Lijn keuze/Lijnen test


Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

21-03-2008 17:03

Christian Hummelink schreef:Tussen planten is mijn ervaring dat je met nylon niets meer in te brengen hebt als een vis door tien á twintig meter plompen buffelt en dan vast blijft hangen (Dit is bij mij meestal het verloop van de dril, een run de planten in en als de vis uitgeraasd is begin je de vis terug te pompen. Dan komt er bijna altijd een moment dat de vis blijft hangen). De lijn loopt dan achter allerlei stengels en bladen langs en juist door de rek in de lijn komen de bewegingen die je dan met de hengel maakt totaal niet meer door tot bij de vis. Jij kunt wel de spanning van de lijn halen maar dat geldt dan allen voor het eerste stuk lijn. Bij gevlochten lijn gebeurt in eerste instantie hetzelfde, de vis blijft hangen. Wanneer je nu de spanning van de lijn haalt ontspant de lijn ook echt tot bij de vis, die dan vaak een stukje wegzwemt, waarna je bij de tweede of derde poging vaak wél langs die lastige plek in de planten komt.


Christian,

Ik herken het door jou omschreven verloop van de dril in lelievelden en dergelijke. Maar met 25/00 nylon weet ik het overgrote deel van de gehaakte karpers gewoon te vangen. Weliswaar met een hoop geduld en kloot, maar de karper komt meestal veilig op de kant. Dé truc is het ontspannen van de lijn, even wachten, en dan plots zeer veel kracht zetten. Als ie de eerste keer niet gaat lopen, dan is het de tweede of derde keer wel. De lijn onder spanning en zetten en flink op je handgreep kloppen wil dan ook nog wel eens helpen.
Wellicht heb je gelijk dat in deze situatie braids zinvol zijn, maar in 90% van de gevallen is nylon beter geschikt voor het pennen. Zeker voor beginners die niet echt goed weten wat ze doen ;) Daarom adviseer ik dan ook (zie quote van Coen) nylon in plaats van braid.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-03-2008 17:25

Vliegvissers gebruiken het om hun (onder)lijn drijvend te houden.
Nu ik in mijn tas zie zie ik dat ik daar zuurvrije vaseline voor gebruik ik doe wat vaseline op een doekje en haal de lijn er door.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

21-03-2008 17:51

Bedankt voor de tip. Als ik mijn lijn heb gekocht spoel ik hem zo op. Hoe vaak moet je dit invetten Douwe? Of gewoon als hij begint te zinken weer een keer opnieuw opspoelen met siliconen?

Zit te twijfelen tussen twee lijnen om drijvend/pennen. Lees namelijk goede reacties op het forum over Berkely Trilene en Gamakatsu G-Line. Bijde lijnen zijn wit/doorzichtig van kleur. Waar gaat jullie voorkeur naar uit?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-03-2008 18:16

Nee joh niet de hele lijn alleen dat stuk wat je nodig bent anders plakt het op de spoel vast.
Vaseline houdt vrij lang, gaat de lijn weer zinken eventjes door een droge doek halen en dan weer invetten.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

21-03-2008 18:27

Douwe gezellig zo in twee topics :) Bedankt voor de moeite om mijn vragen te beantwoorden!

Dan doe ik met het opspoelen alleen het laatste gedeelte. Bedankt voor je tips! Waar zou jij voor kiezen G-Line of Trilene?
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

29-03-2008 15:55

Zit nog steeds te twijfelen tussen twee lijnen om drijvend/pennen. Namelijk tussen Berkely Trilene Maxx en Gamakatsu G-Line Competition. Bijde lijnen zijn wit/doorzichtig van kleur. Welke zouden jullie kiezen?

Bij Berkely kan ik niet vinden welke diameter de lijn is. Zijn ze beide even slijtvast? Krijg namelijk geen tests op google gevonden.
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

29-03-2008 18:18

Afbeelding
Afbeelding

ik gebruik beide merken.
je kan er zelfs karpers mee vangen.
:wink:

koos
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

02-04-2008 17:53

Waar gaat je voorkeur naar uit, of is het verschil te klein om te merken?

Wil het gebruiken voor op me penhengel die tevens dient om drijvend te vissen.

Hoor het graag van je!
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

03-04-2008 12:16

ik vind trilene een goede lijn voor het pen, drijvend,
freeline werk.
het is lekker soepel en knoopvast, kringelt niet zo. waardoor je lichte gewichtjes behoorlijk precies onderhands kan plaatsen. t's ook niet te duur zodat ik het regelmatig kan verversen.

gewoon een goed gevoel bij. :D

koos.
Michel Striekwold
Berichten: 75
Lid geworden op: 18-03-2008 17:26

03-04-2008 12:48

Coen... Laat je niet gek maken door de vele merken en soorten die er zijn... De 1 vindt G-line beter... De ander Trilene... Het ligt er maar net aan wat je eist en wilt van een lijn... Ze zullen allebei voldoen aan je eisen dus probeer gewoon!

Ik heb zelf Trilene gehad en was hier goed over te spreken... Ik heb nu Tubertini Gorilla... Ook een mooie lijn!

Succes...
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

03-04-2008 16:21

Er moet toch lijn op me spoel dus dan maar meteen een goede dacht ik, daarom vraag ik het. Maar het wordt Trilene Maxx. Bedankt!
Gebruikersavatar
david vroon
Berichten: 16
Lid geworden op: 19-01-2008 12:10
Locatie: heerhugowaard

20-04-2008 23:04

Coen Aarts schreef:Ga dus voor nylon. Ik heb toch een beter gevoel met een 'doorzichtige' lijn. Naar welke lijn gaat jullie voorkeur?

Douwe is die siliconen iets speciaals voor vislijnen of gewoon standaard potje siliconen?




je kan je lijn ook in vetten met vaseline, gewoon een beetje op een doek doen en de laatste meters +- 1 hengel lengte door de doek trekken.
nu drijft de lijn alleen in de buurt van je aas zodat de wind geen vat heeft op de uitstaande lijn.
Gebruikersavatar
david vroon
Berichten: 16
Lid geworden op: 19-01-2008 12:10
Locatie: heerhugowaard

20-04-2008 23:07

sorry douwe 'ik zie je antwoord nu pas.
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

22-04-2008 10:15

Hoi, nu lees ik wat over "springerige" lijnen, maar echt duidelijkheid krijg ik niet uit dit topic. Ik heb namelijk afgelopen keer dat ik de penhengel weer eens pakte 26/00 opgespoeld. Merk ben ik even kwijt, niet echt iets bijzonders, was een lijn die ik nog had liggen. Nu werd ik er helemaal gek van dat deze lijn elke keer van mij spoel af sprong. Geen gevecht tussen mij en karper dus, maar ben die middag in gevecht geweest met mn lijn...

Dus, de keuze voor een andere lijn is snel gemaakt, maar welke?! Bovenstaande 2 lijnen waarover bovenin dit topic gesproken werd lijken me erg interessant, maar ze zijn beiden nog wel springerig. Dat krijg je natuurlijk al snel met zo'n laag werpgewicht van je penmontage, maar is er iets wat ik hier aan kan doen? Mn molen geeft bij een zwaarder werpgewicht en dezelfde lijn niet dit probleem.

Tipsss zijn welkom :)
Gebruikersavatar
Antoine Daemen
Berichten: 31
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Goirle

22-04-2008 10:35

Ik zweer bij Maxima Chameleon.

Lekker veel rek en de lijn is betrouwbaar.

Okay. Hij mis wat kilo's terkkracht tov andere "geharde" lijnen, maar omdat de lijn elastisch is compenseerd dat.
Ik vis altijd met 0.25 mm (in werkelijkheid is dat 0.27 mm) tegen riet en struiken met een 1 3/4 hengel en de slip erg zwaar.
Juist de combinatie van zware slip, goeie hengel en de rek van de lijn weet ik de karper in de eerste secondes uit zijn balans te trekken en weg te dirigeren van het obstakel. In 9 v/d 10 gevallen lukt dat, iets wat me met gevlochtte of sterke, geharde lijnen niet lukte!

Succes
Penvissen.......da's pas echt karperen!!!
Oskar Lunig
Berichten: 8
Lid geworden op: 21-04-2008 04:36
Locatie: Zuid-Limburg

29-04-2008 20:22

Beste forumleden,

Ik ben opzoek naar duurzame lijn, maar dan zo 25/100e of 30/100e met de trekkracht van bv 35/100e. Ik vis enkel op vijvers, en heb in het verleden graag met 35/100e gevist, dan vragen jullie je natuurlijk meteen af waarom zo,n dikke lijn? de meeste vissen met 30/100e maar ik vind dat klote menige vis mee verspeeld, en als ik vast kom te zitten, dan breekt vrijwel altijd de lijn. Moet ik wel erbij zeggen dat dit die standaart zooi is wat je per zoveel meter erop laat spoelen.
En met 35/100e nooit problem gehad zelde de vis verspeeld en als ik vastkom te zitten heb ik vrijwel altijd me lood terug, enkel vind ik dat die lijn te dik is.
Ik heb ooit een keer een man getroffen die had iets van 20/100e erop zitten in die buurt maar wel met een enorme trekkracht ik stond werkelijk versteld ervan, hoe hij de karpers eruit haalde met zo,n dunne lijn :o
Hij vertelde later dat dit speciale lijn was.

Welnu welke lijn raden jullie mij aan? mag best wat kosten.

PS: ik wil het graag bij nylon houden, dyneema vind ik niks als hoofdlijn.

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes,
Oskar
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

02-05-2008 21:10

Ik ben me aan het verdiepen in penvissen en heb de stukken erover in de Spiegel er nog eens op nagelezen. Nylon heeft de voorkeur boven gevlochten lijn, wat ook bevestigd wordt door de mensen op dit forum.

Wat ik in de Spiegel las, is dat de auteur verschillende lijnen heeft gebruikt, maar toch voor de Krystonite ging. Dit is een nylonlijn met een fluorocarbon coating. Toen dacht ik aan de Korda dvd's die ik gezien heb. Waarom dan niet voor een fluorocarbon hoofdlijngaan? En dan wel te verstaan de X-Line.

Deze lijn is zwaar, onzichtbaar, slijtvast en heeft maar 10 procent rek.

http://www.karperwereld.nl/produkt/sanders1.php

Is dit geen betere optie, of heeft niemand een fluorocarbon hoofdlijn gebruikt als hoofdlijn bij het penvissen?
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

07-05-2008 17:19

Niemand?
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

07-05-2008 17:52

X line is een zware en stugge lijn niet ideaal voor pennen.
Krystonnite is er niet in een dunne diameter valt ook af voor mij.
wat dacht je van Berkley Vanish ?
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

07-05-2008 23:02

Je hebt toch ook een soepele variant van de X-Line? De Berkely Vanish is ook een optie. Wordt geschreven dat deze net zo soepel is als Nylon.

Voordeel is toch dat FluoroCarbon hoofdlijn onzichtbaar onder water is. Dit is toch een voordeel ten opzichte van Nylon?
Nick Flip

09-05-2008 18:15

Ja maar er zijn ook nadelen.
Het is niet schuurvaster dan nylon
Niet sterker dan nylon
Stuger dan nylon

Nick
Robert Lamboo

09-05-2008 18:41

Wat ik altijd probeer te zeggen, als mensen het over penvissen en fluorcarbon hebben: niet bij obstakels! Hier is de lijn zeer ongeschikt voor.
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

09-05-2008 19:34

Er wordt toch reclame voor gemaakt, om met bijvoorbeeld de X-line bij obstakels te gaan vissen.

Dan kan ik beter voor een nylon lijn gaan, met een fluorocarbon-coating gaan, zoals de Krystonite?
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

12-05-2008 02:46

Volg nooit reclames.
Ik gebruik Spiderwire en Gamakatsu Super G line nog nooit problemen mee gehad.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

03-06-2008 23:47

Heb inmiddels me penhengel binnen en wil nu lijn gaan kopen voor op de spoel. Wil een nylon lijn met een fluorocarbon coating. Nu is Krystonite zo'n lijn, maar de nieuwere Ultima Power Carp is ook zo'n lijn.

Waar zouden jullie voor gaan, krijg op het forum geen bruikbare informatie gevonden over deze lijn. Neig hier iets meer naar, omdat het een nieuwere lijn is als de Krystonite. De Ultima Power Carp zou dus extra ontwikkeld moeten zijn :roll:

Productinfo Karperwereld