Welke hengel ?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
zegers bart
Berichten: 68
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Locatie: Tongeren (België)
Contacteer:

28-11-2002 22:42

Wanneer jullie gaan penvissen, een hoeveel lb hengel nemen jullie dan?
Welke maat/gewicht dobber hanteren jullie dan?
En bij de molen prefereer je dan de slip vanvoor of vanachter?

mvg Bart
Sjors Hempenius
Berichten: 132
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Wirdum, Friesland

28-11-2002 22:52

Bart,
Het is een te ruim gestelde vraag. Type water, obstakels of niet, grote rietkragen of kale wallekanten, vanaf de wal of uit de boot, en verzin er zo nog maar een paar en ze kunnen allemaal mee doen in de keuze van je hengels. Dus als je daar iets meer van kan vertellen dan kan ik je zeggen welke hengel(s) ik gebruik in die specifieke omstandigheden.

Sjors
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

28-11-2002 22:59

Beste Bart, qua penhengel prefereer ik een zeer lichte maar lange stok. Ik heb zelf een penhengel van 4,20 meter lang met een testcurve van 1 1/4e lbs en verschrikkelijk veel ogen om een mooie buiging te creeren.

Reden, 4,2 meter om een pennetje verder en makkelijker weg te kunnen zetten, ook kan je vaak geruisloos de pen laten zakken op de stek vanwege deze extra lengte.
En ook zo licht om de eerste klappen van de staart goed op te kunnen vangen na de aanslag, zeker als je dicht onder de eigen kant ligt erg belangrijk.

De slip prefereer ik voorop achter ik moet nog een ander penmolentje kopen dus voor nu doe ik het met de slip achterop. Het is puur wat je gewent bent en wat je lekker vind drillen.

Qua dobber hangt erg van de omstandigheden af, zo klein mogenlijk bij onder de kant vissen en windstil weer en groter naar mate de omstandigheden dit nodig achten.

Met dobberende groet, Bob
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

29-11-2002 12:21

Ik gebruik zelf een zelfbouw van Arjan MEIJER penhengel van 1 lbs met een hardy glas blanc de lengte is 3,65 sic ogen fuji reel houder (down locked) geheel kurken greep en hij buigt wel zo lekker dat je zo ook kunt genieten van een klein karpertje

pennen
dat licht eraan, op wat voor water ik vis is het ondiep dan een heel licht pennetje dieper wat langeren pennen.
ik heb nu wat paauwe pennen en ik ben er helemaal kapot van ik vind ze super lekker wit dus goed zichtbaar en ze zijn sterk dus ze breken niet als het er wat ruig aan toe gaat

Molen
ik heb een shimano usa 3500, omdat ik de slip echt super vind het is echt een molen waar je jaren plezier van hebt de baitrunner gebruik ik alleen als ik de geland heb en ik ga het net omhoog halen dan vind ik wel handig dan neemt hij gewoon lijn mee en zit je niet te kloten met de slip open draaien en of te weinig lijn en dan licht de hengel in de weg daarom.
op de molen heb ik 22/00 maxima omdat er veel rek op zit en dat heb je onder het kantje wel nodig.

groeten

><> penvisser kevin <><
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

29-11-2002 16:04

Bart,

Hierbij mijn antwoorden op jou vragen:

* Wanneer jullie gaan penvissen?

=> De laatste drie jaar pen ik vooral 's winters, in de overige jaargetijden heb ik vooral statisch gevist, maar dit loopt weer terug omdat ik het penvissen toch leuker vindt. Daarvoor vistte ik bijna alleen maar met de pen of de broodkorst, dus in elk jaargetijde. Toch blijft de winter bij uitstek geschikt om de karper met de pen te belagen. Omdat de karper een koudbloeddier is, is hij dan erg passief. Hij eet weinig en aast maar kort, waardoor de kans dat je een hongerige karper tegenkomt al behoorlijk is gereduceerd. Daarnaast zijn de aasperiodes ook nog veel korter. De beste kans maak je vanaf een uur of twaalf tot vier in de middag.

* En hoeveel lb hengel nemen jullie dan?

=> Als er geen obstakels in de buurt zijn vis ik met een ca. 3,60 mtr lange 1Lbs tot 1,75 Lbs carbonhengel met ongeveer 10 ogen en een kurken handgreep. Al mijn hengels buigen door tot in de cone. Als je vooral onder een boom of struik vandaan vist is een kortere hengel (3,30 mtr) nog makkelijker. Ik ben geen voorstander van hengels langer dan 3,60 mtr omdat ik dat lastig vindt scheppen, alhoewel ik de voordelen die Bob noemt niet zal ontkennen.

* Welke maat/gewicht dobber hanteren jullie dan?

=> Dat is afhankelijk van de situatie. In principe vis ik met de kleinst mogelijke dobber. Dit betekent voor mij een ieniemini-dobber van 6,5 of 11 cm lengte met een ovaal drijflichaam en een drijfvermogen van 0,25 gram (No.1) tot 0,40 gram (BB).
Een middelgrote dobber is bij mij 12 tot 15 cm lang en heeft een drijfvermogen van 0,60 tot 1 gram. Als er een erg harde stroming staat of er zijn hoge golven, gebruik ik pennen van 16 tot 18 cm met een drijfvermogen van 1,2 tot 1,6 gram. Ik vis het liefst met schuifdobbers.

* En bij de molen prefereer je dan de slip vanvoor of vanachter?

=> Voorop. Er zijn wel molens met een aardige slip die achterop zit, maar neem van mij aan dat voorop meestal beter is. Betaalbare goede molens zijn de Shimano Sahara en meestal heeft Shakespeare ook hele aardige molentjes met een uitstekende slip in de handel. De slip van de kleinere molens van Shimano zit vaak achterop en gaat na een aantal jaren toch minderen.

Groetjes en succes!

Frank

PS: Ik heb je nog even wat foto's en een complete uitleg van de pennen toegestuurd per mail.
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

02-12-2002 14:01

hoy,

meestal als ik met het pennetje vis, vis ik met een 2.70 winckle picker. in combinatie met een shimano BX(met 20/00lijn) dit is een klein molentje met een perfecte slip!! omdat ik meestal op een verenigingswater vis van niet groter dan 2Ha met hoofdzakelijk visjes tot 60cm is dit ruim voldoende. als ik ergens anders met het pennetje vis heb ik meestal ook nog een 2lb karperstok bij me!!

groeten rob
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

05-12-2002 19:16

Frank
op wat voor wateren vis je in de winter en wat voor aas vind je in de winter goed werken

vragende groet
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

07-12-2002 19:30

Kevin,

Ik vis in de winter meestal op stromend water (afwateringskanaaltjes met stuwen). In stromend water moeten karpers namelijk zwemmen. Zwemmen kost energie en daarom moeten die karpers dus meer eten dan in stilstaand water. Een ander positief punt is dat de karpers het liefst die plek opzoeken waar geen stroming is (hoeven ze niet te zwemmen). Omdat die plekken veel geringer in aantal zijn is de kans dat je dáár karper treft vrij groot. Je maakt dan de meeste kans op de 'stromingsnaad', hier verzamelt zich voedsel uit het stromende water.
Vroeger vistte ik in de winter meestal in vijvers, voor rietkragen. De iets diepere plekken vóór de duikers, die soms tientallen meters lang zijn en daarom iets warmer water bevatten in koude periodes, zijn vaak ook goede stekken, vooral wanneer het hard heeft geregend en er veel water uit de duiker of buis stroomt ( je weet nu waar je dan precies moet gaan vissen).
Erg belangrijk is dat water te kiezen dat verwarmd wordt door één of ander lozing (fabriek, electriciteitscentrale, waterzuivering) of waar de zon goed op kan schijnen. Vooral in maart doen deze wateren
het goed, wanneer de zon sterker wordt.

Zoete mais uit blik is bij mij favoriet, daarna een vers vlokje witbrood.
Witbrood vis ik ook wel zwevend, als het met mais niet lukt.
Kies het liefst kleine aassoorten die niet hard worden onder water. Aardappel is bijvoorbeeld geen goede keuze.
Voer regelmatig een handje mais bij!

Succes!

Frank

(Vandaag nog gevist bij 0 graden en een watertemperatuur van 2 graden! Drie keer gemist op nauwelijks waarneembare aanbeten, wat niet echt gek is bij zulke lage watertemperaturen. De karper functioneert dan namelijk nog nauwelijks!)
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

08-12-2002 19:01

Goedemiddag,

Wat dacht u van het volgende,1 lb "HARDY glas",1 1/4 lb Fibatube en een 1 5/8 Harrison.Sigma type 40 en 50 en een PENN ss40.

MVG "GRUM"
Gebruikersavatar
zegers bart
Berichten: 68
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Locatie: Tongeren (België)
Contacteer:

09-12-2002 21:36

Bedankt voor jullie reacties. Ze waren stuk voor stuk bruikbaar.

MVG Bart
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

10-12-2002 10:19

Bart hier nog een tip

Probeer zo licht als mogenlijk te vissen en zo zwaar als nodig is.

groeten en succes verder
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

19-12-2002 15:41

Heeft er hier iemand ervaring met de strategy penhengels van Spro?
mvg Rob van Os
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

30-12-2002 11:03

Rob,

Ik die hengel flink krom getrokken in de winkel. Ik ben er zeer gecharmeerd van. Mijns inziens een goede penhengel die zich nog wel in de praktijk moet bewijzen. O ja, de reden dat ik hem niet gekocht heb is simpel, ik heb al een penhengel.

Groet,

Ron
Gebruikersavatar
Thijs Tweebeeke
Berichten: 216
Lid geworden op: 01-08-2002 02:00

06-01-2003 20:11

Ik heb een penghengel genaamd Carp Float van Ultimate Team. Hij is 13 ft lang en 1 1/4e lb
ik ben er zeer tevreden over.

Ik heb nog weinig met de pen gevist maar ga het dit jaar heel veel doen. Ik heb namelijk pas een mooi penwatertje ontdekt.Als ik pen doe ik dit meestal in de zomer in slootjes.
Je kan het zichtjagen noemen want ik zie de karper er al zwemmen. Wel leuk als er een stuk ov 5 al wroetend over je voerplekje gaan ( en je pennetje mee gaat huppelen ).

Ik vis trouwens meestal met zoete mais uit blik en af en toe met de aardappel.

mvg

<<<<<<<karpervisser Thijs>>>>>>>>>>>>
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

13-01-2003 14:42

Ik heb nog ff een vraagje, is die strategy niet wat aan de zware kant, hij lijkt mij iets te zwaar met 1,50-1,75 lbs. Valt dat wel mee in jullie ogen, of moet ik dan de kortere versie van 3.90 meter nemen. De hengel is vrij strak vergeleken met mijn gewone karperstokken.
mvg Rob
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

14-01-2003 14:01

Ik gebruik al een tijdje de sportex kevlar carp float in de 13ft, 1,5lb versie. een perfecte hengel. heerlijk parabolisch en een hele mooie kevlar blank. heb er al menig spannend uurtje mee beleefd, zowel met de pen als aan de oppervlakte vissend.
Ik heb er trouwens nog eentje te koop staan. ik heb er namelijk 2 gekocht, maar ik gebruik er eigenlijk altijd maar 1. de prijs is 140 euro, dit is ongeveer de helft van de nieuwprijs voor een hengel in perfecte staat waarmee amper is gevist. in origineel foudraal. geinteresseerden kunnen mailen naar <!-- BBcode auto-mailto start --><a href="mailto:j.munten@schinnen.nl" class=bericht>j.munten@schinnen.nl</a><!-- BBCode auto-mailto end -->

groeten,
karperlimbo
Donald de Graaff
Berichten: 4
Lid geworden op: 15-01-2003 01:00
Locatie: Amsterdam

15-01-2003 10:57

Ik vis al jaren met dezelfde hengels en hoeg geen andere meer of ze moeten echt stuk gaan.
Ik heb 2 hengels van Cor Spinhoven en die zijn echt super.
Ik heb een 3,95 m1 zahte hengel waar ik het meeste mee vis. Tevens een 3,65 medium voor het wat zwaardere werk, ook perfect.
Bij Cor kan je altijd langs gaan als er iets met je hengel is (kapot topoog of stootdop los) wordt alemaal gratis gemaakt met een lekkere bak koffie en een lekkere babbel.
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

15-01-2003 17:02

Beste Rob jij moet een hengel pakken waar jij fijn mee vist een soepelen of een wat strakkere hengel.
Het licht er ook aan wat je er meer doet vis je met de pen en wil je de wat kleineren karpers vangen op open water of zoek je de wat grote knapen op op een kanaal met opstakels.

Ik heb 2 hengels waar ik mee penvis 1 die ik hierboven heb genoemd en 2 een ultimate hengel van 2.3/4 31/00 mm lijn en waarom pak ik zo'n strakke hengel omdat ik die nodig heb bij mijn visserij omdat ik echt tussen de takken vis op een van de grote rivieren van NLD (ik noem geen namen) de karpers zien mijn al aan komen met een penhengel van 1 lbs dan lichen ze plat op het water van het lachen omdat ik daar niks mee kan doen dus ik wil hiermee zeggen pak een hengel wat voor jou het beste lijkt!!!

succes met het zoeken van een geschikte hengel


kevin
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

23-02-2003 19:44

Jos,
er is een 3-delige hengel van Spro te koop, de strategy carp, lengte is 4.20 en tussen de 1.5 en 1.75 lbs. De prijs ligt volgens mij rond de 150 euro. Ik ben zelf ook in het bezit van deze hengel, alleen 2-delig en 3.90 meter. Ik zelf ben er erg tevreden over. Op <!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.spro.nl" target="_blank" class=bericht>www.spro.nl</a><!-- BBCode auto-link end --> kan je er meer info over vinden.
Groet, Frank
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

23-02-2003 20:20

Jos, zag dat de hengel inderdaad niet op de site stond, maar hij is wel leverbaar. Mijn 3.90 m versie heeft 11 ogen, van de 4.20 meter weet ik het niet. In de laatste Karper staat er een stukje over deze hengel geschreven. Groet, Frank
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

23-02-2003 21:58

Jos,
kijk eens voor de matchhengel 'carpcruncher' van Shimano. Dit is een driedelige penhengel, 3.60m lang, kurken handvat enz.
Mvg Rob
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

23-02-2003 22:49

Jos,
die 3-delige hengel bestaat zeker, toen ik mijn hengel kocht had ik namelijk de keuze uit de 2-delige van 3.90 en de 3-delige van 4.20, maar je moet maar kijken of je het wat vindt, groet Frank.
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

23-02-2003 22:50

Jos,
die 3-delige hengel bestaat zeker, toen ik mijn hengel kocht had ik namelijk de keuze uit de 2-delige van 3.90 en de 3-delige van 4.20, maar je moet maar kijken of je het wat vindt, groet Frank.
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

24-02-2003 18:31

Jos, het is een penhengel, dus hij heeft een goede doorgaande buiging. Maar iedereen heeft z'n eigen voorkeur, als ik jouw was zou ik die hengel gewoon eens krom trekken in de winkel en kijken of je het wat vindt, groet Frank.
Plaats reactie