beginnen met pennen, graag volledige uitleg...


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-04-2008 15:06

Hmmmmm ik heb dat in vele vele honderden gevallen nog nooit mee mogen maken dat een karper uit het water springt, hooguit een keer flink aan het oppervlak te keer gaan, maar oke.
Strak houden is de enige optie en het gebruik van een weerhaakloze haak is dan een nadeel.
Bij een goed gehaakte vis en een juiste reactie van de visser zal de vis niet kunnen lossen.
Wat is een goede reactie? strak houden desnoods direct naar achteren lopen of de hengel direct zijdelings naar achteren of naar boven brengen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
klaas Sipma
Berichten: 156
Lid geworden op: 25-12-2005 15:51

17-04-2008 16:35

Douwe Bijlsma schreef:Klaas bedankt voor je reactie.
Over het gelijk hebben is een kwestie van interpretatie ik zal in jou ogen dan misschien niet vaak gelijk hebben maar dat feit geeft niet aan dat een andere visie dan wel juist is.
De werkelijkheid kent drie dingen, jou werkelijkheid, mijn werkelijkheid, en de enig juiste werkelijkheid.

Penvissen is prachtig, geen dikke ellende, veel missers, losschieters is een leerproces blijven wel de losschieters :D :D , en heeeellllll soms heb je een echt grote vis.


sarcastisch bedoelt, het is natuurlijk prachtig, maar wat is dan een echte vis? :lol:

er zijn trouwens in mijn wereld maar 2 werkelijkheden, mijn werkelijkheid en de foute werkelijkheid 8) 8)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-04-2008 17:07

Klaas wij zijn het weer snel eens. :D :D :D :D :D :D
Gelukkig is mijn wereld ietsje breder geörienteerd. :D :D :D :D

Echte vis of echt grote vis??
Echte vis is iedere vis, echt grote vis is iets anders.
Zullen wij de (pen)grens bij 14 kilo neerleggen??
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
klaas Sipma
Berichten: 156
Lid geworden op: 25-12-2005 15:51

17-04-2008 20:12

ja 14 kilo, toppie, das mooie grens jaaaaa. 8) 8) 8)
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

17-04-2008 21:43

Michel,

Dat een karper direct tijdens de eerste run uit het water springt en daarna lost heb ik maar één keer gehad (lossen op zich wel vaker helaas :-(). Ik weet nog heel goed dat ik destijds mijn slip te strak had afgesteld en mijn hengeltop erg laag had. Bovendien spoot die karper er echt als een wilde van tussen.
Springende karper wat later tijdens de dril heb ik wel eens vaker gehad, maar nog steeds slechts een enkele keer. Het gebeurde dan wanneer ik mijn hengeltop onder water hield bij maximale tegendruk om een karper voor een obstakel of plantenbrij te keren. Dit is een betrouwbaar laatste redmiddel als de karper onverdroten op een obstakel af blijft koersen (en de karper zich niet in te diep water bevindt).

Oh ja! Een weerhaak heeft inderdaad een paar minieme nadelen, maar stelt daar tegenover een massa aan voordelen (zie diverse topics elders op dit forum).

Met vriendelijke groet,

Frank Huisman
Roel Visser
Berichten: 44
Lid geworden op: 16-03-2002 01:00
Locatie: Franeker

18-04-2008 23:42

Frank.

Ik snap je reactie niet.
Je reageerde met
Dat een karper direct tijdens de eerste run uit het water springt en daarna lost heb ik maar één keer gehad (lossen op zich wel vaker helaas ). Ik weet nog heel goed dat ik destijds mijn slip te strak had afgesteld en mijn hengeltop erg laag had. Bovendien spoot die karper er echt als een wilde van tussen....

Bedoel je dat je snoer brak (je slip stond namelijk te strak) en dat je daardoor een karper verspeelde? Of juist dat de karper uit het water sprong omdat jij je slip te strak had staan en dat je je hengeltop erg laag had?

Met vriendelijke groet,

Roel Visser
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

19-04-2008 00:14

Ik heb het wel een paar keer meegemaakt dat ze het water uitkwamen. Meestal op
één bepaalde stek (tegen een brug) En afgelopen jaar ook op een grindafgraving. Ik
heb het idee dat de vis op de afgraving nog nooit gevangen was en zichzelf een
hoedje schrok, gevolgd door een salto uit het water (dat was lachen... wel gevangen
trouwens :D ). De vissen tegen de brug moet ik meestal flink afstoppen, hierdoor willen
ze wel eens in een blinde spurt het water uitkomen (is nog maar 3 of 4 keer voorgekomen
trouwens hoor). Liever geef ik ze wat lijn, want zo lomp afstoppen is niet echt ideaal ofzo,
maargoed, de situatie vraagt er daar nu eenmaal om.
Michel Striekwold
Berichten: 75
Lid geworden op: 18-03-2008 17:26

21-04-2008 11:54

Ik vis vanaf een brug... Misschien dat daardoor de druk op de haak meer omhoog is...!? Opzich wel gaaf hoor... een karper die helemaal het water uit komt zetten. Maar de losschieter heb ik liever niet!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-04-2008 12:30

Indien mogelijk je visplaats anders kiezen en wel om de volgende reden:
Een karper wil altijd tegen de druk in weg omdat je omhoog moet drillen gaat de vis dus naar onderen.
Je kunt bij problemen de vis niet gaan sturen bv met de hengel naar rechts of links ONDER water.
Hier moet je rekening mee houden zeker als er grotere exemplaren voorkomen op dat water.
Vis visvriendelijk voorzover mogelijk en drillen vanaf een brug is om bovenstaande redenen ietsje visonvriendelijk te noemen tenzij de brug laag is natuurlijk.
Vissen is een hobby, geen religie!
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

21-04-2008 14:07

Roel,

Je hebt gelijk dat ik wat onduidelijk ben geweest. Ik heb die vis gewoon gevangen, ondanks dat hij het water uitsprong tijdens de dril.

Michel,

Als je op een brug staat terwijl je drilt is de kans op springende karper tijdens de dril een stuk groter. Dit komt omdat de hoek die je hengel maakt dan weleens kleiner kan zijn dan de 90 graden waarop je je slip normaal afstelt (ik doe dat in elke geval wel).
Daardoor neemt de wrijving van de lijn op de ogen toe en is een op zich correct afgestelde slip ineens te strak. Ik heb zo ooit eens een mooie partij lak van de blank van mijn hengel zien verdwijnen. Ik zat bovenop een duiker en de vis zwom langzaam naar mij toe, langzaam onder mij door en zette toen de gaskraan vol open, waardoor de blank keihard tegen de betonnen rand sloeg. Gelukkig ving ik deze vis wel en had ik tegelijk geleerd dat ik de slip wat losser moet zetten als de vis onder je door zwemt.

Douwe,

Ik ben het helemaal met je eens, behalve dat je de vis niet kan sturen. Alhoewel de invloed van de hengelaar op de koers van de vis, zeker op grotere afstand, gering is, is deze er wel degelijk. Je geeft het zelfs aan in je mail :wink: .

Gr,

Frank
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-04-2008 15:31

Inderdaad een beetje kort door de bocht Frank.
Toch wil ik het een beginnend penvisser graag als bagage meegeven dan kan hij het in ieder geval weten dat het moeilijker gaat worden bij een zwaardere vis die dwars wil.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Stef Rijkers
Berichten: 173
Lid geworden op: 13-04-2008 13:31
Locatie: Gemert

21-04-2008 20:41

hee ik had even een vraagje he:
ik had gister tijdens het penvissen een karper gehaakt .
:P een mooje beet vond ik zelf je zag de rietstengels afbuigen en de aasbellen kwamen op mijn stekkie naar bove. 8)
maar voordat ik te verder afdraaf van de vraag.
na een minuutje drillen sprong de karper meerdere keren de lucht in,
ik dacht echt zoits van huh :roll: :o was wel grappig met die platte vinnetjes enz:P
maar mijn vraag is warom een karper zoits doed,
lijkt me niet slim daar word hij tog moe van ofniet?
!may the carpforce be with you!


greetings from Stef
rob demin
Berichten: 67
Lid geworden op: 06-01-2007 18:33
Locatie: zoetermeer

21-04-2008 21:52

HIj sprinkt om weg te komen :roll
Zou ik ook doen :o
gr dobberrob :wink: :
Nog steeds op zoek naar mooie handgemaakte dobbers??
Of wil je van alles weten over penvissen?

Neem dan ook eens een kijkje op mijn website,

www.dobberrob.nl
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

21-04-2008 21:55

als een karper gehaakt zit raakt hij in paniek en wil hij de haak lossen.
en daarbij komen allerlei circus-acts bij kijken.
tjaaa.. en dat hij daar nou moe van wordt ken hem weinig schelen als die de haak maar kwijt raakt. :wink:
en over springende karpers, ik heb dat ook best vaak gehad dat karpers echt helemaal het water uitkwamen overigens best logisch want dat plekje waar ik wel eens een pennetje uitgooi is het maar 30 tot 50 cm diep en er zwemmen daar karpertjes van 1 tot 8 pond,lekker wilde visjes dus.
bij grotere karpers(15 pond+) die heb ik nog nooit helemaal uit het water zien komen tijdens de drill.
groete
zal wel......!
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

22-04-2008 09:54

Meestal krijg ik karpers in de lucht wanneer ik iets te lomp dril... :roll: Tegen
obstakels ofzo.

Aangezien ze dat bij jou vaak doen, en je ze vaak lost. Misschien de slip toch
maar eens een beetje losser zetten als ik het zo lees. Karper mag best door
de slip zwemmen hoor, hij word vanzelf moe...
Gebruikersavatar
Stef Rijkers
Berichten: 173
Lid geworden op: 13-04-2008 13:31
Locatie: Gemert

22-04-2008 14:26

ja bedankt voor de uitleg .
het is op die plek ongeveer een halve meter diep en het was een karper van 9 pond
dus klopt wel ongeveer allemaal :wink:
!may the carpforce be with you!


greetings from Stef
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

02-05-2008 19:00

Ik heb heel dit topic doorgelezen (was nogal was tekst :)), maar vroeg me iets af.

Er werd een discussie gevoerd over de lijn die van de haak naar het eerste loodje loopt. De één vindt dat dit 7 cm. moet zijn, de andere(oudere) hebben dit liever 20 cm. of iets langer. Dit voorkomt lijnzwemmers, en dat vissen schrikken van de lijn. Mijn vraag is dus:

Waarom dit stuk niet langer maken tot een ongeveer een meter? Nu moet de karper al langer zijn als een meter zijn wil hij deze lijn raken.

Of zie ik nu iets over het hoofd (ben nog geen penvisser daarom :))
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

03-05-2008 00:18

ik denk als je een onderlijn ven een meter neemt dat je dan alles op 1 hoopje kwakt :-?
lijkt mij hoor maarja wie ben ik? ik hou em het liefst een centimeter of 10 heb et ook een keer een centimeter of 30 gehouden en merkte eigenlijk weinig verschil in aanbeten. mijn gevoel gaat toch naar een wat kortere omdat je in mijn ogen dan eerder beetregistratie ziet.
zal wel......!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-05-2008 11:01

Stefan je zit mis ja als je maar ingooit zonder er bij na te denken valt alles op een bult neer.
Maar een meter is wel erg lang dan zou je freelinend moeten gaan vissen.

Iedereen zijn eigen idee maar ik vind 7 cm veel te kort, je ziet helemaal de aanbeet niet eerder dan bij een lijn van 20 a 30 cm.
Moet je zo gevoelig vissen komt het door de hoeveelheden witvis op de stekken je wordt daar onzeker van een karperaanbeet zie je heus wel.

Jou eigen registratie komt veel eerder dan het bewegen van je pen alleen is dat een kwestie van herkennen.
Bewegingen van de vinnen of het lichaam van de karper vertaald zich als lichte draaiingen van de pen omdat het water gaat wervelen.
Zo zijn er nog meer dingetjes die je leert herkennen en dat is juist het grote verschil met de bivyboys die op een protesterende pieper zitten / liggen te wachten.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

03-05-2008 11:04

ja van dat laatste ben ik er dus 1tje van :oops:
dus douwe,
al heb jij nou een onderlijn van 30 cm dan gooi je in en dan?
draai je de boel dan strak zodat je onderlijn strak ligt?
zal wel......!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-05-2008 11:12

Al ik moet werpen rem ik de lijn gewoon af zodat die overslaat.
Je kunt de lijn ook iets overwerpen en dan voorzichtig strakker trekken er hangt geen bult lood aan dus het in de grond trekken van je lijn kan niet gebeuren.

Strak op de lijn vissen kan ook wel, je zorgt voor overdiepte en trekt de lijn rustig strak tot de pen gaat staan alleen MOET je dan een pen ALLEEN aan de onderkant bevestigen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

03-05-2008 11:18

meedstal vis ik em strak op de lijn dus ik zal het nog een keertje proberen.
bedankt voor de uitleg :wink:
zal wel......!
Niels Rook
Berichten: 166
Lid geworden op: 22-09-2007 10:43
Locatie: gouderak

03-05-2008 17:41

PENNEN dat is toch schijven naar mensen die je niet kent ? :wink:
je hebt je hart op de juiste plaats ..... alleen jammer dat het nog klopt
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-05-2008 18:44

Niels Rook schreef:PENNEN dat is toch schijven naar mensen die je niet kent ? :wink:


Schijven naar mensen gooien?? :wink: :wink:
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

03-05-2008 21:31

niels gooi je zomaar niet mis hoor moet je wel erg scheel zijn :P
douwe,
jij bent echt veel te scherp :)
zal wel......!
Plaats reactie