Moet een onderlijn


Plaats reactie
jasper de boed
Berichten: 5
Lid geworden op: 06-03-2006 16:39
Locatie: heemskerk

11-04-2006 19:14

ik had een vraagje. moet je tijdens het pennen een onderlijntje gebruiken of kun je gewoon de haak op de hoofdlijn binnen. ik doe het laatste namelijk meestal. als het wel moet(of mag) moet er dan een hair aan zodat je ook met bijvbeeld boilie kan vissen
dennis scherjon
Berichten: 421
Lid geworden op: 13-02-2006 10:11

11-04-2006 20:46

penvissen zonder onderlijn is toch altijd subtieler?? een hairtje aanknopen kan nog altijd met een bledknoop.
Robert Lamboo

11-04-2006 21:11

Het ligt ook wel eens aan de omstandigheden. Stel dat je bij obstakels vist met 30/00 en de vis is wat schichtig op de lijn, dan kan een soepele onderlijn het verschil maken op het vangen van een vis.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

11-04-2006 23:05

gebruik een onderlijntje wanneer je het nodig hebt. Obstakels, helder
water/schuwe karper.

Zelf vis ik het liefste zonder onderlijn met een uitgelode pen (wel met
hair !). Eén loodje 4cm boven de haak dat de pen doet zinken, en je
beetregistratie is súpernauwkeurig. Hangen bij de kleinste opsteker.
Harde wind of sterke stroming zijn dan wel een grote handicap. In zo'n
geval val ik dan toch vaak terug op een zinkend onderlijntje met daar
boven een wat groter knijploodje.
jasper de boed
Berichten: 5
Lid geworden op: 06-03-2006 16:39
Locatie: heemskerk

12-04-2006 18:03

owkee het is nu een stuk duidelijker maar kun je ook met boilie vissen zonder een onderlijn?
Roel Visser
Berichten: 44
Lid geworden op: 16-03-2002 01:00
Locatie: Franeker

12-04-2006 21:47

jasper de boed schreef:owkee het is nu een stuk duidelijker maar kun je ook met boilie vissen zonder een onderlijn?


Is geen probleem Jasper. Vis zelf liever zonder onderlijn omdat met een knoop ,welke nodig is om de lijn te bevestigen, de sterkte van het snoer minder wordt.
Llijnbreuk treedt meestal op bij een knoop of op de plaats waar je lood op de lijn hebt bevestigd. Maar soms is een onderlijn nodig zoals hierboven al beschreven is bij obstakels of mosselbankjes stenen riet etc..

Roel
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

12-04-2006 21:55

Staat hierboven een beetje raar aangegeven, heb het gevoel dat jullie de onderlijn als bescherming tegen die obstakels bedoelen.

Lijkt me dus niet het geval. Ik gebruik alleen een onderlijn als ik bij de aaspresentatie dun wil vissen, en wat schuurbestendigheid op de hoofdlijn.

Dus wanneer ik dicht tegen een obstakel aan vis met zware hengels (2-2.5lb) en daarbij een dikke lijn gebruik, dan ga ik in dat geval over op een dunne gevlochten onderlijn omdat zo'n dikke lijn de presentatie in negatieve zin beinvloed.
Het komt namelijk bijna niet voor dat de eerste 20 cm (onderlijnlengte) in aanraking komt met een obstakel, al helemaal niet tijdens het penvissen. Je zet bij de aanslag al direct druk van boven waardoor die onderlijn nooit over een mosselbank oid kapot kan schuren/snijden.

Misschien dat ik het verkeerd had begrepen, maar zo denk ik er iig over.

mvg

Koen
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

12-04-2006 22:16

Koen Workel schreef:Staat hierboven een beetje raar aangegeven, heb het gevoel dat jullie de onderlijn als bescherming tegen die obstakels bedoelen.

Lijkt me dus niet het geval. Ik gebruik alleen een onderlijn als ik bij de aaspresentatie dun wil vissen, en wat schuurbestendigheid op de hoofdlijn.

Dus wanneer ik dicht tegen een obstakel aan vis met zware hengels (2-2.5lb) en daarbij een dikke lijn gebruik, dan ga ik in dat geval over op een dunne gevlochten onderlijn omdat zo'n dikke lijn de presentatie in negatieve zin beinvloed.
Het komt namelijk bijna niet voor dat de eerste 20 cm (onderlijnlengte) in aanraking komt met een obstakel, al helemaal niet tijdens het penvissen. Je zet bij de aanslag al direct druk van boven waardoor die onderlijn nooit over een mosselbank oid kapot kan schuren/snijden.

Misschien dat ik het verkeerd had begrepen, maar zo denk ik er iig over.

mvg

Koen


Mag ik me bij je aansluiten?

Weltrusten mensen... :oops:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

14-04-2006 20:18

Beste Jasper,

Ik gebruik meestal een onderlijn vanwege de soepele aaspresentatie. ik gebruik hiervoor al twee jaar een rol dun vliegertouw. Dit is in vergelijking met mijn nylon hoofdlijnen van 20/00 tot 23/00 een stuk soepeler. (je moet wel weten dat de karpers hier maximaal 20 pond wegen). Het vliegertouw gedraagt zich een beetje zoals "multistrand", zonder te gaan pluizen. De onderlijntjes maak ik van tevoren met verschillende haken en hairs. Door de haken ruim te knopen kun je van het reststuk draad een prima hairtje maken.
Bevestiging van de onderlijn doe ik met een kleine wartel. deze ligt altijd op de bodem en neemt de rol van het laatste loodje over.

Tijdens het vissen heb je veel gemak van het snel kunnen wisselen van de onderlijntjes. Vooral wanneer je het zaakje weer eens aan de overkant in het riet hebt vastgegooid ben je blij snel weer een nieuw tuig klaar te hebben.

Ik heb in de winkel nog geen gevlochten onderlijntjes gevonden die zo dun en soepel zijn als het vliegerdraad. Heeft iemand een goede tip dan houd ik mij aanbevolen...

groeten Hans
Fred Schuurhannes
Berichten: 174
Lid geworden op: 01-02-2005 10:38
Locatie: Nieuwerkerk ad Ijssel

19-04-2006 21:13

ik heb vanmiddag softsilk gehaald...weet niet welk merk het is meer maar dat is een zeer soepel en zacht lijntje 15 lb. klein haakje erop maatje 10.
en een afwijkend aasje.

zo hoop ik dit jaar wat karpers te strikken.
frans eijsbouts
Berichten: 66
Lid geworden op: 24-02-2006 19:30
Locatie: almere

19-04-2006 21:47

jasper de boed schreef:owkee het is nu een stuk duidelijker maar kun je ook met boilie vissen zonder een onderlijn?


yep dat kan ik zelf snij de bolie in tweeen en dan ff met een drilboortje een gaatje maken ,,dan kan de haak er wat makkelijker er door(wel een haak met een wijde bocht nemen) en hoppa klaar werkt goed bij mij !!

ps: vergeet ff te zegen dat het wel met een halve bolie is op de haak :wink: probeer het eens zou ik zegen!!
Plaats reactie