beginnen met pennen, graag volledige uitleg...


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-03-2008 11:11

Christian ik blijf zeker meelezen ik ben het dus niet eens met die korte afstand maar dat hoeft ook niet.

Hengel wel in een steun en kan het niet - ik kan mij die situatie niet voorstellen maar goed - gewoon op de grond.
Neem in ieder geval de hengellengte afstand van de oever de hengel steekt dus niet over het water.
Je kunt nog iets verder van de kant af door de lijn over een derde steun te laten lopen.

Waar jij je energie in steekt PERFECT, complimenten.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

21-03-2008 11:15

Ok duidelijk, met steunen dus. Ik hou er van om met de hengel in de hand te vissen maar dat is een persoonlijke voorkeur. Er is namelijk geen reden waarom je met een hengel in de steunen minder scherp zou vissen.

Echter, bij mij leidt het tot afleiding en dat kan ik niet gebruiken, vandaar dat ik nooit steunen gebruik.
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-03-2008 11:24

Christian daarom gebruik ik alleen een voorsteun en leg de hengel op de knie.
Leidt het tot ongewenste afleiding heb je gelijk, daarom is penvissen in mijn beleving afzien, je komt na een paar uren vissen doodmoe thuis hoezo lekker ontspannend vissen. :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

21-03-2008 11:46

Klopt, vooral na een blank voel ik mijn rug wel... Gelukkig kan ik meestal wel even mijn spieren 'ontspannen' door een paar mooie vissen te drillen 8)
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Roel Visser
Berichten: 44
Lid geworden op: 16-03-2002 01:00
Locatie: Franeker

21-03-2008 23:46

Christian,
Dit is inderdaad een leuk onderwerp met deelnemers die wat minder oneliners gebruiken.
Ik vis net als Douwe minimaal een hengellengte van de kant af omdat ik absoluut geen schaduw van mijn hengel over het water wil hebben maar natuurlijk ook weinig tot geen trillingen wil veroorzaken. Dus zo min mogelijk verstoring van de visstek. De top van de hengel heb ik meestal op een steun liggen eigenlijk om 2 redenen je snoer raakt niet verstrikt in het riet of gras of iets dergelijks wat natuurlijk lastig is bij het aanslaan maar ook, en dat is dan de tweede reden, geen onverwachte bewegingen te maken met mijn hengel. Ik vis meestal alleen of met een vismaat die ook dezelfde instelling heeft en ook het vissen zeer serieus neemt.
Vis meestal met zelfgemaakte boilies maar ook met partikels welke ik mbv een hair van naaigaren aanbied of gewoon op de haak. Maar altijd met de penhengel.

Vind het leuk om te lezen dat jij het vissen ook serieus neemt en met een iets andere manier op karper vist. Natuurlijk leer ik ook van jouw stukjes en zal jouw manier van vissen eens proberen. Heb met miijn manier van vissen overigens weinig last van lijnzwemmers. Hoe bied jij overigens je partikels gewichtloos aan? doe je dit met behulp van een stukje piepschuim oid? Net als jij, krijg ik niet zoveel opstekers maar meestal weglopers. Het vreemde is dat ik voordat ik beet krijg soms een voorgevoel heb dat er iets staat te gebeuren. Waar dit aan ligt weet ik niet misschien het onbewust signaleren van aanwijzingen dat er iets staat te gebeuren. Misschien zijn er meer vissers die dit herkennen. Bij het haken van de een vis probeer ik deze altijd van mijn stek te krijgen en de vis op een andere plaats te landen dan op mijn visplek.

Roel
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-03-2008 00:00

Roel met mijn grote vriend SH heb ik hier vele gesprekken over gehad, onze eindconclusie was dat er zoveel informatie op je harde schijf staat wat verborgen is maar op dat soort momenten naar voren komt.
Je herkent onbewust dingen die je hart over laten slaan voor er werkelijk iets aan de hand is.
Ik herken het dus heel goed het is voor mij het ultieme genieten van dat soort momenten.

Opstekers is compleet afhankelijk van je loodmontage, zolang er geen verklikkerloodje op de grond ligt heb je vrijwel nooit opstekers.
Het verklikkerloodje laat de pen stijgen zodra het van de grond komt op die manier kun je overigens wel die befaamde opstekers afdwingen.
Vissen is een hobby, geen religie!
jan van kranenburg
Berichten: 429
Lid geworden op: 04-03-2007 03:07
Locatie: Den Haag

22-03-2008 02:28

Kan best een interessant topic zijn, maar de topic-opener
moet nu zo langzamerhand gaan vissen, en niet verder
zeiken.

Rob heeft genoeg tips ontvangen!
Door misverstandje ruim 3500 van mijn posts sinds 2002, zoek.
Steun KSN!
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

22-03-2008 09:59

Jan,

Wat is dat nou voor
cynisch bedoelde opmerking
??
Roel Visser
Berichten: 44
Lid geworden op: 16-03-2002 01:00
Locatie: Franeker

22-03-2008 14:45

Jan,

Wie denk je wel dat je bent om te bepalen wat iemand wel of niet moet doen of moet je ongesteld worden?

Roel
rob demin
Berichten: 67
Lid geworden op: 06-01-2007 18:33
Locatie: zoetermeer

22-03-2008 14:56

:oops:
Nog steeds op zoek naar mooie handgemaakte dobbers??
Of wil je van alles weten over penvissen?

Neem dan ook eens een kijkje op mijn website,

www.dobberrob.nl
Nick Flip

22-03-2008 19:41

Aangepast.
Laatst gewijzigd door Nick Flip op 01-05-2008 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-03-2008 23:02

Nick je weet niet waar je het over hebt deze mijnheer verdient ietsje meer respect dan jou stomme opmerking.
Vissen is een hobby, geen religie!
Nick Flip

22-03-2008 23:04

Ok,

maar rob daarintegen ook!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-03-2008 23:15

Ja Jan was wel onvoorzichtig met zijn opmerking, foei Jan niet weer doen. :wink: :wink:
Vissen is een hobby, geen religie!
Roel Visser
Berichten: 44
Lid geworden op: 16-03-2002 01:00
Locatie: Franeker

23-03-2008 21:00

Even een algemene vraag en opmerking.
Ik neem niet vaak deel aan een discussie dus ik heb de huisregels er even bijgehaald. Volgens mij hoeft de discussie niet te stoppen indien er al voldoende antwoord op een vraag gegeven is. Alleen met onderstaande regel uit de huisregels kan ik niet zo goed uit de voeten en spreekt dit tegen.

2c. Probeer zo veel mogelijk bij het onderwerp te blijven. Mocht je reactie teveel van het onderwerp afwijken, maak er dan een apart onderwerp van. Hiermee voorkom je dat discussies door elkaar gaan lopen.

Vooral als de vraag zeer algemeen gesteld wordt zoals beginnen met pennen, graag volledige uitleg... is natuurlijk de kans dat een discussie wat langer doorgaat niet vreemd.

Denk overigens dat in het verleden, ik volg het discussieboard al een paar jaar, veel meer gebruikt gemaakt werd van dit board door vissers die weten waar ze het over hadden en werd er meer inhoudelijk gediscuseerd. Tja, als de hoofdmoot alleen bestaat uit vragen over hoe ziet je installatie eruit.

Ach misschien neem ik het allemaal te serieus en heb ik het mis. Misschien is dat dan ook wel een van de redenen dat ik en waarschijnlijk meerdere lezers niet (vaker) deelnemen aan een discussie.

Roel
rob demin
Berichten: 67
Lid geworden op: 06-01-2007 18:33
Locatie: zoetermeer

23-03-2008 23:33

misschien neem ik het allemaal te serieus en heb ik het mis. Misschien is dat dan ook wel een van de redenen dat ik en waarschijnlijk meerdere lezers niet (vaker) deelnemen aan een discussie.

Roel[/quote]
:P Ja Roel dat denk ik ook dat je het te serieus neemt maar vergeet niet dat een ieder lang moet wachten om te vissen en als het weer beter visweer wordt dan wordt een ieder weer veel scherper en vergeet niet wat voor de een hoby is is voor de ander een passie daar en daarom is vissen zo leuk

gr dobberrob
Nog steeds op zoek naar mooie handgemaakte dobbers??
Of wil je van alles weten over penvissen?

Neem dan ook eens een kijkje op mijn website,

www.dobberrob.nl
jan van kranenburg
Berichten: 429
Lid geworden op: 04-03-2007 03:07
Locatie: Den Haag

25-03-2008 02:04

Respecteer iedere fatsoenlijke karpervisser.
Dus ook Rob.

Rob kreeg echter een lawine van tips, en ik meen dat
die maar eens de slag moet, en op basis van zijn ervaringen verder moet vragen zo nodig.
Door misverstandje ruim 3500 van mijn posts sinds 2002, zoek.
Steun KSN!
Wesley van't Hart

25-03-2008 19:06

Hallo allemaal ik vis soms is met de pen.
Maar als ik dat doe dan gebeurd steeds het volgende:
Dan drijft me dobber steeds weg.
(En ik heb hem genoeg uitgelood)
Maar toch gebeurd dit weer

gr.wesley
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

25-03-2008 19:14

dat kan niet :-?
kijk pagina 3 van dit topic :wink:
en dan net zo veel lood tot dat je pen zinkt en dan net zolang peilen tot dat je je pennetje maar net aan boven water ziet
zal wel......!
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

26-03-2008 08:05

lijntje onder water tikken.
voorkomt dat het zaakje gaat driften.
lees de topic nog maar eens goed door.

koos.
Roel Visser
Berichten: 44
Lid geworden op: 16-03-2002 01:00
Locatie: Franeker

26-03-2008 22:15

Wesley
Leuk dat je ook met de pen aan het vissen bent. Wel vreemd dat je dobber ,welke je goed hebt uitgelood, altijd gaat driften.
Dit kan volgens mij alleen maar gebeuren als :
Je vist op water met een sterke stroming of
je vist een flink aantal meter van de kant af en het waait flink.
Indien je op een water vist met een sterke stroming en je dobber gaat driften dan is het tijd voor een dobber welke wat meer lood kan dragen.
Als het flink waait en de uitstaande lijn wordt voortdurend meegenomen door de wind dan moet je ,net als Koos al vertelde, je lijn af en toe onder water tikken.

Een handig hulpmiddeltje is om de uitstaande lijn ,dit is de lijn vanaf je dobber welke contact maakt met het water, dan in te smeren met wat van huis meegenomen afwasmiddel. De lijn zinkt dan wat gemakkelijker.

Omdat ik meestal vlak onder de kant vis heb ik niet zoveel last van driftende pennen.

Roel
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

14-04-2008 13:18

Zo, heb dit topic even doorgespit omdat ik van het weekend mn penhengel weer even onder het stof vandaan getrokken heb, om er in de avonduurtjes weer met de pen op uit te trekken :)

Heb wel een aantal bruikbare tips gelezen. Zeker mbt het onder water verdwijnen van de pen. Ik vind mijzelf vaak aan het water wanneer er toch redelijk wat wind staat, en zonder er zelf erg in te hebben, heb ik mij een manier van penvissen aangeleerd die eigenlijk helemaal niet nodig is zoals ik hier lees. Met wind trekt mn lijn namelijk mn pennetje onder water. Dit was met een voorgeloode pen (hier zit een loodje vast aan de dobber) en overgeloode montage. Ik heb mijzelf aangeleerd om om de 5 minuten mn montage opnieuw te water te laten. Heeft mn stek nooit merkbaar gestoord, heb er goede vangsten op gedaan, maar 't is toch vrij irritant :) Ik ga eens zien of ik ahv de tips die hier zijn gegeven een montage in elkaar kan zetten waarmee ik minder tot geen last meer heb van lijn die mn pennetje onder trekt! Bedankt in ieder geval! :)
Gebruikersavatar
klaas Sipma
Berichten: 156
Lid geworden op: 25-12-2005 15:51

16-04-2008 23:48

hmm tijdje niet meer gevolgd dit.

Douwe deze keer heb je gelijk, 7 cm is te kort, vaak heb ik het vrij korte onderlijntje toch wel, meer singaalfunctie, meer missers ook, die afstand is heel lastig in te stellen vind ik, zon 16 cm heb ik het vaak van mijn haak af, en van mn aas dan nog cmtertje verder, ik vis zeer scherp zo, in sommige gevallen te scherp, en krijg je missers, maar goed hoord erbij, ook 25 cm onderlijnen gebruik ik, nog wel langer gebruikt van het zomer, vis had kennelijk het geheel soms in de gaten...

ook onder water lijn leggen en slaan zoals match vissr doe ik,mischien iets duidelijker in artikel moeten zetten 8)

maar penvissen mooi? :lol: niet mee eens een dikke ellende, missers, missers, losschieters, en heel heeeel soms heb je een knolletje :wink: :wink:

met groet van,

Klaas Sipma
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-04-2008 12:28

Klaas bedankt voor je reactie.
Over het gelijk hebben is een kwestie van interpretatie ik zal in jou ogen dan misschien niet vaak gelijk hebben maar dat feit geeft niet aan dat een andere visie dan wel juist is.
De werkelijkheid kent drie dingen, jou werkelijkheid, mijn werkelijkheid, en de enig juiste werkelijkheid.

Penvissen is prachtig, geen dikke ellende, veel missers, losschieters is een leerproces blijven wel de losschieters :D :D , en heeeellllll soms heb je een echt grote vis.
Vissen is een hobby, geen religie!
Michel Striekwold
Berichten: 75
Lid geworden op: 18-03-2008 17:26

17-04-2008 13:44

Nu het over losschieters gaat... Ik heb nu 2 keer een karper aan de lijn gehad die na 2 sec. meteen een run neemt en vol uit het water springt... Beide keren schoot de haak op dat moment los! :S

Wat kan ik hier tegen doen?
Plaats reactie