Beginnen met pennen: Kanaal?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

24-04-2006 23:08

Hoi mensen.

Ik ben eind vorig jaar begonnen met penvissen, en het wil nog niet echt. Ik heb wel al mijn eerste karper gevangen, niet de grootste, wel een mooie. Het pennen gaat nog niet zo lekker als bij anderen lees ik regelmatig op het forum. Ik vraag me af wat ik niet goed doe. Ik ga volgende week richting een kanaal, en wil daar wat voerstekjes aanleggen. 3 of 4 dagen voorvoeren, en dan op een ochtend of avond vissen lijkt mij een goed plan. Verder gewoon een simpel pauweveertje of een iets zwaardere pen, aan een 20/00 hoofdlijn. Haak is een klauwhaakje van Korda, maatje 8, en is weerhaakloos. Het materiaal lijkt me wel in orde. Paar korreltjes mais en frolic evt. op de haak, en langzaam laten zakken op de voerstekjes? Als de mais niet werkt, schakel ik over op frolic, of eventueel op knakworst o.i.d.

De stekken zijn bij voorkeur bij een leliebed, of bij een brug(peiler).

Lijkt jullie dit een goede aanpak?

Groet en alvast bedankt,

Marck
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

24-04-2006 23:54

Kan niet beter lijkt me.........gegarandeerd hangen!!!
jan van kranenburg

25-04-2006 03:11

Lijkt me een uitstekende aanpak.
Volhouden dus.
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

25-04-2006 12:50

Ok dan. Dat geeft in ieder geval wat hoop. Hebben jullie nog tips met betrekking tot het uitloden van mijn pen? Ik vind dat altijd wat moeilijk. Ik wil op de eerste ronde voeren ook gelijk even peilen. Goed idee?
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

25-04-2006 13:02

Uitloden met zwevende haak, wordt ook wel het vissen tussen water en wind genoemd. De pen staat en de haak zweeft ergens tussen bodem en oppervlakte. Vlokvissers op ruisvoorn gebruiken dit systeem veel, maar ook karpervissers hebben er goede resultaten mee geboekt. Om dit doel te bereiken monteert u uw lijn, pen en haak. Vervolgens knijpt u een of meerdere grote loodhagels op de lijn, zodat de pen staat met het drijflichaam onder water. De haak bengelt er nu vrij onder en door het gewicht van het aas, bijvoorbeeld een flinke broodvlok of een mestpier, zal de antenne nog iets verder zakken. U kunt nu net zo hoog boven de bodem of net zo dicht onder de oppervlakte vissen als u wilt.

Uitloden met staande haak, is een subtiele manier van vissen op de bodem. Dit systeem wordt veel gebruikt bij een zachte modderige bodem waar veel zweefvuil op ligt. Om dit doel te bereiken monteert u eveneens uw lijn, pen en haak. Lood nu met grove korrels eerst het drijflichaam uit, en met fijne korrels de antenne. Echter wel zo, dat de antenne aan het wateroppervlak blijft hangen. Haak en lood hebben samen evenveel gewicht als de opwaartse kracht van de pen. Beaas nu de haak met bijvoorbeeld zoete maïskorrels en het geheel zal langzaam naar de bodem zinken. Schuif nu de pen omhoog tot de rode antennepunt weer boven water steekt en de haak zal licht zwevend op de bodem staan.

Uitloden met liggende haak is de meest natuurlijke aasaanbieding! Om dit doel te bereiken monteert u de pen op de lijn, maar laat de haak achterwege. U lood nu eerst met grove loodkorrels het drijflichaam uit en dan met fijne korrels de antenne, en wel zo dat deze langzaam zinkt. Schuif nu de pen omhoog zodat de antennepunt goed zichtbaar is. Het eerste loodje staat nu op de bodem. Monteer nu pas de haak! Het eerste loodje zal nu naast de haak op de bodem liggen. Let ook op de loodverdeling. De grove korrels waarmee we het drijflichaam uitloden, die houden we zo hoog mogelijk, dertig of meer centimeter boven de haak, afhankelijk van de waterdiepte. De fijne korrels voor de antenne komen om de twee centimeter bij de haak. Tussen de haak en het laatste loodje houden we ongeveer tien centimeter aan en bij de liggende haak nog een paar centimeter meer! Vooral bij het vissen met liggende haak kan het gebeuren dat een dikke karper de lijn wegdrukt terwijl hij het aas opzuigt. U ziet de pen meestal op een wat vreemde manier schuin ondergaan, om dan bij de aanslag de vis te missen. Daarom gebruik ik, juist bij het vissen met liggende haak, in navolging van mijn grootvader en vader, dat volgdrijvertje voor de pen.
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

25-04-2006 13:17

Kijk daar kan ik wel wat mee! Heb alleen een probleempje...Die pauweveer is zo licht dat deze op een maiskorrel of 2/3 wel zinkt. Dus vis ik eigenlijk alleen maar op de bodem. Het voordeel echter is dat ik een hele goede registratie heb, en vrij vaak opstekers kan verwachten. Verder heb ik ook wel wat zwaardere pennen, en daar kan ik natuurlijk deze methodes goed gebruiken.
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Sjaak Brandsma
Berichten: 228
Lid geworden op: 18-04-2002 02:00
Locatie: Meppel

25-04-2006 17:17

met 20/100 tegen peilers of lelievelden aanvissen?
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

25-04-2006 18:11

Als je weet wat je doet wel? En met het statische vissen heb ik voldoende ervaring opgedaan m.b.t. het vissen met dunne of juist dikke lijnen denk ik. Maar heb er toevallig vanochtend 25/00 op gespoeld vanwege dezelfde reden... :lol:

Bedankt voor je bijdrage...
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

08-05-2006 01:38

Terugmelding:

NIETS!!! Heb geloof ik wel 10 x misgeslagen op vissen. Of het karper was, ja dat was het, duidelijk te zien onder het kantje, maar goed, wel weer ervaring op gedaan, dat scheeld...

Nu in Velp maar eens proberen...
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Plaats reactie