penvissen


Plaats reactie
Glenn berkhout
Berichten: 30
Lid geworden op: 06-05-2007 13:49
Locatie: Gelderland
Contacteer:

10-05-2007 16:02

Dag mensen

Ik heb me eigelijk nog nooit in penvissen verdiept,maar ben erg benieuwd hoe dit prescies werkt.
Heb zelf even gegoogeld en op verschillende site's bekeken hoe dit te werk gaat, maar snap er nog steeds niet veel van.
heeft iemand een goede site waar ik het een beetje kan leren? of tips?
Onderlijnen, aas enzv

Alvast bedankt.

Glenn
vis vandaag, niemand heeft je een morge beloofd
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

10-05-2007 16:30

stuitjes pennetje loodjes en haken

de montage gaat als volgt:

stuitje-pennetje-stuitje-loodjes-haak

pak een lekker licht pennetje ik zelf gebruik een heel licht pennetje

en bij zo'n kleien als die van mij hoef ik maar 1 loodje 15cm van de haak

te doen tot die zinkt dus al het loodje op de bodem legt legt je dobber goed en zoals het hoort je aas op de bodem

bij een wat zwaardere pen eer uitloden tot die mooi legt en doe dan een loodje 15cm vanaf de haak daardoor moet die zinken en dat is het het zelfde.

aas:eigenlijk alles wat zacht is maar harder aas zoals tijgernoten boilies enzo moet je op een hair of baitband doen
peter andrae

10-05-2007 17:59

ik snap het nog steeds niet.


8)
Glenn berkhout
Berichten: 30
Lid geworden op: 06-05-2007 13:49
Locatie: Gelderland
Contacteer:

10-05-2007 18:31

Moet ik dan een pen hengel kopen of kan dat ook met me eigen hengel (Fox warrior XT)??
vis vandaag, niemand heeft je een morge beloofd
Gebruikersavatar
Lennart Sprenger
Berichten: 187
Lid geworden op: 10-10-2003 02:00
Locatie: leusden

10-05-2007 20:14

Kan wel, maar het vissen wordt een stuk leuker als je een mooie stok van rond de 1 tot 1,5 lbs. koopt. Deze buigen lekker door en vangen de eerste klap goed op, daar je gemiddeld toch niet verder dan twee meter van je hengeltop afvist. Een goede penhengel heb je voor rond de 100 euro.
Met deze verslaving wordt ik wel ouder dan 50!
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

10-05-2007 20:17

kzouw el uit kijken van die wariors zijn wel stug en daardoor dan je top breken als je dicht bij de kant legt en ze hebben ook minder ogen
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

11-05-2007 08:41

Beste Glen,

Jij komt op deze site de vraag stellen of iemand een goede site weet t.b.v. het penvissen. Wel een beetje raar omdat je hier toch wel op DE karpersite bent. Hoe vervelend het ook is voor jou, jij zult zelf moeten lezen / lezen / lezen hier om er achter te komen wat jij het beste kan doen. Daarnaast moet je gewoon in de praktijk ervaring op doen.

Ik heb zelf een schurft hekel aan mensen die alleen maar roepen gebruik de zoekfunctie, maar in dit geval lijkt het mij toch wel als advies erbij op zijn plaats.

Uiteraard is het veel om te lezen, maar jij wilde informatie over het penvissen toch?

zelf vis ik veelal op de volgende manier.

Hengel Ultimate carpfloot 1.25 lbs
Shimano Technicum molen
Shimano Technicum lijn

Stuitje / pen / stuitje /uitlood lood / bodemloodje / 10 - 25 cm lijn / klauwhaakje mt 8

Als aas gebruik ik veelal mais of pieren of maden.

Voerplekkies maken
een voor een afstruinen en proberen de karper aan de haak te krijgen.

dobber onder <> beet maar veelal lijnzwemmer.
dobber wegloper = beet.

aantikken tegen de zwemrichting en presto de karper kan geen kant meer op.

AanSLAAN hoeft echt niet als jij er voor zorgt dat de lijn naar de dobber redelijk strak staat, je niet te veel lijn hebt uitstaan tussen top en dobber EN je altijd controleerd of je haak nog scherp is (bij twijfel een nieuwe haak, jij wilt toch niet telkens misslaan?)

Karper drillen / blokken drillen tot hij in je net zit, denk goed na tijdens het uit het water tillen van je net een karper is zwaar genoeg om je netsteel te breken OF jou een ontzettend pijnlijke rug te bezorgen.

Onthaken op de mat en dan snel; een foto en huppekee de vis terug in zijn element.

Even nagenieten en de voerplek bijwerken of concluderen dat de plek te veel verstoord is en doorgaan naar de volgende plek.

Gr Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Michel Wuijster
Berichten: 161
Lid geworden op: 09-05-2007 19:24
Locatie: Vlaardingen

12-06-2007 16:02

Heeft iemand toevallig ook een foto van een montage, want ik lees over Stuitje / pen / stuitje /uitlood lood / bodemloodje / 10 - 25 cm lijn / klauwhaakje mt 8, maar ik wil graag weten hoe deze motage eruit ziet en wat nu precies een stuitje is en wat het doel/nut ervan is.
Veni, vidi, vici
Gebruikersavatar
Marcel de Bruin
Berichten: 77
Lid geworden op: 02-06-2006 22:00
Locatie: Nieuwleusen (Zwolle)

12-06-2007 19:24

Hier mijn montage

Afbeelding

Misschien een beetje onorthodox maar zeker doeltreffend, ik hoop dat je er wat aan hebt.



Ik zorg altijd dat mijn pennetje zinkt op het lood en het aas. Mocht hij dus niet zinken, dan ligt het aas dus goed op de bodem. Het pennetje zet ik ik meestal op een hele makkelijke manier vast. Namelijk een stukje tape, dit doe ik omdat het makkelijk is en je kunt het snel verstellen.

Ik gebruik altijd G-line (geloof ik) 24 honderdste
Gewone loodje (1stuk meestal)
Maatje 8 haak zonder hair
De pennetjes zijn altijd hele simpele
remco bos
Berichten: 90
Lid geworden op: 12-04-2007 17:46
Locatie: nijkerk

12-06-2007 20:19

ik ben leek wat betreft pennen, maar krijg je op de manier niet erg veel speling tussen haak en dobber? ik bedoel dus dat de karper de haak voelt en uitspuwt nog voor je beweging ziet op de pen.....
Gebruikersavatar
Marcel de Bruin
Berichten: 77
Lid geworden op: 02-06-2006 22:00
Locatie: Nieuwleusen (Zwolle)

12-06-2007 21:18

ik ben leek wat betreft pennen, maar krijg je op de manier niet erg veel speling tussen haak en dobber? ik bedoel dus dat de karper de haak voelt en uitspuwt nog voor je beweging ziet op de pen.....


Ik vis vaak op een zandbank van een cm of 50 diep, hier zie je de karper echt het haakaas nietsvermoedend pakken en hierdoor een mooie wegloper veroorzaken. Als ik op een andere plek vis waar ik de karper niet kan waarnemen kan het natuurlijk zo zijn dat hij het uitspuugt enzo. Aangezien ik met een hele lichte montage vis is dit niet waarschijnlijk. Maar zoals jij het zegt;

'dat de karper de haak voelt en uitspuwt nog voor je beweging ziet op de pen'

dat weet je natuurlijk nooit, je kunt niet onder water kijken
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-06-2007 21:21

Een karper voelt de haak niet.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
pascal kik
Berichten: 326
Lid geworden op: 20-10-2003 02:00
Locatie: beijerland

12-06-2007 21:36

Als je op de pen niet ziet dat een vis je aas oppakt waar zie je het dan wel mee?

Er gaat niets boven een goed uitgelode pen hoor. Als je bodemloodje maar iets verschuift of wordt opgetild dan weet je genoeg.

Pascal
Gebruikersavatar
pascal kik
Berichten: 326
Lid geworden op: 20-10-2003 02:00
Locatie: beijerland

12-06-2007 21:52

Michel Wuijster schreef:Heeft iemand toevallig ook een foto van een montage, want ik lees over Stuitje / pen / stuitje /uitlood lood / bodemloodje / 10 - 25 cm lijn / klauwhaakje mt 8, maar ik wil graag weten hoe deze motage eruit ziet en wat nu precies een stuitje is en wat het doel/nut ervan is.


Speciaal voor jou mijn hengel gepakt en een foto gemaakt.

Afbeelding

Links van de dobber zie je een stuitje. Rubberen stuitje vrij klein kun je vinden op de witvisafdeling. Simpel pennetje op je lijn schuiven haakje eraan knopen. In mijn geval maatje 6 klauwhaakje. Twee loodjes op ongeveer 15 cm van de haak. Als je niet diep genoeg ligt zinkt je pen op het onderste loodje. In mijn geval de pen overgelood omdat het stroomt. Vandaar ook de loodjes zo dicht op elkaar. Als je op stilstaand water vist je pen laten zinken op het loodje dichtst bij de haak. Loodjes erboven doen je pen staan.

Wat is het voordeel van een rubberen stuitje? Ik vis op een diep stuk water zo'n 3 meter diep. Voordeel is dat je geen loodjes hoog op je lijn hebt zitten. Zijn ook een hoop vissers die de pen tussen twee kleine loodjes zetten als stoppers. Rubberen stuitje kun je makkelijk op je spoel draaien en er af werpen.

Hoop dat de foto duidelijk is.

Gr. Pascal
Gebruikersavatar
Michel Wuijster
Berichten: 161
Lid geworden op: 09-05-2007 19:24
Locatie: Vlaardingen

12-06-2007 21:58

Pascal,

Bedankt voor de uitleg en de foto!
Doe je als aas een stukje mais aan je haak? Is het geen optie om de mais aan een hair te doen en je vist ook niet met een onderlijn..... is dat niet nodig?

Gr.
Michel
Veni, vidi, vici
Gebruikersavatar
pascal kik
Berichten: 326
Lid geworden op: 20-10-2003 02:00
Locatie: beijerland

12-06-2007 22:20

Ik probeer zo veel mogelijk met het aas op de haak te vissen. Mijn ervaring met hair onder de pen is toch dat je sneller mist. Gewoon zoete mais uit blik op je haak prikken. Korrel of drie in mijn geval.

Kijk soms moet je wel met een hair vissen. Maar als ik met de pen vis gebruik ik meestal klassieke aassoorten. Stukje jonge kaas, aardappel, mais of een vlok. Natuurlijk genoeg partikels die fijner op een hair vissen. In dat geval knoop ik met dunne garen een klein hairtje. En in sommige gevallen knoop ik een gevlochten onderlijntje met line aligner aan de hoofdlijn.

Maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan toch?
Gebruikersavatar
Pieter Stam
Berichten: 431
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00

12-06-2007 22:50

Die pen van pascal is aan te raden!
Gebruikersavatar
Michel Wuijster
Berichten: 161
Lid geworden op: 09-05-2007 19:24
Locatie: Vlaardingen

13-06-2007 08:50

Pascal,

Kan je me uitleggen waarom jij maar 1 stuitje voor de dobber gebruikt en niet nog 1tje ook achter de dobber?

Die stuitjes blijven die goed zitten of zijn ze makklijk te verschuiven?
Veni, vidi, vici
Gebruikersavatar
pascal kik
Berichten: 326
Lid geworden op: 20-10-2003 02:00
Locatie: beijerland

13-06-2007 15:06

Michel,

Zoals ik al eerder zei ik vis meestal op vrij diep water. Als ik de dobber tussen twee stuitjes in zou klemmen is dit nog steeds niet fijn met inleggen aangezien ik ongeveer net zo diep vis als mijn hengel lang is.

Stuitjes blijven prima zitten hoor. Met een dril willen ze nog weleens schuiven maar dat is eerder een voordeel dan een nadeel.

Zijn inderdaad fijne pennetjes Pieter. Het liefst vis ik nog lichter maar valt daar niet echt mee.

Gr. Pascal
Gebruikersavatar
Michel Wuijster
Berichten: 161
Lid geworden op: 09-05-2007 19:24
Locatie: Vlaardingen

13-06-2007 15:36

Oke Pascal, ik begrijp je.

Maar als je niet diep vist 80 cm ofzo, zou je dan ook nog 1 stuitje gebruiken of toch 2?
Ik begrijp nog steeds het verschil niet van het gebruik van 1 of 2 stuitjes als je op water van ongeveer 80 cm vist (behalve dat de dobber tussen 2 stuitjes geen kant meer op kan).
Veni, vidi, vici
dennis hooiveld
Berichten: 122
Lid geworden op: 17-01-2007 16:17
Locatie: Emmen

13-06-2007 16:47

michel ,,
ik denk dat hier bedoelt wordt,
dat als je maar 1 stuitje gebruikt dat de dobber gaat verschuiven over de lijn en met twee stuitjes niet.

bv: je hebt beet , de vis die gaat er vandoor maar jou dobber die blijft boven omdat die verschuift over de lijn, en dus niet kan worden ondergetrokken. Met twee stuitjes kan dat niet gebeuren en schiet de dobber gewoon onder.

dit is denk ik wat er wordt bedoelt met stuitjes in mijn ogen..
Plaats reactie