Welk lood gebruiken jullie?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

26-04-2007 07:34

Beste mede penners,

Nadat ik vorig jaar tegen allerlei zaken aangelopen ben met het penvissen; lijnbreuk, haken die van de lijn schieten en missers door te vroeg aan te slaan loop ik nu tegen een heel ander prbleem aan.

Gisteravond mijn beste sessie ooit met de pen meegemaakt, althans dat had het kunnen zijn ware het niet dat ik tot 4 keer toe een vis verspeelt heb door lijnbreuk.

Na de eerste breuk, meteen een heel stuk lijn van mijn spoel gerukt en de handel opnieuw opgetuigt. Na de 2e lijnbreuk begon de vertwijfeling al toe te slaan. Ik zal jullie besparen hoe ik mij voelde na de 4e!! lijnbreuk.

De vragen:

Ik heb Shimano technicum draad op de spoel (ik dacht 24/100). De breuken ontstaan allemaal tussen mijn loodhageltjes, of wellicht op de plek waar ik een loodhageltje vastknijp.

Welk lood gebruiken jullie en hoe knijpen jullie dit vast op de lijn?

Extra info.

Met deze lijn i.c.m. mijn Ultimate carpfloot en shimano molen heb ik vorig seizoen vissen tot 24 pond moeiteloos kunnen blokken met mijn hand op de slip. Dit jaar als ik ze moet blokken (ter voorkoming van het ontsnappen in een lelieveld) knalt mijn lijn.

Is 24/100 te licht? Wat adviseren jullie dan?

Thanx voor de antwoorden!

Gr Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
klaas Sipma
Berichten: 156
Lid geworden op: 25-12-2005 15:51

26-04-2007 09:12

Ik heb Shimano technicum draad op de spoel (ik dacht 24/100). De breuken ontstaan allemaal tussen mijn loodhageltjes, of wellicht op de plek waar ik een loodhageltje vastknijp.

Welk lood gebruiken jullie en hoe knijpen jullie dit vast op de lijn?

Ik gebruik hagellood, bladlood en loodjes van rond de 1 gram met een gat erin.

Ik enk dat jouw probleem aan de slip licht, als je vlak voor de kant vist zou ik de slip licht zetten en niet dat die pas gaat wanneer de hengel zou breken, de vis buigt de hengel namelijk zo razendsnel dat er heel even niks meegeeft en dit is funest voor de lijn.

En ja het zwakkke punt zou dan de loodjes kunnen zijn, zorg zowieso dat je het zacthste lood uit de viswinkel pakt.

Mijn zwaarste was vorig jaar een graskarper van 36 pond aan een dyneema lijntje van 4,5 kilo, als je ftsoenlijk drilt heb je echt geen probleem met je lijn hoor.

Trouwen hoe oud is je lijn, als deze langer dan 6 maanden oud is word het tijd voor nieuw...

Met pennende groet,

Klaas Sipma
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-04-2007 11:07

Marc denk eens aan olivetti en styllood, goed styllood beschadigd je lijn niet en is heel gemakkelijk te verschuiven.
Het olilvetti loodje zet je vast tussen twee kleine zachte loodjes om verschuiven te voorkomen bij het werpen.

Lijndikte is afhankelijk van de plaats waar je vist en veel minder met de hengel, gevlochten lijnen zijn op de korte afstand af te raden, je bent de rek nu eenmaal nodig omdat het heel explosief vissen is zo kort onder de kant.

6 maanden en dan je lijn vernieuwen? ja als je iedere dag vist en veel vangt is het aan te raden anders is het geldverkwisten.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Vincent Schniedewind
Berichten: 36
Lid geworden op: 16-07-2006 23:34
Locatie: zuid holland

26-04-2007 12:25

Ik gebruik kneedbaar lood van Fox. Werkt prima, is lekker zacht en makkelijk her te gebruiken. Een ander merk zal ongetwijfeld ook goed zijn.
It's nice 2be important, but it's more important 2be nice!
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

26-04-2007 12:25

stukje tube of krimpkous.

koos.
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

26-04-2007 13:18

Marc,

Als ik je relaas zo hoor kan de lijnbreuk te wijten zijn aan de volgende zaken (in volgorde van waarschijnlijkheid):

1) Je knijpt de loodjes te hard op de lijn. Hierdoor kan de lijn beschadigen, maar eigenlijk alleen wanneer als het lood wat je gebruikt te hard is. Gebruik je hiervoor een tang? Ik doe het altijd met mijn tanden, wat zeer precies is en als je uitkijkt valt het wel mee voor je tanden.

2) De gebruikte loodsoort is te hard. Het is logisch dat een hardere loodsoort meer schade toe kan brengen op je lijn dan een zachtere. Ik gebruik al zolang ik me kan heugen zacht korrellood van Dinsmores en heb nog nooit (nooit dus) lijnbreuk gehad in de buurt van de loodkorrels.
Dit zijn die loodjes. Ik gebruik ze in 0.2 en 0,4 gram.

Afbeelding

Afbeelding

3) De lijn is beschadigd. Dit kan komen door de eerder genoemde reden, maar ook doordat je een tang gebruikt waarvan je de knijpkracht niet goed kunt doseren of dat je een tang gebruikt met scherpe 'ribbels' in de bek. Daarnaast kon de lijn voor dat je ging vissen al beschadigd zijn tijdens transport (van stek naar stek) , tijdens een eerdere dril of er kan een braampje op je molenspoel, lijngeleider of in één van je ogen zitten. Dat laatste heeft mij ooit eens slapeloze nachten opgeleverd!
Aan de kwaliteiten van Shimano Technium hoef je niet te twijfelen, en de geringe dikte moet op zich geen probleem vormen. Even offtopic: Een veel betere lijn voor het penvissen is Fox Soft Steel. Ik gebruik hem sinds dit jaar in 0,27mm. Deze lijn is bizar soepel, sterk zat, heeft voldoende rek en is ook nog eens goed bestendig tegen schuurschade.

Tenslotte: Controleer altijd de eerste 5, 6 meter van je lijn voordat je je dobber, haak en loodjes erop zet en doe dat ook na iedere dril of na ieder transport

Ik hoop dat je er zo uitkomt

Penvissersgroet,

Frank
Gebruikersavatar
klaas Sipma
Berichten: 156
Lid geworden op: 25-12-2005 15:51

26-04-2007 14:33

die dinsmores had ik vroeger altijd, ik kan het nergens meer vinden, maar ik gebruik vaan een soort olivetelood, dit bescadigt je lijn gewoon niet.
Wat werd genoemd van die eerste 6 meter hebben de heren gelijk in, je stult verstelt staan hoe vaak er een klein "deukje" of scheurtje in zit.
O ja nylon en tijd gaan wel slecht samen, een lijn waar vaak mee gevist word verslijt een beetje, maar het gaat eigenlijk meer om de zon, dit tast nylon erg aan, na een half jaar is je trekkracht echt wel in meer of mindere mate waarneembaar.

En dat kneebare lood wil ik ook eens proberen, lijkt me echt ideaal om mee te doseren

Klaas Sipma
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

26-04-2007 15:19

Ik vis met 0,16 mm tot 0,20 mm technium en of Spiderwire.

Gebruik Dinsmore of van een anderbekedn merk (groen of oranje bakjes), heb nog nooit gehad dat me lijn knapte bij de loodhagels.

Denk dat je ze tevast erop knijpt, ik zelf knijp ze net zo vast dat ik ze nog makelijk over me lijn kan laten bewegen.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

27-04-2007 08:06

Mannen,

Allemaal hartelijk dank voor de antwoorden. Nu eens kijken hoever ik er mee kom.

Het lood van Frank is hier gewoon te koop in de hengelsportwinkel en zal ik dan meteen naar overstappen.

Ik gebruik uiteraard geen tang, ik heb van onze lieve heer niet voor niets tanden gekregen. Alles wat ik met mijn goddelijke lijf kan doen doe ik niet met gereedschap JUIST omdat ik weet dat gereedschap vaak "te veel" is.

Dat mijn slip te dicht staat is onzin, aangezien hij net dicht genoeg staat om aan te slaan. Daarna bepaal ik aan de hand van de vechtlust de strakheid van de slip.

Jammer genoeg MOET ik op een gegeven moment, na een run van zo'n 6-9 meter, wel mijn hand op de slip doen omdat de vis altijd richting lelieveld gaat. Daar heb ik al genoeg vissen verspeelt dus hand op de slip.

Als jullie allemaal zeggen dat mijn lijn het aan moet kunnen, dan heb ik blijkbaar een slecht stuk in mijn lijn en zal ik overwegen om nieuwe lijn op te spoelen.

Die fox soft steel, waarom is die VEEL beter dan mijn shimano lijn?

Groet Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Barry Koster
Berichten: 154
Lid geworden op: 31-03-2006 14:43
Locatie: Muntendam

27-04-2007 13:22

klaas Sipma schreef:
Mijn zwaarste was vorig jaar een graskarper van 36 pond aan een dyneema lijntje van 4,5 kilo, als je ftsoenlijk drilt heb je echt geen probleem met je lijn hoor.

Trouwen hoe oud is je lijn, als deze langer dan 6 maanden oud is word het tijd voor nieuw...

Met pennende groet,

Klaas Sipma



ffe off topic... een graskarper van 36pond :o :o :o tering... dat was da wel n joekel :lol:
heb je daar toevallig een foto van?? zo ja zou je die miss willen posten want ben wel benieuwed hoe die der uit ziet :)

groeten Barry
Waarom hip doen als je Groninger kan zijn??
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

27-04-2007 14:27

Marc,

Voor het penvissen ben ik na 18 jaar afgestapt van Maxima Chameleon op Fox Soft Steel met name vanwege de enorme soepelheid (bizar gewoon), het beduidend minder of zelfs uitblijven van kinken na een heftige dril én de knoopbaarheid.

Off topic: Op mijn statische hengels heb ik wel Shimano Technium (0,35mm) zitten omdat soepelheid en kinken daar minder van belang zijn en ik met 0,35mm toch nog 13kg breeksterkte heb in combinatie met een zeer hoge slijtvastheid (ik zou liever een goedkopere 0,45mm lijn vissen maar ik heb Baitrunners uit de 3500-serie en die hebben beduidend minder spoelcapaciteit).

Groet,

Frank
van Gorp Sjors
Berichten: 638
Lid geworden op: 31-10-2005 11:55
Locatie: Oever zuid-willems huisnr.(stek) 4.....
Contacteer:

27-04-2007 14:35

Barry je heb een PB

Gr. v. Gorp
Life is wonderfull, but catching one makes it even more beautiful!..

http://www.aasvoorkarpers.nl
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

27-04-2007 15:01

Mannen van het penvissersgilde,

Als je hengelsportwinkelier geen Dinsmores lood heeft en je wilt het toch gaan gebruiken:

http://www.raven.nl/nl/producten/overig ... ngle-shot/

Groet,

Frank
Gebruikersavatar
klaas Sipma
Berichten: 156
Lid geworden op: 25-12-2005 15:51

28-04-2007 13:07

dank je frank huisman, zal er ens effe wat bestellen, en betreft over mijn graskarper ga ik niet verklappe want de achtergrond staat er superduidelijk op.
Ik had pasgeleden een 31 pond schub foto gemaakt en op total fishing gezet en er waren 3 dagen later 5 vissers bezig in die hoek waar ik hem had gevangen, dus dat is wel effe iets minder al die stekkenpezers.
Ik ben trouwens al 3 dagen achter elkaar een koi karper van een pond of 16 aan het belagen, als ik deze (eindelijk) weer vang komen de foto's hier wel te staan.
het gaat om een oranje zwarte vis die nog puntgaaf is.
Vorig jaar had ik hem al eens gevangen, maar ik toen geen eigen foto toestel, dus op naar de waterkant voor een prachtplaat

Met penvissende groet,

Klaas Sipma
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

28-04-2007 13:49

Klaas,

Onthoud het volgende maar: "Spreken is zilver, zwijgen is goud"! Ik doel
hier op stek info en dergelijke.

Klaas, ik weet wel zo ongeveer welke wateren je bevist, maar ik hang dat
niet aan de grote klok, en ik zal daar zelf nooit geen misbruik van maken.

Ik gebruik ook altijd Dinsmore loodhagels. Deze knijp ik gewoon vast met
m'n vingers. En nog een tip: Als je je loodhagels gaat verschuiven, maak
dan eerst je lijn goed nat met spuug. De lijn maakt dan geen warmte ont-
wikkeling door het schuiven, of in ieder geval stukken minder.

groetjes Benny
Corne Polderman
Berichten: 4
Lid geworden op: 29-04-2007 20:15

29-04-2007 21:11

klaas Sipma schreef:die dinsmores had ik vroeger altijd, ik kan het nergens meer vinden

Klaas Sipma


ff kijken op vlemmix.nl, daar staan ze bij :wink:
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

30-04-2007 06:52

Probleem opgelost

Gister even weer geprobeerd en eerst maar eens een mtr of 10 draad van mijn molen gehaald. Daarna met de dismore? loodjes uitgelood en de eerste 17 pond is een feit. Vechten voor wat hij waard was, ik was ook iets voorzichtiger, maar gemakkelijk te blokken en ik heb hem op de kant weten te spelen.

Ik had voor de zekerheid wel mijn speol met dyneema mee, maar niet hoeven gebruiken.

Thanx mannen

M
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
rob smit
Berichten: 198
Lid geworden op: 16-05-2007 11:26
Locatie: wormer

26-06-2007 19:45

klaas Sipma schreef:dank je frank huisman, zal er ens effe wat bestellen, en betreft over mijn graskarper ga ik niet verklappe want de achtergrond staat er superduidelijk op.
Ik had pasgeleden een 31 pond schub foto gemaakt en op total fishing gezet en er waren 3 dagen later 5 vissers bezig in die hoek waar ik hem had gevangen, dus dat is wel effe iets minder al die stekkenpezers.
Ik ben trouwens al 3 dagen achter elkaar een koi karper van een pond of 16 aan het belagen, als ik deze (eindelijk) weer vang komen de foto's hier wel te staan.
het gaat om een oranje zwarte vis die nog puntgaaf is.
Vorig jaar had ik hem al eens gevangen, maar ik toen geen eigen foto toestel, dus op naar de waterkant voor een prachtplaat

Met penvissende groet,

Klaas Sipma
ken je dan niet de achtergrond goed weg halen met paint zodat we alleen de vis en eventueel jou zien:D
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

27-06-2007 00:58

Wellicht ten overvloede: sinds ik die rooie bakjes (ook nog een handig dispensersysteem) van Dinsmore heb, wil ik niet meer anders.

Groeten van Bert.
ff v==
Plaats reactie