Tijd en Tactiek (T&T)


Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

03-02-2007 18:17

Heren,

Wanneer jij gaat penvissen. Hoe pak jij het aan qua tijd en tactiek?

Tijd: Hoelang blijf je op een stek zitten zonder activiteit en hoelang op een stek met activiteit?
Tactiek: Voer je van te voren? Ga je de vis opzoeken? Probeer je wat stekken uit? Vis je gewoon instant?

Het gaat mij er om hoe jij dit doet in dit jaargetijde. De activiteit van vis is minder waar te nemen als het kouder wordt, zeker wanneer het om dieper water gaat. Dus ik ben benieuwd hoe jij dit aanpakt.

Wat is jouw ervaring? Als je het wilt delen, graag!
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

03-02-2007 21:08

Hoe pak je zoiets aan?
Ja, iedereen heeft weer zijn eigen methode, wat ook erg afhankelijk is van het water waarin gevist wordt.
Zelf voer ik eerst een aantal plekjes voor bij aankomst op de plek. Die laat ik eerst eventjes met rust, en begin daarna met het afvissen van deze plekken. Wel gewoon instant dus.
Toch let ik voordat ik ga penvissen wel even op de wind. Dit omdat er best wel wat plekken zijn die erg (windgevoelig) zijn qua vis. Een wind die (warmer) is zoals ZW of Z wil nog weleens werken. Staar je hier overigens niet blind op, want het kan ook zo zijn dat er totaal geen activiteit te bespeuren is. Maargoed, je moet toch wat. Het kan zeker een voordeel zijn.

Tijdens de penvisserij kun je meestal al snel merken of er activiteit is op je stek. Denk aan witvis, (is wel wat minder actief in deze perioden) maar als jij wateren bevist waar het stikt van de witvis, en je vist ook nogeens met een aas dat redelijk witvisgevoelig is, moet je toch wel iets aan activiteit bespeuren op je stek. Ook in de winterperioden. Is dit niet het geval, dan volgt er toch al snel een andere plek.
Hoe bespeur je de vis? Ja, probeer gewoon eens plekken te bevissen die eruit springen.Denk aan, verschil in dieptes,duikers,peilers,bruggen. Maar ook plekken waar de vis in andere jaargetijde veel te vinden is, bijv. verdorde wierbedden/planten e.d.



Succes,


Gr. Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
dennis scherjon
Berichten: 421
Lid geworden op: 13-02-2006 10:11

04-02-2007 11:50

Tijd:ik ben een ongeduldig typ met vissen ik observeer meestal eerst de stek voordat ik ingooi ,of ik activiteit zie (op ondiep water).meestal wacht ik een minuut of tien als je dan nog geen activiteit heb gezien( witvis of een pen die af en toe zwalkt) ga ik naar de volgende plek .

Tactiek:Ik voer meestal 1 of 2 uurtjes van te voren dit verkort natuurlijk al de wachttijd,ik leg ook altijd eerst mijn pen naast mijn voerplek (weer kijken naar activiteit )en ik wil de vis niet verjagen door een hap aas op zijn kop te leggen!Dan leg ik hem na een 5 minuten voorzichtig op mijn plek.deze tactiek werkt goed in Amsterdam waar de meeste vissen de klappen van de zweep kennen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-02-2007 12:47

Het meest ideale is ook bij penvissen een aantal dagen een 6 - 8 tal plekken voorvoeren.

Bij aankomst een aantal plaatsen aanvoeren daarna terug gaan en de spullen klaar maken.
Ik vis dan vanaf de verst gelegen plek een half uurtje niet langer en vis zo terug, na een vangst ook een andere plek bevissen.
Bij het weggaan een beetje aas brengen.
Zo kun je een aantal keren de voerplekken afvissen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Marc van den Oord
Berichten: 9
Lid geworden op: 24-12-2006 10:40
Locatie: Rotterdam

04-02-2007 20:02

Het water wat ik met de pen bevis is zeer ondiep. met een zonnetje zoals vandaag merk ik meestal binnen een kwartie of er karper op de stek is. Ik voer met mais gewone zoete mais uit blik. een handjevol. Wordt sterk op gereargeerd!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

04-02-2007 22:21

Douwe Bijlsma schreef:Het meest ideale is ook bij penvissen een aantal dagen een 6 - 8 tal plekken voorvoeren.

Bij aankomst een aantal plaatsen aanvoeren daarna terug gaan en de spullen klaar maken.
Ik vis dan vanaf de verst gelegen plek een half uurtje niet langer en vis zo terug, na een vangst ook een andere plek bevissen.
Bij het weggaan een beetje aas brengen.
Zo kun je een aantal keren de voerplekken afvissen.


Douwe, zelf ben ik niet zo'n liefhebber van (compact) voorvoeren als ik ga penvissen. (met penvissen maak je in de regel toch wel vaker compacte voerplekjes..toch?)
Mischien 1 dag van te voren maar zeker geen aantal dagen.
Mijn ervaring heeft me geleerd dat er zich dan wel eens een beetje teveel karpers op je stek kunnen verzamelen :o
hierdoro heb je als flinke nadeel dat je te vaak last krijgt van valse aanbeten veroorzaakt door lijnzwemmers...soms om gek van te worden en een flinke boeg bij het misslaan.
Heb jij andere ervaringen hieromtrent?
gr
HB
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

05-02-2007 22:13

Heren,

ik vind het leuk om jullie reacties te lezen! Ik reageer hieronder per persoon op de inhoud van het verhaal. Voel je vrij om daarop weer te antwoorden.

@Rick
Ik doe hetzelfde als jij. Ik voer voordat ik ga vissen (en dus ook hetzelfde als Douwe alleen met minder stekken). Het rare is dat ik op plaatsen waar ik vis geen last heb van witvis. In de zomer is witvis veelvudig aanwezig maar in de winter nauwelijks tot niet.

Dit kan natuurlijk ook aangeven dat ik gewoon op de verkeerde stek zit.

@Dennis
Ik vind je tactiek leuk. Ik vraag me af hoe vissen dit ervaren. Ik ben nu regelmatig aan het penvissen maar nog niet altijd even succesvol, dus ben ik er voor mijn water nog niet achter.

@Douwe
Ik ga ook starten met voorvoeren. Ik heb een speciale vraag voor jou. Hoeveel voer jij in een koudere periode? Uiteraard per water verschillend. Ik hoor graag een voorbeeld van jou.

@Hans
Is het niet zo dat het juist in deze periode het lastiger is om de vis op de stek te krijgen? Als het uberhaupt mogelijk is. Zou voeren daar een oplossing voor zijn?
Robert Lamboo

05-02-2007 23:04

Leuk topic om mijn wintercapriolen aan het kanaal eens toe te lichten :)

Momenteel vis ik eigenlijk op plekken waarvan ik ten eerste verwacht dat er vis zit. Ik praat dus niet over een kaal stuk kanaal maar over een mooie ouderwetse peilerbrug (ik haat damwanden). Deze brug staat volledig op betonnen peiler en het is er vlak langs de kant al vrij diep. Het plekje waar ik vis is een kuiltje van iets meer dan 3 meter diep, waar het er omheen weer omhoog loopt naar ca. 2,5 meter. Deze is uitgesleten (zandbodem) door de zware schepen die op het kanaal varen. Minimaal bodemverschil, maar toch trekt het vis aan.

In het kanaal is veel scheepvaart gaande doordeweek en met neerslag word er gespuid, waardoor de vis los is en in beweging blijft. De vis blijft echter niet te lang op de zelfde plek liggen als het water in beweging is (trekgedrag van de knaanjaalkjarpers) dus de aantallen kunnen sterk verschillen. Soms vang ik wel vissen met parasieten als er tijden lang geen rumoer is geweest, met vakanties bijvoorbeeld.

Ik vis meestal op zondag omdat ik de weekenden thuis woon. Op deze dag is geen scheepvaart en staat het water stil. Weer en wind zijn hier van grote invloed. Oostenwind, kou, bewolkt en neerslag resulteerd meestal in geen enkele aanbeet. Knalzonnetje, windstil kan vissen juist weer compleet gek maken zoals afgelopen zondag toen ik 5 vissen haakte en 4 ving in 2 uur tijd. Het zelfde geld natuurlijk voor de zuidwesterwind.

Waar ik achter ben is dat de vissen in de winter op de stek echt bijttijden handteren. S'morgens is er wel kans op vis maar niet zo vlot als tussen 2 en 5. Heel frappant. Voeren doe ik nauwelijks, een dag van te voren een half blikje mais aan elke kant, gevolgd door een paar korrels een uur voor er gevist word om ze weer te laten snuffelen. Vaak is het dan: inleggen, paar tikjes, hangen. Is dit niet binnen een kwartier het geval dan schrijf ik de stek af en vis verder op de volgende. Uren heb ik gestaan in de snijdende kou zonder ook maar een tikje, maar nu weet ik beter en sta ik nooit langer dan een half uur tegen de reling te hangen.

Aanbeten varrieren ook, soms is het tikje en weg terwijl de andere keer de pen plat gaat en wegloopt. Zelfs heb ik gehad dat ik een tikje kreeg en daarna een kwartier heb gestaan zonder actie. Ik haal op en bonk, vis erop. Tegenwoordig sla ik ook op de tikjes wat vaak ook in een vis resulteerd. Het komt ook wel eens voor dat ik vissen in de staart haak door hun enthousiasme. Zo verspeelde ik laatst 2 van de 3 vissen, er zat alleen een schub aan mijn haak.

Conclusie: kanaalpenvissen bij obstakels is altijd weer spannend want je weet dat die bakken er zitten. Daarbij zijn de vissen verschrikkelijk sterk wat het drillen een waar avontuur maakt op een vintage 2 ponds glaspook, Shimanotje Triton met 28/00. De vissen zijn vaak klein maar zo de moeite waard en soms zit je gewoon op goud en kan niks fout gaan.
Laatst gewijzigd door Robert Lamboo op 05-02-2007 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

05-02-2007 23:08

Bas Bakker schreef:
@Hans
Is het niet zo dat het juist in deze periode het lastiger is om de vis op de stek te krijgen? Als het uberhaupt mogelijk is. Zou voeren daar een oplossing voor zijn?


Bas , moet zeggen dat mijn reactie meer gold voor de warmere tijd, dat het hier blijkbaar om de koude maanden ging heb ik overheen gelezen.
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

06-02-2007 01:25

Hoi Bas,

In dit jaargetijde zijn de langere sessies bij mij voor de loodhengels :oops: .
De losse uurtjes door de week ga ik pennen. Meestal bij/onder een duiker.
Veel structuur zit er niet in, vandaar dat ik al een tijdje niks gevangen heb op de pen :oops: :oops: .

Mijn voornemen voor de komende twee maanden (hou daarbij rekening met de zachte winter
en het feit dat mijn pensessies meestal anderhalf tot twee uur duren):

- (met regelmaat dezelfde) vijf of zes stekken zuinig aanvoeren;
- anderhalf uur iets anders doen (laptop mee of ultradicht bij huis vissen);
- hengel optuigen en aan het werk;
- 20 minuten max per stek (veelbelovende situaties uitgezonderd, verder - vangst of geen vangst - doorlopen).

Maar dat is dus een voornemen.
Te vaak blijf ik te lang hangen op een onmogelijke plek die ik op dat moment iets 'veelbelovender' vind dan hij in werkelijkheid is.

Bert.
ff v==
dennis scherjon
Berichten: 421
Lid geworden op: 13-02-2006 10:11

06-02-2007 08:59

Zo vis ik dus ook Bert dit levert heel veel vis op als je dit regelmatig doet,ook op de moelijkere wateren in Amsterdam als bijvoorbeeld de plesmanlaan leveren dan regelmatig vis op.


gr Dennis
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

07-02-2007 14:22

Erg leuk die verhalen !

Ik ga volgende week beginnen met de zoektocht naar 3 serieuze winterstekken m.b.v. penvissen. Mijn doel is om minimaal 3 stekken te vinden, waardoor ik volgend jaar meer aanknopingspunten / stekken heb dan op dit moment.

Ik maak gebruik van de mobiliteit van het penvissen. Binnen nu en 21 Maart (eind winter ;) ) zal ik dus veel stekken af vissen en daardoor veel te weten komen.

Een nadeel of voordeel: Sommige stekken zijn alleen bereikbaar met een boot en daardoor is het niet altijd mogelijk om aan te voeren. Niet alle stekken worden dus met dezelfde tactiek aangepakt. Dit kan natuurlijk een voordeel zijn om te zien welke tactiek het beste werkt.

Ik ben er zin in!
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

09-02-2007 12:58

Heel veel penvissers pakken een aantal stekken op een dag maar ik zie Co Sielhorst bij Totalfishing altijd maar op 1 voorgevoerde stek zitten en die vangt ze ook dus er zijn verschillende tactieken die je kan doen

mzzl
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

09-02-2007 14:34

inderdaad zie sielhorst al maar op 1 plek vissen
in zijn verslagen op totalfishing
verslagen heten altijd karperpassie
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

09-02-2007 16:44

Dat zijn volgens mij wel stekken waarvan Co uit jarenlange ervaring weet wat hij er kan verwachten. Ik heb het afgelopen lente ook een tijdje zo gedaan. Helaas op een stek die steeds na 1 (min of meer gegarandeerde)vangst de rest van de korte ochtendsessie stilviel. :cry: :D

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

09-02-2007 16:50

volgend mij ook ja
die kan zeker wel vissen
en heeft ook zeker stekken ervaring
Henk Willemse
Berichten: 89
Lid geworden op: 06-05-2007 20:05

16-05-2007 20:42

ik weet niet wat de policies zijn van het kicken van topics maar ik vind dit een super topic, als beginnend pen visser haal ik hier heel veel tips uit...

toch heb ik nog een vraag, ik woon in zandvoort en wij hebben eigenlijk maar een meertje waar echt gevist wordt, dit is ongeveer 50 x 10 groot. Er wordt/werd altijd behoorlijk gevist en heeft veel begroeing en er zwemmen toch jongens in van rond 70 CM met enkele 30 pondertjes als uitschieters....
leuk om het te leren dus...

nu is mijn vraag dat ik bijna iedereen hier hoor over voor voeren, is dit nou ook benodigd bij zo'n klein meertje ? ik ga meestal voor een riet kraagje liggen en pak er vaak wel een per dag maar dan heb ik het over 1 karper in 6 uurtjes.... zo ik hier toch moeten voorvoeren of is dat een over kill op zo'n klein meertje ?

overigens is het wel leuk dat eigenlijk iedereen er met bolies vist en een beetje raar opkijkt van een penntje, extra leuk als jij er dan wel een hebt en zij niet :)
Gerrit Hees

16-05-2007 22:44

Ik zelf weet op me eigen thuiswater waar de vis zit en daar zit ik dan ook maar op 2-3 verschillende stekjes soms zelfs wel 1 per dag maar ik weet ook dat ook al vang ik een vis op die plek ik met een handje voer erbij de vis weer aan het azen krijg.

op nieuwe watertjes kijk ik eerlijk gezegt toch wel naar dingen zoals bellen,modderwolken etc en naar boven water liggende opstakels zoals bruggen,verrotte paaltjes, riet, waterplanten, omgevallen bomen etc ik voer meestal een handje mais per plek en ik probeer me dobber er altijd overheen te gooien en dan trek ik me dobber boven me plek ( dit werkt goed bij omgevallen bomen geen risico dat je erin gooit) verder heb ik een bloedhekel aan peilen dus dat doe ik ook maar weinig.
dennis scherjon
Berichten: 421
Lid geworden op: 13-02-2006 10:11

18-05-2007 07:35

Henk probeer het eens met pellets en een worm of een grote vlok witbrood lijkt heel simpel maar vergeet niet dat waarschijnlijk de eendjes daar ook gevoerd worden en de karper hier ook van profiteerd,eenden zijn nogal slordige eters en de karper weet dat en maakt dankbaar gebruik hiervan door het gemorste brood onder water op te eten .Als je een plek weet waar de mensen die eenden met grote regelmaat voeren ga daar eens zitten met een vlok brood.


Gr Dennis
Gebruikersavatar
klaas Sipma
Berichten: 156
Lid geworden op: 25-12-2005 15:51

18-05-2007 17:48

mijn manier van vissen is als volgt(als ik iets langer wil zitten)
voorvoeren: 1dagje van tevoren en op de dag zelf nog eens 1 a 2 uur van te voren.
Wel meerdere stekken maken natuurlijk.

Aantallen voer zijn soms best wel veel(tot 800 gram voer), afhankelijk per water.

Deze plekken maak ik altijd tussen verbindingen in plassen en sloten.
De vis moet en komt er wel langs dus vandaar.
Ook voer ik dan verder uit de kant(circa 8 tot 18 meter) om rust op de stek te creeren.

Nu zal ik uitleggen waarom ik een dag voorvoer:
Ik heb vorig jaar diverse malen getest en waargenomen dat als je voerstek langer bezig is deze grotere vis gaat opleveren.
Iets voor de penners onder ons met flinke 30+ers in gedachten.
Maar wanneer je langer dan 3 dagen gaat voorvoeren word het weer rustiger op je stek en komt er zo nu en dan een vis op de stek en liggen de vissen al volgevreten op de bodem, dat moeten we ook niet hebben!

Maar wanneer ik even wil vissen doordeweeks dan is het hup 10 plekken en een voor een aflopen zoals jullie al zeiden.

Met penvissende groet,

Klaas Sipma
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

19-05-2007 08:41

Nu zal ik uitleggen waarom ik een dag voorvoer:
Ik heb vorig jaar diverse malen getest en waargenomen dat als je voerstek langer bezig is deze grotere vis gaat opleveren.
Iets voor de penners onder ons met flinke 30+ers in gedachten.
Maar wanneer je langer dan 3 dagen gaat voorvoeren word het weer rustiger op je stek en komt er zo nu en dan een vis op de stek en liggen de vissen al volgevreten op de bodem, dat moeten we ook niet hebben!


Hm interessant idee.

Maar, ik heb wel een vraagteken hierbij, meer dan 3 dagen dan ligt de vis volgevreten op de stek, maar is dit niet heel erg afhankelijk van het aantal vissen dat er woont?

800gr op 3 vissen kan er inderdaad voor zorgen dat ze volgevreten niet meer gaan azen, maar 800 gram op 20 vissen? Is dit heel erg veel of juist niet? En in hoeverre tellen de brasems etc ook nog mee?

Ik hoor wel vaker over de magische 3 dagen, maar een in mijn ogen steekhoudend argument hiervoor heb ik nog niet ontdekt of gehoord.

Ik zou hier graag iets meer over bespreken met een aantal mensen, dus kom maar op met de argumenten :-)

Gr. M
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
klaas Sipma
Berichten: 156
Lid geworden op: 25-12-2005 15:51

19-05-2007 09:27

ik had het over 800 gram in 1 dag erin en over 3 dagen dus 2400 gram en dit is op plekken waar redelijk veel vis zit.

Brasem heb ik geen last van omdat ik tijgernoten, boilies, grote pellets, ect gebruik.

En wat je zegt dat id best afhankelijk van het water.

Maar ik wil ook iderdaad meer argumenten horen.

Klaas sipma
Henk Willemse
Berichten: 89
Lid geworden op: 06-05-2007 20:05

22-05-2007 15:47

dennis, klaas bedankt voor de tip, ik zal eens kijken, 3 dagen 800gr lijkt mij een beetje veel voor het watertje waar ik op vis (+/_ 20mx5m) maar ik ga zeker eens met ander voer proberen. Ik zat ook aan maden te denken daar vist niemand daar mee, en ik hoor veel over pellets, kan je die in de vis winkel halen ? En gaan die gewoon op je haak ? (ik ga hier ook nog wel even de zoek gebruiken)

bedankt

Henk
Gebruikersavatar
klaas Sipma
Berichten: 156
Lid geworden op: 25-12-2005 15:51

22-05-2007 16:26

mischien zou je er niet aanwillen, maar een paar boilies in je mix(gebroken ofzo) kunnen een verschil maken in grote van de vis, die paar zijn er voor de karpers die blijven hangen en blijven doorvreten.
Daar zijn ze lang mee zoet dat kleine aas, maar het lokt wel vaak kleinere vis(uitzonderingen hier en daar weggelaten)
Mijn mix voor de grote vissen en lange termijn:
tijgernoten:50%
vismeelpellets:10%(de grootste die je kan vinden)
gebroken boilies: 30%(maisboilies doen het geweldig, heel zacht houden die ballen!)
10%:eigen toevoer(verchilt per keer, van hennep tot bruine bonen)

Het motto is houd je aas hard, zodat je brasem en witvis omzeilt en alles voor de karper is.

Tijgernoten is ook een top aas, het beste wat ik tot nu toe hebt ontdekt.

Graag enige argumenten en of andere voersamenstellingen

Klaas Sipma
Henk Willemse
Berichten: 89
Lid geworden op: 06-05-2007 20:05

22-05-2007 22:09

klaas en van die maak je ballen voor op je haak of gebruik je die alleen voor het bij voeren ?