penvis uitrusting.


Plaats reactie
Danny Disseldorp
Berichten: 233
Lid geworden op: 08-04-2006 22:45
Locatie: denhaag
Contacteer:

25-12-2006 20:32

hallo,

Ik wil graag gaan beginnen met penvissen alleen heb nog weinig ervaring op dat gebied kwa materiaal pennetje uitloden lukt wel en de stekjes weet ik ook wel te vinden. maar waar ik jullie advies over nodig heb is: wat voor soort molen en hengel (lengte en aantal lb's) ik nodig heb. ik wil me vooral op het vissen tegen opstakels gaan richten rietkragen omgevallen bomen enz. mijn buget is 100+- voor hengel en 100+- voor de molen. ik hoop dat jullie me hier uit wat tips kunnen geven en als jullie nog informatie missen hoor ik het wel.

met vriendelijke goeten,

Danny Disseldorp
Hou je hoofd koel
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

26-12-2006 10:23

Hoi Danny,

Op dezelfde pagina van het forum (Penvissen) waar jouw topic staat, kwam ik al twee recente topics over molens en 1 over hengels tegen.

Wat betreft vissen bij obstakels: ik vind 2 Lbs een mooie testcurve. Lengte hangt van de situatie af. 3.90 is altijd mooi, maar als je met 3.60 toekunt, landt dat vaak wel wat makkelijker. Molen zou ik niet te klein nemen (moet flinke krachtsuitbarstingen verdragen), maar ook niet te groot omdat je vaak met je hengel in de hand aan het vissen bent. 3500 of 4000 is mooi.

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

05-01-2007 23:25

Nog wat, Danny

Voor je met die obstakels aan de gang gaat: ik raad je aan het eerst een tijdje onder het kantje te proberen, zodat je weet wat je kunt verwachten en wat kunt oefenen met drills die voor je voeten beginnen.

Groeten van Bert.
ff v==
Danny Disseldorp
Berichten: 233
Lid geworden op: 08-04-2006 22:45
Locatie: denhaag
Contacteer:

05-01-2007 23:55

oke zal daar mee beginnen om er ervaring mee op te doen de eerste paar maanden en dan langzaam over gaan op, opstakels. en trouwens is 2lb niet aan de zware kant? ik zat te denken aan spro melissa of usa 3500 als molen. de hengel ben ik nog niet uit maar er zijn zat leuke modellen in omloop voor een schapelijke prijsje rond 100 euro.
Hou je hoofd koel
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

06-01-2007 09:45

Is die USA 3500 geen baitrunner? Dat kan wel, maar hoeft natuurlijk niet met penvissen.

Ik vind het zelf wel blangrijk dat de slip voorop zit en een beetje secuur is af te stellen. Dat is zo bij alle molens van Shimano en Okuma die ik in mijn handen heb gehad.

Voor gewone visserij vind ik een 1.5 Lbs hengel genoeg, met bijvoorbeeld 25/00 nylon er op. Bij obstakels kies ik voor de 2 Lbs hengel met 30/00. Dan heb je meer controle. Bij echt zware obstakels vis ik liever niet, maar dan zou ik mogelijk nog een iets dikkere lijn erop zetten.

Te licht vissen bij obstakels - dat weet ik uit ervaring - is vragen om lossers (of erger).

Groeten van Bert.
ff v==
richard faber
Berichten: 12
Lid geworden op: 06-01-2007 17:32
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

06-01-2007 17:50

Danny Disseldorp schreef:hallo,

Ik wil graag gaan beginnen met penvissen alleen heb nog weinig ervaring op dat gebied kwa materiaal pennetje uitloden lukt wel en de stekjes weet ik ook wel te vinden. maar waar ik jullie advies over nodig heb is: wat voor soort molen en hengel (lengte en aantal lb's) ik nodig heb. ik wil me vooral op het vissen tegen opstakels gaan richten rietkragen omgevallen bomen enz. mijn buget is 100+- voor hengel en 100+- voor de molen. ik hoop dat jullie me hier uit wat tips kunnen geven en als jullie nog informatie missen hoor ik het wel.

met vriendelijke goeten,

Danny Disseldorp



Hoi Danny,

Ik begrijp dat je nog niet al te veel weet van het penvissen, dat kun je natuurlijk op veel manieren doen.
Kijk eens voor een methode op de site van Dobberrob, daar wordt iets uitgelegd over vissen met kippenbix. Heel effectief kan ik je vertellen. Het heeft wel wat doorzettingsvermogen nodig om het goed onder de knie te krijgen, maar als dat lukt lach je alle boillie vissers uit hahaha

iig succes

http://www.members.lycos.nl/dobberrob/index.htm
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

11-01-2007 17:54

3500's hebben idd een goede slip, alleen wegen ze naar mijn mening iets te
veel... Aangezien je de hele tijd met de hengel in je hand staat kun je het
beste voor een zo licht mogelijk molentje mét superslip en zónder al te veel
poespas gaan.

De shimano FA 2500's zijn hier een mooi voorbeeld van.
Zelf vis ik met een PENN 4500 ss. Naast een superslip hebben ze een iets
klassieker uiterlijk. Sluit mooier aan op hetgeen penvissen voor mij is, een
mooie klassieke manier van vissen. Mijn materiaal is hier dan ook uit zoal
stylistisch als gebruikstechnisch oogpunt op afgestemd...

Grs sebasss!
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

03-02-2007 13:02

Ik gebruik zelf een shimano sahara voor het penvissen een erg fijn molentje waarvan de slip heel goed en fijn is in te stellen wat heel belangrijk is bij het penvissen (vooral onder het kantje)

Heb dus ook een tijdje met de usa 350 gepent hele goede molen maar wat al eerder gezegt is de molen is vrij zwaar en omdat ik zelf altijd met de hengel in me hand zit zochte ik een wat lichtere. maar voor de rest een top molen die usa 3500.
Plaats reactie