Vangsten April (met de pen)


Plaats reactie
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

21-04-2006 08:29

gebruik sinds kort een camo mat om een eventuele gevangen knol te beschermen tegen de boze bovenwaterwereld.
ik vind hem wel deftig en kleurt goed bij m.n witte overhemd.
ik ben voorstander, ook bij het struinen.

koos.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-04-2006 10:07

Ferenc er gaat zeker iets verkeert, jij stelt jou belang, teveel werk al dat gezeul, boven het belang van de karper, bescherming van een mat.

Ook dat heeft niets met de mat te maken.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

21-04-2006 10:21

Dus jij zegt dat een karper beschadigt worden als men geen mat gebruikt?
Ik vind ook wel dat een mat altijd beter is,maar iedereen overdrijft gewoon en zoals eerder gezegt,als je goed oplet kan je best zonder mat.

En zelfs met mat heb ik vaak genoeg gezien dat de vis eraf schuift.

En tja...het is voor mij geen heilig dier,ga dan niet vissen als je zo bezorgt bent om een karper.Kans dat een karper bij een dril beschadigt is 100x groter dan dat ie op de kant ligt.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-04-2006 10:25

Daar ben ik het mee eens, had je ook kunnen weten als je mijn berichten had gelezen.
Toch geef jezelf aan dat een mat beter is voor de vis maar dat je hem niet mee wilt nemen omdat het JOU teveel werk is.
Zo,n oprolmatje is helemaal niet teveel werk die hang je aan je tas die je toch al over je schouder hebt hangen.

Maar laat verder maar het voegt niets toe aan mijn mening en aan dit topic.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

21-04-2006 10:52

Wat ik persoonlijk wel prettig vind, is dat je een gevangen vis op een mat mooi kunt fixeren door middel van een grote flap. Op het moment dat je aan het rommelen bent met unster, meetlint of camera kan de vis er in ieder geval nooit afschuiven.

Daarnaast zijn er voldoende kleine, compacte (oprol)matjes te koop die weinig kosten en wegen, waar je prima zelf op kunt zitten. Ik zie dan eigenlijk ook geen reden om er niet eentje bij je te hebben...

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

21-04-2006 10:58

Mee eens Mark,

En nou allemaal je spullen pakken (al of niet inclusief mat) en gaan vissen, zodat we straks weer wat vangsten kunnen melden in dit topic.

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Kevinskie de Boer
Berichten: 542
Lid geworden op: 12-02-2005 17:34

21-04-2006 15:30

dat over die onthaakmatten vind ik soms gewoon echt gelul.. als je een karper vangt en je legt hem op een mooi grasoever zonder takjes, afval en scherpe voorwerpen overkomt de vis helemaal niks.. en vind ik persoonlijk zo,n onthaakmat egt overbodig.. vis je op een oever waar veel takjes liggen en er geen gras te zien is maar alleen hard zand.. dan heb ik een andere mening en zal ik ook zeker een mat meenemen. Benieuwd wie dit met me een is en wie er nu uit zijn naat gaat omdat diegene me niet begrijpt. Genoeg over dit nu. V/d bn ik wezen vissen met de pen en ik heb een mooie grote spiegel gevangen en een klein schubje.. leuke vissies op een zaterdagje vissen 8)
Ga toch vissen, dan vang je nog eens wat 8)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-04-2006 16:25

v/d bn ik wezen vissen, zal betekenen vandaag ben ik wezen vissen.
Komt leuke vissies op een zaterdagje vissen niet uit. :roll: :roll: :roll:
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

21-04-2006 19:05

k g mogge ps n zaterdagje v==

Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

21-04-2006 22:44

Douwe Bijlsma schreef:Daar ben ik het mee eens, had je ook kunnen weten als je mijn berichten had gelezen.
Toch geef jezelf aan dat een mat beter is voor de vis maar dat je hem niet mee wilt nemen omdat het JOU teveel werk is.
Zo,n oprolmatje is helemaal niet teveel werk die hang je aan je tas die je toch al over je schouder hebt hangen.

Maar laat verder maar het voegt niets toe aan mijn mening en aan dit topic.


Ik vis redelijk snel een hoop aantal stekken af,om nou elke keer dat ding uit en op te rollen vind ik idd teveel werk,en opgerolt laten werkt ook niet als je een vis eraan heb.En meenemen in de hand gaat niet lukken omdat ik die al vol heb.
Dus tja...ik ga er geen excuus voor verzinnen,maar dat wil niet zeggen dat ik niet goed met de vis om ga :wink:
jan van kranenburg

22-04-2006 01:53

Ben het eigenlijk wel met je eens, Ferenc.
De laatste keren dat ik struinde, bevoerde ik max 3 stekken met een onderlinge afstand van max 50 meter. Een struinmat was zo best te doen.

Je moet zo'n ding echter niet heilig verklaren.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-04-2006 05:30

Als je bang bent dat je vis gaat klapperen op de grond, dan kun je hem natuurlijk gewoom vastspijkeren met een paar hele lange draadnagels.....

Heb je geen mat meer nodig......

Waarom heb ik geen tijd om te vissen? :o

ff een bakkie en dan weer mixjes draaien....
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

22-04-2006 07:50

Mitsz,

Die hamer en die draadnagels zijn veel te zwaar en ik zit er niet lekker op.
Verder wel een goed idee :wink:

Even de hondjes uitlaten en dan...

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

22-04-2006 10:56

Bert

Ipv hamer en draadnagels,gebruik ik de steel van mijn net,paar tikken en de vis blijft roerloos liggen.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-04-2006 12:55

zie nou wel dat dat humaan kan worden opgelost :D

iemand nog interesse in mijn favoriete recept met karper? :D :D
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

22-04-2006 12:57

heb je die ook in pop up? :lol:
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

22-04-2006 13:20

Gisteren toch nog even weggeweest met mijn Tricast Barbel (1,25 Lbs). Er was maar weinig actie in de polderslootjes, dit in tegenstelling tot een jaar geleden , toen ik de staarten en 'aaswolken' niet op één hand kon tellen. Daarom mijn groundbait (met methodmix olie en zoete mais) maar op een aantal stekken gegooid en deze elk een 20 minuten afgevist. Een mooie blei was de enige actie die het eerste uurtje me gaf. Wel een mooie opsteker erbij kado gekregen :D!

Tegen het einde van de twee uur durende sessie kwam er dan toch een wuivende staart dichterbij, maar helaas stopte deze karper met azen een meterje of twee, drie voor mijn dobber...:-(

Afbeelding

Uiteindelijk twee karpers gevangen, waarvan deze duidelijk het meest te vertellen had, de dril duurde zeker acht minuten. Verbazingwekkend!

Afbeelding

IK heb zo'n gevoel dat er aanzienlijk meer penuren gemaakt gaan worden dan vorig jaar, het plezier erin is weer helemaal terug.

Met vriendelijke groet,

Frank
Laatst gewijzigd door Frank Huisman op 22-04-2006 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

22-04-2006 13:31

Goed werk Frank!

Ik had vanochtend alleen maar brasems. Morgen is er weer een dag...

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

22-04-2006 13:38

Wie van de mensen die een mat heeft gekocht, heeft de opmerking er bij gekregen dat het slim is om de mat eerst nat te maken voordat men de vis er op legt??


Ik heb laatst een stapel vis-dvd'tjes ontvangen en bekeken, en toch heb ik gezien dat een vis netjes op een mooie mat gelegd wordt.
De haak gaat uit de vis, en even later, vlak voor de foto-sessie, dan word er een emmer water op de vis leeggekiept om de vis wat glans mee te geven voor op de foto. Dat is het eerste moment waarop die desbetreffende mat serieus te maken kreeg met vocht. Het schepnetje bevat nog niet zoveel vocht.

Zoals we allemaal weten (of logisch zouden kunnen beredeneren) zal een vis een (groot) gedeelte van de slijmlaag op een droge mat achterlaten....

Of ben ik de enige die tijdens het drillen van de vis op een of andere manier de mat in het water flikkert en hem dan weer met een ruk aan het touw terug naar de oever lanceerd voordat ik het net + vis er op leg??


Dus, natmaken dat ding!


MVrGr;

WouteRStegginK
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

22-04-2006 13:43

:D Zo doe ik het ook, Wouter.

Even de mat op het water voor de vis op de kant komt. Soms heb ik een leeg aasemmertje met water klaar staan, maar dan vang ik natuurlijk niks...

Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

22-04-2006 17:22

ff de "penvangsten"van afgelopen week op een rijtje

donderdag 2 stuks
vrijdag 3
vanmiddag 3

Vis met een worm op een bedje van pellets/maples/hennep en groundbait.
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

22-04-2006 17:45

Nou, dat moet ik dan ook maar gaan doen :wink:
ff v==
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

22-04-2006 18:08

Bert Vooijs schreef:Nou, dat moet ik dan ook maar gaan doen :wink:


of vissen op makkelijk water :roll: groot zijn ze niet,maar ik vang wel.toch leuk als je een paar visjes binnen 2uurtjes kan vangen.

Morgen weer achter de grote knapen aan 8)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-04-2006 20:44

Ferenc schreef: Dus tja...ik ga er geen excuus voor verzinnen,maar dat wil niet zeggen dat ik niet goed met de vis om ga

Ik zeg helemaal niet dat jij niet goed met je vis omgaat.

Het allerlaatste wat ik er nog over wil zeggen is het volgende, je zegt dat je goed met de vis omgaat, je zegt ook dat een mat een toegevoegde waarde heeft.
In mijn simpele gedachtengang betekend dat dan ook dat jij je eigen belang - het lastige meenemen en uitrollen van een kleine mat - zwaarder laat wegen dan de toegevoegde waarde dus het belang van de vis.
Nu mag jij voor jezelf uit maken of je echt goed met de vis omgaat of niet helemaal goed omdat je eigen belang zwaarder weegt.
Ik weet het een morele afweging, ben erg benieuwd.

Persoonlijk ben ik van mening dat het matje een veel te zwaar belang gekregen heeft.


Oja nog een opmerking, ik weet niet hoe het bij jou met controle zit maar een worm is nu verboden aas, transactiebedrag is € 50,00.
Wederom de karpervisser die een gesloten tijd aan zijn laars lapt.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

22-04-2006 21:43

Van de week ook met de penhengel in de weer geweest.
Heb er drie in een tijdsbestek van 3 uur mogen vangen.
Was een leuk middagje :D
Vandaag helaas enkel 8 stuks brasems mogen vangen met de door de KSN georganiseerde penvisdag. :( ..de bedoeling was een projectspiegel
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding