drijvend


Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

30-01-2003 14:44

Heeft iemand van jullie ervaring met het drijvend vissen? dus ik kan alle tips gebruiken en vang je echt meer dan met de pen of statisch?

kevin
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

30-01-2003 15:36

Op een zwoele zomeravond of een warme, zonnige middag maak je met drijvend vissen véél meer kans op een aanbeet dan op de statische manier. Tenminste, op een water waar drijvend vissen realistisch gezien mogelijk is.

Je kan het beste drijvende lijn gebruiken, of je lijn invetten. Zo'n produkt is te verkrijgen in iedere hengelsportzaak. Indien mogelijk kan je het beste zonder enig gewicht aan de lijn vissen, dus enkel het gewicht van het aas. Dit om de weerstand tot een minimum te herleiden.

Echt veel heb ik niet drijvend gevist, maar die keren dat ik het deed was het bijna altijd kassa. 't Is een aparte manier om de karpers achterna te zitten en het levert prachtige momenten op. Als je zo'n korst langzaam ziet wegzinken omdat er ééntje aan aan het slurpen is... Heerlijk!

MVG,Mark
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

30-01-2003 15:46

Beste Mark

Dat is zeker een mooi gezicht als je een karper aan de opervlakte ziet azen nou wil ik dit jaar vaak zo gaan vissen okal zie ik ze niet aan de opervlakte ik ga het gewoon proberen .
Ik ga wel een fox float controller (de lichtste versie hiervan) gebruiken omdat ik op wateren vis waar je een wat zwaardere hengel nodig heb dus ik moet een werp gewicht hebben en ik vind die van fox wel mooi moet ik zeggen en tevens kun je de beet hier van zien want dan gaat hij plat liggen en dat is wel handig als je wat verder weg vist

straks als de dagen wat langer en warmer worden ga ik hier al mee beginnen omdat ik weet dat de karpers op mijn water naar een bepaald stuk gaan om te paaien en zo heb ik ze vroeger toch wel gevangen aan de korst of net onder de opervlakte!

dus ik ben er vroeg bij dit jaar ( heb er nu al zin in)


kevin

PS: Mark heb jij drijvend mooie resultaten geboekt en zo ja wat als ik vragen mag?
Tom de Haas
Berichten: 124
Lid geworden op: 25-05-2002 02:00
Locatie: Hoofddorp

30-01-2003 16:20

Vissen aan de oppervlakte... Er is niks mooiers en zenuwslopenders dan dat...

Je moet wel rekening houden met een aantal dingen.
A het beste kan je vissen in niet al te grote wateren(stadsvijvers, sloten ed tussen de huizen of kleine slootjes in de polder) Dit omdat dit water veel sneller opwarmt dan ander water en de vissen dus sneller geneigd zijn aan de oppervlakte te eten. Hoeken waar veel drijfvuil licht zijn toppers vis dus met je gezicht in de wind. Ze zwemmen ook vaak vlak voor je voeten onder de rietkant door dan hoef je dus niet ver te gooien
B Pas op voor eenden en meeuwen daar kan je gek van worden als je met brood vist.
c Vis in de buurt van wier of leliebedden hier houden de karpers zich graag op.
d Neem veel aas me om te voeren en ga niet te snel vissen. Pas gaan vissen als een vis of meerdere aan het azen zijn aan de oppervlakte
e laat jezelf niet zien, ze zien jou donders goed
f Vis zo licht als kan maar zo zwaar als moet(schreiner theorie) geld hier vooral je vist het beste met nylon dit zien de vissen gewoon minder.
G Sluit een deal met de plaatselijke bakker. Oud brood is goed om te voeren en als ie eenmaal foto's van je vissen ziet die je op ZIJN brood heb gevangen wordt ie zeker enthausiast
H Probeer het eens met droog kattenvoer
G Niet te vergeten ga niet midden op de dag maar tegen de avond dan worden ze actiever je kan ook s'nachts doorvissen maar dan is het wel moeilijker te zien dat je beet hebt. (het lopen van je lijn of gebruik maken van het schijnsel van een lanterenpaal)

Kijk eens aan bijna een handleiding. In het boek van Rini Groothuis "het grote karperboek" staat een leuk en goed stuk over het vissen aan de oppervlakte.

Als er nog vragen zijn post ze maar of mail me.

Gr,
Tom


_________________
"Don't be satisfied with yesterday, Choose the right equipment use it the right way....Refuse to compromise because you can expect to sucseed. Than start again......."

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Tom de Haas op 2003-01-30 16:31 ]</font>
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

30-01-2003 16:37

Beste Tom

Ken jij leuke artikelen op karpersite's over het drijvend vissen? ik ken allen maar kurketrekker maar zijn er meer van deze super artikelen ?

drijvende groeten

kevin
Tom de Haas
Berichten: 124
Lid geworden op: 25-05-2002 02:00
Locatie: Hoofddorp

30-01-2003 19:39

Kevin,

Over penvissen is niet veel te vinden maar over het vissen aan de oppervlate al helemaal niet.

En dat is denk ik ook niet echt nodig. Je hebt 2 basis manieren van vissen met verzwaring en zonder. Op de variatie van het met verzwaring vissen heb je ook weer 2 variantien dat is met een controller of vissen met een bodemloodje.

Buiten deze variaties heb je dan nog de verschillende aassoorten en de manieren waarop je deze aan je haak kan zetten. En dan heb je het wel volgens mij we zo'n beetje gehad.

Over de locaties is het ook niet zo moeilijk zoals ik al zei wat kleinere cultuurwateren zijn makkelijker te bevissen. Vissen liefst aan lagerwal(met je gezicht in de wind) en in de buurt van lelie en wier velden.

Vissen aan de oppervlakte is in theorie niet zeer ingewikkeld alleen de praktijk is vaak anders. Je leert zeer snel en in de boeken is er ook wel het eea te lezen. Doe eens met de zoekfunctie op dit forum zoeken naar oppervlakte topics. Denk dat je wel een aardig eind komt.

Nog een tip die niet veel mensen gebruiken(weten) doe bv paprika poeder op het brood waarmee je vist heeft een behoorlijke aantrekkingskracht. Kan ook met andere kruiden. heb ook gehoord van knoflook. wat je evt ook kan doen is het bakken van een trouvit Cake. Kan zo snel het recept niet vinden maar op wateren waar ze op de bodem het goed doen op dit spul werkt het zekers ook aan de oppervlakte. Voor de rest alles dat drijft kan als aas gebruikt worden(niet altijd even succesvol heb het wel eens met marsmallows geprobeerd ze happen wel maar spugen het vaak ook weer uit)

Succes,
Tom

Ps vragen mag maar of je antwoord krijgt:D

_________________
"Don't be satisfied with yesterday, Choose the right equipment use it the right way....Refuse to compromise because you can expect to sucseed. Than start again......."

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Tom de Haas op 2003-01-30 19:40 ]</font>
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

30-01-2003 20:34

Hallo,
ik zou het zeker eens met kattenbrokjes proberen. Als dit nog niet eerder op het water is gebruikt waar je gaat vissen, kan je er echt veel en makkelijk mee vangen.
Ik zelf gebruik altijd Tom poes variantjes. Gewoon een paar avonden flink mee voeren op het water dat je wilt gaan bevissen en de karpers zullen er zeker van gaan eten. Dit werkt vooral goed op vijvers en poldersloten.
De variantjes die ik gebruik zijn alleen een beetje licht, dus je kan er niet echt ver mee werpen en voeren.
Ben al op zoek naar een zwaardere hondenbrok, dus als iemand nog een goede brok weet, dan hoor ik het graag.

Succes, groet Frank
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

30-01-2003 21:11

Frank,

We hebben ook goede resultaten met chips
gehad, denk dan aan wokkels en chipitos.
Het nadeel van deze twee aassoorten is, dat
ze vrij licht zijn, dus moeilijk te werpen
zijn, als je onder de kant vist is dit echter
geen probleem, maar wil je verder vissen,
dan zou je met een controller aan de slag
kunnen gaan maar voeren word op afstand dan
wel een probleem. Wij deden het dan als volgt
we knopen een pva netje met de chips erin +
een kiezelsteen erbij in, en maakte dit aan
de haak vast. Op deze manier kun je nog een
behoorlijk eind werpen.
Neem wel een haak met een wijde bocht, omdat
het aas + het zakje eraan moeten, en boven-
dien blijft in het water de punt mooi vrij
om de karper te haken.
Chipitos laten zich beter op de haak zetten
dan wokkels, maar als je rustig probeerd om
de wokkel te bevestigen lukt dit beslist.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

30-01-2003 21:31

Ik heb het zelfs ooit geprobeerd met Honey Loops van Kellogs.

Werkt echt!

1 nadeel: werpt niet zonder floater...
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

30-01-2003 22:33

Leuk idee die chips, alleen een beetje duur en volgens mij valt het snel van je haak. Maar om even op mijn vraag terug te komen, weet er iemand een goede hondenbrok.
Ik heb gehoord dat Pedigree chum mixer een hele goede is, maar alleen heel moeilijk verkrijgbaar.
Ik hoor het wel, groet Frank

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Frank Verstraaten op 2003-01-30 22:34 ]</font>
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

30-01-2003 23:35

Frank,

Waar het gehele scala aan traditionele
drijvende aassoorten is gevist, denk aan
katte en hondevoer, brood en drijvende cakes
en dergelijke, daar kan chips goed scoren.
Het van de haak weken ligt een beetje aan
welke chips soort je gebruikt, een chipito
blijft redelijk zitten, een wokkel daarin-
tegen weekt wat sneller van haak, maar dit
vind ik geen rede om de wokkel geen kans te
geven, voor de kant visserij is ie zeer ge-
schikt.
Een goede hondebrok: Bonzo Senior

groetjes Benny
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

31-01-2003 00:13

Frank,

Een hondebrok die ik veel bebruik is zo,n grote witte met van dat bruine spul in het midden, een soort minisausijsje, zou niet weten hoe je het anders kunt beschrijven.
Door de grote en het gewicht hiervan heeft het als voordeel dat je niet met een controller hoeft te werken want je kunt lekker ver smijten.

Ooh ja, mijn insziens is de ochtend hier het best voor, je kunt in het donker al vast het voer uitwerpen, en je zelk uit zicht opstellen. Grootste voordeel is dat je met het licht meevist en als ik in de zomer rond 5 uur arriveer, ben ik vaak tot een uur of 9 zeer succesvol. Dit aantal uren haal ik lang niet in de avond. Bovendien is het altijd veel rustiger in de ochtend aan de waterkant, daar niemand graag vroeg z,n bed uit gaat.
Hoewel ik ook statisch vis, (ga volgende week weer van slag), vis ik grotendeels drijvend, het geeft een enorme kik.
Zo,n 85 % van mijn vissen vang ik zo.
Wat Tom de Haas zegt is waar, de theorie is niet moeilijk maar de praktijk is anders, gelukkig zijn er maar weinig mensen die dit goed kunnen (geen geduld, te beweeglijk, geen inzicht, te lui en ga zo maar door)
Een ander voordeel is de kosten. Met 3 zakjes haakjes en 1 keer nieuw lijn per jaar kom ik een eind. "Helaas" vis ik öok statisch waardoor ik alsnog aardig wat geld uitgeef.

Voor penvissen ben ik helaas niet geboren, vraag me niet waarom, maar ik heb veel respect voor goede penvissers, mij wil het maar niet lukken.


Richard
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

31-01-2003 00:42

Ik vang zelf ook merendeel van mijn vissen drijvend en is werkelijk het mooiste wat er is om die korst naar binnen geslobberd te zien worden !
Nu is het zo dat er maar weinig drijvende aassoorten zijn die "instant"(vissen met nieuw aas en meteen vangen)werken,maar waar ik een aantal jaren geleden wel aardig succes mee heb gehad is appel !!
Gewoon een zak goedkope appels,wel een beetje zoete en zachte,in blokjes snijden en vissen maar.
Wat ik zelf wel deed was de stukjes een tijdje laten weken,ten eerste omdat ze dan wat zachter worden en liet ze lekker in een emmer water drijven waar ik een hele fles goedkope limonadesiroop in had gedaan.
Zelf viste ik er gewoon mee op de haak maar liet wel de haakpunt uitsteken,hoe zachter de appel hoe verder ik de haak er in liet zitten.
Probeer het maar eens en laat maar een keer weten of het iemand succes heeft opgeleverd.
mvrgr Dennis
PS als je ook siroop gaat gebruiken was dan ALTIJD je handen en catapult als je weer hebt gevoerd of aas ververst hebt want anders zou je wel eens gek kunnen worden van BUZZZZZZZZZZZZZZZZ :smile: :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dennis van den Bogaert op 2003-01-31 00:46 ]</font>
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

31-01-2003 00:45

Graag zou ik eens met mensen uit de omgeving van Den Haag,wassenaar,westland,leiden op een DISCRETE manier(voor zover dat mogelijk is) "korstwatertjes" willen uitwisselen.
mvrgr Dennis
PS ik heb er het volste begrip voor als je dat niet ziet zitten,hoor !
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

31-01-2003 13:57

Dennis,
goed idee, ik zou wel weer eens een paar nieuwe "korstwatertjes" willen bevissen.
Het lijkt me alleen geen goed idee om dit via carpweb te doen. Via e-mail of msn is een mogelijkheid.

Richard,
ik zie dat je uit Leiden komt,ik zelf uit Leiderdorp, dus misschien kunnen we wat info uitwisselen over drijvend vissen in Leiden en omstreken. Ik hoor het wel.

Groet, Frank
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

31-01-2003 20:37

Frank, bekijk even je mailbox

Richard
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

31-01-2003 21:02

Richard, ik heb je terug gemaild

Frank
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

31-01-2003 21:26

Frank,
Ik heb vorig jaar goede resultaten behaald met pedegree pal, waar mijn hond dol op is, voorgeweekt en als in een blad beschreven aan de haak geplakt ving het goed, alleen eerst voorvoeren. En ik kan het haast niet benadrukken, denk aan de watervogels!!!

Vriendelijke groet,
Henk de Jonge
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

01-02-2003 00:17

Henk,
weet je ook nog welke pedigree pal het precies was.
En aan de watervogels denk ik altijd wel, al zijn ze soms behoorlijk irritant.
Alvast bedankt, Frank
Sander Ouwerkerk
Berichten: 34
Lid geworden op: 26-03-2002 01:00
Locatie: Den Haag

01-02-2003 08:59

Hallo,
Ik heb vorig op een water veel met de hondebrok gevist en leuk gevangen. Na een tijdje echter werden de vissen steeds voorzichtiger en ze pakten de brokjes die als aas dienden niet meer, of in een wilde explosieve beweging. Er werden dus steeds minder vissen gehaakt. Heeft iemand misschien een idee hoe ik deze vissen weer kan vangen. Ander aas ga ik zeker proberen, hoe bevestig ik de hondebrokken het best (nu met elastiekje) en wat voor onderlijn gebruiken jullie?
Alvast bedankt.
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

01-02-2003 12:32

Sander,
Op sommige plaatsen zijn ze te foppen als je net onder de opp. vist.

Benny,
Men heeft mij altijd wijsgemaakt dat veel zout slecht is voor de vissen. Dus vissen met 'zoutjes' lijkt mij niet de beste optie. Correct me if I'm wrong.

mvg Rob
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

01-02-2003 17:48

Rob,

Ik denk dat, dat nog wel mee valt, tenminste
als je het met verstand gebruikt....!

groetjes Benny
Willem Barnas

01-02-2003 21:17

Beste Kevin,

In het boek 'Zwaargewichten' van Cees Kempen en Jacques Schouten staat zeker het nodige over oppervlaktevissen, voor de rest is het het allerbeste om de rest gewoon maar aan het water te leren en uit te proberen..... As usual.... :smile:

Vang er dan wel even een zooi,

Willem Barnas
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

18-02-2003 21:03

Frank verstraaten,sorrysorrysorry !
Heb zelf voorgesteld om wat korstwatertjes uit te wisselen en toen heb je netjes geantwoord maar was deze topic helemaal vergeten !!!!
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

18-02-2003 23:30

Sander ouwerkerk...zoon van Willem Ouwerkerk die in Frankrijk woont??
GR
Hans Brinkel