Gevlochten lijn?


Plaats reactie
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

16-12-2002 23:06

Dag heren penvissers,
Vissen jullie tijdens het pennen ook wel eens met gevlochten lijnen? Je zit wel dicht bij de kant te vissen maar je moet ze onder sommige omstandigheden toch sneller laten gaan met die fijne lichte blank en dan kan de vis tussen de vegetatie gaan zitten. Verder vis je toch met een hengel met een parabolische actie. Ik hoop dat ik nu geen reacties krijg over uitgescheurde bekken en dat soort onzin want dat gedeelte hebben we al in meerdere discussies uitgev(l)ochten. Ik stel deze vraag omdat ik volgend jaar ook wil gaan pennen en nog geen zin heb om ook meteen een nieuwe molen en een (andere) lijn te gaan kopen.
mvg Rob van Os
Gebruikersavatar
Martijn Bombeke
Berichten: 136
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Schiedam

17-12-2002 09:00

Beste Rob,

Mocht je er voor kiezen om met gevlochten lijn te gaan pennen, hou dan a.u.b. rekening met de "scherpte" hiervan. Het snijdt namelijk niet alleen perfect door lelies heen, maar ook door vinnen e.d. Metertje nylon-"voorslag" voorkomt een hoop beschadigingen!

Verder vist het prima met de pen hoor. Maar als ik de keus heb pak ik toch liever nylon...

Gr. Martijn
Jeroen Leuven

17-12-2002 10:15

Rob,

Pennen en nylon horen bij elkaar.
Nylon(mits je de goeie hebt)is vrijwel niet zichtbaar onderwater en gevlochten lijn wel.
Ik vind dat je het risico van het verspelen van de karper als je met nylon vist voor lief moet nemen.

Gr.
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

17-12-2002 10:32

Bedankt voor de reacties maar ik was sowieso al van plan om met een langere nylon onderlijn te gaan vissen (75 cm tot een meter afhankelijk van de diepte)
mvg Rob van Os
Sjors Hempenius
Berichten: 132
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Wirdum, Friesland

17-12-2002 15:03

Rob,
Het grote voordeel van nylon boven gevlochten lijnen is de rek. Door het abrupte geweld dat ineens vanuit stilstand ontstaat na de aanslag op een beet, krijgt het materiaal het ontzettend te verduren. De nylonlyn en de hengel samen zijn dan een twee-eenheid dat de door de karper ontwikkelde krachten perfect opvangt. Ik heb zelf een tijd lang gevist met gevlochten lijnen. Mijn ervaring is dat de ergste klappen dan alleen door de hengel opgevangen moeten worden. En zelfs met mijn glasvezelstokken was dit soms niet goed te doen. Met als gevolg (het spijt me, maar het moet toch even) vaak uitgescheurde bekken of grote wonden. Ik weet dat ik een slip veel te licht af kan stellen, maar dan doe ik al consessies die ik niet wil. Vandaar dus mijn voorkeur voor nylon.

Sjors
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

17-12-2002 18:03

Sjors gescheurde bekken komen van te grote haken & NIET van gevlochten lijn...hetzelfde zou gebeuren met nylon!
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Floris Grasmeijer
Berichten: 6
Lid geworden op: 17-12-2002 01:00

17-12-2002 18:33

Henri,

Kun je dat uitleggen?

Groet,
FG
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

17-12-2002 18:41

Tuurlijk Floris:
Kleine haakjes vullen zich geheel met vlees als ze haken & blijven tijdens de dril op hun plek zitten, grote haken daartegen vullen niet de gehele haakbocht met vlees & hebben dus spelling tijdens de dril. Dit kan zorgen voor nare wonden in een karperbek. Ook benthooks zijn bekkenmollers.

Ik vis nu alweer heel wat jaren met gevlochten hoofdlijn & alle vissen hadden geen uitgescheurde wonden in de bek. Ook vis ik geregeld onder overhangende bomen & ga dan vol in de hengel bij een aanbeet...ook dan geen gescheurde bekken.

Meestal vis ik niet groter dan haakje 8, meestal met 10.
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Floris Grasmeijer
Berichten: 6
Lid geworden op: 17-12-2002 01:00

19-12-2002 16:46

Henri,

Is het niet zo dat ook de haakvorm,
-grootte en -dikte bepalend zijn voor het wel of niet uitscheuren van een haak? Heb jij last gehad van uitscheuren bij grote haken van hetzelfde type als de kleine haakjes waarbij je dit niet hebt?
Wanneer ik bijvoorbeeld een Kamasan Golden Carp maatje 1 in een sinaasappel trek, moet ik bijna anderhalf keer harder trekken om hem 'uit te laten scheuren' dan bij een KGC maatje 8. Bovendien is dan te zien dat beide formaten relatief even goed gevuld zijn. Neem ik daarentegen een ESP Raptor G4 maatje 8 dan kan ik tot uitscheuren bijna net zoveel kracht uitoefenen als op de KGC maatje 1 (200-250 gr. minder). Vis jij misschien met kleine haakjes die een ietwat langere steel hebben?
Als laatst denk ik dat het gevaar voor uitscheuren tijdens de dril bij een gevlochten lijn zeker groter is dan bij een nylonlijn. De rek die een nylonlijn bezit zorgt er simpelweg voor dat plotselinge krachten (aanslaan, harde run etc.) geleidelijker op o.a. de haak worden 'overgebracht'. Bij een rekloze lijn zal de te verwerken energie (van zo'n plotselinge kracht) niet gedeeltelijk worden omgezet in rek en dus voor een groter deel door de haak, hengel en molenslip verwerkt moeten worden. Dit betekent een grotere kans op uitscheuren, buigen en breken. Heb jij ervaring met dezelfde hengel/haak in combinatie met nylon en gevlochten lijn?

Hehe, zo.

Groet,
FG
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

19-12-2002 18:08

Ik gebruik altijd dikstelig kleine haakjes...geen problemen gehad met uitscheuren.
Dezelfde haken gebruik ik voor nylon & gevlochten lijn. Ik viste eerst met de pen nog met nylon, maar ook op die hengels zit nu gevlochten lijn.

De haak die ik meestal gebruik is de Extra Heavy Carp: c-887 van Ashima - een kortstelig haak.
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
HansPeter van Ee

30-12-2002 08:41

Henri

Ook geen losschieters gehad ?

met vragende groet

HPE
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

31-12-2002 15:24

Beste HPE,
Ik vis met de euro. boiliehook van Hayabusha. Deze heeft ook een behoorlijk dikke steel en ik beb zeer weinig losschieters en (half)uitgescheurde bekken gehad.
mvg Rob
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

31-12-2002 17:18

HPE op 4/5 jaar maar 2 of 3 keer op zo'n kleine 200 vissen...maar nog nooit een uitgescheurde bek!
Donald de Graaff
Berichten: 4
Lid geworden op: 15-01-2003 01:00
Locatie: Amsterdam

15-01-2003 11:03

Ik zou nooit met een gevlochten lijn meer vissen. Het is me ooit eens aangeraden en goedgelovig als ik ben heb ik het eens geprobeert. Nou echt nooit meer...
Als je een vis aantikt onder de kant zit er absoluut geen rek in je lijn en moet je hengel dus alles opvangen.
Als je meteen een hoop druk zet is dit dus absoluut klote. Heeft me al wat vissen gekost en na 5 x lijn breuk ( ja dat gebeurt dan ook) heb ik het direct weer gewijzigd in mijn oude vertrouwde nylon.
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

15-01-2003 14:59

Donald,
Ooit gedacht aan het instellen van je slip???? Daar is dat ding namelijk voor gemaakt!! Met gevlochten lijn moet je gewoon anders vissen als met gewone nylonlijn. Een hengel met een (zachte) parabolische aktie is ook zeker in je voordeel.

mvg Rob
Plaats reactie