorsten eten. Na 8 of 9 x mijn korst te hebben genegeerd pakte hij hem toch. Ik wachte heel even en sloeg aan, ik haakte de vis, alleen tot mijn verbazing gaf de vis geen kick en kon ik hem zonder gevecht of wat dan ook naar de kant slepen. Tijdens het onthaken bleef hij heel rustig en kon ik 1 foto nemen. Daarna begon hij uit het niets hevig te spartelen en gleed uit mijn handen in het water.
Dit was voor mij het bewijs dat vissen veel slimmer zijn dan ik dacht dat ze waren, en dat het leervermogen bij sommige soorten zeer hoog ligt. Karpers kunnen bijna precies hetzelfde gedrag vertonen. Hoe vaak heb ik al wel niet gehad dat een karper onder mijn korst doorzwemt om het te inspecteren omdat hij het niet vertrouwd, en daarna hard wegzwom? Dan komen er vragen bij je op zoals: Waarom vertrouwd hij het niet? en hoe kan ik ervoor zorgen dat hij het wel vertrouwd?

De reden waar het volgens mij aan lag was dat de karper zag dat er een lijn aanzat en het daardoor niet vertrouwde. In een vijver bij ons in de buurt drijft veel wier/alg met kroos aan het oppervlak. Er zaten soms gaten tussen het wier/alg waar karpers soms onderdoor zwommen. Ik in al die open plekjes korstjes voeren en die werden op een gegeven moment geaccepteerd. Ik rustig een korst aan mijn haak monteren(hier heb ik zelf ook nog een manier voor die bijzonder goed werkt, maar daar kom ik later op terug), en de korst in 1 van de gaten werpen. Ik wist dat sommige karpers schuw waren voor de lijn door waarschijnlijk eerdere ervaringen, en dat ze daarom door zouden zwemmen. Als simpele oplossing heb ik de korst gewoon tegen het wier/alg aangetrokken, zodat de lijn niet zichtbaar was voor de karper, maar de korst wel. Alle keren dat ik de korst tegen het alg aan trok heeft een karper geen 1x geweigerd de korst te pakken. Dit is eigenlijk een simpel voorbeeld hoe je een karper toch slimmer af kunt zijn en betere vangsten kunt boeken. Nog een idee wat ik heb bedacht was bij een andere vijver waar precies hetzelfde speelde. De karpers waren bang voor de lijn die in het water lag. Bij deze vijver staat er een eilandje in het midden, waar veel bomen en struiken staan. Na een paar dagen observeren en voeren, wist ik waar veel karpers aan het oppervlak kwamen. Het was ongeveer 20 meter uit de kant aan de rand van het eilandje(het voeren deed ik met een katapult), in een klein lelieveldje van 3, bij 1.5 meter. Boven dit lelieveldje hing een tak over het water met kleine lange dunne takjes. Ik kwam op het idee om mijn korst is over zo’n takje te gooien en zo de korst in het water te laten zakken. De lijn raakte het water dus niet, omdat de lijn recht naar beneden liep via dat takje. Ook door deze simpele oplossing heb ik maar 1 of 2 van de 14 a 15 karpers gehad die de korst negeerden, terwijl ik voorgaande jaren als ik normaal de lijn op het water had liggen, vaak meer als 50% van de karpers de korst negeerden. Uit deze cijfers kun je wel aannemen dat deze manier zeer efficiënt werkt.

Nu even over het demonteren van de korst. Vroeger pakte ik altijd de bovenkant van een boterham met ongeveer nog een halve centimeter wit brood(het binnenste) eraan. Deze vouwde ik dubbel, wikkelde de lijn er een paar keer omheen en haalde de haak 1x door het brood. De haak zat eigenlijk schots en scheef doordat het touw er zo vaak om heen gedraaid zit. Deze manier heb ik in mijn eerste jaar tot 1.5 jaar veel gebruikt. Dit was toen de beste manier wat ik kende om een korst ver te werpen zonder buldo of wat dan ook. Na een tijd probeerde ik gewoon andere manieren uit en kwam zo op de manier om de lijn en haak door een dubbelgevouwen korst te rijgen. Deze manier is voor mij tot nu toe de manier om een korst aan je lijnt te bevestigen, en het aantal misslagen is hierdoor zeer gereduceerd. En door deze manier word de lijn in de korst veel minder zichtbaar, wat sneller zal leiden tot een aanbeet.

Korstvissen is op een warme zomerdag de mooiste manier om karper te vangen vind ik. Je bent constant bezig en het geeft een enorm veel adrenaline als je ziet dat een karper naar je korst zwemt en deze naar binnenslurp. Vaak word gezegd dat je met korstvissen kleinere karpers vangt. Mijn huidige record op de korst staat op 30.5 pond :) en is ook mijn persoonlijk record. Ook heb ik wel verscheidene 20ers gevangen waarvan een 28 ponder. Tuurlijk vang je ook kleinere vissen, maar als ik een mooie puntgave schub van een pondje of 15 op de mat heb liggen hoor je mij niet klagen.

miss dat iemand er iets uit kan halen of iets van kan leren.
verder iemand nog ervaring of handige tips voor korstvisserij? :wink:

m.v.g.
Bijlagen
IMAG0130darer.JPG
(89.81 KiB) 2107 keer gedownload
Michel Striekwold
Berichten: 75
Lid geworden op: 18-03-2008 17:26

07-04-2008 06:50

Leuk stukje hoor!

Korstvissen is inderdaad een hele leuke manier van vissen...
martijn zeij
Berichten: 566
Lid geworden op: 24-02-2007 17:05

07-04-2008 17:20

Leuk getypt man,

Ik kan mezelf wel voorstellen in jouw mening over het korsten. Het is inderdaad een aparte visserij, maar wel prachtig. Het is gewoon kicken als een karper je korsten of kattebrokken pakt. Het leuke van korsten is dat je zelf je karpers kan uitzoeken. Mijn pr staat op dit moment op 36 pond en je raad het al, ook op een korstje.

Nou ondervind ik 2 methodes om de karper aan de oppervlakte te belagen:

Passieve kant:

Veel kattebrokken, hondenbrokken en korsten voeren, waar je veel karpers naar een stek lokt en je zo karper vangt.

Actieve kant:

Op zicht vissen. Je rijdt/loopt langs een sloot op zoek naar karper en legt een korstje voor z'n bek.



Zelf vind ik dat beide manieren wel zijn charmes hebben. Met methode 1 vang je veel vis, maar met methode 2 is het vissen leuker.

Afbeelding(maart 2008)
Afbeelding(eind januari of begin februarie)
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

08-04-2008 09:11

sies overbeek schreef:Nu even over het demonteren van de korst.


'Monteren' mag ik hopen :roll:

Haha flauw, ik zal niet mierenneuken over dit ene stukje. Prachtig beschreven alles! Leuk stuk! Weinig aan toe te voegen! :D
Gebruikersavatar
sies overbeek
Berichten: 168
Lid geworden op: 04-04-2008 22:29

08-04-2008 14:04

ohja oeps. haha:P. foutje moet kunne.

maar de MONTAGE van de korst zal ik ff nog wat beter uitleggen, want als ik het zelf lees snap ik er weinig van:P. hieronder zie je hoe de lijn door de korst zit. de dubbelgevouwen korst word dus als het ware aan elkaar genaaid, beginnend aan de kant waar de korst is dubbelgevouwen. je haalt de haak 1x door de korst en trekt de lijn er door, dan haal je hem er aan dezelfde kant als waar de haak eruit kwam er een centimeter verder weer doorheen, enz, enz. en als je de haak er voor de laatste keer doorheen haalt trek je de lijn iets aan zodat de haak weer in de korst gaat, zoals je ziet op de tekening hieronder. je dompelt de korst in het water, gwoon 1 a 2 seconden en dan meteen in werpen. met een volle spoel kun je afstanden bereiken van +- 30 meter schat ik.
_____ __ __ ==
l l l l l l ll ll
l l___l l__l l___ll
l
l
l

de korst hoort tussen de zigzaggende lijn te l komen met de vouw aan de linkerkant.


m.v.g sies
Gebruikersavatar
sies overbeek
Berichten: 168
Lid geworden op: 04-04-2008 22:29

08-04-2008 14:08

__ __ __ ==
l l l l l l ll ll
l l___l l__l l___ll
l
l
l

ik hoop dat het plaatje der nu wel goed op komt:P(de dubbele tekens zijn de haak)
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

08-04-2008 14:12

Vrij duidelijk :-? :wink:

Ik zeg, doe eens creatief met paint :P

Ik snap je trouwens wel, maar je tekeninkje leverd daar geen bijdrage aan. Ik vind je tekst en uitleg vrij duidelijk.
Gebruikersavatar
sies overbeek
Berichten: 168
Lid geworden op: 04-04-2008 22:29

08-04-2008 14:36

ja ik heb al met paint getekent, maar krijg ze nie top forum, ik zal het is proberen


korstasdr.JPG
(11.76 KiB) 1829 keer gedownload

foute wikkel manier.

korst 2.JPG
(9.73 KiB) 1828 keer gedownload

juiste manier
Gebruikersavatar
sies overbeek
Berichten: 168
Lid geworden op: 04-04-2008 22:29

08-04-2008 14:37

ik snap al waarom die het niet deed:P bestand was niet opgeslagen als jpg, weet ik dat ook weer:D

groeten,
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

08-04-2008 14:41

Vrij duidelijk zo! :D
Gebruikersavatar
sies overbeek
Berichten: 168
Lid geworden op: 04-04-2008 22:29

08-04-2008 14:49

dat dacht ik!;)
Gebruikersavatar
Fabian stukker
Berichten: 752
Lid geworden op: 14-08-2006 23:00
Locatie: Twente

08-04-2008 15:00

de kontkorstkoning van Goor , sies overbeek :D
Karper vissen is simpel, maar het moeilijkste wat er is, is simpel karpervissen
Tom de Jonge
Berichten: 10
Lid geworden op: 30-03-2008 23:18

08-04-2008 19:06

mijn ervaring is dat de "goede" rijg manier van de korst veel karpers afschrikt. Dit omdat het stugge nylon gevoeld wordt en doordat het in het zicht ligt.
martijn zeij
Berichten: 566
Lid geworden op: 24-02-2007 17:05

08-04-2008 19:34

sies, heb je dan geen problemen met inhaking?
Gebruikersavatar
sies overbeek
Berichten: 168
Lid geworden op: 04-04-2008 22:29

08-04-2008 19:51

hmmm... ik heb er opzich niet veel last van. tenminste veel minder als wanneer ik de lijn om de korst heen wikkel. en door het werpen komt er druk op de lijn te staan wat de lijn dieper in de korst drukt. maar wat voor manier gebruik je er zelf voor dan?

het beste is natuurlijk dat je een vlok aan de haak kunt bevestigen door hem alleen op de haak te doen en zorgen/hopen dat de karper dicht bij de kant zit. voor verdere afstanden heb je wel een manier nodig waardoor de korst beter blijft zitten. maar ik ben zeer benieuwd wat voor manier jij dan gebruikt die nog beter werkt tom :D.

och kwakhoofd stukker :P dit jaar maar is mooi samen wat sessies maken dacht ik zo 8). haha

m.v.g sies
Gebruikersavatar
sies overbeek
Berichten: 168
Lid geworden op: 04-04-2008 22:29

08-04-2008 19:58

nee niet veel;) tuurlijk mis je wel eens een karper, maar meestal haak ik ze wel. denk dat ik 80% tot 90% van de aanbeten die ik op deze manier krijg wel haak. vooral als de korst al een tijdje in het water ligt en goed doorweekt is. wat voor manier gebruik jij dan als je ver moet gooien wat wel zorgt voor een goede inhaking. een dobber of buldo vind ik flut. een dobber heeft nog weinig werp gewicht en met een buldo aan je lijn kun je de karper minder fijn drillen.

gr.
Gebruikersavatar
jelle boonen
Berichten: 23
Lid geworden op: 23-02-2008 20:31
Locatie: belgië

08-04-2008 21:54

ik doe een elastiekje door men haak en daar steek ik men brood door. ik heb er nog geen 1 karper mee gemist. en het brood blijft er heel goed aan hangen.en het is gemakkelijk er een nieuwe korst aan te hangen.
zo ziet het er ongeveer uit:

Afbeelding
robin vd linden
Berichten: 39
Lid geworden op: 02-03-2007 13:58

08-04-2008 22:21

Hier mijn eigen manier van het aanprikken van de korst, Het haakoog zit wel meer naar binnen maar het haakpuntje komt er wel zover uit zoals op de tekening.
Lekker simpel. Valt de korst eraf, jammer, nieuwe eraan. Een witte tijger kost niet veel bij de aldi ;).

Afbeelding
Gebruikersavatar
sies overbeek
Berichten: 168
Lid geworden op: 04-04-2008 22:29

08-04-2008 23:56

@jelle:

over die manier heb ik wel is wat gehoord wanneer je een drijvende hondebrok aan je haak monteerd, maar op de korst nog niet. maar heb je geen last van weigeraars?? op sommige plassen bij ons pakken sommige karpers de korstjes nog niet eens, omdat ze de lijn gewoon in de gaten hebben. ik denk dat ik het niet eens hoef te proberen om mijn haak onder de korst uit te laten steken en een elastiek om mijn korst te doen. de manier van haken is natuurlijk perfect. haak helemaal vrij. ik zal het is proberen, maar ik denk niet dat het een groot succes zal worden.
niet geschoten is altijd mis :wink: .

@ robin:

deze manier is ook een manier die ik gebruik, maar dat ligt aan de omstandigheden. als er een karper 3 meter uit de kant ligt te azen ga ik mijn korst niet zo monteren dat de korst stevig aan de lijn en haak zit, maar doe ik het toch echt wel op jou manier. mooi klein korstje der aan. de kans dat je op die manier een karper mist is gewoon nihil. maar als je op grotere afstanden karpers wilt vangen aan de korst zul je toch echt een andere manier moeten gebruiken, want echt goed zitten blijft je korst op die manier niet.

gr.
Gebruikersavatar
sies overbeek
Berichten: 168
Lid geworden op: 04-04-2008 22:29

09-04-2008 00:14

trouwens nog ff @jelle en miss ook andere vissers, als je je haak aan de onderkant uit laat steken is het miss makkelijk om een pluimpje brood aan de haak te doen.
voor degenene die niet weten wat ik hier mee bedoel, ik zal het ff beschrijven, en uitlegge hoe je het doet.

pak een stukje brood van ong. 3 bij 1 cm. kneed 1.5 cm van de lengte tot deeg(gwoon de lucht eruit kneden dus. nu heb je een hard bolletje met een pluimpje, schuif het bolletje op de haak zodat je het effect krijgt wat je soms ook op sommige blinkers ziet.(er zit dan een rood bosje draad op de haken). dit verbergt je haak.

ook nog ff over het algemene probleem: watervogels!!!

als je op een vijver, rivier of ander water aan het korsten bent en er zitten maximaal 10 tot 15 eenden, koop 2 a 3 goedkope broden(liefst bruin, dat vult het meest) en voer net zo veel totdat de eenden vol zitten. ze eten zich stampvol en je hebt de hele dag geen last meer van ze :wink:. of dit ook goed werkt met waterhoentjes of meerkoeten weet ik niet, want ik heb het nog nooit geprobeert. maar bij eenden werkt het echt top. je wil niet weten hoe erg ik eerder wel niet baalde dat er net een karper naar je korst zwom, maar de eend(en) er net iets sneller bij waren, of de karper lieten schrikken. ook wel is 2 x een eend gehaakt, en dat is ook geen pretje voor zo'n eend. het kost je nog geen 1.5 euro voor 3 broden, en je hebt de hele dag geen last van ze en zij niet van jou haak :wink: .

gr
Gebruikersavatar
jelle boonen
Berichten: 23
Lid geworden op: 23-02-2008 20:31
Locatie: belgië

09-04-2008 12:35

ik heb geen last van weigeraars. meschien kan je nog wat brood op de haak zelf doen zodat ze de haak niet meer zien. je zegt als de haak uit het brood steekt dat het dan beter haakt. dat is niet waar. je moet er alleen maar voor zorgen dat het brood goed vast hangt aan de haak. met brood heb ik alleen maar missers zonder het elastiekje omdat het brood dan niet zo goed aan de haak hangt en zo kan de karper het brood opslurpen zonder dat hij de haak mee neemt.
Gebruikersavatar
Jeroen Overmars
Berichten: 844
Lid geworden op: 31-03-2005 19:09
Locatie: Raalte

09-04-2008 13:44

Haa Sies,

Leuk geschreven man, wist niet dat je daar goed in was! :)
Als je dat nou op school deed zat je er nu nog :wink:
Gr,

Jeroen :)
martijn zeij
Berichten: 566
Lid geworden op: 24-02-2007 17:05

09-04-2008 17:01

@ Sies

Ik gebruikte eerst jouw 1e methode, maar ik kon de karpers zeer slecht haken. 80% sloeg ik mis, had jij dat niet? Ik gebruikte deze montage om ver te werpen. Mijn ultieme methode is gewoon om de karpers naar jou te lokken en dan de haak in een klein korstje steken. Ik ga jouw methode is proberen, ik ben benieuwd.
Gebruikersavatar
sies overbeek
Berichten: 168
Lid geworden op: 04-04-2008 22:29

09-04-2008 21:08

jelle ik snap niet helemaal wat je precies bedoelt met je laatste bericht :P kun je het ff uitleggen?

volgens jou haakt de haak beter als die verstopt zit in het brood?

m.v.g.
Gebruikersavatar
jelle boonen
Berichten: 23
Lid geworden op: 23-02-2008 20:31
Locatie: belgië

09-04-2008 22:00

nee, de karper haakt beter als het brood goed aan de haak vast hangt. maar door de haak te verstoppen heeft de karper meschien meer vertrouwen in de korst.