Vangsten oktober met pen en drijvend aas


Rene Treffers
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29-04-2006 19:51
Locatie: Voorhout

22-10-2006 16:42

Ik vind het op zich wel mooi en gaaf! 8)
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

22-10-2006 16:44

Hij heeft me gebeten :-?

Bert.
ff v==
Rene Treffers
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29-04-2006 19:51
Locatie: Voorhout

22-10-2006 16:48

Bert moet je eens naar frankrijk gaan en dan die kleintjes vangen dan zijn ze nog erger! :lol: En ik had er laatst ook een schub van ook al wasdie wel wat zwaarder maar tog ook klein en een hangpens!
En op dat water zwemt ook een schubkarper van 69 cm en die is 30 pond! :lol:
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

22-10-2006 16:54

Gideon,

Al hád ik teruggebeten, dan zou ik dat hier niet melden. Krijg je meteen de hele goegemeente over je heen :lol:

Serieus: de broek scheurde bij het onthaken van de vis ervoor.

Afbeelding

Behalve het knielen voor die actie zie ik eigenlijk geen causaal verband.

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
ramon ansing
Berichten: 655
Lid geworden op: 23-08-2006 17:46
Locatie: tolbert (groningen)
Contacteer:

22-10-2006 20:47

vandaag nog even wezen pennen/freelinen na 5 op mijn twee voerplekje kwam de pen mooi omhoog schoot weg pats mis:( 2 a 3 min later het zelfde een leuk schubje van een cm of 50 op dat vijvertje niks meer. we zijn op een grotere vijver gaan freelinen met dat trek dekseltje van het mais blikje als verklikker twee mooie beten gehad allebij gemist:( maja niks aan te doen
groet`n ramon
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

23-10-2006 09:10

Goeie zaak dat je zo veel beet krijgt! Jammer dat je zo veel mist...

Hoe is je montage? Misschien dat iemand hier wel weet hoe je er iets aan
kunt verbeteren... Of je hebt gewoon domme pech gehad, haha tja, dan
ehhh, zou ik volgende keer het blikken dekseltje inruilen en er een klavertje
vier voor in de plaats hangen :wink:

Grs seb!
Gebruikersavatar
ramon ansing
Berichten: 655
Lid geworden op: 23-08-2006 17:46
Locatie: tolbert (groningen)
Contacteer:

23-10-2006 09:40

nouja bij die eerste aanbeet had ik gewoon even wat te vroeg aan geslagen en de karpers zijn er vrij voorzichtig omdat ik anders doe dan anderen ebn ik ook de enigste die vangt zoms wel 8 a 9 op een avondn :) met pen / kattebrokjes dit was trouwens me eerste x freelinen omdat ik toevallig deeg bij me had en dat wilde in wel es proberen. denk dat daarom 2 miste want kwist nog niet zo veel van het moment vanaanslaan enzo. karpers zijn erwel klein dus daardoor kan het ook komen :p
groet`n ramon
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

28-10-2006 14:34

Vandaag de Noord-Hollandse polder in geweest. Maat Rinus ving twee karpers met de pen. Ik had er één op de 'free line'.

Rinus is eerst met een elfponder en iets kleiners. Beide vissen geven snel het gevecht op, nog net geen brasemgedrag...

Als ik om kwart over twaalf tijdens het inpakken - story of my life - de lijn strak zie lopen en aansla, lijkt het ook al snel kat in 't bakkie. Ik besluit de slip iets verder open te zetten, want het doel van een dril is tenslotte ook dat de vis op de mat een beetje rustig is. Als een locomotiefje komt de karper op gang. Wanneer ik het tijd vind om te gaan landen, krijgt hij helemaal de smaak te pakken. Duidelijk een goede beslissing geweest. Na ruim tien minuten kan ik hem boven het net brengen en landen. Een polderkarpertje (nee, geen boer'n) van dertien pond.

Groeten van Bert.
ff v==
Rene Treffers
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29-04-2006 19:51
Locatie: Voorhout

28-10-2006 14:38

Bert Vooijs schreef:Vandaag de Noord-Hollandse polder in geweest. Maat Rinus ving twee karpers met de pen. Ik had er één op de 'free line'.

Rinus is eerst met een elfponder en iets kleiners. Beide vissen geven snel het gevecht op, nog net geen brasemgedrag...

Als ik om kwart over twaalf tijdens het inpakken - story of my life - de lijn strak zie lopen en aansla, lijkt het ook al snel kat in 't bakkie. Ik besluit de slip iets verder open te zetten, want het doel van een dril is tenslotte ook dat de vis op de mat een beetje rustig is. Als een locomotiefje komt de karper op gang. Wanneer ik het tijd vind om te gaan landen, krijgt hij helemaal de smaak te pakken. Duidelijk een goede beslissing geweest. Na ruim tien minuten kan ik hem boven het net brengen en landen. Een polderkarpertje (nee, geen boer'n) van dertien pond.

Groeten van Bert.


Ik weet wat je bedoelt bert ik ga altijd hier met de korst de polders in en een gevecht dat je hebt ook al zijn ze klein. :D
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

28-10-2006 19:00

de meeste karpers die ik of me vismaten hebben gevangen kwamen allemaal als een kogel naar ons toe gezwommen, ik zit zelf altijd nog te wachten op beetje tegenwerking van ze
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

28-10-2006 19:54

Misschien wat lichter materiaal? Vriendin thuislaten?

Dat meen je toch niet... Met de pen?

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

28-10-2006 21:14

whaa, sry bert,
ik las het en zat nog met me hoofd in vangsten van oktober '06, maar met lood en rigje enzo, maar isalsnog wel minder dat ik nooit beetje gevecht heb met de karpers, alleen met de graskarper op de kant :evil:
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

28-10-2006 21:19

Als je het gevecht pas op de kant hebt, gaat er volgens mij iets niet goed, Michiel.
Maar ik moet mijn eerste graskarper nog vangen.

Lichter materiaal of - zoals vandaag in mijn geval - de slip iets verder open verkleint de kans op lijnbreuk en op gejojo op de mat.

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

30-10-2006 10:35

Vorige week geen tijd gehad om te vissen, wat al heel lang niet is voorgekomen. Omdat ik pas eind van de week weer naar de rivier kan en de drang naar het water simpelweg te groot was, vanmorgen maar even met de korst wezen vissen. De eerste beet liet niet lang op zich wachten en de vis voelde goed aan. Na zo'n 7 minuten drillen is ineens de haak eraf, lijnbreuk op de knoop, shit!

Ik dacht dat m'n kansen nu wel verkeken zouden zijn, maar zag ineens op een paar overgebleven korsten nog een karper heel omzichtig azen. Snel een haak aan de lijn geknoopt en een korst bij die vis. Na zo'n 10 minuten wachten werd de korst ineens heel schuw van de oppervlakte gegrist en in een relflex sloeg ik aan. Hangen! Na een spetterende dril van zo'n 10 minuten mag ik een puntgave schub van 83 cm en 19 pond bewonderen.

Terwijl ik na het terugzetten van de vis nog stond te genieten, zag ik ineens dat er nog een karper bijzonder subtiel en haast onmerkbaar enkele korsten opat, die vlak onder de oever lagen. Toch maar weer de haak beaasd en een korst in de buurt van de vis geworpen. Die verdween ineens uit het zicht en hield me vervolgens een kwartiertje in spanning. Ineens was ie er weer en pakte de korst ...niet, maar zwom er tot twee keer toe alleen maar tegenaan. De derde keer echter vertrouwde hij het kennelijk en stond ik alweer met een dubbelgevouwen 1 ponds stokje. De vis voelde goed aan en zijn taktiek bleek vooral uit kopschudden te bestaan. Op een gegeven moment ging hij toch een stuk door de slip en werd het spel van geven en nemen weer gespeeld.
Na zo'n 7 minuten trok ik de vis in het net en bleek het toch weer een bekende te zijn, de 24-ponder voor de vijfde maal. Helaas, niks aan te doen en snel zonder te wegen of foto te maken terug met die vis.

Toch weer lekker gevist, hiiiiiiiihaaaaaaaaaaaaaaah.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
jim versluis
Berichten: 252
Lid geworden op: 09-01-2006 10:54
Locatie: breda

30-10-2006 15:32

He kees,

nu weer ff wachten tot de negatieve conditionering die jij veroorzaakt hebt weer omgebogen wordt door je grote vriendin,
ik durf te wedden dat ze niet zo blij is met jou of wel????

mzl
De KSN is er ook voor jou!

Kwaliteit = TTB BAITS

Check: http://WWW.TTBBAITS.COM
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

30-10-2006 18:24

Sinds 6 augustus geen penhengel meer in men handen gehad (op de rivier zitten statisch vissen: praktisch niks gevangen maar kom en wat te druk aan mijn penwatertje), dus het wordt stilaan tijd dat ik 'm nog eens ga kromtrekken. Dus morgenochtend maar eens proberen. Ik heb er weer zin in!

Jullie hebben trouwens nog goed gevangen, proficiat!

Bert,
Proficiat met je dertiger(s?) hé :D ik steek na 10 jaar aanmodderen nog altijd op 14kg en ik woon dan nog in belgië :D maarja ik ben ook meer een zondagsvisser hehe.
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

30-10-2006 19:42

Bert Vooijs schreef:Als je het gevecht pas op de kant hebt, gaat er volgens mij iets niet goed, Michiel.
Maar ik moet mijn eerste graskarper nog vangen.


Hier in Purmerend hebben we een leuk water waar redelijk wat graskarper zit. Zo nu en dan ving ik die dan met de korst. Niet zelden vochten deze vissen als duivels: 15 minuten drillen was echt geen uitzondering. En als de uitgedrilde gras op de mat werd gelegd, bleek deze niet zelden nog over wat kracht te beschikken. Langer drillen hielp hier niet tegen... Bizar maar waar.

Zelf heb ik de laatste weken bijna niet gekorst, al kriebelt het behoorlijk. Zeker nu ik sinds afgelopen vrijdag mijn custom made korsthengel heb :(
Gebruikersavatar
Harm Bakuwel
Berichten: 135
Lid geworden op: 13-10-2006 13:49
Locatie: Maarssen

30-10-2006 21:52

Niet zelden vochten deze vissen als duivels: 15 minuten drillen was echt geen uitzondering.


Die ervaring heb ik ook.
Wat is dan toch die minachting voor de graskarper van zoveel andere karpervissers?
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

31-10-2006 12:04

Afbeelding


Mooi hé!
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

31-10-2006 12:12

Ja mooi Wouter!

Er zijn deze maand uberhaupt veel mooie vissen gevangen, vind ik.

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

31-10-2006 18:14

Harm Bakuwel schreef:
Niet zelden vochten deze vissen als duivels: 15 minuten drillen was echt geen uitzondering.


Die ervaring heb ik ook.
Wat is dan toch die minachting voor de graskarper van zoveel andere karpervissers?


Graskarpers vind ik maar niks.. Ze zijn vervelend op de kant, stinken en vechten hier bij ons in de sloten voor geen meter. Alleen met de pen is het nog wel leuk om deze diertjes te belagen, anders vind ik het niets aan. Maar iedereen zijn meug.
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Pieter Stam
Berichten: 431
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00

01-11-2006 00:13

Hier nog iemand die liever een brasem vangt dan een graskarper. Die beesten hadden ze beter in China kunnen laten. Té veel negatieve ervaringen met die beesten. Schreef ergens ander pasgeleden:

Er zijn twee types graskarpers.
Type 1. Laat zich binnenhalen als een brasem en gaat compleet door het lint in het net en op de mat. Zwemt meestal weer normaal terug als je'm terugzet (soms niet). Veruit de meeste grassen die ik gevangen heb zijn type 1. Die zetten een water echt niet op stelten. Ik heb eens in de Beet gelezen van de overrompelingstechniek vlak na het aanslaan dmv. hard drillen. Dit werkt inderdaad. Zodra mijn net eronder kan gaat ie er ook onder. Grassen van tegen of over de 20 pond (75-100 cm) liggen bij mij binnen 1 á 2 minuten in mijn net, mijn record is denk ik een seconde of 20 maar dit was wel in een heel smal slootje.

Type 2. Gaat compleet door het lint in het water met niet te stoppen runs. Kan soms zomaar 15-20 minuten duren. Is in het net en op de mat een stuk rustiger. Helaas is ie dat vaak ook als je'm terugzet. Gevolg een half drijvende gras, die soms zelfs even op zijn zij gaat en pas na een uur reanimeren weer een beetje de oude is. Zie je een halfuur een stukje rug- en staartvin tussen de plompen liggen. Heb dit inmiddels al 4 x meegemaakt en ben dat om het op zijn belgisch te zeggen "kotsbeu".


Conclusie: in het net onthaken en als de bliksem terug. Meestal moeten ze alsnog de kant op omdat de haak muurvast zit in die keiharde bek. Foto hooguit alleen heel snel eentje op de mat, inmiddels ben ik daar ook maar helemaal mee gestopt. Misschien denk ik er nog over na als ie over de meter heen gaat.....!

MVG,
Pieter
Gebruikersavatar
freddy zenhorst
Berichten: 43
Lid geworden op: 30-05-2005 20:43
Locatie: Gelderland

01-11-2006 12:35

Eindelijk een spiegel in de sloot.

na 3 jaar de eerste spiegel in deze sloot gevangen!

Even mijn logboek erop nageslagen, 1 op de 28

Afbeelding

groet.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

01-11-2006 17:59

einde nazomer, begin voorwinter...

Afbeelding

Met dit vechtersbaasje heb ik het vanmiddag nog ff aan de (letterlijke) stok gehad.

Grs seb!

mooi viske trouwens Freddy!
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

08-11-2006 14:11

Afbeelding het zag er zooi mooi uit en veelbelovend maar helaas :cry: :cry: ps mooi spiegeltje freddy
aldejekes loat goan!