Vangsten juni 2006 (met de pen of met drijvend aas )


Rene Treffers
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29-04-2006 19:51
Locatie: Voorhout

13-06-2006 17:31

Maarten Eldering schreef:Ik heb dit jaar nog niet zo veel met de pen gevist, maar heb nu toch al mijn eerste vis mogen vangen en tevens de eerste vis met mijn 12 grams Silstar Traverse snoekbaars/spinhengel.

Het verhaal ging als volgt...

Nadat ik om ongeveer 9.30 klaar was met werken gingen ik even in de vijver op het bedrijventerrein kijken of de karpers nog een beetje actief waren.
En ja hoor, verschillende vissen aan de oppervlakte en aardig wat vissen die op de bodem aan het azen waren.

Toen ik thuis was zat ik een beetje te twijfelen om te gaan vissen aangezien het al behoorlijk warm was en nog veel warmer zou worden.
Uiteindelijk toch maar gegaan en eenmaal aangekomen zag ik al aardig wat karpers liggen alleen waren ze niet echt actief meer aan het azen.

Na enige tijd zag ik voor een rietkraagje 2 karpers onder een plastic zak liggen, haakmaatje 8 met 2 kattenbrokjes voorzichtig naast de zak in het water gelaten en mijn lijn over de zak heen laten lopen.
Een karper ging tot 2x toe met zijn bek vlak langs mijn aas, maar hapte niet toe. (er heerst een behoorlijke dressuur bij deze karpers) Opeens draaide de karper die al enige tijd onder de zak lag naar mijn aasje...slurp en hangen.

De karper was eerst wat versuft maar kwam daarna goed op gang, na 5 min. wist ie het kolkje te bereiken en probeerde eronder door te zwemmen(ong 20m lang). Na enig heen en weer getrek, nam de karper toch een lange run en opeens vast.......kut!

Lijn laten vieren en na 1 of 2 minuten kwam de vis toch weer onder de kolk vandaan gezwommen. Maar toen was de dril nog steeds niet over, uiteindelijk wist ik de vis toch te scheppen na ongeveer 25 minuten drillen. Ik heb nog nooit zo lang staan drillen! Ik vroeg me ook af wie er vermoeider was, de vis of ik.

Een mooie schub van 21,5 pond was het resultaat, meteen de zwaarste vis van het jaar tot nu toe.

De oldskool penhengel, eigenlijk wat te licht maar wel een genot om mee te vissen.
Afbeelding

Foto's zijn niet super, maar toch leuk om wat plaatjes te hebben na zo'n spannende dril.
Afbeelding

Toen ik even bij zat te komen, kwam juffrouw libelle mij vertellen dat ze ook heel blij voor me was.
Afbeelding


he ik weet waar dat is :P ik vis er ook wel is 8) 8)enne je hebt PB!!
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

14-06-2006 15:08

Gisterenavond ondanks alle drukte maar even gaan korsten. Om 6 uur zat ik eerst Frankrijk te kijken, maar viel zowat in slaap. Ik kon het niet langer opbrengen om naar Zidane te kijken. die man woirdt echt niet begrepen of bewust genegeerd door zijn beduidend mindere ploeggenoten. In de rust zei ik tegen mijn dochter of ik haar naar het station in Leiden moest brengen. Met natuurlijk als achterliggende gedachte om op de terugweg even een bliksembezoekje te brengen aan mijn favoriete korststek. Op de henweg naar station Leiden even een halfje tijgerwit gehaald bij een benzinestation. Weet iemand welk bijzonder ingredient in tijgerwit zit? Het lijkt wel of karper daar meer op bijt dan op een gewoon knipwit. Maar bij mijn stek aangekomen was het water redelijk tot zeer rustig. Aan de overkant van de vier meter brede sloot lag een van mijn vrienden rustig in de kant te ragge tegen de gras- en rietkant. Een par stukjes brood in de richting gegooid, maar geen reactie. Nadat ik een korst had aangehaakt even ondr voeteninh et water gdoopt en geprobeerd de vis die zo nu en dan een stukje zwom te verleiden in het vriendeluijk gepresenteerde korstje te laten happen. Maar nog geen reactie. Na een paar minuutjes werd opeens bij wegzwemmen uit de kant één van de losse stukken brood verorberd. Hoewel het niet de meest voor de hand liggende methode is, heb ik meteen mijn korst dicht in de buurt van de karper gelegd. Het vorige brok tijgerwit was hem blijkbaar bevallen, want hij dook erop als een bok op een haverkist. Na het aanslaan vloog ie echt als een raket het water uit. Hij kwam zeker twintig centimeter los. Na een dril van 5 minuten werd deze prachtige volschuptorpedo meteen nothaakt en teruggezet. Geen meting en gween fotio's want het was te warm en risico van het drogen van de slijmlaag is dan naar min mening te groot. Met dit weer moeten de beestjes zo snel mogelijk worden teruggezet. Nog even naar een ander stek gelopen en daar had ik met een stukje tijgerwit ook succes, maar deze haalde naar (globale schatting) de dertig centimeter net aan. Met een tevreden gevoel huiswaarts gekeerd en een lekker biertje genomen in afachting van Brazilië-Kroatië.
Hé mod. Hoe kan ik hier een onderschrift plaatsen????
niels bennink
Berichten: 384
Lid geworden op: 13-03-2005 08:38

14-06-2006 18:45

ik ben er deze week ook weer eens op uit getrokken met de korst en met hondebrokken. heb er in totaal 7 gevangen waarvan 2 keer deze schub (vrijdag op de korst en maandag ook op de korst).
De 2e foto is beter gelukt want de eerste heb ik met de zelfontspanner gemaakt... :oops:

Afbeelding

Afbeelding

mvg,
Leon van Grol
Berichten: 63
Lid geworden op: 05-02-2006 20:37
Locatie: Zoetermeer

15-06-2006 12:23

Na een weekje vakantie waar niet in gevist werd. Ben ik gister
avond weer wezen pennen.
Met als resultaat 2 mooie schubkarpers.
Gebruikersavatar
joost hymans
Berichten: 79
Lid geworden op: 05-02-2006 17:17
Locatie: druten
Contacteer:

16-06-2006 19:34

deze schup had ik vandaag te pakken 20 pondjes
Afbeelding
wind op de kant is vis in de hand
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

18-06-2006 21:04

Net een spiegeltje gevangen met maar 1 oog. :o

Afbeelding


Mvg Gerrit 8)
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
Gebruikersavatar
pim starreveld
Berichten: 897
Lid geworden op: 22-09-2005 10:00
Locatie: zaandam

18-06-2006 21:54

vanavond nog even 2 uurtjes gezeten, maar 1 klein schubje en nog eentje verspeelt.
eerst zat ik vanuit de boot maar ik zag geen enkel teken van leven, daarna aan de overkant (op de foto) gezeten en binnen 5 sec al 3 karpers gezien. deze karper lag ongeveer 10 min naast m'n aas en bijten ho maar. hij is aan de kleine kant maar beter iets als niets...

Afbeelding

mvg
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

19-06-2006 13:07

Zaterdagmiddag was mijn neef van 18 jaar met zijn vader bij mij om te helpen met mijn nieuwe huis. Het mannetje is autistiasch en helemaal leip van vissen en speciaal op karper. Ik kan goed met hem overweg en heb hem al een paar keer gezegd dat wanneer het huis klaar was, dat hij een weekend kon komen zodat we samen konden gaan karperen. Zaterdag had ik eigenlijk weinig voor hem te doen en stelde voor dat hij met één van mijn hengels zou gaan pennen. Hij stond meteen te stuiteren om weg te gaan. Hem gezegd dat ie moest belle waneer er wat zou zijn. Om 12 uur zou ik hem ophalen om te gaan eten. Om kwart voor 12 belde ie dat zijn snoer was gebroken en dat de pen en alles wat er aan zat, kwijt was. Te dicht in het riet gevist en bij het verleggen vast gaan zitten of verkeerd ingegooid. Ik ben hem toen gaan halen. Voorgesteld om nog naar een andere stek te rijden waar meestal met een korst nog succes te boeken was. Het weer was er in ieder geval goed genoeg voor. Op de stek aangeland lagen er el zes karpers heerlijk in het zonnetje te cruisen net onder de wateroppervlakte. Voor het optuigen van mijn telescoophengel al een paar korsten op het water gegooid en voordat ik een korst aan de haak had gezet lag de eerste al te smullen van de korst brood. Meteen de korst op het water gelegd en gewacht... binnen een minuut kwam ie terug voor zijn tweede korst. Na het aanslaan de hengel bij mijn neef in zijn handen gedrukt en hem de dril laten afmaken. Het was een fantastische ervaring voor hem en hij kijkt nu helemaal uit naar het weekend vissen bij mij in de buurt. :D
Hé mod. Hoe kan ik hier een onderschrift plaatsen????
Bernard Holtkamp

19-06-2006 17:04

Na 9 dagen hard gewerkt te hebben mag ik vanavond weer :D

Lekker lopend met de penstok de polder in.


Bagt
Gebruikersavatar
pim starreveld
Berichten: 897
Lid geworden op: 22-09-2005 10:00
Locatie: zaandam

19-06-2006 18:28

nou suc6 dan maar

ga over 10 min ook weer, ik post de resultaten straks wel..

mvg
Gebruikersavatar
pim starreveld
Berichten: 897
Lid geworden op: 22-09-2005 10:00
Locatie: zaandam

19-06-2006 21:33

ben weer terug...
heb het eerste uurtje aan de kant gezeten, na het ingooien een handje mais erbij en meteen springt er een karper op, na een uurtje geen teken meer van die karper. ik zag ze 15 meter verder de hele tijd met hun rug boven komen dus ik dacht laat ik daar maar vanuit m'n boot gaan vissen. na 5 min had ik er al eentje. na een foto gooi ik weer in en na 20 min weer 1. na de foto was ik meteen naar huis gegaan.
ze waren niet groot maar beter iets als niets...

Afbeelding

Afbeelding

de foto's zijn een beetje mislukt, het moest snel gebeuren omdat de batterij leeg was.

mvg
Bernard Holtkamp

19-06-2006 21:49

Tinca tinca was aardig aktief evenals "vriend" brasem.

Wel veel leven gehad maar niet dat gene wat de bedoeling was.

Morgen een nieuwe ronde en kansen.

Bart
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

20-06-2006 10:31

Gefeliciteerd met al jullie mooie vangsten, jongens.

Voor mij was het vanochtend voor het eerst in drie weken blanken, karper verspelen en brasem vangen ook weer eens raak.
Het leek wel of de dertiende karper maar niet op de mat wilde komen.

Vandaag de brasems uitgedaagd door hennep en duivenvoer neer te leggen.
Het hazelnootje in de haakbocht werd genomen door een schubkarpertje van - je raadt het al - dertien pond.

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
pim starreveld
Berichten: 897
Lid geworden op: 22-09-2005 10:00
Locatie: zaandam

20-06-2006 10:34

op dat watertje bij mij zwemt niet groter dan dat...


mvg
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

20-06-2006 10:41

Ik ben ook heel tevreden hoor, Pim. :D

Op mijn thuiswater zwemmen ze in allerlei maten, maar lichter dan elf pond (en zwaarder dan 27) heb ik nog niet gevangen.

Groet, Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

20-06-2006 13:18

Ondanks de wind, zo toch maar even kijken. Je weet maar nooit :lol:
Rene Treffers
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29-04-2006 19:51
Locatie: Voorhout

22-06-2006 17:36

heey van de week fietste ik van school ik zag een grote karper kop ik gauw naar me vriend(woont daar vlakbij)ik vraag om een hengel een een korst en toen we aan kwamne was hij weg maar op een gegeven moment was hij de weer ik gooi uit verkeerd ik haal binen in de lelies en ik trok hem eruit en kwam voor de karper hij greep hem!YES!!na 3 minuten drillen konden we hem landen hij heeft een raar schubben patroon op de onthaakmat en wegen hij was 19 pond en we konden foto's maken:ik weet het ik held hem niej goed vast

Afbeelding
Ids Kroonenburg
Berichten: 22
Lid geworden op: 26-05-2006 23:51
Locatie: Bovenkarspel

23-06-2006 17:04

Bij ons in de polder nog met het pennetje bezig geweest..

ik ga lekker zitten, na 1 kleine karper gevangen te hebben vonden de bewoners het nodig om te gaan varen met zijn vieren,, zo te zien was het man en vrouw met ouders.... Gaan ze met zijn allen in de boot, wil achteruit varen,, kiepert de boot ondersteboven.. Zoiets is puur vermaak voor de visser. :)

ze hadden me pas na 5 minuten in de gaten,, ik hoorden ze nog zeggen:
"zat er een de hele tijd te kijken".

fout muts,, ik zat te vissen..
Gebruikersavatar
joost hymans
Berichten: 79
Lid geworden op: 05-02-2006 17:17
Locatie: druten
Contacteer:

26-06-2006 18:38

na 5 brasums gevangen te hebben liep het pennetje weer mooi weg zie hier het resultaat
Afbeelding
wind op de kant is vis in de hand
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

27-06-2006 08:53

Best leuk dat korstvissen..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Allemaal van hetzelfde middagje :)


Groeten Bart
Chris Kroesen
Berichten: 677
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

28-06-2006 22:30

zo na 2 nachten gevist te hebben zonder resultaat, maar is ff gaan pennen. na ongeveer 2 of 3 jaar niet meer met de pen / dobber gevist te hebben, leek het me weer is leuk voor wat actie. en die actie kwam ook eerder als verwacht, vanmiddag 2 schubs gevangen. vanavond weer terug gegaan, als vrij snel 1 vis misgeslagen, daarna de dril van me leven op de pen hengel meegemaakt, de hengel stond zo krom als een hoepel, na een lange en vermoeiende dril kon ik een korte dikke schub landen, de zwaarste vis tot nu toe die ik met de penhengel gevangen had.
toen na die gigant, ander stekkie op gaan zoeken, naast lelies, en al snel had ik daar beet, helaas was de dril snel voorbij, want de vis schoot los....

helaas geen foto's, toestel zat in me andere vistas....


1 keer raden wat ik morge ga doen :wink:
Gebruikersavatar
koen bril
Berichten: 895
Lid geworden op: 07-11-2005 16:22
Locatie: lutten
Contacteer:

28-06-2006 22:34

Chris Kroesen schreef:zo na 2 nachten gevist te hebben zonder resultaat, maar is ff gaan pennen. na ongeveer 2 of 3 jaar niet meer met de pen / dobber gevist te hebben, leek het me weer is leuk voor wat actie. en die actie kwam ook eerder als verwacht, vanmiddag 2 schubs gevangen. vanavond weer terug gegaan, als vrij snel 1 vis misgeslagen, daarna de dril van me leven op de pen hengel meegemaakt, de hengel stond zo krom als een hoepel, na een lange en vermoeiende dril kon ik een korte dikke schub landen, de zwaarste vis tot nu toe die ik met de penhengel gevangen had.
toen na die gigant, ander stekkie op gaan zoeken, naast lelies, en al snel had ik daar beet, helaas was de dril snel voorbij, want de vis schoot los....

helaas geen foto's, toestel zat in me andere vistas....


1 keer raden wat ik morge ga doen :wink:


Ik denk dat je morgen gaat slapen :wink: :D
Pascal Looij
Berichten: 8
Lid geworden op: 23-06-2006 23:59
Locatie: Almere

29-06-2006 18:14

Mijn eerste karper is ook gevangen! :P
Met de penhengel en met broodkorst :D
Vanavond maar eens gewoon met de pen proberen of dat ook lukt..
Beginnende karpervisser, zowel met pen als statisch.
Gebruikersavatar
tobie derksen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 11-02-2005 09:44

29-06-2006 18:24

gefeliciteerd!! ik hoop dat er nog vele zullen volgen! :D
Robert Lamboo

29-06-2006 19:44

Wahoe! To the bone!

2 mooie schubs met de korst gevangen kort op elkaar..9,8 kg en 10,2 kg..wederom weer spectaculaire drils beleefd terwijl het water inmiddels bijna tot mn ellebogen kwam :D

Het tij is gekeerd, het wil weer lukken 8)