Vangsten April (met de pen)


Plaats reactie
Leon van Grol
Berichten: 63
Lid geworden op: 05-02-2006 20:37
Locatie: Zoetermeer

19-04-2006 18:29

Daar had ik nog niet echt aan gedacht :roll: .
Zal er voortaan aan denken.

Leon
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

19-04-2006 19:47

Ik denk dat men het niet zo gigantisch nauw neemt met de matten aangezien de meesten hier:

A: zo mobiel mogelijk willen zijn (lui?).

B: aan de foto's te zien meestal op van die mooie graskantjes zit. Zelf ben ik dan soms ook al heel snel geneigd om een vis te scheppen. Op de kant ermee, haakje uit de bek plukken en weer terugzetten met het net. Het geheel kost mijn meestal nog geen 5 seconde. Ga ik echter foto's maken, dan komt de vis vrijwel altijd op de mat zoals meestal te zien is op mijn foto's.

C: over het algemeen kleinere karpers. Valt me op dat veel mensen vissen van 10, 15 en 20 kg met alle respect behandelen en vissen van 3 kg naar de kant sleuren, haak eruit trekken en soms zelfs terugschoppen. Misschien dat dit er ook iets mee te maken heeft.

Wat ik zelf ook wel eens doe als ik op een echt zompig, zacht graskantje zit is een bewaarzak nat maken en de vis daar op neer leggen. Voor mij is dat ook op die echte mega-onthaakmatten (die zulke oevers zijn) de handigste mat in meenemen.

Dennis,

Vind je dan niet dat men zich tegenwoordig probeert te verschuilen achter de mat? Zo van "Ik gebruik een mat dus ik ga uiteraard meteen goed met de vis om". Het is iets waar je tegenwoordig niet omheen kan. Maar een vis op een nat stukje gras leggen waar GEEN andere voorwerpen liggen is in mijn ogen geen schande.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

19-04-2006 20:12

Kevin,

Je vergeet 1 ding.

Het gras kan dan wel geheel glas/obstakel vrij zijn maar er is ook nog zoiets als harde ondergrond.

Hoe vaak klapperen karpers niet op de kant ?
Juist ja,heel vaak.

En ik durf te stellen dat het verschil in dat geval te vergelijken is of jij je met je hoofd op je bed op of de grond laat vallen....... 8)

Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

19-04-2006 20:34

Met een hard hoofd tegen de ondergrond klappen...

Wat verklaarde mijn gedrag nou ook alweer?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Pieter Stam
Berichten: 431
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00

19-04-2006 20:41

U mag dat denken wat u wilt dennis. Gelukkig mag ik dat ook. Ik ben het met diegenen eens die een graskantje voldoende vinden. Daarnaast geloof ik ook niet zo verschrikkelijk in die superdempende werking van een onthaakmat. Of je moet inderdaad een mat meenemen met een dusdanig fomaat (dikte) dat je al moe bent als je de schuurdeur hebt verlaten. Ik neem aan dat je wel eens met de pen vist. En dat je hierbij ook af en toe een paar kilometer fiets of loopt? Zo ja, dan weet jij net zo goed als ik dat een mega mat gewoon lastig is...

Een karper op een harde ondergrond smijten is bezwaarlijk, natuulijk. Hartstikke fout. Gelukkig grazen bij mij in de buurt de koeien niet op asfalt, dus als ik in de polder zit.... Dan heb ik hem meestal ook bij me, maar als dat eens niet gebeurt is dat m.i. geen probleem!

Laten we met carp-care niet gaan overdrijven met zijn allen. Ik ben blij dat ik hier in het penvissen-topic nog mensen tegenkom die zich niet laten meeslepen door de moraal het 'moderne' karpervissen met al zijn ongelofelijke hypocriete gedoe. Ik benadruk dit nu al voor de 10e keer ofzo op die board. Ik heb vissers gezien, van het type zoals jij Dennis dus altijd alles piekfijn in orde voor de karper. De manier hoe een brasem en zelfs zeelt werd behandeld deed echter mijn bloed echter koken. Een korte opsomming.
1. Binnendraaien met een tempo waar je niet goed van wordt.
2. Haak uit de bek slaan.
3. In een afgesloten 30 cm diep 5 x 5m breed peuterzwembad terugzetten.
4. Letterlijk teruggooien
5. Na het teruggooien niet even kijken of die zeelt niet toevallig nog half op het strand ligt (dat deed ie dus).
6. Brasems van 3-4 pond aan de haak omhoog tillen.

Deze dingen heb ik niet van horen zeggen maar zelf gezien. Dan heeft dat karpertje het zo slecht nog niet.

Voor sommige 'moderne karpervisser' telt alleen karper. Dit heb ik bij een penvisser nog nooit gezien, hoewel ik ook wel eens stevig baal van een brasem. Zodra de karper maar goed wordt behandeld is het voor dit soort figuren goed. Ik hoop dat jij een positieve uitzondering bent, Dennis......????

Laten we even reëel blijven en karpers blijven zien als vissen. Mooie vissen, kwetsbare vissen en door velen vereerde vissen. Leuk om te vangen, leuk om op te vissen. Behandel ze met respect, leg ze op een mat waar nodig, en zorg er zelf voor dat je de juiste interpretatie maakt waar en of die mat nodig is.

Met vriendelijke groet,
Pieter

P.S. Dit is niet aan jouw alleen Dennis, maar aan eenieder die in het gebruik van onthaakmatten nog wel eens wil doorslaan.
Peter Waterland
Berichten: 23
Lid geworden op: 02-02-2006 22:45

19-04-2006 21:35

Dennis van den Bogaert schreef:
Dit bericht is in het bijzonder gericht aan Peter uit Waterland.
Heb je ook op andere fora reeds gezien en jij schijnt helemaal "allergisch" te zijn voor het welzijn van onze (in ieder geval wel die van mij....)beschubde vrienden

Dennis


Beste Dennis,

Een bericht gericht aan mij; dan is het netjes als ik daar op antwoord.

Eerst maar eens iets over mijzelf vertellen. Ik vis graag in de polder, een gebied waarin ik ben opgegroeid en nu nog steeds woon. Vissen doe ik het hele jaar door, en vanaf mijn derde jaar. Mijn vader en opa namen mij toen mee, en nu gaan mijn zoons zo af en toe met mijn mee. Ik vis graag op snoek en karper in de polder, maar zo nu en dan ook op baars en snoekbaars. Verder heb ik een hang naar de Schreiner manier van vissen. Daarbij wel natuurlijk rekening houdend met de omstandigheden en de te verwachten vis.

Verder heb ik mij erg druk gemaakt op een ander forum betreffende de wilde/boerenkarper. De enige echte karper die ondertussen bijna uitgestorven is. Als ik in de polder vis op snoek met de vijfgrams spinhengel dan heb ik geen onthaakmat bij me, dat zelfde geldt voor het vissen op karper in de polder. Een snoek of een karpe,r het is mij om het even, en beiden vissen behandel ik met respect.

Ik vis NIET met vastlood, reklozelijnen en onderlijnen!
Ik doe geen vis in een bewaarzak.
Sinds twee jaar weeg ik ook geen vis meer.
Ik vis niet met aas vol conserveringsmiddelen.
Ik vis NOOIT met drie hengels.
Al mijn vissen gaan terug in het water waar zij gevangen zijn.

Dat systeemvissen is niet mijn ding, om eerlijk te zijn vind ik het geen vissen! Maar iedereen moet kunnen vissen hoe hij of zij dat leuk vindt. Karpervissen zoals mijn grote voorbeeld Jan B. de Winter deed, op wilde karpers met relatief licht materiaal, dát is hoe ik graag vis.

Jij rekent mij af op het NIET gebruiken van een onthaakmat en insinueert dingen, terwijl jij mij niet kent, nooit gesproken hebt of met mij samen de polder bent ingetrokken.


Vissen met een hengel en daaraan een haak, is per definitie niet bevorderlijk voor de vis. Heb je echt het beste voor met de vis ga dan Koi houden.

Groeten,
Peter uit Waterland

http://struinendoordepolder.blogspot.com
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

19-04-2006 21:41

Beste Peter,

Als je de karper met respect behandelt,gebruik dan een mat.
Noem nu sowieso 1 reden om geen mat te gebruiken ?

Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

19-04-2006 23:12

Dennis,

Wanneer jij "een mat is te veel om mee te nemen" geen goede reden
vind voor het niét gebruiken van een onthaakmat loopt deze discussie bij
voorbaat al op niks uit...

Zo lang je nooit struinend gevist hebt zul je dat ook niet makkelijk
begrijpen.

Wanneer ik ga pennen en weet dat de oevergesteldheid het toelaat neem
ik geen mat mee. Vang ik dan toch een visje dat ik de moeite waard vind
voor een foto beland hij in de zone waar je de oever niet van het water
kunt onderscheiden. Niks mis mee.

De karpers die ik op deze manier onthaak, fotografeer en terugzet
klapperen geen van allen. Ik denk omdat ze in feiten het water nooit
hebben verlaten...

Daarbij, het grootste deel van mijn vangsten komt nooit op de kant. Ga ik
daarintegen op water vissen waar de oever hiervoor ongeschikt is neem
ik inderdaad gewoon een mat mee. Dat is een verantwoordelijkheid die
ik, voor zover ik op dit forum ooit heb gezien, elke penvisser neemt.

Mocht je mijn verdere mening willen weten, dan verwijs ik je graag door
naar de bovenstaande post's van Kevin, Pieter en Peter.

Grs Seb!
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

19-04-2006 23:25

Sebastian Huvenaars schreef:Dennis,

Zo lang je nooit struinend gevist hebt zul je dat ook niet makkelijk
begrijpen.

Grs Seb!


Daar zou je je wel eens stierlijk in kunnen vergissen..... 8)


Als jij je vissen veelal onthaakt in het water is er echt geen probleem.
Als jij je vissen in het schone gras legt,de haak verwijderd en de vis meteen terugzet is er geen probleem.
Maar als men de vis liggend op de grond gaat fotograferen met de kans dat ie gaan klapperen is er in mijn ogen iets mis.

Maar goed,een ieder zijn mening.

Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
lou van houten
Berichten: 73
Lid geworden op: 12-09-2005 16:34
Locatie: Giekerk-Friesland

20-04-2006 08:30

Ik vis vanaf mijn 20-ste levensjaar op karper, word binnenkort 47 en heb in al die jaren misschien 2-3 keer een mat gebruikt omdat de ondergrond zich er niet voor leende de karper er zo te onthaken.
Nog nooit problemen gehad, dus altijd verkeerd gedaan, ik neem voortaan m'n bed mee dan kan ik de karper tevens instoppen en een slaapliedje erbij gaan zingen.

Lou,
Gebruikersavatar
Joris Kempen
Berichten: 14
Lid geworden op: 25-03-2006 15:52
Locatie: Utrecht

20-04-2006 10:24

Ik ben het helemaal eens met Peter. Hij vist op een hele mooie manier met mooi licht materiaal. En o o o de mensen uit de bivvy's zien dat er geen mat gebruikt wordt en gaan door het lint.

Ik wil ben van mening dat penvissen een van de meest respectvolle manieren van karpervissen is, op het niet-vissen na dan. De meeste penvissers vissen namelijk

- met gewone lijn ipv gevlochten lijnen
- zonder onderlijn
- zonder bulten lood
- kiepen geen tientallen kilo's voer in het water wat niet echt goed is voor een ecosysteem
- penvissers doen niet aan bewaarzakken
- een aantal vist zonder weerhaak

Als ik dan naar de website van Peter kijk, zie ik juist een gepassioneerde karpervisser die zelfs de moeite neemt alles in een leuk weblog bij te houden. Ik bewonder zijn karperaanpak meer dan dat het met opvalt dan zijn vissen in het gras liggen. Ze zien er namelijk stuk voor stuk puntgaaf uit en daar gaat het mijn inziens om.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-04-2006 13:29

Het vervelende met onthaakmatten is dat er zo overdreven op wordt gereageerd.
De laatste paar jaar is de onthaakmat pas goed in beeld gekomen, vanaf toen is iedereen die er niet eentje gebruikt haast een moordenaar.
Ik heb met penvissen meestal, ja ik vergeet hem wel eens mee te nemen uit de auto, een oprolmat van Fox bij mij.

Wat in mijn ogen veel schadelijker voor de vis is noem ik de moderne manier van vissen.
Zwaar overgedoseerde aassoorten waarvan niemand weet wat de schadelijkheid op enige termijn is.
Veel te zware hengels en molens met een enorme inhaalsnelheid ook nog vaak in combinatie met gevlochten lijnen.
Deze hengels zijn vaak in het bezit van jongeren of ouderen die niet weten wat ze aan het doen zijn.
Slapen terwijl ze met dat type hengels op grote afstanden zitten te vissen tegen of op obstakels enz.
Karpervissers die bij een vangst van een brasem de voet op de brasem zetten en de haak los trekken en de vis in het water schoppen of laten liggen.
Karpervissers die met een katapult met stenen op meerkoeten schieten omdat ze op de voerstekken duiken.
Karpervissers die lijntjes uitzetten met brood om de eenden te haken.

Kom nu niet bij mij aan dat iemand die met de pen aan het struinen is en dit al vele jaren doet plotseling tot die catagorie van karpervissers behoort omdat hij geen onthaakmat bij zich heeft.

Dat type vissers, waar ik mijzelf ook toe reken, zal desnoods de vis in het water onthaken als er geen redelijke plaats te vinden is om het dier neer te leggen.

De vis zit bij een struinende penvisser niet urenlang in een bewaarzak opgesloten om alleen maar om de fotogeilheid te bevredigen.

Wie brengt de vis meer schade toe, de struinende ouderwetse penvisser of de moderne karpervisser waarvan heel veel aan bovenstaand beeld voldoen.

Pist off?? nou reken maar.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

20-04-2006 13:44

Kijk,daar word ik nu PISSED OFF van !!

Excuses blijven verzinnen om maar geen onthaakmat te hoeven gebruiken !
Ik zie ook de verschillen tussen de "tentvisser" en de struinende visser wel,hoor !

Is het nu zo moeilijk om toe te geven dat het gebruik van een mat alleen maar in het VOORDEEL van de karper werkt ?
Want dat is nu waar het om draait,de karper een zo'n "relaxed" mogelijke verblijf op de kant geven,dat is het en meer niet !

En dan aankomen met verhalen van,"ik gebruik al jaren geen onthaakmat,dus waarom nu wel" of ik heb geen mat maar wel het beste voor met de karper" of "ja maar Jan b. de Winter had er 30 jaar geleden ook geen een" .
Accepteer nu GVD eens dat er ook moderne gadgets zijn die wel ZINVOL zijn,ook voor de Jan B. de Winteraanhang !

Jullie doen maar lekker wat jullie willen,maar kom aub niet met het verhaal dat jullie het beste met de vis vor hebben want dat is gewoonweg NIET zo !!!!!!!!!! :evil:

Adios,
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-04-2006 13:50

Dennis je draaft nu wel erg ver door.
Iemand die zonder onthaakmat weet wat hij aan het doen is heeft het beter met de vis voor dan iemand die een jaar lang kilo,s gif in het water donderd.

Zinvol is een onthaakmat absoluut dat ben ik met je eens.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

20-04-2006 13:56

Douwe Bijlsma schreef:Zinvol is een onthaakmat absoluut dat ben ik met je eens.


Dan zijn we er toch ??
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

20-04-2006 14:24

zinvol, precies. Geen noodzaak.

Wanneer je echt het beste met de karper voor hebt zet je je visspul op
marktplaats.

Vissen is nou eenmaal géén diervriendelijke hobby, een onthaakmat is
één stap in de goede richting om het vissenleed te verzachten.
Wanneer je percé een "behandel de karper zo goed mogelijk" discussie
wilt beginnen legt de statisch visser het op meer fronten af tegen de
penvisser dan dat hij het zal winnen.

Over dit "excuus" is hierboven al meer geschreven, maar ik som de boel
toch nog even op:

30/100 en zwaardere lijnen.
Gevlochten lijnen.
Het feit dat een 2,5 lbs stok als 'licht' gezien wordt.
Het regelmatig vastzwemmen van karper.
Ongezond, onnatuurlijk en véél voeren.
Zakken van de vis.
Wegen, fototje, nog een fototje, nóg een fototje, vooruit, nog één, voor de zekerheid.
Vissen met weerhaak.
Het verspelen van (giftig) lood.
Eilandjes en overhangende takken vól met vislijnen en haken.
Rommel op de oevers...
... Maar god zij dank, de vis wordt, eenmaal op oever beland, netjes op een matje gelegd.

foei penvisser!
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

20-04-2006 14:37

Sebastian Huvenaars schreef:
30/100 en zwaardere lijnen Dat ie iets wat nergens op slaat !
Beter een vis normaal afdrillen met 30 en landen dan "sportief" met 22 verspelen !

gevlochten lijnen.
Je moest eens weten hoeveel pennende en struinende vissers deze lijnen ook gebruiken.

het feit dat een 2,5 lbs stok als 'licht' gezien wordt.
Slaat ook nergens op.

het regelmatig vastzwemmen van karper.
Gebeurt ook met penvissen bij takken/obstakels/lelievelden.

ongezond, onnatuurlijk en véél voeren.
Ook dit wordt door penvissers gedaan alleen idd in mindere mate.


zakken van de vis.
Ook hier komt de penvisser er niet ongeschonden vanaf.

vissen met weerhaak.
Idem dito.

het verspelen van (giftig) lood.door een groot aantal (te) dunne lijn vissers zwemmen er ook karpers rond met stukken nijlon icm LOODhagels,maar ook hier is de afstandvisser in het merendeel.Ik vis zelf overigens "safe"zonder dat het lood verspeeld wordt.Kan dat,ja dat kan !

eilandjes en overhangende takken vól met vislijnen en haken.
Leren werpen is aan te leren.

rommel op de oevers...Zal ik eens een jaartje lege maisblikken uit de polder voor je meenemen ???

... maar god zij dank, de vis wordt, eenmaal op oever beland, netjes op een matje gelegd.

foei penvisser!
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

20-04-2006 14:47

Wat een polemiek, mannen...

Volgens mij zitten jullie dichter bij elkaar dan je denkt. Dennis snapt dat een zacht oevertje geen problemen oplevert, en de rest snapt dat je een vis niet meer onnodig leed moet berokkenen dan voor de visserij 'noodzakelijk'. Iedereen vindt de mat volgens mij een zinvol attribuut, struiners houden van 'travelling light' en nemen de mat niet mee wanneer ze daar geen meerwaarde in zien.

Moi? Ik heb een matje van 750 gram. Opvouwbaar en met een handvat (makkelijk aan de pink mee te slepen en ook bruikbaar om eventueel in de unster te hangen).
Het water waar ik meestal vis, heeft een nogal ruwe graskant met veel stompjes van riet en ooit gekapte struiken. Ik heb de mat dan ook altijd bij me (heb ik meteen wat om op te zitten als het gras nat is).

Ik ga zo maar weer eens kijken hoe het met dat gras is...

Groeten van Bert.
ff v==
Ron Som
Berichten: 328
Lid geworden op: 16-06-2003 02:00
Locatie: Berkel
Contacteer:

20-04-2006 15:01

Juist Bert,

Dat is precies wat nodig is.
Een klein matje die nog een beetje bescherming geeft en waar jezelf ook nog op kan zitten.
En voor iedereen die het er niet mee eens is, waarom zou je zo'n matje niet mee kunnen nemen als struiner????
Je kont blijft droog (behalve natuurlijk als de mat gebruikt is :wink: ) en de vis is ook beter af.

Ik sluit me volledig aan bij Dennis in deze.

Struinende mat groeten

Ron
Is het internet ook op zondag open?????
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-04-2006 18:40

Zie dit gebeurd bij roofvissers, als ik het hier lees valt vangen niet mee, die gasten vangen zich helemaal lens.
Gewone lichte hengeltjes eenvoudig mais gewoon de tijd door komen.
Dit soort foto,s vind ik ook nog wel van 20 jaar terug nu niet meer.
Maar wat doen die gasten nu verkeert? een snoek krijgt dezelfde behandeling en wat is een karper meer dan?

Afbeelding
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

20-04-2006 20:37

Nieuw van shimano de Tribal onthaakmat!

Wat een mooi ding!!! :o

Die wil ik ook hebben!!!!

KOPUH, KOPUH,KOPUH,KOPUH

...


groetjes,

der Rüdy
Laatst gewijzigd door Ruud Visser op 20-04-2006 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

20-04-2006 21:37

Daarstraks had ik iets aan de hand :-?
Na een half uur krijg ik een mooie beet, ik sla aan en na een harde dril kwam de vis boven.... Een schub van 11kg .... gehaakt ..in..zijn..oog.. :(
Toen ik hem boven het net trok zag ik het ineens, ik dacht van "What the fuck man!" Nu was hij wel gehaakt net onder zijn oogbol maar wel in dat vlees wat aan zen oog hangt, dus toen hij bovenkwam hing heel zijn oog eruit en zag ik zo'n stuk wit vlees. Oei oei dacht ik, als dat maar goed komt.
Op de kant was z'n oog er al terug ingefloept en kon ik de (gelukkig weerhaakloze) haak er gemakkelijk uittrekken. Gelukkig was er niet veel schade te zien, en dus al zeker geen schade aan zijn oogbol zelf. Maar toch niet fijn om mee te maken :-? Zeker niet als het een van de 4 dikste vissen van het watertje is. Stel je voor dat ik zijn oog eruit gedrilt had :o . Ik ben er alleszins nog altijd niet tegoei van..

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

20-04-2006 22:45

Vanavond ben ik voor het eerst dit jaar gaan pennen en met succes na een kleine 10 minuten vissen in een polderslootje kreeg ik een mooie beet van een schubkarper op mais. De vis was niet groot maar hij deed wel goed zijn best om het me moeilijk te maken ;) vis was rond de 60 cm gewicht weet ik niet maar dat was niet erg zwaar.

Wel lekker weer dat gevoel van een vis drillen :D
jan van kranenburg

21-04-2006 02:27

Het grootste deel van mijn karpervissend leven (ben nu bijna 69), heb ik "onthaakmatloos" doorgebracht, simpelweg omdat die mat nog niet
bestond. Als vrijwel iedere karpervisser van mijn generatie nam je natuurlijk wel bepaalde voorzorgen.
Ik deed dat met een tentgrondzeiltje; meestal ook niet nodig omdat ik
vrijwel altijd de polders beviste en voldoende mals gras tot mijn beschikking had.

Snap danook niet die zeer verwijtende posts naar vissers die onder bepaalde omstandigheden geen mat gebruiken.

Heb er zelf nu 2. Kloeke mat voor afstandsvissen en een struinmatje.

Helaas kom ik door omstandigheden nauwelijks meer aan vissen toe.
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

21-04-2006 08:24

Volgens mij gaat hier het 1 en ander verkeert,bij de zogenaamde bivvyboy worden alle slechte oordelen eruit gepikt,zoals op vogels schieten enzo,wat heb dat er mee te maken?Zijn zat penvissers die ook niet weten wat ze doen,maar dat heb niks met een onthaakmat te maken lijkt mij?


Bij het struinen neem ik ook geen mat mee,ga er ook geen excuus voor zoeken,tis mij gewoon teveel werk!Ik heb al tig karper struinend gevangen en nog nooit 1tje beschadig door een harde ondergrond,gewoon een kwestie van goed kijken.En tja...wie erop tegen is heeft pech?Kan hoog of laag springen,hoe minder spullen ik mee heb,hoe beter.


Ik had er gisteren 2 met een worm,mag ook niet........oeioeioei