Vangsten April (met de pen)


Plaats reactie
Fred Muler
Berichten: 37
Lid geworden op: 20-12-2005 20:40

25-04-2006 23:34

Vandaag gevist en het resultaat: 5 karpers en een kroeskarper in 2 uur tijd.

Trouwens, normaal vis ik statisch daar en vang ik vissen met een minimale lengte van 50 cm. Met de pen heb ik alleen maar klein gevangen, maximaal 40 cm. Het aas is mais (statisch ook mais). Wie kan het verschil verklaren?
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

26-04-2006 00:23

Er zit naar mijn mening geen verschil in gevangen vissen op de pen of bij statische methodes. Zoals ook al behandeld in de topic Grote Karper op de Pen, kan je ook grote karper, zowel in lengte als gewicht, vangen op de pen. Het blijft echter wel zo, dat als je niet stil genoeg bent aan de waterkant, om maar een voorbeeld te noemen, je de grote vissen, die veelal ervaring hebben, eerder wegjaagt dan de kleinere vissen die misschien een beetje onwetend asen. Dit zou een verklaring kunnen zijn...
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Fred Muler
Berichten: 37
Lid geworden op: 20-12-2005 20:40

26-04-2006 14:29

Marck de Jongh schreef:Er zit naar mijn mening geen verschil in gevangen vissen op de pen of bij statische methodes. Zoals ook al behandeld in de topic Grote Karper op de Pen, kan je ook grote karper, zowel in lengte als gewicht, vangen op de pen. Het blijft echter wel zo, dat als je niet stil genoeg bent aan de waterkant, om maar een voorbeeld te noemen, je de grote vissen, die veelal ervaring hebben, eerder wegjaagt dan de kleinere vissen die misschien een beetje onwetend asen. Dit zou een verklaring kunnen zijn...


Nog een ding, ik vang aanzienlijk MEER (maar klein) op de pen.
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

26-04-2006 15:28

Juist! Omdt je actief op zoek bent kom je meer vis tegen dan dat je afwacht tot ze bij je aasje komen. Dat is gewoon een vaststaand feit. En je kan selectiever vissen dan met statische methoden...
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Fred Muler
Berichten: 37
Lid geworden op: 20-12-2005 20:40

26-04-2006 19:41

Marck de Jongh schreef:Juist! Omdt je actief op zoek bent kom je meer vis tegen dan dat je afwacht tot ze bij je aasje komen. Dat is gewoon een vaststaand feit. En je kan selectiever vissen dan met statische methoden...


Nee, hoor ik ben niet actief op zoek naar vis. Gewoon op dezelfde stekken en hetzelfde aas. Gewoon nog nooit zo klein gevangen. Met statisch ALTIJD groter op die stek.
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

26-04-2006 21:15

En dat zal dus denk ik te maken hebben met de trillingen die je veroorzaakt of het tijdstip waarop je vist met de pen en met de statische hengels.
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Fred Muler
Berichten: 37
Lid geworden op: 20-12-2005 20:40

26-04-2006 21:57

Marck de Jongh schreef:En dat zal dus denk ik te maken hebben met de trillingen die je veroorzaakt of het tijdstip waarop je vist met de pen en met de statische hengels.


Nee, ik vang nooit zo klein met statisch en ik vis daar al een jaar. Kleinste vis is 50 cm. En met de pen vang ik achterelkaar ongeveer 30 cm karper op 1 avond!

Mijn punt is: blijkbaar filtert statisch vissen kleinere vissen eruit. Dus ik bedoel niet andersom (waar je gelijk kan hebben met trillingen).

Ik denk dat echt kleinere karpers niet goed kunnen worden gehaakt met een bolt rig. Tenzij je alles minimaliseer, met een flink kleinere haak enz... Misschien maar eens testen met een rig getuned voor kleine vissen.
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

26-04-2006 22:01

Inderdaad, ben wel benieuwd naar je bevindingen! Het blijft natuurlijk zo dat kleine karper sneller geneigd is kleiner aas te pakken, en dus eerder op de pen te vangen is denk ik...
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

27-04-2006 21:51

Wouter Vennekens schreef:Daarstraks had ik iets aan de hand :-?
Na een half uur krijg ik een mooie beet, ik sla aan en na een harde dril kwam de vis boven.... Een schub van 11kg .... gehaakt ..in..zijn..oog.. :(
Toen ik hem boven het net trok zag ik het ineens, ik dacht van "What the fuck man!" Nu was hij wel gehaakt net onder zijn oogbol maar wel in dat vlees wat aan zen oog hangt, dus toen hij bovenkwam hing heel zijn oog eruit en zag ik zo'n stuk wit vlees. Oei oei dacht ik, als dat maar goed komt.
Op de kant was z'n oog er al terug ingefloept en kon ik de (gelukkig weerhaakloze) haak er gemakkelijk uittrekken. Gelukkig was er niet veel schade te zien, en dus al zeker geen schade aan zijn oogbol zelf. Maar toch niet fijn om mee te maken :-? Zeker niet als het een van de 4 dikste vissen van het watertje is. Stel je voor dat ik zijn oog eruit gedrilt had :o . Ik ben er alleszins nog altijd niet tegoei van..

Afbeelding


Na een week had ik toch weer de moed om het nog eens te gaan proberen... Na een half uur krijg ik op exact dezelfde plek als vorige week een beet die ik netjes aansla waarna men hengel zowat uit men handen gerukt wordt en ik de komende 7 minuten geen cm lijn kan winnen.. Mijn vrees voor weer een vals gehaakte vis kwam uit ... DEZELFDE VIS als vorige week, maar nu gehaakt in zijn flank :(
Godverdomme. Gelukkig daarna nog een torpedoschubje van een kilo of 3 kunnen vangen, keurig in de bovenlip gehaakt :-?
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

27-04-2006 22:21

Tsjonge Wouter,

Hopen dat 'ie nou geleerd heeft een beetje uit te kijken.
Naar hè, vals haken? Ik ben vanwege de lijnzwemmers een stuk minder scherp gaan vissen. Misschien moet jij ook wat meer overdiepte nemen (of juist bijna niks, zoals Sebastian).

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

27-04-2006 23:14

mja ik vis toch een cm of 20 op de bodem. Ik heb ooit meer geprobeerd , een halve meter maar toen kreeg ik geen beet meer =) die vis zwom maar rond zonder dat ik iets zag volgens mij.
Ik was daarstraks nog aan het denken toen ik zat te vissen: " die sebastian die moet er toch veel vals haken, die slaat op het minste tikje met zijn haak net op de bodem "

Nuja, het zal wel aan die vis liggen, anders heb ik het praktisch nooit dat ik vissen vals haak.
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

27-04-2006 23:28

Ik zat op twintig centimeter en ben naar veertig gegaan.
Vanmiddag een bak van een vis verspeeld, waarschijnlijk omdat ik nog moet wennen aan deze afstand.

Volgens mij is het 't één of 't ander: met 40 cm overdiepte heb ik tot nu toe geen lijnzwemmers meer gehad die op aanbeten leken; maar op Sebastians manier zou hetzelfde wel eens op kunnen gaan.

Bovendien: bodemvissen is niet verplicht of zo. Ik ben af en toe flink aan het experimenteren met staande en zwevende haak. Alles mag, als je er maar plezier in hebt....

Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

28-04-2006 10:09

Hey wouter,

Heb de eerste ochtend dat ik met de "4 cm methode" viste inderdaad best
wat karper vals gehaakt. Maar na een aantal loze en een aantal echte
beten kon ik het verschil goed zien. Heb sinds dien geen enkele vis meer
verkeerd gehaakt... 't is dus even aanpassen maar met het resultaat ben
ik nu wel blij! ook omdat deze methode best 'n stuk scherper is...

Voorheen viste ik ook wel eens met langere onderlijnen (+/- 40 cm).
Maar omdat de meeste karpers die ik vang dik over die 40 cm heen gaan
kreeg ik toch nog vaak staarten door mijn lijn. Niet dat dat nou minder is
geworden! alleen weet ik er nu van, en sla ik dus alleen aan wanneer de
karper het aas heeft gepakt...

Grs seb!
Gebruikersavatar
joost hymans
Berichten: 79
Lid geworden op: 05-02-2006 17:17
Locatie: druten
Contacteer:

28-04-2006 21:03

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
bij deze mijn eerste 4 karpers in de 2 avonden gevangen nadat ik weer kon vissen na mijn beenbreuk :(
2 schupjes van 19 pond
en 1 spiegel van 15 en 1 van 23 pond

:lol:
gr joost
wind op de kant is vis in de hand
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

28-04-2006 21:15

Vandaag ging het lekker. Ik was van plan om een namiddagje in het zonnetje wat brasems te gaan vangen want de karpers zitten normaal gezien altijd in "het natuurgebied" overdag(waar je dus niet mag vissen).
Op 5 uur tijd had ik 4 karpers, 2 of 3 karpers gelost, 3 brasems en een kroeskarper.

Nou! Dat ging even vlot :)
De dikste woog net geen 10kg.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bram Wijnhoven
Berichten: 228
Lid geworden op: 09-07-2005 21:10
Locatie: tussen voor en achtertuin
Contacteer:

28-04-2006 21:16

hier mijn eerste vis op de pen dit jaar een mooie schub van 19 pond.
deze vis wist ik te vangen tussen wat paaiende brasems!
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Bram Wijnhoven op 28-04-2006 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
je kan iemand anders bewonderen om zijn presaties, maar onderschat jezelf toch ook niet!
_________________________________
pb, 41pond schub schoon aan de haak!
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

28-04-2006 21:28

Way 2 go, Wouter!

Joost, Bram. Ook gefeliciteerd.
De bedoeling is dat je foto's voor het board verkleint tot maximaal (geloof ik ) 640 pixels breed en evt. idem hoog.

Met deze grote foto's trek je de hele pagina uit z'n verband en moet iedereen ineens scrollen om de teksten te kunnen lezen (en julie prachtige v== te bewonderen)!

Groet, Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

28-04-2006 21:50

OK Bram,

Die vis is nog mooier dan ik dacht!
ff v==
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

29-04-2006 13:02

wouter,
toen je de vis voor de tweede keer ving, kon je toen nog wat zien aan het oog waar je 'm eerst vals gehaakt had?
of was het alweer aardig geheeld?
ik heb ook een keer een vis tijdens een dril per ongeluk flink beschadigd, en wat was ik blij toen ik 'm een jaar later weer kerngezond terugving! :roll:

groeten
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

29-04-2006 13:08

Tim Schless schreef:wouter,
toen je de vis voor de tweede keer ving, kon je toen nog wat zien aan het oog waar je 'm eerst vals gehaakt had?
of was het alweer aardig geheeld?
ik heb ook een keer een vis tijdens een dril per ongeluk flink beschadigd, en wat was ik blij toen ik 'm een jaar later weer kerngezond terugving! :roll:

groeten


Daar was de eerste keer nadat ik de haak eruit had gehaald nog maar weinig van te zien, zat ook niet in z'n oog maar in het "vlies" wat aan zijn oog hangt. Dus er was de 2e keer eigenlijk ook niks meer te zien. De 2e keer toen ik em in zijn flank haakte, dat zag er eigenlijk lelijker uit, daar is de haak wat gaan wrikken denk ik.
Achja, ik ben blij dat ik ze gisteren allemaal keurig in de lip had gehaakt, behalve 1 kroeskarpertje die hing in zijn vin. Ik wou net terug gaan maar men stek was bezet :(. Dan morgenvroeg nog maar eens proberen :)
brian Stellingwerf
Berichten: 165
Lid geworden op: 18-02-2006 21:32
Locatie: delft

29-04-2006 18:23

hey jongens

ik ga nu weer lekker achter de karpers aan jullie horen het dalijk
als ik wat heb gevangen :wink:
voeg me maar op msn toe als je wil
brian_wippolder@hotmail.com
brian Stellingwerf
Berichten: 165
Lid geworden op: 18-02-2006 21:32
Locatie: delft

29-04-2006 20:27

brian Stellingwerf schreef:hey jongens

ik ga nu weer lekker achter de karpers aan jullie horen het dalijk
als ik wat heb gevangen :wink:



ben net terug en helaas niks gevangen aleen eentje verspild morgen nog een keer proberen :wink:
voeg me maar op msn toe als je wil
brian_wippolder@hotmail.com
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

01-05-2006 17:16

Ik gisterenmorgen, na 4 uur slaap na een zatte avond 5 brasems gevangen :D Maar ik was nog een beetje te wazig om scherp te vissen. Ik heb een paar keer vol verbazing naar mijn onderduikende en dan even later weer boven water komende dobber zitten kijken haha. Dadelijk ga ik het nog eens proberen.
Plaats reactie