Oppervlakte...


Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

18-06-2006 15:08

Hier misschien een leuk ideetje voor de heren "oppervlakte" vissers:

Rijg een kurkenballetje op de hair, en kneed hierom heen een goed taai
deegje. Dit word dan in de oppervlakte aangeboden, zowel single als op een drijvend tapijtje van honde/kattebrokken. Gebruik het liefst een zo
klein mogelijk haak...

Recept voor taai deeg:

2 delen havermoutmeel (basis)
1 deel tarwebloem (basis)
0,5 deel polentabloem (basis)

Voeg hier aan toe: 1 deel het gewenste bij ingredient, b.v. trouvitmeel,
gemalen honde/kattebrokken, koekjesmeel enz. Attractors zijn niet nodig,
maar wil je wat toevoegen, voeg dan wat bulkolie toe; zo'n 3ml per ei.
Het deeg word dus met eieren aangemaakt...

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

18-06-2006 15:13

Das zeker een leuk idee. Vooral voor de vissen die de broodkorst al een beetje kennen onderhand. Zo heb je een mooi langzaam oplossend aas, wat een mooi smaakspoor afgeeft. Nog meer goeie ideeen Benny? :wink:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-06-2006 15:17

Heren oppervlakte vissers al eens gedacht aan een luchtige cake te bakken van bv vismeel of een andere samenstelling die erg gewild is?
Vissen is een hobby, geen religie!
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

18-06-2006 18:53

Rick,

H'm, ja! :)
Je neemt een pva zakje, doet hier de haak + wat honde/kattebrokken in,
en giet in het pva zakje Mainline "sweet/fruit" soak. Dicht knopen met
pva tape of string, en inwerpen maar.

Douwe,

Drijvende cakes, inderdaad een optie op wateren waar karpers vaak ge-
vangen zijn aan de oppervlakte.
Nog een leuk iets: Probeer eens pepernoten! Dus van 't winter niet zelf
op eten, maar op sparen voor de warmere periodes. :D

groetjes Benny
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

19-06-2006 12:03

Floating Fever.... 8)
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Chris Kroesen
Berichten: 677
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

19-06-2006 12:10

als ik 1 korst, op honde brok of wat dan ook al in het water gooi dan vliegen er meteen 10 meeuwen. nog tips iemand ?
iba born
Berichten: 153
Lid geworden op: 22-08-2003 02:00
Locatie: den haag

19-06-2006 12:40

kattenbrokken gebruiken... of je neemt een binnenband van een fiets en daar bevestig je een vuilniszak ed. op... je gooit je brood of brokken eronder en zo kunnen de meeuwen cq eenden het niet opeten... je kunt natuurlijk niet echt makkelijk met je aasje onder de band liggen maar die gooi je er vlak tegen aan. ze zullen er eerst even aan moeten wennen maar als ze er eenmaal aan gewend zijn dan vang je ze wel. groetjes iba
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

19-06-2006 12:57

Korsten met sambal...brand die eenden of meeuwen hun bekken uit, en karpers zijn er verzot op;)
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-06-2006 13:54

Ze moesten jou een stuk brood in je bek douwen met een potje sambal er op dierenbeul.
Vissen is een hobby, geen religie!
niels bennink
Berichten: 384
Lid geworden op: 13-03-2005 08:38

19-06-2006 14:06

Ik heb ook wel eens van die houten 8mm kralen gebruikt daar had ik ook een deegje omheen gekneed!
Heb er ook wel op gevangen...
Bijna hetzelfde als benny's idee alleen dan met kralen :)
In die kralen zaten terouwns gaten waardoor ik ze op de hair kon zetten.
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

19-06-2006 15:44

Douwe Bijlsma schreef:Ze moesten jou een stuk brood in je bek douwen met een potje sambal er op dierenbeul.


Douwe...even ter informatie, met volledig respect:


Ik ben:
-lid Dierenbescherming
-lid/donateur Natuurmonumenten
-donateur Staatsbosbeheer
-Student Bos en Natuurbeheer
-vrijwilliger geweest voor dierenambulance.
Hoezo ben ik dan een dierenbeul?

Ik vind het ten eerste niet zielig voor ze. Ze voelen het nauwlijks, ze voelen het nog geen 5 minuten, een branderig gevoel in hun bek. Dit is na 5 minuten over, maar ze denken wel vaker voordat ze een rood stukje broodkorst pakken! Ten tweede, waarom is dit zielig en vissen dan niet? We vissen met haken en dat vind u niet zielig? Die karper eet normaal, schrikt, voelt lood, vlucht, word binnengetrokken door een of andere gek met een carbon stok in zen handen, word uit zijn natuurlijke omgeving gehaald, word met ze op de foto gegaan door een of andere debiel met een smile op zen face van hier tot tokio, word soms nog gezakt, en dan pas in zijn natuurlijke habitat weer uitgezet...Als u dit zielig vind, mag u die eenden ook zielig vinden, maar aangezien u een fervent karpervisser bent, neem ik aan dat u het niet zielig vind, dus plaats ik vraagtekens bij uw opmerking, of u wel weet waar u over praat...

Tenslotte, neem dit niet persoonlijk, ik neem uw opmerking ook niet al te persoonlijk op, ga alleen in de verdediging omdat ik er niet tegen kan als iemand mij of iemand anders een dierenbeul noemt, terwijl diegene de achtergrond van de ander totaal niet kent. Mocht het als grapje bedoeld zijn, dan kunt u dit bericht als niet geschreven ervaren...

:o :( :lol: zoooo... ff mijn formele taal oefenen...
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-06-2006 15:59

Wat je allemaal bent zegt helemaal niets over jou gevoel.
Zodra jij het verantwoord vindt om sambal op het brood te doen om de vogels te weren en de vis zijn smaakvermogen, waarvan hij afhankelijk is om te overleven, te beschadigen neem ik niets terug.
Sterker nog, jij zou VEELLLLLLLLLLLLLLLLLL beter moeten weten en bent in mijn ogen dan ook VEELLLLLLLLLLLLL meer aan te spreken op dat stomme gedrag.

Al die andere argumenten doen niets af aan mijn mening.
Jij verteld mij daar niets nieuws mee namelijk.
Ik ben mij volledig bewust van mijn gedrag tov de vis en dat die niet bepaald diervriendelijk te noemen is.
Aan de hemelpoort zal ik daarover mijn verantwoording wel afleggen.

Ik zet gezien jou opleiding vraagtekens of jij het ooit wel eens begrepen hebt.
Wat weet jij er in godsnaam van hoelang de vis er last van heeft??
Zolang het aannemelijk te maken is dat de vis er totaal onnodig last van heeft moet je het laten, einde discussie.
De vis neemt vele malen smaak beter waar dan de mens doe voor de aardigheid eens een korst brood on je mond met een kwak sambal erop.

Ik houd wel van een Sambal Oelek/Brandal discussie :D :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

19-06-2006 16:08

Als ik jou niets nieuws vertel, dan weet je ook dat sambal niet schadelijk is in kleine mate van gebruik. Ik zeg niet dat ik een potje erop smeer, ik gebruik HOOGUIT een mespuntje sambal per 4 of 5 korsten...dit is dus minimaal. In dit geval dus niet schadelijk en zeker niet blijvend schadelijk. De smaakpappillen van de karper zijn sterk ontwikkeld, er hoeft dus maar een klein beetje gebruikt te worden. Die van een eend zijn minder sterk ontwikkeld, maar wel gevoeliger voor pittige dingen (staat in onderzoeksrapport van de WUR) hierdoor schrikt Sambal ze af om nog een stukje brood te pakken in de buurt waar ze net hebben gegeten. Ook hebben eenden een korte termijngeheugen, en zullen zij het 2 dagen later vergeten zijn. Dus kun jij als visser 2 dagen zonder eenden oppervlakte vissen. Verder vis ik hier op water waar de eenden van de 100 stukjes brood maar slechts 2 of 3 stukjes per individu eten, de rest laten ze liggen. Oftewel, half brood strooien, eenden uit laten eten(gaan vanzelf weg) en kan ik mijn korst met haak erbij gooien. ik gebruik hier dan ook geen sambal. Ik heb het slechts 1 of 2 x op water gebruikt waar het druk is met eenden, maar de karpers wel graag van de oppervlakte pakken.

Vlammende discussie...I LIKE IT! :lol: It's Getting Hot In Here :lol:
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Robert Lamboo

19-06-2006 16:18

toch blijven eenden en meerkoeten schijtbeesten..

Maar goed, dan nog gooi ik liever wat meer brood erin :lol:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-06-2006 16:19

Mij wel goed ik lees alleen maar meer argumenten van jou om mijn woorden niet terug te nemen.
Sterk ontwikkelde smaakpapillen betekend ook veel meer "last" hebben van jou toevoeging.
Zolang dat niet tot je doordringt of zolang je het niet durft toe te geven want dat staat niet stoer, houdt het op.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

19-06-2006 16:25

Ok Douwe, ik geef toe dat je gelijk hebt, maar dat heeft niets te maken met mijn argumenten. Als jij even goed leest, staat daar ook dat ik daarom een minimale hoeveelheid gebruik. Denk je dat Robin Red in hoge mate ook niet schadelijk is voor de karper? Ik denk van niet! De karper laat het dan gewoon lekker liggen. Zo gaat het ook met die korst...als die vis denkt dat het schadelijk is, of hij het niet lust, eet hij het echt niet!

P.s. als ik niet wist dat die versterkte papillen mijn toevoeging ook erger voelen, had ik dan minimale hoeveelheden gebruikt?
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-06-2006 16:31

als die vis denkt dat het schadelijk is, of hij het niet lust, eet hij het echt niet!

Denkt de vis dan? weet hij wel wat schadelijk is??
als hij iets niet lust heeft hij het toch al in de bek gehad, of niet??
8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

19-06-2006 16:34

Douwe, ben je dom of doe je dom? :-?

Je weet net zo goed als ik dat een karper met zijn bek en baarddraden proeft, en daarmee een boilie gewoon weer uitspuwt als hij hem niet lust.. De toevoeging is daarmee niet in zijn ingewanden gekomen en niet schadelijk. Inderdaad, hij proeft iets, en lust dit niet, spuwt het uit, heeft het wel in zijn bek gehad, maar dit kan geen kwaad.

Dat karpers denken lijkt mij wel. Anders zou er geen dressuur bestaan, en zou elke karper gemakkelijker te vangen zijn. Gelukkig denken ze wel na, en zijn ze in mijn ogen uniek en zijn wij bevoorrecht om de karper te mogen vangen!

Zeker in een PEST Bui he? Ouwe reus :lol: :wink: :roll: :P
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-06-2006 17:05

Nee hoor juist geen pestbui :D , zo je weet kan een gek, alhoewel ik niet precies weet of ik nu gek of een een vliegtuig ben, meer vragen dan 10 wijzen kunnen beantwoorden.
Laat je niet verder door mij opnaaien. :D :D

Bij de weg: wat het denken betreft verschillen wij werkelijk kilometers van mening.
Zou het dier kunnen denken, waar combineren een onderdeel van is, zouden wij geen vis meer kunnen vangen.

Dressuur bestaat alleen tussen de oren van de vissers, die gebruiken hun mogelijkheid om wel te denken wat dat betreft veel te weinig.
Ontwijkend gedrag bestaat overigens wel maar dat noemt men dan negatieve conditionering voor zover het niet in het instinct van het dier ingebakken zit.
Niet zeggen dressuur en conditionering is het zelfde want er zit veel verschil tussen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

19-06-2006 17:34

Off-topic...ben benieuwd wat de rest daar van denkt! Ik ga even een topic maken...
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-06-2006 17:40

Doe je best dat item is al meerdere malen aan de orde geweest.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

19-06-2006 17:44

Doe is lief joh :( :cry:

:lol: :lol:
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

20-06-2006 11:55

Van een vuilniszak een vlieger maken. Schijnt dat watervogels daar dan wel van schrikken.

Single hookbait´s aan de oppervlakte.

Zak oud brood op de kant om kiepen.

Nog meer en nog verspreider voeren.

Gister was ik eigenlijk wel blij met de eenden. Elke keer als ik voerde doken ze meteen op de brokken, gevolgd door de vis. En die paar keer dat de eenden weg bleven zag ik ook geen vis. :-?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

20-06-2006 13:17

kevin diederen schreef:Gister was ik eigenlijk wel blij met de eenden. Elke keer als ik voerde doken ze meteen op de brokken, gevolgd door de vis. En die paar keer dat de eenden weg bleven zag ik ook geen vis. :-?


Ik maak wel vaker mee dat de vissen pas beginnen te azen als de meeuwen en eenden flink van mijn aasjes aan het vreten zijn. En de karpers lijken dan wel de concurrentie aan te gaan met het gevogelte: wie is het eerste bij het eten?
Gebruikersavatar
koen bril
Berichten: 895
Lid geworden op: 07-11-2005 16:22
Locatie: lutten
Contacteer:

20-06-2006 13:22

Vogels boven de stek betekend hier vaak dat er ook vis aanwezig is onder die beesten. Hier zitten altijd heel veel musjes in het riet die beesten schijten vanalles uit en vriend karper is er gek op. Hoevaak ik al niet beet heb gehad als er eendjes bovenop de stek vaarden. Ik heb geen last van die vogels. En als ze gaan duiken naar mijn aas dan voer ik gewoon weer een beetje bij of ik voer in het donker. :wink: