Hoe vissen jullie ? - Tactiek/Techniek topic


Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

31-03-2006 12:24

Ik was al een tijdje van plan deze topic te openen. Ik weet niet goed hoe ik de bedoeling van deze topic moet duidelijk maken maar ik probeer het toch.
Ik zou graag willen weten hoe men het precies aanpakt als men gaat penvissen. Het penviswereldje is niet zo groot dus ik denk dat je hier niks geheim moet houden, concurrentie is er niet zoveel, DENK ik.
Ik pen zelf nog niet zolang en ben er dus nog niet zo bedreven in.
Ik zal eens even als voorbeeld uit de doeken doen hoe ik meestal vis.

Het watertje waar ik meestal vis is een meter of 2-3 uit de kant meestal anderhalve tot 2,5 meter diep. Er zijn enkele ondiepere stukken maar het is niet echt slim om daar te gaan zitten aangezien hier wat tamme eenden zitten die alles opduiken wat ze zien liggen. Het nadeel is dus dat ik dus nooit zie wat er zich onder water afspeelt, als ik beet krijg is het bijna altijd uit het niets, zonder enig voorteken ( belletjes, welvingen, zichtbare karper).
Als ik ga pennen, maak ik zelden voerstekjes. Ik kom meestal aan, zet me op een stek, en gooi wat blikmais erin, en wachten maar. Meestal krijg ik dan binnen anderhalf uur wel eentje eraan. En dan komt het. Als ik op dezelfde stek blijf zitten krijg ik bijna nooit nog een beet. Zo viste ik vorig jaar en dus was het meestal na 1 vis per avond afgelopen. Dit jaar zowat hetzelfde geprobeerd, maar voor ik ergens ging zitten maakte ik nog ergens anders een voerplekje. Na een 1,5-2 uurtjes op de eerste stek, waar ik dan al dan niet 1 vis had gevangen, ging ik dan naar de volgende. Maar het gekke is, als ik op die andere stek aankom, als daar al voer ligt, is ineens al mijn vertrouwen weg. Ik vraag me dan allerhande dingen af als : Ligt er nog voer ? Of is alles al weggegeten? Zat er al karper of heb ik die per ongeluk weggejaagd door die onverwachte beweging van mezelf ? Of zit er alleen brasem ? Ik vang dus ook niks meer op die 2e stek meestal :s. Ik blijf er meestal ook niet lang zitten, omdat het vertrouwen weg is. Maar als je dan leest van mensen die wat voerplekjes maken en die 1 voor 1 afvissen en dan vaak al na 5 minuten beet krijgen, denk ik: ik doe toch iets fout. Vis zit er alleszins genoeg op dat water.

Ik voerde dan meestal een paar handjes mais uit blik als "voerplekje", en dat voerplekje was meestal redelijk geconcentreerd, dus niet verspreid voeren. Nu moet je weten dat ik daar de enige penvisser ben, maar dat er ook wel wat "vaste-stok-vissers" zitten en die vissen ook wel met mais denk ik. Misschien dressuur op mais? Ik ben nu wat duivenvoer in de week aan het zetten, maar met welk aas zou ik daar dan op vissen? Zou ik wat meer verspreid voeren of toch maar geconcentreerd?
Vissen jullie zeer scherp eigenlijk en slaan jullie op het minste tikje of pas als de pen begint te lopen? Want als een vis op geconcentreerd voer aan het azen is, dan verplaatst hij zich toch weinig en dan kan het toch evengoed zijn dat hij jouw aas al 3 keer in zen bek gehad heeft en dat je nog geen tikje hebt gezien. Vissen jullie midden op jullie voerplekje of aan de rand ? Wat voor pennetjes gebruiken jullie ? Ik gebruik meestal zo'n witvispennetje met het drijfvermogen vanboven en zo'n carbon spriet vanonder. Ik zie soms dat jullie van die gekke pennetjes gebruiken maar die zie je hier nooit in de winkels.
Ook heb ik ooit eens iets gelezen van iemand die wel zeker 20 voerplekjes maakte en die dan elk 10 minuten beviste, iemand die dat doet?

Zozo , het is een hele brok geworden, ik weet niet of ik hier reacties op ga krijgen of niet, ik hoop dat jullie mij ( en anderen) wat op weg kunnen helpen. Vertel wat over jullie penvisserij, geef anderen tips, enzovoorts.
Alvast bedankt voor het lezen,
Wouter
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

31-03-2006 12:40

Beste Wouter,

Ik ben geen ‘penvisser’ in spee. Maar, ik ga er graag op een vroege ochtend of een late avond op pad met de penhengel.
Veelal bevis ik meerdere stekjes. Zeg 4 stekjes, over een tijd van 2,5 uur. Voer erg compact. En meestal een klein beetje verspreid her en der wat korreltjes eromheen. Bij aankomst op het haakaasje na zeg een 20 minuten niks gezien te hebben een mini handje erbij voeren. Afhankelijk natuurlijk of het een van de eerste beviste stekjes zijn, of de laatste (laatste lig het voer er al langer in en is de kans dat t op is dus groter, hier voer ik bij aankomst een klein beetje)
Als aas afhankelijk van de periode, gebruik ik het meest duivenvoer. En her en der een zoet maïskorreltje erdoor. Haakaas: zoete mais dus.

Net als jij krijg ik ook niet altijd een teken van vis. Wel af en toe hoor… bellenspoor, staartje, rimpeltjes over t water. Vooral op de ondiepe stekken zie je dit. Diepe stekken (vanaf 2 meter heb IK ze zelden gezien, die bewuste seintjes van de vis)
Door de langere antenne, zie je wel ‘of ze er zitten’. Door wat tikjes er tegen aan te krijgen. Heerlijk is dat, spanning ten top.
Aanslaan doe ik meestal pas bij een flinke wegloper. Sla anders te vaak een gat in de lucht.

Zeker nu de klok weer een uur vooruit gezet is, zijn de avonden langer.
Die heerlijke penavondjes komen er dus weer aan.

Enjoy,
Frank
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

31-03-2006 12:52

Ik ken je water niet uiteraard, als ik op die manier naar je tacktiek kijk zie ik een paar opmerkelijke dingen.
Je vist een paar meter uit de kant omdat het daar dieper is, ik zou juist heel dicht op de kant beginnen en later iets opschuiven naar het diepere deel.
Tamme eenden die alles opvreten, minder leuk maar ik zou er toch voerplekjes maken en tegen de kant aan beginnen te vissen.
Vissen zonder vooraf te voeren, dat is niet aan te raden soms werkt het maar dan moet je wel zeker weten dat de vis er is of komt.
Je kunt het beste een aantal voerplekken maken en die consequent afvissen, na een aanbeet en een dril van een karper verschuif je naar de volgende stek maar je gaat zeker na een drie kwartier verkassen.
Kom je aan gooi dan wat aas in het water, ga je weg gooi dan weer wat aas in het water.
Vis je stekken ook eens omgekeerd af, begin niet altijd op dezelfde stek zo leer je ook de tijden kennen.
Op die manier kun je later op de dag nogmaals de stekken afvissen.

Aanslaan is altijd een hot item, soms sla ik direct aan soms wacht ik tot de vis de hengel krom trekt soms daar tussen in.
Je ontwikkeld vanzelf het gevoel wanneer en waarom. ik kan je dat niet vertellen dat is het gevoel van het moment.

Stekbenadering is ook belangrijk, je zet je op je stek, zet je stoel neer je stelt je paraplu alvast op zet je hengel op de steunen enz.

Dit is een benadering die ik niet zal doen, loop ik in de richting van de stek neem ik ruim afstand van het water daar maak ik de hengel alvast klaar beaas de haak neem een stoeltje uitgeklapt mee.
Werp wat aas ruim over de stek, als het kan ga ik op de grond/onthaakmatje zitten en wacht de eerste tien minuten voor ik op een stoeltje ga zitten.
Blijf altijd minstens je hengellengte van de kant af.

Zo is er nog wel meer te bedenken.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

31-03-2006 13:00

Beste Wouter,

Allemaal vragen die me erg bekend in de oren klinken. Heb ze zeer zeker ook gehad, nog steeds af en toe.

Over de voerplekken.

Kan ik vrij simpel over zijn.
Ik maak per keer 3 voerstekjes die ik een voor een afvis. De eerst blijf ik zo'n 15 minuten, de andere 2 zo'n 10 minuten. Ik voer hier met wat grondvoer icm wat partikels zoals duivenvoer. Hier hebben ze vaak wel wat tijd voor nodig om het weg te vreten waardoor je niet gauw op een leeg voerstekje komt.

De reden dat ik in eerste instantie maar 3 voerstekjes maak is omdat ook ik anders het vertrouwen er in verlies. Heb ik de 3 stekjes afgevist, dan maak ik 3 nieuwe stekjes...enz. Als de vis op je stekje aast, dan krijg je zeker binnen enkele minuten een aanbeet. Krijg je geen aanbeet dan zit er op dat moment ook geen karper of brasem, dus zit je er je tijd te verdoen.

Van dat gecentreerde voeren. Ik voer meestal over zo'n 2 m2 m'n aas. Liever niet gecentreerde omdat het dan sneller weggegeten wordt, plus dat ik dan meer lijnzwemmers krijg, plus dat als je over een groter oppervl. voert, dan wordt de geur/smaak wolk breder verspreid.

Pennetjes,

Heb van de Heer een bos Pauweveren gekregen. En daar heb ik al een hele zooi pennetjes gemaakt van allerlei verschillende maten.

Niets geheimzinnigs aan dus.

Hoop dat je er iets aan hebt.

mvg

Koen
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

31-03-2006 13:08

Douwe,

m'n stekbenadering kan misschien beter ja, ik blijf meestal maar anderhalve/twee meter van de oeverlengte af, en geen hengellengte. Het probleem is dat je hier nogal wat schuinaflopende kanten met veel stenen hebt zodat je soms nogal eens lawaai maakt zonder dat je het zelf wilde.
Ik zei dat ik meestal anderhalf tot 2eneenhalf meter diep vis, dat klopt niet helemaal want ik vis ook op stekken waar het maar 1,1-1,2 meter diep is. Dat is dan 2-3 meter uit de oever. Men hengel steekt meestal anderhalve meter voorbij de oeverlijn. Ik zal eens proberen wat dichter bij te vissen.

Koen,

ik ga het zeker eens proberen, dat veel verkassen.
Nu die pennetjes, zelf maken kan ik dat niet denk ik.
Ik zoek wel wat.

Trouwens, die pennetjes die jullie gebruiken, gaan die ook scheefhangen of ondergeduwd worden als je wat zijwind hebt? Hoe zorg je ervoor dat ze niet verplaatst worden door de wind, want daar erger ik me wel eens aan.
Ohja , gaan jullie in de wind zitten of net uit de wind? Ik ga meestal uit de wind zitten omdat ik een hekel heb aan wind :) En omdat je zo dan wat beter de bewegingen van je pen kunt waarnemen.

Ik heb trouwens geen duivenvoer gekocht, maar een soort kippenvoer. De enige zaden die ik daaruit herken zijn gemalen maiskorrels en tarwe. En dan nog wat zaden. Zal wel goed zijn. Doen jullie nog iets bij jullie duiven/kippenvoer of gewoon puur ? Laten jullie dat na het koken nog enkele dagen staan om het te laten gisten of gewoon dadelijk gebruiken ?

Hehe,
alvast bedankt voor de reacties!
Leon van Grol
Berichten: 63
Lid geworden op: 05-02-2006 20:37
Locatie: Zoetermeer

31-03-2006 14:31

hey,

Ik maak meestal 3 voorplenkjes met hennep en vis daar met een paar maden op.
Verder wacht ik ongeveer halfuurtje voordat ik naar de volgende plek ga.

De pennetjes maak ik of zelf of ik koop ze in de winkel. De pennetjes die ik in de winkel koop liggen in de winkel waar ik kom onder een glze toonbank terwijl de witvispennetjes in een rek staan.

Leon
Bernard Holtkamp

31-03-2006 14:51

Wouter,

Door uit de wind te gaan zitten doe je je zelf een hoop te kort.
Natuurlijk vang je uit de wind je vissen maar mijn ervaring is dat je op de wind gewoon veel meer vangt.
Dit is natuurlijk weer afhankelijk van wat soort wind het is,in het vroege voorjaar op een noorderwind kantje zitten is niet echt super.
Natuurlijk is het niet prettig om tegen windkracht 7 in te vissen met de pen maar met wat meer ervaring ga je vanzelf de bewegingen van wind of vis vanzelf zien.

En pauwepennen maak je heel makkelijk.

Ik knip een pen meestal in 4 a 5 stukken (afhankelijk van de lengte) en doop daarna de top even onder in een potje verf die ik in de hobby winkel koop.
Onder op een rubber ringetje die er strak over heen gaat en klaar ben je.
De totale kosten zijn dan zeer laag.
Ik zelf kom meestal uit op ongeveer 2 euro per 4 pennen en dat is dus inclusief de verf.

En kijk nu in het voorjaar eens op kleine ondiepe slootjes,deze zijn als eerste een beetje opgewarmt en een trosje maden doet dan wonderen.

Sucses

Bart
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

31-03-2006 15:52

Nou Bart in het vroege voorjaar kies ik ook liever een luwte plek die het liefst op de zon staat.
Vissen is een hobby, geen religie!
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

31-03-2006 15:59

Vervelend he, die wind.

Ook een reden waarom ik over ben gestapt naar pauwepennen. Hier zitten namelijk ook lange en dunne bij. Deze staan wat stabieler in het water.

Uit de wind zitten deed ik eerst ook, kloten wind, maar in de wind ving ik wel wat meer.
Om de pen er niet door te laten verschuiven trek ik de lijn onder water(even met wat zeepsop de lijn ontvetten) plus dat ik dan vaak met iets zwaarder aas ga vissen. Ik vis partikels icm grondvoer, met dit grondvoer maak ik ook m'n deegjes. Gewoon een wat groter stuk om je haak kneden en je hebt als het ware al een soort anker. Het laatste loodje zul je in extreme gevallen ook wat zwaarder kunnen nemen, scherp zijn met aanslaan is dan wel een vereiste omdat de vis het dan gewoonweg wat sneller doorheeft. Ook de hengeltop laag bij het water houden helpt wat als de wind met je openstaande lijn speelt, en door de flinke golfslag is dat kleine beetje schaduw van je hengeltop vaak niet stoot aangevend.

Aanbeten zie je echt wel, ook wat oefenen, maar je zult er profijt van hebben.

Het maken van pennetjes is een eitje. Ik haal er een stuk of 6 uit een pauweveer. Ik draai kleine oogjes uit ijzerdraad die wordt gebruikt voor het bloemschikken. Deze draai ik in de onderkant van de pen, druppeltje secondelijm erop. Bovenkant even met een klein kwastje de gewenste kleur verven. In het potje dippen doe ik niet, daar kreeg ik druppels van die uitliepen. Om het te laten drogen pakte ik gewoon een emmertje met zand waar ik ze in stak.

Dat duivenvoer/kippenvoer, och..voor mij maakt het niet zoveel uit. Momenteel vis ik met alleen tarwe. icm het grondvoertje gaan de vissen er toch wel op los.

Met dat vlak onder de kant vissen ipv 2 meter uit de kant ben ik het zeker met Douwe eens. Er valt zo dicht onder de kant voor de karper vaak veel meer te halen dan 2 meter uit de kant. Je zou wel een klein beetje voer met een strookje naar je kantstek kunnen maken als dat je meer vertrouwen geeft.

mvg

Koen
iba born
Berichten: 153
Lid geworden op: 22-08-2003 02:00
Locatie: den haag

31-03-2006 16:04

witvissers kijken ook eerst voor het kantje, vangen ze niets dan gaan ze telkens wat verder, totdat ze wel wat vangen... dus misschien verstandig om eerst langs de kant te proberen en gaat het dan niet zoals verwacht, dan ga je telkens wat verder uit de kant..... grt
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

31-03-2006 22:26

Wouter,

Bedankt voor het openen van deze toptopic. Ik ben ook beginnend penvisser.

Je vragen zijn goed, en de antwoorden nog beter.

Sommige dingen wist ik al uit eigen ervaring. Andere bevestigen vermoedens, weer andere zijn uiterst inspirerend!

Ga zo door mannen!

Morgen vroeg uit de veren.

Groet, Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

01-04-2006 13:35

Je schrijft dat als je op je andere voergevoerde plek aankomt je minder vertrouwen hebt in je plek omdat je niet weet of de vis al het voer al heeft opgevreten, je weet immers niet of de vis al op de plek zat? of dat ze er nog helemaal niet eens geweest zijn.
Het kan wel zo zijn, dat als je op je andere plek aankomt, de vis er al zit. extra voorzichtig dus. Je zal echt niet de eerste zijn die zijn lood laat zakken, recht op een karper die net van je voer aan het vreten was :D
Je weet dan iig dat er vis op je plek zat/zit :D
Het voeren, Is altijd een beetje uitproberen.
Je kunt vaak mooi zien aan je aanbeten wat de vis doet met je aas, zijn ze achterdochtig? duiken ze op het aas en kauwen ze stukje voor stukje alles op? of zwemmen ze weg zodat je mooie weglopers krijgt?
Je kunt je manier van voeren hier wat op aanpassen en wat uitproberen.
Het uitloden van de pen is ook aanpassen aan de omstandigheden, wat hierboven beschreven staat is zeker van toepassing.



Mvg Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

01-04-2006 16:32

Hoe loodt je dan je pennetje uit ? Ik knijp gewoon 35-40cm van m'n haak de loodhagels die nodig zijn om m'n dobber fatsoenlijk te laten staan. Ik peil dan zo uit dat men haak op de grond ligt en die loodjes er een beetje boven.


PS: bedankt voor de reacties allemaal !
Gebruikersavatar
maurits alberda
Berichten: 679
Lid geworden op: 19-08-2004 10:48
Locatie: Trakker Trident As

01-04-2006 18:06

Ik heb ook een aardig tijdje met de pen gevist en had verschillende tactieken..

In het begin viste ik nog in kleine slootjes, dan zocht ik gewoon de karper op. Die zag ik door aasbellen of stofwolken etc dan gooide ik er een worm bij of een paar mais korrels niet te dicht bij hem in de buurt maar 1 tot 1,5 meter afstand en dan maar wachten! zo heb ik er veel gevangen en het is heel effectief.

Niet overal is het zo makkelijk
Als ik meerdere plekken op een wat groter water wilde bevissen fietste ik eerst lang het water dan voerde ik ongeveer op 3-4 plekken waar het mij goed leek of waar ik karper had gezien. als ik bij de 3e of 4e plek was aangekomen met voeren ging ik terug naar mijn eerste plek en daar vissen dan bleef ik ongeveer 10minuten zitten tot een kwartier.
ving ik wat dan voerde ik nog wat mais bij en ging naar de volgende plek en zo liep ik ze allemaal af, heb je nog zin na die 4e voerplak ga je weer naar die eerste want de rust is dan alweer terug hoor!

het ligt er natuurlijk aan hoeveel drussuur er is op een water maar bij de meeste waters sloeg ik pas aan als ik de pen zag wegtikken.
verder is het met deze vorm van vissen handig om een zo klein mogelijke maar sterke haak te gebruiken, daarmee vang ik altijd het meeste. ik vis met een gewoon karperdobber, rood puntje daarna de bovenkant geel van de dobber en het gedeelte dat onder water zit is bruin.

Mijn tip is(wat ik inhet begin vertelde) probeer eens alleen met een bakje wormen te vissen. zoek de karper op en leg je aas vlak bij de karper in de buurt, het komt zelden voor dat je geen beet krijgt!

Mvg maurits.
Een mens met lange armen heeft veel bereik in het leven..
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

01-04-2006 18:12

Ja maar het probleem is dat ik hier geen slootjes en dergelijke heb waar ik de karpers een worm op hun neus kan gooien :)
Op dat water waar ik vis is wel een deel van het water verboden terrein, behoort bij een natuurgebied, daar zit het natuurlijk vol karper :)
Tegen de avond trekken die eruit naar de rest van het water. 's Namiddags vissen is eigenlijk verloren moeite, vandaag weer geprobeerd maar het bracht niks op. Toen maar eens in het verboden gedeelte gaan kijken na het vissen, daar lagen ze natuurlijk allemaal op een hoop :)
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

01-04-2006 22:03

Hoi Wouter,

Ik gebruik twee manieren van uitloden. De eerste is 'niet'. Twee kleine baarsdrijvertjes met een haakje acht eronder. Vervolgens zorgen voor wat overdiepte en vissen maar.

De tweede manier is zinkend. Op het laatste loodje verdwijnt de pen onder water. Dat loodje zit op dit moment zo'n vijftien a twintig centimeter van de haak, zodat de laatste decimeters op de bodem liggen. Tenminste, als de pen mooi staat. Bij mij zijn die laatste decimeters nu nog een stukje gevlochten lijn. In de zomer - die wijsheid heb ik niet van mezelf - kan het nutttig zijn langere stukken over de bodem te laten lopen, zelfs wel 60 cm. Dan heb je minder last van lijnzwemmers, denk ik. Ik denk erover om de onderlijntjes achterwege te laten als de temperatuur definitief stijgt.

Groeten van Bert.
ff v==
Jelle Bijker
Berichten: 51
Lid geworden op: 24-09-2004 16:40
Locatie: Zuidhorn (Groningen)

06-04-2006 10:18

goeie topic dit...

ik ben zelf ook nog niet al te ervaren, maar 1 ding kan ik al wel volledig beamen... vis dicht op het kantje.

zelf vang ik mijn meeste vissen echt direct tegen de kant aan. ik ben dan vaak gedwongen schuin naar het water te vissen, of zelfs direct aan de waterkant te zitten, en een aantal meters verderop te vissen. waarom... omdat mijn pen zo dicht langs de beschoeing staat dat als ik haaks op de kant zou gaan zitten ik hem niet zou kunnen zien. mijn pennetje minder dan 10 cm van de kant is de normaalste zaak van de wereld.

nog 1 tipje misschien wat ik nog niet voorbij heb zijn komen.
zeker als het rustig is aan een water (met name vroeg in de ochtend) en het zonnetje er al een beetje op komt is water echt niet snel te ondiep.

het zal je verbazen wat een machtig mooie karpers je nog kunt vangen op 30 cm water.... zonder dat je doorhad dat ie er zwom. zeker als het wat modderig is, en het zicht zo'n beetje 0 is mijn ervaring dat karpers absoluut niet bang zijn om in ondiepte te azen. ik heb het zelfs zo erg gezien dat ze met de buik over de bodem en de rugvin boven water lekker de boel aan het omploegen waren.

ik bovenstaand geval viste is zelfs met niets meer dan een haak met een worm. gewoon de boel voor de vis laten zakken, ongeveer een half metertje voor de zwemrichting van de vis, en uiterst voorzichtig. beetmelding kreeg ik simpelweg doordat ik mijn lijn weg zag zwemmen.

in echte ondiepte krijg je overigens heel spectaculaire drills... met soms een regelrechte douche op de koop toe.

succes allemaal
Jelle
zomaar een vismoment:

Ik geniet van de serene rust die heerst tussen de langzaam wegtrekkende dampen van de ochtendschemering. Op een meter van mijn korst zie ik af en toe een karper door het wateroppervlak breken. De tijd lijkt stil te staan.
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

06-04-2006 19:31

Hallo Wouter,

Mijn penwater bestaat meestal uit vaarten van 12 tot 20 meter breed. Ik voer dan meestal s'middags uit het werk op een tweetal stekken als ik s-avonds ga pennen. Dan eerst de karpers en jezelf (en je huisgenoten) de tijd geven om te eten, om daarna terug te gaan naar de polder.

Mijn tactiek is in een L-vorm te voeren. Dat wil zeggen op de hoek van de L komt de grootste concentratie (mais of zo) Dit wordt de visstek en deze ligt altijd vlak onder de kant, het liefst tegen de rietkraag aan. dan volgen twee voersporen van de stek af. Een dwars over de vaart naar de overkant en eentje evenwijdig aan de kant. hier gooi ik dan soms wel over 30 meter steeds handjes mais achter het riet.

De visstek benader je dan heel voorzichtig aan de kant waar geen spoortjes liggen. Ik houd ook een zo groot mogelijke afstand tussen je zitplek en de stek. het mooiste zijn punten die net iets in het water uitsteken of een hoek in de vaart, zodat je verderop onder de eigen kant kunt vissen.

De meeste heibel van de dril speelt zich dan niet op de stek af, die je dan ook redelijk rustig kunt houden.

Als het erg lekker weer is dan verkas ik soms ook niet en vis na een grotere karper eerst door een serie grut heen voordat de volgende grote weer durft...

Veel succes


Hans
Laatst gewijzigd door Hans Eshuis op 06-04-2006 22:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

06-04-2006 20:04

Zooo Hans,

Dat klinkt overdacht.
Ga ik ook eens proberen!

mvg Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

06-04-2006 20:56

De grote ergernissen van de L-methode zijn er natuurlijk ook:

-bij de eerste inworp het hele zaakje vast in het riet werpen en vervolgens de stek zelf grondig moeten verstoren....

- halverwege de avond een buurman krijgen die denkt een beetje afstand tot jou te moeten houden.....

Wat ik ook doe is een vrij lange lijn op de bodem en de stek nooit "oversteken". Dus je vist met je aas steeds op of net voor de stek.
Dit bereik je het best door in te werpen tot over de stek en dan terug te slepen tot het aas boven de stek komt. (gevaar is alleen dat je een vis die naar je toe zwemt vrij laat opmerkt)

Hans
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

09-04-2006 23:45

Bon, ik heb nog een vraagje of 2 :) :

1) Hoe dik vissen jullie op een redelijk obstakelvrij water ? Ik vis nu met 31/00. Ik zou wel lichter willen gaan maar aangezien ik eigenlijk altijd met minimum 30/00 op karper heb gevist, heb ik een beetje schrik. Ik weet niet goed wat een 25/00 lijn "aankan" Met die 31/00 voel ik me safe en weet ik hoeveel druk ik moet zetten.
Zou je meer vangen als je met dunnere draad zou vissen ? Ik weet wel uit het witvissen van vroeger dat hoe dunner je draad was hoe meer beten je kreeg, maar ik vraag me af of dat bij het penvissen op karper ook een wezenlijk verschil maakt. Anders moet ik het toch maar eens gaan proberen.

2) Ik lees hier vaak van mensen die hun pennetje uitloden dat ze een loodhagel op 20-30 cm van de haak zetten en waarbij de pen zo wordt uitgelood dat die zinkt als die laatste loodhagel niet op de bodem ligt. Ik heb lang niet begrepen waarom men dat deed maar daarnet kreeg ik ineens een inval: Doen jullie dit zodat bij het minste beetje dat een karper het aas opneemt, de dobber ondergaat? De vis heft dus het loodje op en de pen gaat onder. Want ik heb nogal de indruk dat met de manier waarop ik vis ( alle loodhagels boven de bodem, haak+draad 20-30 cm op de bodem) de vis nogal veel kan rotzooien vooraleer ik dat zie. Of doen jullie het om je aas op de plek te houden ( in verband met wind/drift). Graag enige verduidelijking :)

Alvast bedankt en vele vangsten toegewenst.
Willem Barnas

10-04-2006 00:01

Wouter,

Bij 1:

Ik vis eigenlijk nooit dunner dan 35/00 en soms zelfs met 42/00 of een fluorcarbonlijn van 41/00. Dat klinkt vrij barbaars, maar dat is het niet.
Wanneer je nou een end moet gooien en je wilt niet met gevlochten hooflijn vissen, dan is die 25/00-30/00 op zich niet eens zo'n stom idee als je niets tevrezen hebt van obstakels of een ruwe bodem, maar als je op relatief korte afstanden vist, met redelijke vissen te maken hebt en een karper liever niet met een haak in zijn muil naar huis stuurt, is het in mijn ogen sportiever om met dikke lijnen te vissen. Niet zozeer omwille van hun hogere trekkracht (want dat is echt onzin, probeer maar eens vijf kilo op een unster te trekken met je hengel waaraan aan het topoog eenlijn bevestigt is met een unster; is pittig...), maar meer om de schuurbestendigheid van die dikkere lijn. Ik begrijp dat het wellicht wat extreme overkomt, maar dat is het niet. Een flinke dril op een snelle vis met veel power en een paar ponden tussen de schubben kan in één tik over zijn wanneer je 25/00-30/00 lijn één steentje, paaltje of begroeid takje raakt. Een schuurvaste 35/00 (ik gebruik 35,5/00 Pro Gold van GLT) of een dikkere lijn kan dat allemaal best hebben en je moet natuurlijk niet die vis jóu laten drillen, maar gewoon er lekker tegenaan met die stok (als je tenminste niet met drieponds trapleunings vist).

Op zich kun je op een obstakelvrij water nog wel ietsje lichter vissen, maar dunner dan 32/00 zou ik absoluut niet gaan end an nog moet die lijn wel erg schuurvast wezen.

Als jemet de pen vist, is het een iets ander verhaal, je hebt dan véél minder lijn (misschien zelfs géén) over die bodem lopen end e kans dat de lijn onderweg dus ergens een steentje of iets anders scherps kruist is nihil, maar op afstand, misschien zelfs nog met een toplood of een slappe lijn loop je veel meer risico!

In mijn ogen is het zoals gezegd sportiever om dik te vissen, de vis netjes te behandelen en gewoon onthaakt, gefotografeerd en bewonderd terug te zetten waar hij hoort, dan 'm de kans te geven een week of langer met een haak of erger, rond te zwemmen.

Over die druk die je aanhaalde, probeer dat met die unster maar eens.

Ik heb hier een oud Shakespearetje met 27/00 - 8 lb. Sylcast, nou die trek ik dus echt niet aan flarden op open water, als de knopen (Palomars!!!) goed zijn en de loodje erop gezet zijn voordat de haak erop gaat is er weing aan de hand.

Hoop je wat geholpen te hebben.

Vang ze,
Willem
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

10-04-2006 00:26

jup ik vis op mijn "statische hengels" zal ik maar zeggen al een jaar of 3 met 35/00. Maar als ik zo met de pen vis is de kans redelijk klein dat de vis iets raakt, op sommige plekken misschien wat overhangende takken. Ik denk wel dat het met 25/00 te doen moet zijn, alleen vroeg ik me af of je daar nu meer aanbeten mee zou krijgen. Als het niks uitmaakt kan ik beter met 31/00 verder blijven vissen want dan heb ik minder kans om te verspelen moest de draad toch iets raken tijdens de dril.


Bedankt voor je reactie!
Wouter
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

10-04-2006 11:24

Wouter

Ja, het maakt wel degelijk wat uit.

Zo dun mogelijk maar zo dik als nodig.

Voorbeeldje uit dit jaar. Ik had een stekje aangevoert op 35 cm water en toen ik er naartoe sloop was er een karper die het wel zag zitten. Zwaaiend met zijn staart, kolkend, bellenplakaten, rietstengels die hij gewoon omver walsde. Ik zenuwachtig, trillend van de adrenaline ernaartoe. Ik had als onderlijn een 15 lb gevlochten lijn. De vis heeft het aas zeker weten enkele malen in z'n bek gehad, maar een doorzettende aanbeet bleef uit. Zeer frustrerend als zo'n beest helemaal tekeer gaat. Heb daarna de gevlochten lijn eraf gehaald en heb de haak op de 25/100e hoofdlijn gezet en binnen een halve minuut was het raak.

Voor de volgende keer gebruik ik weer een 6/100e gevlochten onderlijntje. Trekkracht is hoog genoeg, en lichte beschadigingen komen vaak boven de onderlijn te zitten, dus op de nylon hoofdlijn.

Om ook wat subtieler te vissen zou je ook met foam kunnen vissen, voor een subtielere aaspresentatie. Ikzelf heb wat geprobeert met pur-schuim, dit heeft een vrij hoog drijfvermogen, en het is ook vrij zacht waardoor je het gemakkelijk op de haak kunt prikken zonder dat het de inhaking beinvloed. Ik heb nog geen negatieve reacties gehad van de vissen op het pur-schuim, maar dit test ik nog wat meer uit want ik kan me voorstellen dat het pur-schuim een negatief smaakje heeft. Maar dit zit nog even in de testfase. Ik ben op pur-schuim overgestapt omdat andere foam's die ik in de winkel heb zien liggen, allemaal te stevig waren waardoor ze niet goed op de haak geprikt konden worden en ze de inhaking beinvloedden.

Ik vis momenteel met deeg, dus foam komt er niet aan te pas. Maar met andere aassoorten zoals tarwe, daarbij gebruik ik het meestal wel, want het maakt zeker verschil!

suc6 ermee!

mvg

Koen
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

10-04-2006 14:47

Ok dat van die foam zal ik in het achterhoofd houden en ik zal binnenkort maar eens een rolletje dunnere draad gaan halen voor op m'n reservespoel.

Maar nu heb ik nog geen antwoord op mijn 2e vraag! Waar zit Douwe Bijlsma als je hem nodig hebt ? :D ( Of iemand anders natuurlijk )