beginnen met pennen, graag volledige uitleg...


Plaats reactie
Niels Rook
Berichten: 166
Lid geworden op: 22-09-2007 10:43
Locatie: gouderak

04-05-2008 13:39

haha ik ban die slomste ook noe :wink:
je hebt je hart op de juiste plaats ..... alleen jammer dat het nog klopt
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

05-05-2008 16:29

Er is trouwens ook een dvd van penvissen. Vissen op Karper deel 3. Heb hem van het weekend gekeken. Wel intressant voor de leek.
Marcel Slegt
Berichten: 2
Lid geworden op: 04-06-2008 17:41

15-06-2008 20:16

Interessante topic.

Ik wil binnen kort ook beginnen met het vissen met de pen.

Ik ben dan van plan om meerdere stekjes te voeren deze verolgens om de beurte af te vissen.

Nou vroeg ik mij af of jullie het water vooraf gaan peilen of op het moment dat jullie op de stek gaan vissen?
rob demin
Berichten: 67
Lid geworden op: 06-01-2007 18:33
Locatie: zoetermeer

15-06-2008 21:19

[Als je niet zeker van de diepte bent even naast de stek peilen :roll: en voor de beginende penvissers :P kijk op mijn site :wink:
groetjes dobberrob
Nog steeds op zoek naar mooie handgemaakte dobbers??
Of wil je van alles weten over penvissen?

Neem dan ook eens een kijkje op mijn website,

www.dobberrob.nl
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

15-06-2008 21:51

Een interessant topic voor de verandering. In zijn geheel doorgenomen met wat interessante reacties.

Over het systeem zou ik me niet al te veel zorgen maken. Zoals gezegd zorg ik persoonlijk altijd voor een dobbertje met het gewicht voor de juiste wateren. Bij stromend water of indien ik verder zou moeten kunnen werpen gebruik ik een iets zwaardere pen, bij stilstaand water en dicht bij de kant een lichtere pen. Zo licht mogelijk iig. Verder een pen met alleen een ringetje aan de onderzijde. Deze monteer ik aan m'n lijn dmv 2 lichte loodjes. Vervolgens plaats ik een haakje 6/8/10, dit afhankelijk van het aas. Vaak vis ik toch met mais en gebruik ik maatje 8. Vervolgens lood ik het dobbertje uit zodat deze gaat staan. Vervolgens monteer ik het laaste loodje, een relatief zwaar loodje, zo'n 15cm van m'n haak vandaan. Verder verdeel ik de loodjes tussen de pen en het laatste loodje eerlijk verspreid over de lijn (vaak zijn dit niet zoveel loodjes moet ik zeggen). Alles wat hierop lijkt zou in principe moeten volstaan.

Waar het naar mijn mening echt om gaat is, net als door anderen aangehaalt, "watersence". Het voordeel van vissen met de pen is dat je mobiel bent. Je moet het water zo inschatten dat je weet waar de karper zich zou kunnen bevinden. Maak een x aantal plekjes. Dit kan met diverse soorten van aas. Mais/Schapenbix/pellets/hennep/duivenvoer/tarwekorells enzovoorts. Heel veel maakt dit niet uit. Dit kan voor diverse watertjes verschillen en is dus een kwestie van uitproberen.

Ik blijf zelf niet al te lang bij een plek zitten, dit is natuurlijk afhankelijk van activiteit op de stek. Dit kan zijn belletjes/kolken/aanbeten/stofwolkjes/bewegend riet enzovoorts. Als ik niks waarneem ben ik meestal na 10-15 minuten al weg. Belangrijk is het water ten alle tijden in de gaten te houden, waarneem je vis? Ga gerucht in de buurt ervan vissen.

Ik zou zeggen, maak je niet al te druk. Ga lekker vissen, zorg dat de basis goed is (wat allemaal behandeld is in deze topic) en de rest komt wel. Ervaring is alles in het leven, ook met vissen. Luister dus af en toe naar de ervaren mensen op het board, maar probereen het ook lekker zelf. Ervaring vergaar je alleen door 't zelf te doen.

Ik wens je veel succes...

Mitchel
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

15-06-2008 21:56

rob demin schreef:[Als je niet zeker van de diepte bent even naast de stek peilen :roll: en voor de beginende penvissers :P kijk op mijn site :wink:
groetjes dobberrob


Ik heb even op je site gekeken, en zou toch een kleine opmerking willen maken. Op het gedeelte "wat neem je mee?" zou ik ook aanrijden een klein onthaak matjes mee te nemen, voor de goede orde. Is wel degelijk belangrijk..

Mitchel
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

25-06-2008 16:58

oke heb alle paginas doorgelezen heb pas 2 x met een dobber op karper gevist en dan met een buldo .. ( ofzowiets )
ik vis altijd met boilies en dan zowieso 24 uur ..
maar nu loop ik weleens langs mijn thuiswatertje en zie ze dan met zn 8-ten de bodem afspitten en met hun bekken het oppervlak afgaan.
nu snap ik het systeem wel een beetje zoals in de eerste 3 paginas maar het loodje op de bodem he . is dat een schuif loodje of een vast loodje op de lijn geknepen ?
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

25-06-2008 17:27

Ik had ook een vraag. Ken deze vraag niet beantwoorden al kijk ik naar dobberrob zijn pagina.

Je hebt gewoon een vaste dobber, die gefixeerd is op de lijn. En je hebt een schuivende montage. Dit noemt men de Engelse montage. Klopt toch?

Is me alleen niet duidelijk welke montage ik moet gebruiken. Kan iemand mij dit duidelijk maken.

PS: Heb het ergens gelezen, maar kom het niet meer tegen in de search. Alleen onderstaand onderwerp, maar hier wordt niet uitgelegd wat nu precies wat is: viewtopic.php?f=51&t=8748&start=25&st=0&sk=t&sd=a&hilit=engelse+montage
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

25-06-2008 20:11

@Jeffrey:

Je kan hiervoor gewoon een knijploodje gebruiken hoor!

@Coen:

Ik gebruik zelf altijd de zgn. Engele montage. De reden hiervoor is omdat hier de beste pennen verkrijgbaar voor zijn. Wat het voordeel van deze montage is tov de "normale" witvis montage (om het zo maar even te noemen), daar kan ik geen duidelijkheid over geven.

Mitchel
rob demin
Berichten: 67
Lid geworden op: 06-01-2007 18:33
Locatie: zoetermeer

25-06-2008 21:32

Even een duidelijkheid :o over een engelse montage zover ik het weet
en ik vist mijn hele leven al met een dobber :D en er werde in het verleden ,
veel met lange dobbers gevist met een lange antenne die waren meestal van hout en als men dan de aan de ondekant vast maakten dan sloeg je niet de antenne midder gauw stuk en daar zijn de dobber bouwers handig op ingsprongen want in het verleden waren er heel veel dobbers waarvan je de draad door het kurkje moest ze zijn er nog wel maar worden haast niet meer gemaakt :oops: doen en om dat dat een hoop mensen zo gingen vissen konden ze dobber nu uit een stuk draaien want gemak dient de mens. :lol:
zelf vind ik de gewone montage plezeriger en veel meer indirect maar dat is pesoonlijk verder zou ik het niet weten maar dit is mijn visie daar over en verder vangen ze allebij goed ik denk dat dat persoonlijk is voor wat je lekker vind vissen en neem de dobber waar je lekkerste mee vist :roll:
GR van Dobberrob :wink:
Bijlagen
karp 70.jpg
(16.24 KiB) 621 keer gedownload
Nog steeds op zoek naar mooie handgemaakte dobbers??
Of wil je van alles weten over penvissen?

Neem dan ook eens een kijkje op mijn website,

www.dobberrob.nl
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-06-2008 22:03

Een Engelse montage is niks meer en niks minder dan een pen die alleen aan de onderkant vastzit dus ook bij een VASTE montage - waggler enz.
De glijdende montage wordt vissen met een een slider genoemd.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
stephan bultman
Berichten: 163
Lid geworden op: 01-09-2007 16:47
Locatie: Doornspijk

26-06-2008 14:20

Hoe bevestig ik mijn pen, lijn door het oogje ( die zit bij mij onderaan mijn pen) dan schuif ik een stukje krimpkous over het oogje ong. 3 cm lang. Krimp dit, je pen schuift niet. Wil je van diepte verwisselen dan kan je de pen wel schuiven, en beschadig je ook niets.
:wink:
You got to lose to know how to win
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

26-06-2008 17:22

Snap het nog niet goed. Had ergens gelezen dat een glijdende montage fijner is, als je bijvoorbeeld bij lelies vist. Dan blijft de dobber nergens achter hangen.

Dacht dat je de lijn gewoon onder door het oogje deed en boven deed fixeren met een rubbertje.

Bij de Engelse montage zit alleen onder vast. Maar je hebt toch ook van die rubbers die je over je lijn kunt doen waar je alleen je dobber inschuift? Of is dit juist een Engelse montage.

Heeft er niemand foto's wat een hoop duidelijk maakt?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-06-2008 17:27

Vissen is een hobby, geen religie!
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

26-06-2008 18:03

stephan bultman schreef:Hoe bevestig ik mijn pen, lijn door het oogje ( die zit bij mij onderaan mijn pen) dan schuif ik een stukje krimpkous over het oogje ong. 3 cm lang. Krimp dit, je pen schuift niet. Wil je van diepte verwisselen dan kan je de pen wel schuiven, en beschadig je ook niets.
:wink:



Kijk hier hebben we wat aan en zal ik zeker een keer uitproberen. Bedankt voor de tip, slim bedacht...

Zal het lukken met krimpkous die gebruikt wordt door electriciens?

Mitchel
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

26-06-2008 18:14

Bedankt douwe dit maakt een hoop duidelijk. Heb ook zo'n dobberconnecter gekocht, toevallig. Dit is dus voor een vaste montage.

Die slider-montage heeft dit voordelen ten opzichte van de vaste montage?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-06-2008 18:39

Coen nee de slidermontage is alleen gemakkelijk bij dieper water dus dieper dan je met een vaste montage kunt werpen.
Ik kan met een lijn van 4 meter nog wel werpen maar ik zal dan toch voor een slider kiezen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

26-06-2008 19:07

Heb je tevens weer uitleg over deze montage, dus een site of plaatje?

Heb je hier dan ook andere dobbers voor nodig, of is een oogje aan de onderkant geschikt voor beiden?
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

26-06-2008 19:45

Volgens mij wel hoor!

Mitchel
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-06-2008 20:04

Ja feitelijk wel, van boven naar onder, twee stuitjes, klein kraaltje, klein warteltje met speld om de pen vast te zetten, op 50 cm van de haak bulklood en dan met twee kleinere loodjes uitloden, warteltje om onderlijn te bevestigen.
Beter is om een verzwaarde pen te kiezen anders glijdt de pen bij het snoer op.
Maar karpervissen is vaak op korte afstand en dus is een vaste montage veel beter.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Stef Rijkers
Berichten: 173
Lid geworden op: 13-04-2008 13:31
Locatie: Gemert

26-06-2008 21:31

pak een paperclipje, een tangetje en een stukje elastishe tube.
maak er dan zelf een conectortje van werkt goed en is goedkoop :wink:
zie plaatje :D
DSC01544fgh.JPG
(12.73 KiB) 479 keer gedownload
de rode lijn vis ik niet mee maar dan is het duidelijker :roll: is eigenlijk snoekbaarslijn :)
staat ook een klijn stukje over in de "beet"
Laatst gewijzigd door Stef Rijkers op 27-06-2008 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
!may the carpforce be with you!


greetings from Stef
Nick Flip

26-06-2008 23:33

Die dingetje ga ik morgen ook is maken :)
Bedankt man :wink:
Nick
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

27-06-2008 19:43

Ik heb er gewoon één gekocht. Als je aan karpervissen al zoveel uitgeeft snap ik niet dat je niet een euro overhebt voor zo'n connector. Is toch je hobbie, maar iedereen moet ze eigen ding doen natuurlijk :D

Door die twee stuitjes te plaatsen, vervolgens een kraaltje en dan de dobber. Kan het oog van de dobber er dan wel overheen schuiven? Princiepe is dan: Als de dobber vastzit dan verschuift hij het kraaltje over de twee stuitjes. Klopt?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

27-06-2008 20:07

UUUHHHHHHHHHHHH Coen je vroeg om de schuivende montage. :D :D

Met dat connectortje moet je de lijn er nog een keer dubbel om heen slaan anders ben je de pen kwijt bij een heftige dril.
Ik heb de ervaring dat het kutdingen zijn of je moet ze tussen twee loodjes vastzetten.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

27-06-2008 20:44

Dacht dat je met je eennalaatste post dit bedoelde :oops: Sorry heb nog geen ervaring met pennen, nog steeds geen lijn op de spoel, slecht slecht slecht, ik weet het :roll:

Heb je een foto van de glijdende montage. Als dit teveel moeite is begrijp ik het ook. Krijg het niet gevonden op images.google.nl