Moeilijk onthaken


Plaats reactie
Gerben Groot
Berichten: 36
Lid geworden op: 02-07-2006 17:49
Locatie: Zeist
Contacteer:

07-07-2006 21:33

Hallo beste penvissers..
Ik ben een beginnend penvisser en heb gisteren (6juli) mijn eerste karper gevangen..En er volgden daarop nog een paar karpers.Maar elke keer als ik mijn karper aan de kant heb en de haak zit er goed in meestal bovenin bij zijn neus of achter zijn lip is het heel lastig onthaken,ik lijk wel op een stuk bot te stuiten ofzo,ik maak gebruik van een onthaaktangetje maar erg soepel gaat het niet ben meestal wel 5 a 10 min er mee bezig.Ligt dit aan de haak? Ik gebruik Gamakatsu super haken maatje 8.

Alvast bedankt

Gerben
Als je me echt kent dan weet je dat ik met de pen weg ben!
Stefan Warbout
Berichten: 74
Lid geworden op: 02-07-2006 15:35

07-07-2006 21:37

ja,of je dat moet leren ? ik denk dat je een beetje de slag te pakken moet krijgen voordat het goed lukt,met snoekvissen moet ik altijd met een knik zegmaar de dreg eruit halen en ik denk dat dit ook een beetje zo moet ?
ik heb er in ieder geval geen last van.

gr stefan
Vet veel groetjes!
Gerben Groot
Berichten: 36
Lid geworden op: 02-07-2006 17:49
Locatie: Zeist
Contacteer:

07-07-2006 21:45

Ja de haak zit er meestal zo goed in dat er al bloed bij de bek zit dus misschien ligt het aan de haak.Maar ik ga niet te hard trekken anders beschadig ik de vis nog meer..
Als je me echt kent dan weet je dat ik met de pen weg ben!
Gebruikersavatar
Rene Kwadijk
Berichten: 190
Lid geworden op: 17-11-2003 01:00
Locatie: Tiel
Contacteer:

07-07-2006 23:20

Knijp je weerhaak plat!!
gebruik de zoek functie(Penvissen zonder weerhaak)
staat genoeg info over!

Succes met karpervissen!!!
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

08-07-2006 09:07

Gerben Groot schreef:Hallo beste penvissers..
Ik ben een beginnend penvisser en heb gisteren (6juli) mijn eerste karper gevangen..En er volgden daarop nog een paar karpers.Maar elke keer als ik mijn karper aan de kant heb en de haak zit er goed in meestal bovenin bij zijn neus of achter zijn lip is het heel lastig onthaken,ik lijk wel op een stuk bot te stuiten ofzo,ik maak gebruik van een onthaaktangetje maar erg soepel gaat het niet ben meestal wel 5 a 10 min er mee bezig.Ligt dit aan de haak? Ik gebruik Gamakatsu super haken maatje 8.

Alvast bedankt

Gerben


Beste Gerben ,

mij is dit tijdens het vissen ook wel eens overkomen en er zijn 2 dingen die je kunt doen minderhard aanslaan of weerhaak loos vissen werkt ook goed met de pen !!! 8) veel vis plezier .....
KSN
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-07-2006 10:09

Minder hard aanslaan zal je niet helpen, hangt ervan af hoe hard je aanslaat maar oke.
Sla je niet fel genoeg aan zal de haak zich niet goed zetten.
Bovendien zal tijdens de dril de haak dieper indringen.
Weerhaakloos, niet doen.
Weerhaak plat knijpen, is een betere optie.

Nog beter is je onthaakmateriaal neem een puntbektang mee, van die tang is ook een lange versie ik gebruik die bij het vissen met kunstaas.

Afbeelding

En als het helemaal fout gaat een zijkniptang.

Afbeelding

Er zijn ook hakenstekers in de handel de witvissers gebruiken die, de grotere versies zijn geweldig om te gebruiken bij karper.

Arterietangen zijn redelijk, ik krijg die dingen nooit van mijn vingers af, bovendien kun je er niet voldoende kracht mee zetten.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
pieter jan vd berg
Berichten: 449
Lid geworden op: 03-07-2006 11:50
Locatie: Barneveld
Contacteer:

07-08-2006 09:04

misschien graskarpers ???
hebben een harde bek
Beter 1 karper in de hand, dan 10 in het water....
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

07-08-2006 19:01

Ik denk dat je eens moet proberen eerste de haak iets naar achter tedrukken en dan omhoog of naar beneden ligt er maar net aan waar de haak zich bevindt
Het kan ook zijn dat je een tezware hengel gebruikt voor het pen vissen, zelf gebruik ik een 3,90 1,5 ponds stokje en dat gaat bijmij prima..
Humphrey Paap
Berichten: 198
Lid geworden op: 03-07-2002 02:00

07-08-2006 19:48

Gerben,

De meest ideale oplossing, zeker vanuit de vis bekeken, is het gebruik van haken waarvan je vooraf de weerhaak hebt platgeknepen. Je houdt dan een klein "verdikkinkje" over dat in mijn ervaring net zo goed werkt als een normale weerhaak.

Mocht je toch niet zonder een weerhaak willen vissen, dan is het zaak om de haak los te krijgen door hem vast te pakken met een tangetje en dan een klein fel rukje te geven. Doe je dat niet dan loop je de kans dat je meer weefsel beschadigt dan noodzakelijk. Maar nogmaals: het beste is het om met een dichtgeknepen weerhaak te vissen. Wel oppassen dat je de spanning op de lijn niet laat wegvallen maar behoudens speciale situaties (een vis die zich vastgezwommen in het riet of om een obstakel) zal dat geen probleem zijn.

Succes,

Humphrey
Plaats reactie