Waar pennen wij zoal en waarom....


Plaats reactie
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

04-08-2006 16:42

Gewoon uit interesse, in wat soort water kiezen wij voor de penvisserij, of zoeken we een water op om te kunnen penvissen??

In mijn geval kies ik voor de pen als lood niet noodzakelijk is (eerste keus dus) Ik vis dus op verschillende type water met de pen welke aan de volgende eisen voldoen:

- goed vindbare karper; of door observatie op het tijdstip zelf of door stek-ervaringen.
- afstanden tot stekken klein, zeg minder dan 10 meter (alhoewel ik boven de 3 meter al kies voor freelinen)
- meerdere stekken op korte loop/fiets afstand van elkaar, ik houdt er niet van om te lang op 1 stek te blijven hangen, dan kan ik net zo goed gaan loden.....

In de praktijk vis ik voornamelijk in kanalen/grachten met de pen, soms ook wel in een lokaal park maar daar meestal drijvend..

Ben benieuwd..

gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

04-08-2006 18:17

Parkvijvers, grachtjes, kleinere afgravingen en soortgelijke kleine afgesloten wateren. Stekken dan het liefst maximaal 3 meter onder de kant voor het penwerk en tot 40 meter voor het oppervlaktewerk (afstanden van daarboven als uitzondering dan).
Helaas zijn de meeste van deze wateren hier in de buurt dan wel weer met "knollen" bezet.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

04-08-2006 19:14

Meestal in het vroege voorseizoen met name in de polders.
Waarom?..lekker makkelijk , weinig tot geen lijndressuur, goede observatie mogelijk door de ondieptes.
Helaas geen grote karpers in de polder, maar met aangepast materiaal toch veel lol
Bernard Holtkamp

04-08-2006 19:53

Het hele jaar door in de polder.

Waarom?

Zie wat hans zegt!


Bart
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

04-08-2006 19:55

waren er hier maar polders :-?

Hoe zit dat eigenlijk in Nederland? Liggen de polders daar ook alleen aan de kust zoals hier in belgië of zowat verspreid over het hele binnenland ?
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

04-08-2006 20:22

Ik pen vooral op de kleine wateren hier dicht bij huis, lokale sloten, stukjes polder, mini putjes etc. Verder wil ik nog wel eens iets verder gaan naar wat dressuurputjes. De vissen zijn vanzelfsprekend ook niet zo heel groot op dit soort water (op de dressuurputten na) maar dat maakt het er niet minder leuk om met een licht hengeltje. De grote vis wordt toch op groter water vooral statisch gezocht.

Mvg, Koen
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

04-08-2006 22:17

dus iedereen laat die mooi kanaastekken als dukdalfen, peilers, bruggen, sluisjes etc. links liggen?? als ik dat soort stekken zie kriebelt het gelijk, ik krijg dan gelijk visioenen van een rood puntje in het kabbeltje.... opvolgend door het veranderen van dit rode puntje in een rood-geel sprietje dat uit het water groeit.... een zwiepend geluid,een diepe welling in het water.....ehhhhhhh

ik geloof dat ik m'n wekker maar weer extra vroeg zet morgen :D

gr vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

04-08-2006 22:21

vinnie kuiper schreef:dus iedereen laat die mooi kanaastekken als dukdalfen, peilers, bruggen, sluisjes etc. links liggen?? als ik dat soort stekken zie kriebelt het gelijk, ik krijg dan gelijk visioenen van een rood puntje in het kabbeltje.... opvolgend door het veranderen van dit rode puntje in een rood-geel sprietje dat uit het water groeit.... een zwiepend geluid,een diepe welling in het water.....ehhhhhhh

ik geloof dat ik m'n wekker maar weer extra vroeg zet morgen :D

gr vin


Vinnie,

Ik vind het serieus knap dat je op een kanaal je vis op de pen vangt! Ik zelf vind het alleen maar heel erg moeilijk op op echt groot water met de pen iets te kunnen vangen. Over het algemeen zijn de vissen op dat soort wateren vaak lang afwezig over hele lange stukken (mijn ervaring) daarom vang je ze daar toch vooral door uren te maken, ook het vinden van vis is moelijk op zulke vaak niet spiegelgladde wateren.

Mvg, Koen
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

04-08-2006 22:38

zit wat in koen maar elk water, groot of klein, ga je een lange tijd zodoende leren dat je snel op de vis weet te zitten.....de kanalen die ik bevis zijn niet allemaal zo groot, de grootste is zo'n beetje de vlie&schie, en daarnaast het haagsche grachtencomplex wat bij elkaar genomen redelijk groot is maar wel overzichtelijk.

de kanalen en grachten die ik bevis ken ik nu een jaar of 15, in die tijd zie je wel een bepaalde lijn in steken en tijden. Ik vang er zeker niet altijd maar als het niet loopt schroom ik niet om het water voor een maand te laten voor wat het is... Vorig jaar kon ik vanwege de aankomende geboorte van m'n zoon niet ver weg vissen voor een maand, ik heb toen standvastig de lokale grachten en kanalen lopen bevissen, oa de vliet. in een maand tijd slechts 2 vissen, en daar heb ik toen heel wat uren voor op de bruggen gestaan. Het was al na 3 keer duidelijk dat ik zinloos bezig was maar ik had weinig zin om in het midden van de vakantietijd in een van de andere stadswateren te moeten plaatsnemen tussen de tenten..

Op veel water wat ik bevistte met lood ving ik vaak op dezelfde tijden vis van dezelfde stekken, indien mogelijk ging ik dan ook op die stekken pennen op de geijkte tijden, indien mogelijk dan... op die manier vang je vaak net zoveel vis in minder uren.. :D

Gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-08-2006 22:53

Ligt mogelijk aan het kanaal?

Ik heb heel wat pensporen liggen bij, wat was het ook alweer, oh ja: dukdalfen, peilers, bruggen en sluisjes op kanalen en vaarten. Karpertrekkers van jewelste. Op één dag maakte ik een rondje. Met de auto weliswaar. Duurde het te lang, hup ander bruggetje.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

04-08-2006 23:05

denk het idd Kees, maar zeker ook uit ervaring op het water zelf..... zo probeer ik het de laatste jaren ook wel in jou buurt maar daar vang ik ze nog niet echt..... tenminste niet op de kanalen/rivier :-?

Moet wel zeggen; een waar pen eldorado, op dit moment heeft het meer me in z'n greep maar als ik daar m'n beoogde resultaat heb behaald ga ik ook wat vaker onder de bruggetjes aanleggen.....

Gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-08-2006 23:10

De morgenstond heeft goud in de mond, Vinnie. Probeer het s'avonds maar weer. Maak eerst je rondje om overal wat voer te droppen. De avond ervoor is nog beter. Moeilijker kan het niet zijn. :roll:

Maar, je vangt niet altijd natuurlijk.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

04-08-2006 23:18

zit toch niet zo heel veel verschil in het water daar en hier dus eigenlijk, klinkt allemaal erg vertrouwd :D

Ik zal het zeker eens wat vaker een pennetje natmaken aldaar! maar nu naar bed want ik moet morgenvroeg wat visfoto's maken hoop ik!

Gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

05-08-2006 01:49

Vinnie,
Zoals je reeds weet , vis ik zo nu en dan ook in de Haagsche Grachten uit jeugdsentimenten :D
Lijkt me leuk om eens een keertje gezamenlijk hier te gaan penvissen i.p.v. het statisch vissen zoals ik nu doe in de grachten.
Wellicht steek ik er het e.e.a. van op :wink:
jan van kranenburg

05-08-2006 01:53

Leuk idee, Hans.
Count me in!
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

05-08-2006 11:58

elk water waar ik vis, behalve de grote scheepvaartkanalen. eigelijk alleen omdat de stroming te sterk is. als er een dag niet gevaren zou worden, zou ik dat ook proberen. :D
Groet'n,
Tim
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

05-08-2006 13:28

Hans en jan.

Kunnen we wel een keer doen idd.....gezellig
Een een avondje prikken dan maar denk ik... de eerste ochtend wordt voor mij pas over een hele tijd waarschijnlik!

Hoor het wel,
Gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
Roy Spoelstra
Berichten: 243
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

05-08-2006 17:40

Ik struin eigenlijk allerlei soorten water af. Groot, klein, maakt me niet uit, zolang ik er maar een uitdaging in zie.

Wat me altijd opvalt is de meeste penvissers (struiners) zich beperken tot de cultuurwateren en de zogenaamde knollenwateren. Op de circuitwateren met grote vissen zul je zelden een struiner tegenkomen. Waarom eigenlijk?

Ben de laatste jaren steeds meer de drukke zwaarbeviste circuitwateren gaan afstruinen. En het bevalt me uitstekend moet ik zeggen. Het feit dat je het anders doet dan de meeste levert je hier een gigantisch voordeel op.

Hierbij dien ik wel op te merken dat mijn struinerij voor 75% uit oppervlaktevissen bestaat.
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

05-08-2006 18:42

Ton,

helemaal afhankelijk van waar ik vis maar als standaart aan te houden:

voornamelijk aardappel en mais, afhankelijk van de aanbeten/omstandigheden laat ik somes één van de 2 weg...Ook vis ik geregeld met kattevoer uit blik...en brood maar dan alleen als haakaas

hoeveelheden liggen tussen de eetlepel en zeg een halve liter :D

Gr vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

06-08-2006 14:42

Roy Spoelstra schreef:Ik struin eigenlijk allerlei soorten water af. Groot, klein, maakt me niet uit, zolang ik er maar een uitdaging in zie.

Wat me altijd opvalt is de meeste penvissers (struiners) zich beperken tot de cultuurwateren en de zogenaamde knollenwateren. Op de circuitwateren met grote vissen zul je zelden een struiner tegenkomen. Waarom eigenlijk?

Ben de laatste jaren steeds meer de drukke zwaarbeviste circuitwateren gaan afstruinen. En het bevalt me uitstekend moet ik zeggen. Het feit dat je het anders doet dan de meeste levert je hier een gigantisch voordeel op.

Hierbij dien ik wel op te merken dat mijn struinerij voor 75% uit oppervlaktevissen bestaat.


Roy,

Circuitwateren kan je het niet echt noemen, maar op een enkel water hier in de buurt die je echt niet kan beschrijven heb ik in het verleden (vorig jaar nog) struinend mijn dagje om gekregen. De vangsten waren ook zeer zeker bevredigend maar door andere karpervissers en veranderende reglementen ben ik weer van water moeten verhuizen. Dit jaar heb ik veelal doorgebracht op de "knollenwateren" zoals jij ze noemde. Helaas ben ik daar sinds dit weekend ook weer eventjes op afgeknapt door allerlei toestanden aan de waterkant. Het word maar weer een tijdje wachten tot het rustig was. Misschien dat het deze winter wat beter word. Met de pen of met heel licht materiaal op de steunen. :wink:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

10-08-2006 16:36

Ton Gommers schreef:Vinnie,

de vraag was anders gesteld dan ik bedoelde. Ik pen zelf ook al enige jaren, en heb juist met deze visserij mijn zwaarste vissen stuk voor stuk gevangen. Des te meer reden om mijn kennis uit te breiden en eens een ander soort water op te zoeken. De vraag moest eigenlijk over het kanaal gaan :wink: . Dus welke soort en hoeveelheid voer jij voert op het Kanaal..? :wink:

mvg Ton


Sorrie voor het late antwoord Ton.

Ik voer niet meer dan twee goede handjes op kanalen, de stekkeuze moet eigenlijk de truc zijn. er moet al vis liggen zeg maar.
Wat ik wel doe is geregeld een beetje bijvoeren, ik heb het idee dat neerdwarrelded voer een grote aantrekkingskracht heeft op Karper en zo dus aanwezige passievelingen kan aanzetten tot azen...

Als ik een stek aanvoer om later te bevissen is het ook niet meer dan een hand of 2-3.

Gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Dennie van den Heuvel
Berichten: 1
Lid geworden op: 14-08-2006 17:08
Locatie: Den Haag

14-08-2006 17:29

ik pen ook altijd op de grachten.... weleens een week voor niets gezeten hoor bij een dukdalf :).... doe jij de kattenbrokken aan je hair Vin??
Plaats reactie