Vissen met Variantjes


Plaats reactie
Robin Straver
Berichten: 507
Lid geworden op: 11-07-2006 12:26
Locatie: Berkel&Rodenrijs

15-09-2006 09:22

Beste karpervissers,

Deze laatste 2 dagen was het weer mooi weer en ben ik weer is een keer met drijvens aas gaan vissen.
Ik heb een zak variantjes gehaald van Tom Poes en ben gaan voeren en ben er zelf ook mee gaan vissen maar ik had 1 probleem: Ik sla alleen maar mis.
Ik heb het op meerdere manieren geprobeert maar geen 1 was echt effectief. Dus nu is mijn vraag hoe bevestingen jullie je variantjes?
Doen jullie dit met elastiek, onderlijn, een extra hair of gewoon aan de haak?

Groetjes,

Robin Straver
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

15-09-2006 11:00

Ik zelf knoop de haak rechtstreeks op de hoofdlijn.
Dan doe ik zo'n variantje op de haak en daarna een klein stukje imitatie hondenbrok wat voorkomt dat het kattenbrokje van de lijn afschuift.
Ik heb op deze manier al menig karper weten te vangen en er 1tje door verspild wat eigenlijk meer mijn fout was :oops: :oops: :oops:

Hoop dat je er wat aan hebt.

Groeten Joris Leferink
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

21-09-2006 12:14

Hallo Robin,

Kijk maar even onder mijn topic: aaspresentatie drijvende kattenbrokken.

Wat bij mij het beste werkt is met heel dun garen een lusje aan de brok te knopen. Draadje door het gat in het brokje en gewoon een dubbele oudewijvenknoop of zo en stevig aantrekken, eindjes afknippen.
Vervolgens een dunstelige haakje 8 of 10 even aanhaken aan het lusje.
De haak moet het brokje niet laten zinken!
De haak is dus volledig vrij.


Van de acht brokjes die ik de laatste twee keer te water heb gelaten heb ik er maar 1 gelost......

succes


Hans
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

21-09-2006 15:53

Ik ben de laatste tijd ook bezig om een ideale bevestiging van de VAriantjes te vinden. Bepaald niet makkelijk, zeker als je gewend bent om praktisch 100% raak te slaan met een gewone broodkorst.
Tot nu toe bevalt de bevestiging met een elastiekje het beste. Ik monteer een beugelelastiekje tegen het oogje van de haak aan. Vervolgens rijg ik 3 brokken via het centrale gat op het elastiekje. Het uiteinde van het elastiekje trek ik vervolgens weer over de haakpunt heen. De brokjes zitten nu strak tegen de haaksteel aan. Het beste is om de brokjes dwars op de haaksteel te bevestigen. De steel loopt dus langs de geribbelde rand van de brokken.

Ook de haak keuze is erg belangrijk. Kies voor een lichte haak met een flink grote haakbocht. De Korda Wide Gape maatje 8 bevalt tot nu toe redelijk tot goed.

Met deze montage sla ik denk ik ongeveer 90% raak, dus dat is niet slecht.
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

23-09-2006 20:39

Voor mij de meest simpele manier is ze gewoon over de haak schuiven, over 't oogje, zodat ze op de lijn zitten. Vervolgens begin je bij de bovenste kattenbrok en doe je de haak nog een keer door alle kattenbrokken. Dan kan je ze vasttreken. Nu hangt de haak vrij. Als je kattenbrokken in 't water liggen, hangt je haak eronder. Zoiezo is 't moeilijker aanslaan met kattenbrokken omdat het hard aas is. Korst slaat gewoon veel lekkerder.

Ik gebruik ze tegenwoordig niet meer als aas. Maar ik gebruik ze wel. Ik bevestig er een stuk of 10/12 op de manier zoals hierboven beschreven en ik schuif ze 'n cm of 10 boven de haak. Vervolgens gebruik ik gewoon een korst als aas. Het handige hiervan is dat de kattenbrokken zowel als werpgewicht functioneren waardoor ik zelfs met een droge korst ver kan werpen! evenals ze een enorme wolk olie afgeven in 't water.

Groetsels, Philip
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Leon van Grol
Berichten: 63
Lid geworden op: 05-02-2006 20:37
Locatie: Zoetermeer

23-09-2006 21:58

als je die variantjes even laat weken in wat water zijn ze zacht niet te lang want dan zijn ze weer te zacht.
Als je er dan 2 of 3 op de haak schijft kan je er voorzichtig mee werpen niet heel ver maar vooor mij meestal ver genoeg. Als je dan aanslaat gaan de brokken van de haak omdat ze zo zacht zijn.
Deze methode werkt meestal wel goed behalve op wateren waar veel met variantjes wordt gevist of de karpes erg schuw zijn. zie je nog wel eens dat het geweigert wordt.
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

03-04-2008 22:00

Ik las laatst weer over dit onderwerp in het topic van Rob Craeninckx. Ik had hier in dit topic zelf in het verleden al eens op gereageerd, maar nu heb ik toch maar eens een goede foto gemaakt van mijn variantjesbevestiging. Bij deze:

Afbeelding

Sleutel tot succes is een dunstelige haak, die door hem niet door het oogje van de brok, maar door een aangeknoopt lusje van garen te steken vrij is om vlees te pakken. Dit werkt niet alleen bij variantjes , maar ook bij "gatloze" brokjes. Als de brokken groter worden, ook het formaat haak aanpassen.

Ik ga meestal van tevoren een uurtje brokken knopen, dan hoef je dit kwarweitje niet aan de waterkant te doen. Verwacht niet dat huisgenoten of echtgenoten je hobby begrijpen als je dit gaat doen....

Dat van die fietsband ga ik ook zeker proberen!.

Hans Eshuis
martijn zeij
Berichten: 566
Lid geworden op: 24-02-2007 17:05

05-04-2008 12:14

Variantjes,

Tsja ik ben al een tijdje bezig om de goede bevestigingsmethode te vinden, maar ik kom steeds maar uit op 1 conclusie. Veel voeren met de brokken en vissen met de korst.
peter andrae

05-04-2008 14:30

Als je het aas rechtstreeks op je haak wilt zetten dan zou ik naar een ander drijvend aasje op zoek gaan ga eens naar de dierenwinkel en haal een zak van die vierkanten hondenbrokje,s.

Als je met variantje,s wilt vissen dan maak je een hair rijgt daar je variantje,s op en doe de lus over je haakpunt ben je klaar,wel doorknopen met nylon die handel dan blijft het hairtje mooi op je haaksteel zitten.

Het elastiekje wat Martijn aandraagt is ook een hele goeie oplossing.

Henk laat je wel mijn fiets staan ik voel de bui al hangen :wink: .
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

05-04-2008 15:15

martijn zeij schreef:Variantjes,

Tsja ik ben al een tijdje bezig om de goede bevestigingsmethode te vinden, maar ik kom steeds maar uit op 1 conclusie. Veel voeren met de brokken en vissen met de korst.



that's da style 8) zo doe ik het ook...


greetzzz
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

05-04-2008 16:00

heb een hoop geprobeerd in de jaren maar vin dit toch nog het best werken....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

gr jeroen

ps sorry voor het formaat.. :wink:
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

05-04-2008 16:28

ziet er wel mooi uit jeroen, maar je haak, die hangt dan toch onder je brokjes en in dit geval met de punt niet schuin maar horizontaal, kan dit geen kwaad voor de inhaking?


greetzzz
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

06-04-2008 11:26

Wat een moeilijk gedoe allemaal. :D

Voor ik van huis ga doe ik altijd een handje variantjes in een plastic zakje met een beetje!!! water erbij. Niet teveel anders worden ze te slap. Tegen de tijd dat ik op de stek ben zijn de variantjes al helemaal zacht en prik je ze zo op de haak (en nog belangrijker, je slaat ze er ook zo weer af)
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

07-04-2008 21:45

nee zoals ik al zei ik vin dit het beste systeem om te gebruiken heb er weinig lossers op en ik vis meestal zonder controller of iets dus heb je met 2 brekkies meer gewicht dan met 1 maar je kan er natuurlijk ook 3 of 4 op doen maar dat schrikt dan toch sneller af...

gr jeroen
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Bert-Jan Bosman
Berichten: 191
Lid geworden op: 02-02-2006 18:19
Locatie: Genemuiden

20-04-2008 12:29

ik gebruikte gewoon een gevlochten onderlijntje van ongeveer 20cm. met een doorgeknoopte hair (knotless knot) zonder krimkous oid. Ik gebruikte ook een iets grotere haak dan normaal maatje 6 in dit geval. met dit systeem sloeg ik alles raak maar met een elastiekje of de variantjes direct op de haak sloeg ik ook vaak mis. Het is ook belangrijk om niet te vroeg aan te slaan. maar ik denk dat je dit niet doet omdat je al zegt dat je ook wel met de korst viste dus wat dat betreft heb je al wel enige ervaring. Even iets anders, hoe azen de vissen? heel voorzichtig brokje voor brokje en met uitspugen of heel aggressief met soms wel 5 brokjes tegelijk? dit maakt ook nogal verschil voor het aanslaan bij het eerste geval moet je erg scherp vissen maar in het 2e geval kun je de aanslag erg goed timen. Hoop dat je hier wat aan hebt
bb mix anders nix
Jens Dobbinga
Berichten: 559
Lid geworden op: 29-08-2007 20:08

20-04-2008 14:40

ik vis ook graag met variantjes :)

Ik doe altijd 3 aan een haak, maat 4 geloof ik.
Die doe ik gewoon aan de haak en meestal is die gehaakt,
wel is een keertje mis maar meestal raak :wink:

Dat van Jeroen zier er ook goed uit!

Groeten Jens
Gebruikersavatar
Eric Reeuwijk
Berichten: 284
Lid geworden op: 12-05-2007 10:53
Locatie: Utrecht

23-04-2008 11:57

wat een goeie oplossing van Jeroen van Groen !! ga ik ook eens proberen !
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan.
ron vd ende
Berichten: 62
Lid geworden op: 21-04-2008 22:23
Locatie: hoek van holland

23-04-2008 16:28

elastiekje op de haak, dan de variantjes over het elastiekje en deze borgen met een klein takje.
Kenners weten het al jaren. Eenvoud is niet te evenaren.
Plaats reactie