Vangsten oktober met pen en drijvend aas


Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

02-10-2006 11:45

Hierbij de aftrap. Gisteren maar weer eens de brokken van de plank gehaald in de hoop een grote graskarper te vangen (de enige grote vis op dat water die ik nog dolgraag wil vangen).

Al snel een gouden schim onder de brokken, een koikarpertje dat er bij mijn weten dit voorjaar door iemand op is gezet. Voorzichtig snoept hij van de brokken, tot hij aan de beurt is. Met wilde sprongen houdt hij het toch nog even vol tegen de penhengel, maar het is een oneerlijke strijd voor dit jonge knaapje:

Afbeelding

Helaas een papegaaienbekje, zonde voor zo'n fraai visje.

Daarna twee smakkende karpers onder mijn andere brokkentapijt, nog steeds geen spoor van de graskarper. Hoewel ik bijna zeker weet dat ik deze karpers al eens gevangen heb, wil ik voor ik moet eten nog wel een vis vangen.

Twee jaar heb ik gevist voor ik deze voor het eerst had, en nu vang ik haar drie keer in anderhalve week tijd, het kan verkeren...

Afbeelding

Ze is dikker geweest, dus misschien vreet ze wel gigantisch veel om op gewicht te komen. Tijd voor een andere aanpak...
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

02-10-2006 17:41

Christian, mooi vissen zeg, vooral dat koitje!
Maarum, is het niet een beetje koud voor die korte broek? :o

Mvg Tim
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

02-10-2006 20:49

Korte broek? Gekke vent! :o

Vandaag een pondje gepelde garnalen gescoord voor weinig geld. Misschien wel leuk als alternatief aas. Ook ontdek ik steeds meer wateren in de buurt van de kazerne. Zo stond ik vandaag aan een mooi vijvertje in een woonwijk. Gemaaid gras, wat bomen en struiken, maar vooral het riet en de lelies waar wat actieve vis te zien was. Het schijnt dat er karper zwemt. Het is in ieder geval een mooi watertje.
Waarom moet het nou zo snel donker zijn in de avonduren?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

02-10-2006 23:05

Gisteravond had ik hier in west-Duitsland een heerlijk zonnetje 8)

Vandaag was het andere koek, geblankt, beetje pech gehad ook. Morgenochtend ga ik nog even en dan wordt het toch echt tijd om mijn studie uit het slop te gaan trekken :o
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

02-10-2006 23:23

Zo'n lief klein schattig koi karpertje kan wel eens een groot probleem gaan worden als het om een klein afgesloten watertje gaat.

Zeker met de naderende winter als ze mekaar eens lekker gaan opzoeken die karpers :wink:

die schub heeft wel een ontiegelijke machtig mooie staart :o
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

03-10-2006 11:13

Ik ben er ook geen voorstander van, maar nu zwemt hij er nou eenmaal, en geloof me, ook nu al zoekt hij de rest van de vissen op en neemt hun gewoontes over (zelfde schuurplekken e.d.).

Ik kan hem er wel weer afhalen maar wat moet ik er dan mee?
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

03-10-2006 18:55

En in de reeks 'Succesvol vissen op Koikarper' presenteer ik bij deze het tweede en voorlopig tevens laatste deel:

Afbeelding

Maargoed, het was een enorme kutdag, zoveel pech als ik vandaag had gun je niemand.

Enige lichtpunt was naast dit guitige visje dat ik de enorme graskarper waar ik achteraan zit vanmorgen heb zien azen, zij het op een schier onbereikbare plek. Wordt vervolgd!
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

03-10-2006 19:10

Is dit nou een andere koi, Christian?

However: succes met je jacht op de Grote Grasbak.

Groet, Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
ramon ansing
Berichten: 655
Lid geworden op: 23-08-2006 17:46
Locatie: tolbert (groningen)
Contacteer:

05-10-2006 20:17

Afbeelding gevangen aan een korstje systeem wou niet ik zag deze vis de kanten afslurpen ik had een reserve 2 lb hengel bij me maar hij gaf toch nog wat sport
groet`n ramon
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

05-10-2006 20:27

Goed werk Ramon.

Ik ga het morgenochtend om zes uur ook maar weer eens proberen.
Min of meer statisch met de pen (breekstaafje erop) en met een afstandshengel als bijlegger :D .

Groeten van Bert.
ff v==
arnold buurma
Berichten: 208
Lid geworden op: 16-09-2003 02:00
Locatie: Ede

05-10-2006 20:33

eergister nog 3 visjes op de pen en 1 visje op het deeg. :D
traditionele visser :P
De dwaas doet wat hij niet laten kan,
de wijze laat wat hij niet doen kan.
-Oosterse wijsheid-
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

05-10-2006 22:01

:o :o

Dat deeg: free line?

Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

05-10-2006 22:04

Ben deze week alleen afgelopen maandagmorgen geweest, maar dat was genoeg. Ditmaal met de drijvende korst in plaats van hondebrokken. Nadat er een paar karpers gretig begonnen te azen met een voorzichtig pendelworpje de korst met haak erbij. Na een enkele minuut werd de korst gepakt en na aanslag was het hangen. De vis reageerde vrij rustig, liep en en toe een paar meter door de slip, maar ik kon hem vrij gemakkelijk van de plek dirigeren, waardoor de overige karpers gewoon bleven doorazen. Onder de hengeltop bleef de vis wat rondjes draaien (zou het m'n losschieter van vorige week zijn, die vocht ook zo?) en nam vervolgens een niet te stuiten run naar het midden van het water, met een onwaarschijnlijke snelheid. Hij zat binnen no time zo'n 50 meter bij me vandaan. Inmiddels had ik de slip zo vast gedraaid als ik durfde en stond m'n 1 ponds stokje zo krom als een hoepel, heerlijk!
Kennelijk had dit schot de vis erg veel energie gekost, want hij liet zich rustig binnenhalen en zwenkte daarbij af en toe naar links of rechts, waarbij ik steeds de hengel omlegde ("walking the dog" zou Bob zeggen).

Toen de vis bij de kant was, zag ik het al; een twintiger! Het net ging te water, maar dat zinde hem niet en daar ging hij weer een meter of twintig. Na nog wat angstige momenten bij een steigertje was hij er wel rijp voor en hoppa, op de onthaakmat met 'm. Deze had ik daar nog niet gevangen, een mooie donkere schub van 84 cm en ruim 22 pond.

Snel even in de zak en op naar de volgende! Dat ging nog lukken ook en na alweer een slurpende karper gevolgd door een zwiepende aanslag stond ik binnen 5 minuten weer te drillen. Deze vis wilde maar de kant in, waar allerlei narigheid in het water hing en op de bodem lag. Het ging allemaal weer goed en na zo'n 10 minuten lag ook deze in het net. Bleek de 24 ponder van vorige week, dus daar maar even geen foto van.

Ik had nog even de illusie een derde vis te vangen, maar hoewel deze tot twee keer toe de korst aanraakte, pakte hij hem niet. Hebben ze toch nog iets geleerd die morgen. :wink:
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

06-10-2006 22:52

Goed verhaal weer, Kees!

Dat oppervlaktevissen moet ik het komende jaar toch eens serieus gaan aanpakken. Dit jaar heb ik alleen geleerd dat je er - in elk geval op mijn thuiswater - gewoon serieus een tijdje voor moet voorvoeren. Daar kom ik dus steeds niet aan toe. Geeft niet. Volgend jaar beter.

Op de pen is het (hier) ook naadje. Al twee maanden.
Afstand (vaak bijlegger) gaat wel lekker dezer dagen.
Maar daar hebben we het hier niet over.

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

07-10-2006 11:04

Afbeelding

Hierbij nog een plaatje van de donkere schub.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Harry Otse
Berichten: 948
Lid geworden op: 17-07-2006 15:51
Locatie: Barneveld

07-10-2006 14:33

waah super vis :o
tralalala....
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

08-10-2006 14:24

Bert Vooijs schreef:Goed verhaal weer, Kees!

Dat oppervlaktevissen moet ik het komende jaar toch eens serieus gaan aanpakken. Dit jaar heb ik alleen geleerd dat je er - in elk geval op mijn thuiswater - gewoon serieus een tijdje voor moet voorvoeren. Daar kom ik dus steeds niet aan toe. Geeft niet. Volgend jaar beter.

Op de pen is het (hier) ook naadje. Al twee maanden.
Afstand (vaak bijlegger) gaat wel lekker dezer dagen.
Maar daar hebben we het hier niet over.

Groeten van Bert.


Nou Bert, die 32 ponder op dat "bijleggertje" is toch wel een felicitatie waard dacht ik zo! Proficiat man! :D
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

08-10-2006 15:15

:D :lol: :wink: 8)
ff v==
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

08-10-2006 15:20

Nog geen foto's ? Ik ben wel benieuwd.
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

08-10-2006 15:27

't Was met lood, Wouter.

Bovendien zijn de foto's het plaatsen niet waard (de vis zelf wél, natuurlijk).
Anders had ik er één bij 'Vangsten op datum' gezet.

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Dylan Smits
Berichten: 391
Lid geworden op: 17-06-2006 22:09
Locatie: Sliedrecht

08-10-2006 21:05

Heel ffies Offtopic;

Kees was jij zaterdag toevallig bij Hareco in sliedrecht, dan heb ik jou daar gezien.

Nu weer on-topic;
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

08-10-2006 22:31

Nee Dylan, dat was ik niet, maar ik doe daar idd wel regelmatig inkopen.
Ik heb een alibi; zaterdag was ik namelijk in Hoornaar, bij dat grote boerengebeuren, nadat ik 's morgens zowat in de rivier verzopen was bij het redden van m'n hengels. :-?

Nu weer on topic; het is weer goed weer om te korsten, ga nog ff een keer los deze week! :wink:
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

09-10-2006 10:04

Nou, vanmorgen dus gelijk maar eens gegaan, heerlijk die rustige herfstochtenden met een doorkomend zonnetje. De vangst van een tweetal karpers deed daar nog een schepje bovenop. Eerst een strakke schub van 82 cm en slechts 16 pond en daarna de 24-ponder voor de vierde maal...niet leuk meer en zijn bek begon nu sporen te vertonen, jammer! Heb hem in het schepnet onthaakt en direct weer laten zwemmen. Geen foto's ditmaal, niet omdat die 16 ponder te min was, maar ik was het toestel domweg vergeten, alsook de onthaakmat. :oops:
Ga maar eens op een andere dijkdoorbraak kijken of ik met een pennetje nog wat kan versieren. Daarnaast nog even lekker ertegenaan op de rivier, hoppa!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

10-10-2006 14:14

Zo, vanochtend ook maar weer even eropuit geweest. na het maken van een paar voerplekken lange tijd geen respons, daarna kwam het water in één keer tot leven. Eerst een brede schub aan het azen op mijn eerste stek, deze aasde echter zo voorzichtig dat ik hem niet tot een aanbeet kon verleiden, op een gegeven moment raakte hij mijn lijn en zwom gedecideerd weg... Volgende keer beter.

Op stek twee was het inmiddels topdrukte, mijn aas te water en luttele seconden later met een kromme hengel in de handen. Dit resulteerde in (op de koitjes na) de kleinste vis van het water voor mij, maar wel eentje die ik nog niet eerder had! Een hoopgevend resultaat van mijn andere stekkeuze.

Afbeelding

Een kwartiertje later alweer een vis op dezelfde stek. Een flinke zo op het eerste gezicht, en geen staart die ik direct herken. Weer duurt het niet lang tot ik mijn pennetje onder zie gaan. Vlot zet ik haak en oefen direct veel druk uit, gezien de obstakels in de buurt en het feit dat ik zelf op een loopbrug sta. Grote dikke schubben, een spiegel! Ik besluit geen risico te nemen en wanneer de vis onder de brug wil gaan klap ik direct de beugel open en laat hem gaan. Ik heb al vaker met dit bijltje gehakt, en voor een goede vis ben ik best bereid een nat pak te halen. Snel ga ik het water in en eenmaal onder de brug door geploeterd zoek ik weer contact. De vis is mooi het wijd opgezwommen en ik kan hem zonder verdere problemen uitdrillen.

Het blijkt toch een vis te zijn die ik al 1 keer had gevangen, maar hij oogt duidelijk zwaarder en dat blijkt te kloppen, hij klokt zomaar 28 pond! Voor mij een pb spiegel, dus dat natte pak wordt toch beloond.

Afbeelding

Wie weet wat er nog komt, het gewicht van deze vis is in ieder geval hoopgevend voor de rest van het najaar.
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

10-10-2006 15:22

Goed gevist hoor Christian! 8)

Ik maar steeds daar rond rijden mischien kom ik hem eens tegen, kan een kijken hoe die dat doet en mischien kan ik nog leuke dril plaatjes schieten.

Kom steeds op het vekeerde moment :cry:

Gr Gerrit
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....