spro 3,60m 2lbs geschikt voor t penvissen?


Henry Snippers
Berichten: 32
Lid geworden op: 09-08-2006 21:35
Locatie: Losser (ov)

27-08-2006 19:49

Ik ben na lange tijd maar eens weer begonnen met t vissen op karper.
Matriaal heb ik inmiddels weer redelijk op orde. ( Statisch)

Nu wil ik hier in de buurt op vijvers en kanalen met de pen op karper gaan vissen.
Ik heb hier nog twee Spro Power carbon carp hengels liggen van 360cm en 2lbs.
Zouden deze hengels voldoen voor t penvissen? Ik wou deze eerst gebruiken voor t statisch vissen maar daar bevallen mij mijn silstar hengels beter.

De Spro hengels zijn namelijk voorzien van een gedeeld handvat.
Zou dit problemen opleveren in de praktijk?
Robert Lamboo

27-08-2006 22:01

2 lbs is een prima all-round hengel, vooral als je bij lelies, wier, takken of andere obstakels vist bijvoorbeeld. Je zou het beste er aan doen het te combineren met een lijn van 25/00 tot 30/00 afhankelijk van de situatie waarin je vist.
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

27-08-2006 22:11

Wanneer jij er prima al pennend je visje mee kan vangen, doet onze mening er weinig toe lijkt mij.

Een 2LB hengel zal inderdaad een prima All-rounder zijn om al pennend een visje te vangen. Ikzelf vis met een 0.75LB hengel, erg licht maar ik vind het echt fantastisch vissen. Ik moet natuurlijk niet net langs het riet, boomstronken of brugpeilers gaan vissen, want dat is vragen om problemen. Ik vis dan ook op cultuur watertjes, waar het gemiddelde formaat zo op 12 pond zal liggen.

Een gedeeld handvat maakt ook vrij weinig uit, de vis ziet echt niet of jij een duplon of kurken handvaatje hebt hoor :lol: .

Ik zou dus zeggen, probeer het eens zelf en kijk of de hengels jou bevallen
Luke Peters
Berichten: 517
Lid geworden op: 22-06-2006 15:24
Locatie: Limburg
Contacteer:

30-08-2006 16:39

Ik zou nooit een 2lb kiezen als pen hengel...
ik heb een 3.60m fox barbel van 1.5 lb's maarja het is je eige keuze
mvg,
Luke
Henry Snippers
Berichten: 32
Lid geworden op: 09-08-2006 21:35
Locatie: Losser (ov)

30-08-2006 18:45

In t verleden heb ik een telescoop werphengel gebruikt van 270 of 300 cm. Helemaal precies weet ik t niet meer. Aantal lbs hiervan weet ik zo ff nie meer.
Dit ging in principe wel redelijk. Hengel was wel wat stug maar makkelijk bij t struinen.
Later ook wel mijn silstar 2lbs stokken gebruikt voor t pennen maar ik heb deze nu voor t statisch vissen in gebruik.
De spro stokken zijn 30 cm langer en hebben een gedeeld handvat.
Was alleen benieuwd wat de bevindingen waren mbt het gedeelde handvat.
De penhengel mag voor mij wel redelijk all round wezen daar ik ook wel eens op "vreemde" wateren vis.
Luke Peters
Berichten: 517
Lid geworden op: 22-06-2006 15:24
Locatie: Limburg
Contacteer:

30-08-2006 21:32

als je de ruimte op een water hebt.. daar bedoel ik mee niet te dichte struiken en laag overhangende bomen zou ik zelfs het liefst een 3.90 of zelfs een 4.20m pakken en dan 1.5lb's als je 2lb hebt heb je niet meer zo'n mooie actie(vind ik) mjaa als je nog 2x 2lb's hebt liggen zou ik het gewoon uitproberen wat je ervan vind... 8) misschien zijn voor jouw gevoel de hengels super om te pennen... kortom gewoon proberen(voor de 3de keer :lol: )

:roll: :roll:
mvg,
Luke
jan van kranenburg

31-08-2006 01:05

Meer een vraag.
Kan iemand me een goede tip geven voor een schepnet bij het pennen?
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

31-08-2006 08:59

ja Jan.

Voor het pennen van lage kanten kun je zo'n mooi ding halen wat je dmv uitschuiven opzet, ben helaas de naam kwijt, iets met quick.... ik heb er 1,5 jaar terug één bij hengelsport Z'minder gehaald, zeer licht, ondiep en makkelijk mee te struinen, ik gebruik 'm echter tegenwoordig in m'n boot, ook zeer geschikt voor...

Logisch dat je in geval van hogere kades en dikke rietkragen etc etc een langere steel nodig hebt. :wink:

gr vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

31-08-2006 16:14

Hoi Henry,

Relatief belangrijk bij een penhengel is bij mijn weten parabolische actie,
ondersteund door een groter aantal ogen (tien tot dertien).
Dat is bedoeld om de eerste klappen op te vangen, aangezien je vaak pal onder de top de dril begint:
een heel andere ervaring dan het aanslaan op afstand...

Vermoedelijk hebben jouw statisch bedoelde hengels meer een topactie en zes of zeven ogen.
Toch moet je het volgens mij gewoon proberen.
Het zijn misschien niet de meest voor de hand liggende hengels voor het pennen,
maar ik heb mensen mooie karpers zien vangen op allerlei materiaal!

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
YueOn Liu
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-07-2006 21:59
Locatie: Zwijndrecht

02-09-2006 19:28

wil je actie?

neem een winkler picker... 3.00m met een klein molentje en 22/100

wel je slip goed open zetten anders gegarendeerd lijn bruik.

Maar ik kan met elke hengel pennen... ligt er maar net aan hoe groot de vis is die je haakt. Haak je een kleine vis aan zwaar materiaal is het natuurlijk niet leuk...

ik heb ook een oude spro karperhangel.. van ruim 8 jaar oud 2lb.. buigt echt als een gek.. heb er veel vissen meegevangen icm met een dam bc 100 gare molen..

ook heb ik karper gevangen op een spinhengel .. van 2.7m werp gewicht tot 40gram.. boog ook flink door..

Het is maar hoe jij het zelf wilt.

Met allen type hengels kan je karper vangen..
Seizoen 2008:
Doelstelling:
Geen grote karpers vangen maar Veel mooie karpers vangen.
Actief /passief verhouding 70%/30%
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

02-09-2006 20:17

YueOn Liu schreef:Met allen type hengels kan je karper vangen..


Maar welke zijn er beter geschikt voor?

Sterker nog... zelfs zonder hengel kan je karper vangen.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-09-2006 20:23

Je kunt aan geen enkele hengel karper vangen, je kunt hem er wel aan drillen, er aan vangen is een ander verhaal 8) 8) 8)

Als de bedoeling is om de vis zo lang mogelijk te drillen moet je een winckle picker nemen, als je de vis nog meer wilt pesten moet je dat in de zomer doen.
Ben je bewust met je hobby bezig neem je een hengel die voor het werk geschikt is.
Geen 2 ponds hengels op watertjes waar de zwaarste vis 15 pond is bv.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

02-09-2006 20:43

YueOn Liu schreef:wil je actie?

neem een winkler picker... 3.00m met een klein molentje en 22/100

wel je slip goed open zetten anders gegarendeerd lijn bruik.

Maar ik kan met elke hengel pennen... ligt er maar net aan hoe groot de vis is die je haakt. Haak je een kleine vis aan zwaar materiaal is het natuurlijk niet leuk...

ik heb ook een oude spro karperhangel.. van ruim 8 jaar oud 2lb.. buigt echt als een gek.. heb er veel vissen meegevangen icm met een dam bc 100 gare molen..

ook heb ik karper gevangen op een spinhengel .. van 2.7m werp gewicht tot 40gram.. boog ook flink door..

Het is maar hoe jij het zelf wilt.

Met allen type hengels kan je karper vangen..


Ik viste heel vroeger ook wel eens met m'n winkle picker op karper , maar dat buigt ECHT NIET hoor. Zo'n soepel topje en voor de rest zo stijf als een bezemsteel, dat drilt echt niet lekker. Als je wat veel kracht zet breekt die "bezemsteel" ook nog eens in 2. Dan dril ik nog liever een karper met een spinhengeltje van 1.80m, dat buigt tenminste een beetje hehe.
Henry Snippers
Berichten: 32
Lid geworden op: 09-08-2006 21:35
Locatie: Losser (ov)

02-09-2006 23:42

Douwe Bijlsma schreef:Je kunt aan geen enkele hengel karper vangen, je kunt hem er wel aan drillen, er aan vangen is een ander verhaal 8) 8) 8)

Als de bedoeling is om de vis zo lang mogelijk te drillen moet je een winckle picker nemen, als je de vis nog meer wilt pesten moet je dat in de zomer doen.
Ben je bewust met je hobby bezig neem je een hengel die voor het werk geschikt is.
Geen 2 ponds hengels op watertjes waar de zwaarste vis 15 pond is bv.


Ik vis hoofdzakelijk op cultuurwater en kanalen.
De spro stokken die ik heb mogen dan wel 2lbs zijn maar buigen goed door en zijn absoluut niet stug.
Dat is bij mijn statische set wel anders.
Zal ook wel enig verschil tussen silstar en spro qua kwaliteit zitten denk ik. :roll:
Aankomende week zullen we eens kijken hoe t gaat en of ze bevallen.
Moet toch wat doen in die drie weken dat ik vakantie heb . :D
Luke Peters
Berichten: 517
Lid geworden op: 22-06-2006 15:24
Locatie: Limburg
Contacteer:

03-09-2006 11:33

eigelijk moest je eens 1keer een karper drillen aan een penhengeltje van 1.5lbs met een stuk of 11/13 ogen en een keer een karper drillen aan een 2lb stok met 7 ogen... ik kan je keuze al voorspellen

gisteravond nog een mooie boerekarper van 86cm geland op m'n fox barbel 1.5lb's 3.60m... tjonge wat een geweld! 8)
mvg,
Luke
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

03-09-2006 12:25

Luke,

Vraag 1: Waar in Limburg denk jij "boerenkarper" te vinden? Ik hoor wel vaker mensen zeggen dat ze een boer hebben gevangen maar naar mijn weten wemelt het hier eerder van de OVB-dertien-in-een-dozijn schubs. Als ze dan door het voedselaanbod of de genen gewoon wat slanker zijn zien mensen ze ineens aan voor "boerenkarpers". De discussie of "boerenkarpers" wel echt anders zouden zijn dan karpers die zich aangepast hebben aan de omgeving laat ik hierbij even achterwege.

Verder zijn er nog steeds omstandigheden waarbij ik veel liever een stok van 3.60 met 7 ogen en een testcurve van rond de 2,5 lb zou gebruiken als bijvoorbeeld de hier veel genoemde Spro strategy's in 1,5 lb. Of heb je al eens met een 1,5 pondertje op een kanaal met toch wel erg grote vissen mogen drillen? De volgende keer dat ik daar een pen laat zakken kies ik voor de 2,5 ponder die ik overigens ook op klein afgesloten water gebruik als de omstandigheden erom vragen. Of dat nou vissen van 15 pond of kg mogen zijn. De echte allroun penstok die je altjd goed kan gebruiken is dan ook een illusie. Of is het vissen op 6 pondertjes in de polder hetzelfde als achter een hoge 20-er aangaan die in een obstakelrijk baaitje van een circuitwater zijn rondjes zwemt. Op sommige wateren kies ik ook bewust voor leuk drillen. Vooral de kleinere wateren hier in de buurt van huis met een hoger bestand aan kleine vissen. Enkele van die wateren zullen ook ongetwijfeld bij jou bekend zijn. Maar als ik dan kijk naar de wateren waar ik echt heb moeten bikkelen voor een vis. Geef me dan maar het zware materiaal en een hogere zekerheid. Het plezier haal ik dan ook minder uit het drillen maar meer uit het feit dat het me eindelijk gelukt is.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Luke Peters
Berichten: 517
Lid geworden op: 22-06-2006 15:24
Locatie: Limburg
Contacteer:

03-09-2006 13:11

boerekarper meer als genoeg... hier bij mij achter in de beek en de tangkoel een water met alleen maar boertjes... 8)
mvg,
Luke
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-09-2006 13:17

Limburgse boerenkarper is een contradictio in terminus.

De laatste met enige zekerheid zijn gesignaleerd in de kop van Noord Holland.

Groet, Kees
Luke Peters
Berichten: 517
Lid geworden op: 22-06-2006 15:24
Locatie: Limburg
Contacteer:

03-09-2006 15:11

umm kees kun je me misschien uitleggen wat een contajslje09 mvkljadf is? :o
mvg,
Luke
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-09-2006 15:23

Neuh, geen idee wat je daar schrijft, luke.

Maar Limburg en boerenkarper is een tegenstrijdigheid. Dan zwemt de eerste nog onbekende Limburgse boerenkarperstam stiekum achter bij jullie in de beek. Maar dat is vrijwel uitgesloten.

Als het kleine schubs zijn die zich daar zelf succesvol voortplanten en niet uitgezet zijn zal het verwilderde karper gaan.

Groet, Kees
Luke Peters
Berichten: 517
Lid geworden op: 22-06-2006 15:24
Locatie: Limburg
Contacteer:

03-09-2006 16:13

ok herstelling: er zwemt hier genoeg verwilderde karper!
mvg,
Luke
Luke Peters
Berichten: 517
Lid geworden op: 22-06-2006 15:24
Locatie: Limburg
Contacteer:

03-09-2006 16:19

back to topic...! henry heb je de hengels nog niej uitgeprobeerd?!...
mvg,
Luke
Henry Snippers
Berichten: 32
Lid geworden op: 09-08-2006 21:35
Locatie: Losser (ov)

04-09-2006 17:45

Luke Peters schreef:back to topic...! henry heb je de hengels nog niej uitgeprobeerd?!...


Nope. Afgelopen week moest er nog een en ander gebeuren rond om t huis. T weekend was ingevuld met t jaarlijkse dorpsfeest.
Denk dat ik der morgenvroeg eens op uit trek.
Luke Peters
Berichten: 517
Lid geworden op: 22-06-2006 15:24
Locatie: Limburg
Contacteer:

05-09-2006 17:43

als je ze uit hebt geprobeerd verwacht ik wel een uitgebreid verslag :lol:
mvg,
Luke
Henry Snippers
Berichten: 32
Lid geworden op: 09-08-2006 21:35
Locatie: Losser (ov)

05-09-2006 18:14

Vanmorgen heb ik m ff uitgeprobeerd.
Tja wat kan ik der van vertellen....
Hengels liggen wel goed in de hand en kunt er aardig mee uit de voeten tijdens t struinen.
Meer kan ik je der nog niet over melden want de karpers waren niet echt in the mood om te bijten vanmorgen :evil: .
Maar ja dan morgenvroeg maar weer op tijd me nest uit. :D :D