Zitten ze er wel??


Plaats reactie
Mireille Beving

03-05-2006 18:31

Hoi,

ik ben nu zeker al een week of 4 aan het voeren met mais en kattenbrokken enz maar er aast nog steeds helemaal niks nada aan karper :( .

Heeft iemand een tip wat ik hieraan kan doen en waarom het mischien zo is :-? ?

Groetjes en bij voorbaat dank :wink:
Robert Lamboo

03-05-2006 19:03

leg ten eerste eens uit:

-wat voor soort water het is
-wat de dieptes zijn
-op wat voor plek je voert (onder een boom, langs riet o.i.d)
-of je uberhaupt al eens vis hebt zien zwemmen
-of je uberhaupt wel eens gehoort hebt dat er vis zit

Veel terplekke zijn, en observeren is een must als je vis wilt lokaliseren.
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

03-05-2006 22:44

Hoi Mireille,

Wat Robert zegt klopt (zegt deze beginner).

Je kunt het uitproberen door op of bij de plek waar je voert geconcentreerd in het dichtsbijzijnde rietkraagje of plompenveld te voeren (ook als het honderden meters verderop is, want de karpers kennen nou je voer wel) en een half uurtje tot een uurtje later van een afstandje te gaan kijken. Wel ff blijven zitten natuurlijk. Als je onafhankelijk van de wind af en toe de stengels een beetje bokkig ziet bewegen, weet je in ieder geval dat er vis zit.

Het kan ook zijn dat ze gewoon geen trek hebben (misschien omdat de paai eraan komt?). Ik heb samen met een maat de laatste dagen een klein poeltje in een groter waterstelsel bevist. In dat poeltje liggen tussen de twintig en dertig karpers. Maar de tijd van azen of het juiste aas hebben we nog niet gevonden.

Het is niet altijd even makkelijk, maar wel bijna altijd leuk. Vooral als je vangt!

Groeten van Bert.
ff v==
Robert Lamboo

04-05-2006 00:09

Mooi verwoord en goed advies Bert, zou het zelf niet beter kunnen zeggen.

Als de vissen je voer niet lijken te eten, kun je het ook eens met puur natuurlijk aas proberen. Daarmee bedoel ik: zoek azende vissen in de vroege ochtend en de late avond of overdag en deponeer eens een wurmpje of een slakje voor zn neus.

Ik heb net als Bert ook wel eens flink gevoerd (mais/kikkererwten) en het werd ook zeker gegeten aangezien de aaskuiltjes op het zandbedje stonden na verloop van tijd. Maar zodra ik er ging vissen leuk het uitgestorven. Ik heb het hier wel over een water waar ik alleen s'ochtends en s'avonds mocht vissen aangezien het om een landgoedje ging waar de beheerder liever niet had dat iemand me zag.

Waarschijnlijk waren het juist dag-azers deze vissen, waardoor ik het misliep. Hierbij speelde een overschot aan natuurlijk voedsel ook een grote rol, omdat de vissen bijna nimmer gevangen waren en alleen maar watervlooien, kreeftjes, garnaaltjes en muggenlarven gewend waren (wat onderzoek naar gedaan en ik stond werkelijk perplex hoe de voedselrijkdom was).

Ook op andere wateren vaak genoeg gehad dat vissen mijn lekkere zoete partickeltjes gewoon negeerden en er gewoon langsheen aasden. Een naaktslakje in het gras bood uitkomst en zo wist ik er op zo een avondje toch nog 2 te verschalken.

Dit zijn leuke dingen om met je neus in te duiken dus ik wens je veel succes Mireille.
Mireille Beving

04-05-2006 10:06

Hoi,

sorry dat was ik vergeten erbij te zetten :oops: .
Het water is zo'n 2/2,5 meter diep er is weer bijgroeiend riet langs alle kanten en veel lelies lang de bruggetjes.
Vis heb ik weleens gezien maar het is voornamelijk brasem die ik zie rondazen en af en toe een karpertje tussendoor :-? .
Hopelijk hebben jullie hier wat aan :wink: .

En ik ga zeker vanavond als het wat is afgekoeld een slakkie erin dumpen want met worm mag je nu niet vissen :roll: .....
Robert Lamboo

04-05-2006 11:36

ah joh, ziet niemand :oops:
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

04-05-2006 22:28

Mireille,

Zoals jij het beschrijft is het een prachtig watertje.

Ik kan je nog één ding aanraden: lees alles over Penvissen (en selectief over aas) op dit board. Ook als het al vijf jaar oud is.
Doe er je eigen ding mee en dan vang je volgens mij de sterren van de hemel.

Groeten van Bert.
ff v==
Jelle Bijker
Berichten: 51
Lid geworden op: 24-09-2004 16:40
Locatie: Zuidhorn (Groningen)

05-05-2006 09:08

kan het misschien aan de paai liggen?

hier waren ze gisteravond in ieder geval massaal aan het paaien!

echt een prachtgezicht, minstens 100 karpers in een slootje van 3 meter breed, een halve meter diep en tweehonderd meter lang.

succes ermee
Jelle
zomaar een vismoment:

Ik geniet van de serene rust die heerst tussen de langzaam wegtrekkende dampen van de ochtendschemering. Op een meter van mijn korst zie ik af en toe een karper door het wateroppervlak breken. De tijd lijkt stil te staan.
Tommy van Wieren
Berichten: 35
Lid geworden op: 18-05-2005 19:35
Locatie: Utrecht

06-05-2006 21:01

Ja het heeft volgens mij ook met de paai te maken. Ik ben ook 3 dagen wezen vissen, en ik heb er genoeg gezien, maar ze beten gewoon niet :s
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

07-05-2006 00:27

Hier is de bruiloft vanmiddag begonnen.
Dat is nog mooier dan vis vangen, vind ik!

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

08-05-2006 01:35

Ook in de paai kan je goede resultaten boeken met een:

BROODVLOKJEEEEE.... 8)

2 Jaar geleden beetje aanlopen klooien omdat ik nog niet beter wist dat de vis nauwlijks te activeren is op zo'n moment. Zelf ben ik ook niet af te leiden als... naja jullie snappen het! Maar voor een broodvlokje met een beetje pindakaas, daar komt zelfs een karper het bed ummz water wel voor uit! Give it a try!

Leuk om te zien trouwens dat er ook jonge meiden aan het penvissen zijn! Ennuh, als het voeren nog niet lukt, probeer het eens met duivenvoer? Is vaak erg dressuurdoorbrekend als mais al bekend is. Maar op dat water, durf ik eigenlijk met 99% zekerheid te zeggen dat er wel een karpertje of meer zijn/haar rondje zwemt!

Succes!!!
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Plaats reactie