Mijn mazzeltje vandaag, en een vraag!


Plaats reactie
Robert Lamboo

08-09-2007 18:01

Had ik me toch een gouden pik vandaag..was net even gaan vissen in mijn eigen dorp en zoals gewoonlijk kwam meneer de Wijs die ik al jaren ken even een kijkje nemen. Hij vertelde me dat hij was gestopt met vissen en dat zijn hele schuur nu vol oude hengels stond. Ik vertelde hem dat ik laatst nog een oude karperhengel had gekocht van 30 jaar oud. Kom maar even kijken zegt ie. Onderweg heerlijk naar zijn verhalen geluisterd over o.a. de put van Andijk.

Even gerommeld in de schuur en daar had ie 2 oude glasstokken (Daiwa Specimen Hunter no.1) van 40 jaar oud staan! En ik mocht ze mee nemen omdat hij niet meer viste. Ik stond perplex. Heb hem natuurlijk wel wat ervoor gegeven. Toch wil ik graag weten waar de hengels vandaan komen en hoe oud ze werkelijk zijn. Daarom zal ik wat foto's posten van mijn nieuwe aanwinsten. Het voelt echt alsof ik een prachtig stuk erfgoed heb gehad, en het gevoel is echt onbeschrijfelijk! :D Wie heeft hier een beetje info over?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt!
Henk Willemse
Berichten: 89
Lid geworden op: 06-05-2007 20:05

08-09-2007 18:20

wat een top dag heb jij gehad :)

ze zien er echt nog top uit.... helaas weinig over te vinden op google maar ik neem aan dat jij dat ook al geprobeerd had :P
Robert Lamboo

08-09-2007 18:27

Ja inderdaad, op Google niks kunnen vinden. Maar volgens mij zijn het ook niet echt doorsnee hengels die je zoals oude Hardys of Bruce en Walkers zomaar ergens tegenkomt op Marktplaats of andere veilingsites. Vrij uniek in zijn soort denk ik :)

Er staat op dat ze geschikt zijn voor lijndiktes van 6 tot 8 lb, weet iemand wat voor testcurve dit inhoud? Ze voelen als massieve 2 ponders, maar exacte gegevens zijn toch wel gewenst voor ik er straks bij een brug mee ga vissen 8)
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

09-09-2007 13:41

zo te zien medium/fast tapers tussen de 1.5 en 2 lbs.
ik denk fibatube blanks.

koos.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-09-2007 14:41

Als ik het goed heb, werden deze hengels vroegah aangeboden door de firma Albatros.
Ieder jaar hadden zij een nieuwe catalogus.
Wellicht dat je meer info kunt vinden in hun oude catalogussen.
Deze hengel viel waarschijnlijk in hun topsegment.

De blank (kleur) lijkt veel op een hengel die ik vroegah ook had, dat was namelijk een Nico de boer hengel , afgebouwd door Cor spinhoven (CJW) die toendertijd nog werkte voor Henk Peeters (Casting corner).
Mischien dat 1 van beide heren meer info had.
Denk dat Dennis v.d Boogaart er wellicht meer over weet :wink:
Robert Lamboo

09-09-2007 15:05

Ok, bedankt voor de tip Hans :)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-09-2007 15:27

Ik denk tot 0.22 - 0.25 dus maximaal 1 3/4 lbs testcurve.
Aan de kleur van de blank te zien geen fibatube die is meer bruinig en gladder zie de oude Hardy's maar.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

14-09-2007 23:47

Hoi Robert,

Leuke hengels die hier waarschijnlijk erg weinig zijn verkocht,althans in jouw Daiwa uitvoering.

Ik vermoed dat ze destijds, half jaren 80 of zo, bij Sportex (Duitsland)zijn gebouwd, en later door Daiwa zijn voorzien van een sticker.

Sportex heeft destijds hengels op de markt gebracht, die wl HEEL erg sterk lijken op jouw nieuwe aanwinsten.

Wellicht wel in Engeland gebouwd zoals de sticker vermeldt, maar zijn naar mijn idee in ieder geval wel Sportex blanks.

Als ik me niet vergis, weet ik zelfs nog een aantal van deze hengels (de sportexen) nieuw te koop in een winkel.

Veel plezier met je glasstokken.

Gr,
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Plaats reactie