beginnen met pennen, graag volledige uitleg...


Plaats reactie
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

25-02-2008 17:14

het is een zijarm van een rivier, niet stromend... het is verbonden met de rivier door een soort van sluis die heel af en toe opengaat...

stilstaand dus...

greetzzz
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
martijn zeij
Berichten: 566
Lid geworden op: 24-02-2007 17:05

25-02-2008 17:32

rob,

Kies een klein putje uit waarvan je weet dat er veel(kleine) karpers zwemmen. Een knijppeilloodje doet wonderen met het peilen. Gebruik geen schuiflood, maar gewoone loodjes. Zoek een plekje uit waar jij vis verwacht. Gewoon gaan vissen waar je in de zomer al veel vis ziet zwemmen. Zo is hier een slotencomplex waar het in de zomer stikt van vis, omdat er veel brood enzo word gevoerd. Mensen blijven brood voeren. Dag na dag, dus de karpers wennen er aan waar ze makkelijk voedsel kunnen krijgen. Zo vang ik in de winter gewoon mijn visjes op de korst. Maar goed, strooi elke 10 min een handje mais, en je vangt vast en zeker.
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

25-02-2008 17:39

bedankt martijn, maar het gaat nu over uitloden :roll:

greetzzzz
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
martijn zeij
Berichten: 566
Lid geworden op: 24-02-2007 17:05

26-02-2008 11:40

ik weet het ik dwaalde te veel af :D

Ok, koop van die knijppeilloodjes. Kosten 1 euro per stuk ofzo. Ga dan naar jou stek en zorg eerst dat je pen goed staat. Gebruik kleine witvisloodjes. Als je pen goed staat doe je een peilloodje aan de haak. Zet je dobber op 50 cm ofzo dan zinkt deze bijna altijd(behalve als het ondieper is dan 50 cm). Dan zet je de dobber op 1m en ga zo maar door. Wanneer je dobber blijft staan, moet je de dobber nog 10 cm naar boven schuiven en 5 cm boven je haak nog een zwaar witvisloodje knijpen.

Succes
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-02-2008 12:40

Oke dan, ik ben het niet met die manier van uitloden eens.

Begin met een loodje op 20 a 25 cm van de haak te zetten, lood de pen dan verder uit.
Ik gebruik dan wat putty die ik op het ONDERSTE loodje kneed de pen schuiven met het lood of stoppertje tot de punt van de pen goed zichtbaar een beetje boven water staan.
5 cm boven de haak is als uitgangspunt veel te dicht bij de haak.
Vissen is een hobby, geen religie!
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

27-02-2008 18:00

ik deed het in het hele vroege begin zo...

ik gebruikte een loodje waar de pen niet op zonk, dit zette ik op 6-10 cm van de haak, toen loodde ik de pen verder uit, in mijn testbak stond deze mooi, maar op het water ging deze heel erg langzaam onder, waaraan kan dit dan liggen??

kan er misschien iemand ook een foto of tekening posten van zijn montagen, want voor jullie lijkt het vanzelfsprekend, maar ik snap er niet zo veel van eigenlijk... :-?


greetzzz
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

27-02-2008 19:27

Even een tekening gemaakt.

Afbeelding
Afbeelding

De 2 loodjes in het midden zorgen ervoor dat de pen gaat staan. Het loodje op de bodem zorgt ervoor dat de pen zinkt.
De pijl geeft de richting van de stroming aan. als er veel stroming staat, "duwt" deze stroming tegen je pen, en tegen de lijn tussen je pen en je laatste loodje aan. hierdoor kan je pen onderwater geduwd worden. waarschijnlijk is dit de laatste keer gebeurt?? dit kan overigens ook gebeuren als de wind de lijn tussen je hengel en je pen in een boog duwt. hierdoor kan de pen dus ook onder water verdwijnen. (vergeet niet dat je laatste loodje op de bodem als een soort anker werkt)
Veel proberen, je komt er vanzelf achter ;)

succes!
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

27-02-2008 20:12

op het water waar ik ga beginnen met pennen is er wel wat dressuur op, redelijk wat denk ik eingenlijk, ik vroeg net aan mijn vader hoe hij zijn pen zou uitloden en hij zei het volgende:

je doet de pen aan je lijn ( ik heb een andere als jij tim, die van mij loopt met de lijn mee en is vaster) hij zei dat je er telkens een loodje aan moet knijpen , totdat je pen net zo diep zinkt zoals jij het wil (bv net het topje boven water) , de loodjes mogen nog een eind boven de haak blijven, die je er op het einde pas aandoet, als je dan door middel van een peillood goed uitpeild op diepte, dan ligt je aas net op de bodem en je pen staat net boven water zoals jij het wil.

dit lijkt mij wel een goede manier, maar wat dan met het dressuur? ik vroeg dit ook aan mijn vader, ik heb namelijk al gehoord van vissen die dressuur krijgen op lijnen die recht omhoog lopen, hij zei dat hier niks van waar was...

ik heb wel een redelijk dunne lijn, 25-100e , een zwarte, maar het water is er ook redelijk troebel. het bestand is er wel erg groot, er eigenlijk een voedseltekort, hierdoor denk ik dat ik op deze manier toch ook een vis moet kunnen strikken...

later, op de rivierarm kan ik deze taktiek dan ook gebruiken, daar is het bestand veel kleiner, maar de vissen zullen er zeker geen dresuur hebben...

wat denken jullie nu van deze taktiek?


greetzzz
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

27-02-2008 20:51

ramon ansing schreef:
dayo steenkist schreef:loodjes eraan tot en een mooi puntje uit het water steekt

en dan een loodje bij de haak dan zinkt die en als dat loodje op de bodem legt legt je pen mooi


zo doe ik het ook, maar ipv van dat loodje waar ie op zinkt doe ik er een onderlijn aan. de wartel is dan dat valloodje.



dit lijkt me wel een goede manier (heb ik ergens gevonden) ik lood mijn pennetje dus uit tot het mooi staat ( top 2 cm boven water?) dan knoop ik er een onderlijntje aan van een cm of 10 ( met de wartel) , ik heb normaal nu een goed uitgelode pen, en de vissen zien geen lijn die recht naar omhoog loopt...

ik ga dit eens proberen, het ziet er goed uit zoals ik het me voorstel.

maar, die onderlijnen, bij het statisch vissen gebruiken we krimpkous, kan dit bij het pennen ook van nut zijn, of juist helemaal niet??

greetzzz
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Roel Visser
Berichten: 44
Lid geworden op: 16-03-2002 01:00
Locatie: Franeker

27-02-2008 22:24

Rob,

Je gaat vissen met een vaste dobber op een water waar sprake is van dressuur.

Dan is het belangrijk om je dobber goed en met de nodige aandacht uit te loden. Hoe doe ik dit? Hoewel ik altijd vis met het zgn Engelse systeem dit betekent dat je dobber aan de onderkant mbv een speldwartel aan het snoer vastzit en dat de dobber aan de bovenkant tegengehouden wordt door een stoppertje van rubber, overigens gebruiken enkele goed bedoelde vissers (ja zelfs met zeer veel ervaring) hier een stukje lood voor of ze zetten de dobber zelfs vast met 2 loodjes en gebruiken stoppertjes als verzwaring voor de dobber ipv lood.
Maar even serieus.
Het uitloden is altijd een serieus en secuur werkje, het goed uitloden van je dobber kan het verschil maken tussen vangen of niet vangen. De bedoeling van het goed uitloden van een dobber is:
- de zichtbaarheid van de dobber maar nog belangrijker is
- dat de karper bij het haken geen weerstand van de dobber voelt. Dus de opwaardse druk van de dobber moet opgeheven worden.

Doe de dobber zonder het haakje aan het snoer. Doe vlak onder de dobber zoveel loodjes dat de dobber net niet zinkt. Doe nu het haakje aan het snoer, als het goed is moet de dobber nu zinken. Zoniet dan nog wat lood op het snoer zetten net zolang dat de dobber heel langzaam zinkt.

Je weet nu hoeveel lood de dobber kan "dragen". Haal alle loodjes van het snoer af. Begin met het kleinste loodje op het snoer te zetten. Dit moet ongeveer 20 cm boven het haakje zijn. Maak nu met behulp van de overige loodjes een goede verdeling (het zwaarste loodje bovenaan) tussen het eerste loodje boven het haakje en de dobber. Gooi nu je lijn met bobber in het water je gaat nu de diepte bepalen.
De bedoeling is dat het kleinste laatste loodje op de bodem komt te liggen en dat de punt van de dobber boven water komt. Als de dobber zinkt moet je de dobber omhoog doen net zolang tot de dobber zichtbaar wordt.

Het lijkt een heel werk maar het is volgens mij de juiste wijze om een dobber goed uit te loden.

Of het nut heeft om met een onderlijntje te vissen? Is er sprake van veel mosselbankjes of stenen op de bodem?

Roel
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

27-02-2008 23:38

Waarom zo moeilijk allemaal?
Gebruikersavatar
Rinus Schuurman
Berichten: 695
Lid geworden op: 26-08-2006 14:50
Locatie: Lelijkstad
Contacteer:

28-02-2008 09:08

Idd, waarom zo moeilijk?

pennetje op de lijn, dobber ondieper zetten als dat het water diep is, uitloden totdat het dobbertje langzaam zinkt (onderste loodje zo'n 15 - 20 cm. boven je haak), dobber omhoog totdat hij voor jou op de juiste hoogte staat en je bent klaar!

Zo ligt de laatste 15 a 20 cm. van je lijn op de bodem en heeft hij die ruimte om het aas te pakken zonder dat hij weerstand zal voelen van loodjes of dobber.

Probeer maar, werkt prima......
Moeilijker kan altijd nog!
Van al degenen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangenamen zij die zwijgen.

http://www.icarp.nl
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

28-02-2008 09:14

Ik vind het ook allemaal een beetje overdreven lastig zo hoor, zeker als je net begint. Ik zou gewoon die pen zo uitloden dattie mooi staat, en dan het laatste loodje, waardoor de pen zinkt, op 15 cm oid. van de haak op de lijn zetten. nu de pen omhoog schuiven totdat het puntje boven water steekt, en je bent klaar.

Met dat onderlijntje bereik je niet wat je in gedachten hebt. de rechtopstaande lijn begint dan bij je warteltje, en dat is met een onderlijn van 10 cm, dus ook max. 10 cm van je haak vandaan. die rechtopstaande lijn merkt die vis dan ook wel op hoor, ik zie niet echt verschil met de manier die ik beschreven heb.
Ik denk dat je beter "dressuur doorbrekend" kan vissen door je aas dressuur doorbrekend te maken. voer een keertje voor met frollic, en ga vissen met frollic. (aan de hair!) Of gebruik dat kattevoer. mais is een goed aas, maar zoals je zelf al opmerkte, op plekken met dressuur pakken ze dit misschien al aarzelend.

PROBEREN!
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

28-02-2008 10:27

Enne gaat je pen onder dan wat overlengte - oeps diepte - geven tot hij wel blijft staan.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rinus Schuurman
Berichten: 695
Lid geworden op: 26-08-2006 14:50
Locatie: Lelijkstad
Contacteer:

28-02-2008 10:31

Douwe Bijlsma schreef:Enne gaat je pen onder dan wat overlengte - oeps diepte - geven tot hij wel blijft staan.


Of aanslaan Douwe ;)
Van al degenen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangenamen zij die zwijgen.

http://www.icarp.nl
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

28-02-2008 10:36

hahaha inderdaad.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

28-02-2008 14:03

Gewoon zo,

Afbeelding

Komt je pen omhoog: beet
Loopt je pen weg: 9 van de 10 keer een staart door je lijn
Komt ie een stukje omhoog en loopt hij dan weg: hangen

Het kan subtieler, maar in de meeste gevallen vind ik dit een hele fijne manier,
en het stelt geen knoop voor... Wanneer je een loodje gebruikt dat de pen maar
net onder trekt voelt de vis ook nog eens nauwelijks weerstand. In stroming zou
je voor wat meer lood en zoals Douwe al zeg wat overdiepte kunnen kiezen.

Groetjessss
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

28-02-2008 19:52

juistem!
eindelijk een goed duiidelijk voorbeeld :wink:
zo vis ik ook altijd
alleen dan aas aan me haak em met een stoppertje en mischien wat meer lood :)
en over de pen:
ik gebruik altijd een pen die al uit zich zelf mooi over eind staat in het water
zo heb ik nooi geen gezeik dat me pen scheef staat of plat blijft liggen
en als hij dat wel doet dan draai ik me lijn wat strakker dan heb je als nog goeie beet registratie :wink:
zal wel......!
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

28-02-2008 20:08

WAT EEN GELUL ALLEMAAL!!!!

Met de pen op karpervissen is toch gewoon net als voorntjes vangen maar dan iets grover??

Maar ja......tegenwoordig weet de jeugd niet meer wat een vaste hengel is, laat staan een voorntje........
Iedereen praat alleen nog maar over dressuur, krimpkous, fluopopup, sessie, statisch, blanken, overbezet putje etc.....Ga gewoon vissen!!!......penvissen is vangen door gevoel, feeling en "watersense", , en niet iets wat je achter een beeldscherm leert!!!!
Succes ermee!!!
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

28-02-2008 20:18

die jongen vraagt alleen maar hoe of wat :-?
dan komt er weer zoon antwoord vind het altijd weer jammer.
en als die nou nog nooit op vorentjes heeft gevist?
dan leg ik hem graag uit hoe dat moet.
zal wel......!
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

28-02-2008 20:29

Stefan,

Ik help hem ook, kan hem mijns inziens geen betere tip geven met: GA GEWOON VISSEN.......

Ik neem dat ie de basis technieken wel weet zo te horen.
Door dan te gaan vissen pakt ie er zelf wel uit wat voor hem voor iedere specifieke situatien (watertype/weersomstandigheden/bestand/aassoort/obstakels etc.) van toepassing is.
Nogmaals, succes ermee!!!
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

28-02-2008 22:04

stefan andriessen schreef:die jongen vraagt alleen maar hoe of wat :-?
dan komt er weer zoon antwoord vind het altijd weer jammer.
en als die nou nog nooit op vorentjes heeft gevist?
dan leg ik hem graag uit hoe dat moet.



bedankt stefan, ik heb vroeger wel op voorns gevist, maar mijn pa loodde uit dus ja...

en ik zit liever een uur extra achter de pc voor info dan een hele tijd te blanken...

die tekening hierboven, hoe zwaar raad jij dit loodje aan op een dobber van 0.2 gram??

ik kan het doen zoals jij, of zoals ik zelf al uitgelegd heb, ik zal nog wel zien... ik kan ook samen met mijn broer verschillende dingen proberen...


greetzzz
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Roel Visser
Berichten: 44
Lid geworden op: 16-03-2002 01:00
Locatie: Franeker

28-02-2008 22:13

Het onderwerp is beginnen met pennen, graag volledige uitleg... Heb met mijn verhaaltje geprobeerd om zo volledig mogelijk te zijn hoe je een dobber uitloodt. Tja en dan moet je de vragensteller, volgens mij, niet onderschatten wat hij moeilijk of niet moeilijk vindt. Vooral op water waar veel gevist wordt en sprake is van dressuur is het belangrijk ,volgens mij, om je dobber heel precies uit te loden. Het kan het verschil zijn tussen vangen of niet. In ieder geval kan het geen kwaad.

Natuurlijk zijn er meerder wegen die naar Rome leiden. Maar om voor iemand anders in te vullen wat hij/zij moeilijk vindt?

Roel
Gebruikersavatar
Glenn Kappers
Berichten: 21
Lid geworden op: 12-01-2008 10:19

28-02-2008 23:26

Precies!
En er zijn een hele hoop mede-board gebruikers die meelezen en er ook een hoop van leren. (Aangezien dit topic inmiddels al 1317 keer is bekeken!!!)
Waaronder ikke! :wink:
Want je kan overal weer iets van opsteken.
Of je nou een gevorderd visser bent of een beginner!

Glenn
Er zijn mensen die vissen vangen en anderen die alleen het water troebel maken.
rob demin
Berichten: 67
Lid geworden op: 06-01-2007 18:33
Locatie: zoetermeer

28-02-2008 23:40

Voor het beginnen met penvissen staat alles heel goed
beschreven op mijn site :o dit is een is mijn mening van dik 30jaar actief vissen :roll: en wel dik 30 jaar met het zelfde voer :wink: ik zou zeggen doe er je voordeel mee
hou het vol op deze manier van vissenen dan gaat een wereld voor je open
gr dobberrob
Nog steeds op zoek naar mooie handgemaakte dobbers??
Of wil je van alles weten over penvissen?

Neem dan ook eens een kijkje op mijn website,

www.dobberrob.nl