hoe beginnen met pennen


Plaats reactie
cools stefan
Berichten: 272
Lid geworden op: 06-09-2003 02:00
Locatie: balen

17-05-2006 21:50

ik heb nog nooit gepent en zou dit toch eens willen doen maar heb er geen materiaal voor of ervaring van aas enz. kan iemand goed uitleggen waar je moet op letten bij het pennen, vis zoeken, materiaal keuze, aas keuze, heeft het weer ook te maken met de vangsten? en zo van die dingen :)
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

17-05-2006 23:12

Stefan,

Onder 'Penvissen' (en dat heb je al gevonden) en onder 'Aas' vind je honderden topics die je gewoon afgaande op de titel eens door moet lezen. Ik heb de wijsheid niet in pacht maar ik kan je vertellen wat ik belangrijk vind:

- Hengel met parabolische actie, bijv 1.75 Lbs, 12 of 13 voet, 10 of meer ogen.

- Molen met goed afstelbare slip (ik zweer bij ouderwets voorop).

- 22 of 25/00 lijn; bij obstakels eventueel iets dikker tot 30/00.

- Afhankelijk van hoe en waar je de vis ziet, zwevend of op de bodem vissen. Beetje voorvoeren op meerdere plekjes die je om beurten afvist kan nooit kwaad, bijvoorbeeld met een beetje van je aas zelf of met geweekte/gekookte hennep en/of duivenvoer (trekt ook brasem).

- In dat laatste geval zou ik de pen - bijvoorbeeld een Roterdammertje, zit bij mij alleen van onderen vast - zodanig uitloden dat hij net zinkt op het laatste loodje. Dan pas haak eraan en evt. onderlijn/hair. Vanaf dat laatste loodje laat ik op dit moment zo'n 35 centimeter lijn over de bodem lopen (tegen de lijnzwemmers). Wachten tot de lijn strakloopt en...
Dit is overigens maar 1 manier. Er zijn op dit board en dus ook aan het water vissers die goed vangen met andere systemen.

- Vis zoeken: voorzichtig, zo veel mogelijk uit het zicht langs de waterkant speuren. In rietvelden/kragen, bij paaltjes en andere obstakels zul je ze zien. Of een handje aas aanvoeren tegen een rietkraag of in een plompenveld en een half uurtje blijven kijken. Als er azende vis op komt, gaat het riet bonkig bewegen.

- Aas: ze lusten geen kiezelstenen. Verder kan zo ongeveer alles. Als je het niet erg vindt om brasem te vangen is zoete mais uit blik een goeie, of een vlok witbrood. Aardappel, kattenvoer, noten, bonen, gekookte tarwe, lunchworst, boiliedeeg, halve boilie aan een hairtje, tijgernoten. Ik heb zelfs een keer wat gelezen over marshmallows. Gewoon proberen; dat is de fun. Natuurlijk aas kan ook: worm, maden, naaktslakje etc.

Vaak vis je pal onder de top van de hengel. Check dus altijd of je slip niet te ver dicht staat (en ook weer niet te ver open). Dat scheelt problemen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Maar nogmaals: er is genoeg te vinden, hier en elders op het net. En wellicht heeft er iemand nog wat voor je toe te voegen.

Groeten van Bert.
ff v==
Marcel Jansen
Berichten: 123
Lid geworden op: 03-05-2005 16:08
Locatie: randstad

17-05-2006 23:56

chapeau Bert.....heb een hoop topics gelezen over penhengelen, maar jij verwoord het in 1 berichtje. Ik heb er weinig aan toe te voegen.

Ben sinds zaterdag officieel penner (ultimate floater 13 ft 1,25 / 1,50 lbs hengeltje met een daiwa molentje) gekocht.

Netjes alle forums afgestruind en begonnen.....resultaat tot nu toe, na een paar uurtjes pennen.......5 karpers, waaronder 1 pb......wat een verslaving....en wat een verademing zonder al die bagage die vereist is voor het statische vissen.

Dus Stefan...volg Bert zijn tips op en je vangt gegarandeerd.

Vis zelf ook met een perfect uitgelood Rotterdammertje, vlak onder de top...superspannend.

Misschien nog een kleine tip...ik voer met gekookt duivenvoer, daar doe ik nog een beetje trouviet door heen en als haakaas heb ik zoete mais uit blik, aangemaakt met een schepje suiker, een scheutje stroop en een beetje trouvit....Misschien lijkt het alsof het werkt...maar al mijn aanbeten heb ik na 10 minuten vissen (vissen/dobber in het water) gehad, erg snel dus.

Verder voer ik in een L...een dunne lijn voer langs de kant, een dunne lijn voer recht over de sloot en dan een geconcentreerd handje voer waar de lijnen samen komen, en daar je dobbertje leggen. Je ziet de belletjes vanzelf dichertbij komen als je heeeeeeeeel stil bent.
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

18-05-2006 15:45

@Marcel

Dat instant voeren in een L, daar heb ik al eerder over gelezen.
Wil ik nog steeds een keer gaan proberen als ik een nieuwe stek bevis.
't Klinkt heel logisch en het werkt voor jou blijkbaar!
Vijf vissen! In 1 sessie?
Ik heb vanochtend de zesde in het hele jaar gevangen (ben ik ook heel gelukkig mee hoor; een half jaar geleden had ik nog nooit gericht op karper gevist).

@Stefan

Een aanvulling: voor water met weinig obstakels gebruik ik lichter materiaal (1.5 Lbs 3.60m, klein Okuma-molentje, 25/00)
dan voor rietstekken (2 Lbs 3.90m, Shimano Nexave 4000, 30/00).

Door schade en schande 'wijs' geworden.

Groet, Bert.
ff v==
Marcel Jansen
Berichten: 123
Lid geworden op: 03-05-2005 16:08
Locatie: randstad

18-05-2006 18:28

Nee Bert was het maar zo'n feest. Ik ga elke keer ergens anders pennen, elke keer een uurtje.

Heb in 4 kleine sessies 5 karpers gevangen.

Het leuke van het pennen is dat je de karper moet zoeken. Vanavond staat er wellicht teveel wind, maar een vriend van me zag vanmorgen wat jetsers liggen, dus wie weet.....mijn duivenvoer pruttelt alweer.

Dat in die L voeren werkt echt.....je pakt namelijk ook de vissen die door het midden over je voer zwemmen en aan de overkant langs de kant zwemmen. Je ziet het gewoon aan de belletjes. Even voor jou geruststelling, ik had maar 1 20 ponder.....de rest was een stukje kleiner.
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

18-05-2006 18:50

... en die wind: je zult ze wellicht niet zo makkelijk kunnen traceren, maar als je op plekken komt waar je weet dat ze toch wel zijn - zeker aan de kant waar de wind op staat - bijten ze deze dagen beter dan normaal. En aan de bodem.

Groet, Bert.
ff v==
Marcel Jansen
Berichten: 123
Lid geworden op: 03-05-2005 16:08
Locatie: randstad

18-05-2006 22:28

Net terug.....die wind was inderdaad vervelend.

Ben in het bos gaan zitten, daar was geen wind,...echter niks gevangen...uiteindelijk ging reed ik naar huis en zag ik in een klein slootje wat leven......3 voerplekkies gemaakt en weer ff een karpertje meegepakt.

Wel jammer had 2 lossers...die na 3 minuten losschoten.
anton eckhardt
Berichten: 357
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Wageningen en Nijverdal

22-05-2006 00:04

Ik heb hier een watertje waar ik zonder te voeren vis.
Als ik drie uur "vis" (Lees aan het water vertoef) dan ligt mijn dobber misschien een half uur drie kwartier in het water. Vis met een piertje aan de haak en zoek naar activiteit. Zwemmende vis kan ik in principe overslaan (alhoewel ik het vaak toch blijf proberen, tsja soms kan je er niets aan doen he) Vis alleen op bellen en kant azende vis.
Naast dat het verschrikkelijk spannend is, je kunt echt een kwartier of langer achter een vis aanzitten voordat ie hangt (of verdwijnt) is het echt super lonend. Denk dat mijn uurgemiddelde een stuk hoger ligt dan die van de statische visser.
Zometeen als ze wat minder duidelijk azen voer ik op verschillende stekjes wat aan (Meestal hennep, soms wat bonen en mais) en vis deze vervolgens af.

Manier van vissen hangt dus af van de manier van azen van de karper.

Moet wel zeggen dat het water waar ik vis hier uitermate geschikt voor is. En dat mijn gemiddelde gewicht wat lager ligt dan wat het zou moeten zijn volgens de viswinkelier (alhoewel ik ze nooit weeg, maar gemiddelde zou rond de twintig moeten liggen en dat ligt het bij mij echt niet. Maar afgelopen dagen misschien wel :lol: :lol: 8) )

Mvg Anton Eckhardt
anton eckhardt
Berichten: 357
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Wageningen en Nijverdal

22-05-2006 00:05

Vraag me ook echt af of die genoemde twintig pond (Gemiddeld !!) wel klopt trouwens.

Mvg Anton
Plaats reactie